szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA : III.

III.

A szerk.  2007.09.28. 20:03

3. A szocializáció hatása az énfunkciók kialakulására. Az énkép és az iskolai teljesítmény összefüggése, a Pygmalion-effektus.

3. A szocializáció hatása az énfunkciók kialakulására. Az énkép és az iskolai teljesítmény összefüggése, a Pygmalion-effektus.

 

Énfunkciók

 

A személyiségnek feltételezett középpontja a saját tudattal bíró én, ami nem más, mint társas környezetünk adománya. Mások segítségével bontakozik ki és válik tudatossá egyediségünk.

Legfontosabb énfunkciók:

Éntudat

Segítségével képes az ember önmagát másoktól elhatárolni, személyiségének egységes és aktív jellegét átélni. Folyamatosan alakul ki, előbb érzéki, majd pedig tudati szinten. Első megnyilvánulás a gyermeki utánzás, a tudatosulásé pedig a harmadik személyben való beszéd eltűnése, helyette az egyes szám első személyt jelző névmások.

 

Énkép

Azoknak a személyes tulajdonságoknak az összessége, amelyeket az egyén önmagának tulajdonít. Gyermekkori kezdetleges formája emocionális jellegű. Saját testrész felfedezése, testről gyűjtött infók, testrészek és saját személy megnevezése. Fontos önismeret gyarapító tényező az utánzás, az azonosulási hajlam, nemi jelleg felismerése stb. Az énkép valamennyi megnyilvánulást befolyásol. Tudatos és tudattalan elemekből áll. Tudattalan amelyről az egyén nem tud, környezete sohasem hívta fel a figyelmét. Minél reálisabb és teljesebb az énkép annál kevesebb benne a tudattalan elem. Énkép 3 oldala: testkép, kognitív kép, szociális kép. Rendelkezni kell eszményi énképpel, énideállal.

Önellenőrzés

Egyéni megnyilvánulásokra, teljesítményekre, különböző személyes tulajdonságok alakulására történő tudatos odafigyelés, az így szerzett tapasztalatok kritikus önmegítélése.

Önnevelés

A személyiségformálás egyik komponense, a személyiség társadalmi fejlődésének kiegészítője, a nevelési folyamat belső oldala. Éntudatunk révén részt veszünk saját személyiségünk formálásában. Legfőbb jellemzője: dinamizmus, pozitív irányú önmegváltoztatásra, tökéletesítésre való tudatos törekvés. Szorosan összefügg az egyéni ismeretek fejlettségének színvonalával. (Elméletileg a pozitív tulajdonságokat kialakítjuk, elmélyítjük, a negatívakat kiküszöböljük.) Az önnevelésnek a társadalom erkölcsi eszményében testet öltő emberi szükségletek, és motivációk irányába kell haladnia.

Valamennyi énfunkció jól koordinált összműködésének eredményeként válik a személyiség önszabályzó rendszerré.

 

Identitás (énazonosság)

Egyéni létünk szubjektív átélésének az élménye, vágyaink, gondolataink, érzelmeink átélése, amelyek személyiségünk integráns részét alkotják, melyekkel azonosíthatók vagyunk.

Két dimenziója: 1) csoportidentitás (társadalmi helyzetünk); 2) személyes identitás (legszemélyesebb benső énünk). A szociális tanulás eredménye.

 

Pygmalion-effektus

A következő szempontokat kell figyelembe venni Rosenthal iskolás gyerekekkel kapcsolatos kísérletének magyarázatához:

·         Előfeltevések átszerveződnek:

A tanárok újszerű feltevések („késői virágzás”) birtokában tekintenek a tanítványokra

·         Elvárási hatások:

Az újabb hipotéziseket elfogadva áthangolódik maga az észlelés is

·         Differenciált bánásmód

Az eltérő észrevételek nyomán a tanárok eltérő visszajelzéseket adnak. Itt nemcsak a szándékos és szóban megfogalmazott közlésekre gondolunk: az öntudatlan vagy félig öntudatlan nem-verbális üzenetek sokkal hatékonyabbak lehetnek.

·         A gyerek énképe és önértékelése

Minthogy az önmagunkról való tudás nem kizárólag a közvetlen önmegragadáson alapul, hanem a társas mezőből érkező visszajelentések jelentősen részt vesznek annak megalapozásában, az „én”-ről szóló értékelések pedig ehhez a reprezentációhoz tapadnak, a tanárok differenciált válaszai eltérésekhez fognak vezetni a növendékek magukról alkotott képében és önmegbecsülésében is.

·         Teljesítménymotiváció és igényszint

Bizonyos várakozásokat táplálunk saját teljesítményünkkel kapcsolatban, s egyénenként jellemző, hogy az indítékrendszerben kinek-kinek milyen fontos szerepet tölt be a teljesítmény. A teljesítménymotiváció és igényszint függ az önértékeléstől. Magas önértékelésű személy magasabbra helyezi a teljesítményfeladatokban a mércét.

·         A tényleges teljesítmény

A motivációs tényezők mellett a képességek is befolyásolják a teljesítményt. Ha valaki a magasra helyezett mércét teljesíti, akkor van esélye, hogy a továbbiakban az igényszintje is emelkedik, ami újabb teljesítményre ösztönzi. A kör bezárul. A teljesítmény gyarapodása visszaigazolja az előfeltevéseket, melyeket a tanárok tápláltak, s melyek eredetileg Rosenthal és Jakobson jóslatai nyomán alakultak ki.

 

Tanár

Gyerek

1.       Előfeltevések átszerveződése

 

4. Énkép és önértékelés

2.       Elvárási hatások

 

5. Teljesítménymotiváció és igényszint

3.  Differenciált bánásmód

6. Teljesítmény

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!