X.
A szerk. 2007.09.28. 20:37
10. A csoport fejldsnek, dinamikjnak folyamata. Az egyn s a csoport viszonya, a referenciacsoport. A csoportok kzti viszonyok.
10. A csoport fejldsnek, dinamikjnak folyamata. Az egyn s a csoport viszonya, a referenciacsoport. A csoportok kzti viszonyok.
Sheppard szerint a csoportalakuls szakaszai a kvetezek:
• A kialakuls szakasza: hierarchit pti ki a csoport. A hatalmi viszonyok foglalkoztatjk a tagokat. Ha megvan a
vezet, a vezettl vrjk az irnytst.
• Msodik szakasz: a csoporttagok a szemlyes kapcsolataikkal vannak elfoglalva. A csoporthangulat j.
Mindenki elragadottsggal beszl a csoportrl.
• Harmadik szakasz: a kibrnduls jellemz. A rejtve maradt problmk felsznre kerlnek, a sznvonal
visszaesik, lazul a fegyelem.
• Negyedik szakasz: ha vannak erk a csoportban, akkor trendezdnek a kapcsolatok, ekkor kezdik el kialaktani
az rzelmi kapcsolatokat.
Tuckmann:
• Forming (alakuls)
• Storming (viharzs)
• Norming (normk)
• Performing (mkds)
Minden elmletbl kiderl, hogy a csoportfejlds kezdeti szakasza a legkritikusabb, itt a legtbb a srlds, addig, mg a szerepek ki nem alakulnak.
rett csoport: ers a kohzi, kiegyenslyozott a lgkr, benssgesek a trsas kapcsolatok, egyni s csoportrdek sszhangban van, ms kzssgekkel j a kapcsolata, megfelelen nyitott (kpes j tagok befogadsra)
Csoportdinamika
A csoportdinamika a csoport bels mozgkonysgt, bels fejldst, vltozst jelenti.
Kurt Lewin nevhez fzdik a fogalom megalkotsa. A szociometriai irnyzat archimdeszi pontja a csoportban vltoz (szeretett vagy gyllt) egyn volt. A csoportdinamikban jelent meg elszr az a gondolat, hogy a csoport nem kevesebb vagy nem tbb mint rszeinek sszege, hanem ms minsg. A magunk vilgba zrva, kls csoportokat szemllve hajlunk arra a felttelezsre, hogy az illet csoport minden tagja egyforma, a csoport felszippantja tagjai egynisgt. A magunk tapasztalatbl ismert csoportok esetben viszont ellenkezleg gondolkozunk. Ami a csoportok trsadalmi tnyt illeti, kt azonos eredet, de a maga minsgben klnbz jelensgekkel llunk szemben: a csoporttal s az egynnel. A kett kztti sszefggs dinamikus, az egyn ltnek tere a tbbi egyn, az egyn csoportjtl fgg. Fggsge nem egyirny, de is hat a csoportra. Sem egyik, sem a msik nem nll teht, hanem viszony, amelyet adott esetben egynnek, adott esetben csoportnak neveznk.
A csoportllektan az 50-es vekben cscspontjhoz rt az USA-ban. Lewin nagyhats csoportdinamikai iskolt teremtett.
Kurt Lewin
Munkssgban mindenekeltt az egyn indtkrendszere, a szemlyisg s a krnyezete kztti dinamizmus rdekelte.
A Lewin-iskola ksrletei kzl a csoport llektani eredmnyeire utalunk: E vizsglatok 1933-ban kezddtek, amikor a Hitler uralom ell az USA-ba emigrlt.
Lewin mdostotta a csoport defincijt: korbban emberek olyan sszessgt tekintettk csoportnak, akik valamilyen kzs attribtumot mutattak, pl. vasutasok, nk, szegnyek.
Lewinnl a csoport ismrve nem a kzs jegy, hanem az „interdependencia”, az egymstl val klcsns fggsg. A csoportot kezeltk egszknt, relis ltezknt (nem pedig kategriaknt) felfogni.
Csoportdnts
A hbor alatt az elltsi nehzsgek nyomn szksgess vlt, hogy az USA lakossga belssgeket is fogyasszon (ez nekik idegen volt). Lewin hziasszonyok s csaldanyk szmra szervezett csoportokat, amelynek egy hnyadban szakavatott eladsokat hallgattak vgig, egy msik rszben egy szakrt egynileg adott tmutatst az asszonyoknak, megint ms csoportokban pedig vitt tartottak, amg a rsztvevk maguk hoztak dntst a tpllkozsi szoksok megvltozsrl. A tapasztalatok azt mutattk, hogy a csoportos dntshozatal a szoksok jvbeli megvltozst illeten szignifiknsan hatkonyabb, mint akr a szakrti elads vagy az egyni meggyzs.
T-csoportok
10-15 fbl ll ktetlen beszlget csoportok ezek. Cljuk a viselkeds tudatostsa, az nismeret fejlesztse, a trsas hatkonysg gyaraptsa a nylt s spontn kommunikci ltal. E csoport lnyegesebb cljai:
klcsns rintkezs – elfeltevsektl s tulajdontsoktl mentesen
sajt magatarts fellvizsglata, meglv kapcsolati mintk tudatostsa
klcsns egyttmkds elmozdtsa
A formlis csoport fejldse
Nem spontn, automatikus folyamat, hanem sajtos dinamikus trtnssor, amelynek meghatrozott id- s minsgbeli jellemzi vannak. Ha e fejlds folyamata elremutat pozitv irny, akkor a csoport stabilizldshoz, majd kiteljesedshez vezet. Ha azonban problmkkal terhes, az eredmny knkeserves mkds, majd felbomls s sztess. A fejlds kiindul llapota a trsaktl fggetlenl vgzett egyni tevkenysg, vgllapota a csoporttagok egyttmkdsben realizld csoporttevkenysg.
H. Sheppard szerint a csoportba kerlskor ktfle bizonytalansggal kell szembenzni, a fggssel s a fggs klcsnssgvel. Ez alapjn a fejlds kt szakasza: 1. Csoport tagjait a hatalmi viszonyok foglalkoztatjk ezrt jobbra csak semleges tmkrl esik sz. 2. Mr a szemlyes kapcsolatokkal vannak elfoglalva.
Bion szerint: 1. Csoport s a vezet aszimmetrijra utal llapot 2. Tagok kztt kialakul klcsns fggsek rendszernek kialakulsa 3. Harc s menekls.
A Schtz szerint: 1. Affilicis hajlam 2. Kontroll 3. Affektusok.
Mrei Ferenc szerint: 1. Topolgiai egyttlt 2. Diszpozicionlis konvergencia 3. Teljesen kifejldtt csoport.
B. Tuckmann szerint: 1. Alakuls 2. Viharzs 3. Normzs 4. Mkds.
Lev Umanszki szerintj a csoport megszletsnek pillanattl kezdve a kzssgig megszakthatatlan kontinuummal llunk szemben, melynek kt jelents szakasza: egyttmkds s nllsg.
Egyn s csoport viszonya
Az egyn s csoport egymst felttelez fogalmak, kzttk klcsnssg, egymst meghatroz viszony ll fenn. Csoport nem jhet ltre trsulsra hajl egynek nlkl, s az egyn sem lhet trsadalmi letet csoport nlkl. Az egyn szemlyes tulajdonsgai ltal hat a kollektvra, vagyis cselekv rszese a csoporton belli viszonyok alakulsnak; aktv kzremkdse nlkl a csoport nem lenne fejldkpes. Ez a hats akkor igazn jelents, ha az egynben ers az adhzi, ha rzi s tudja, hogy a csoport elfogadja t, nincsenek vele szemben fenntartsai. A pozitv rzelmi belltds kvetkeztben knnyebben aktivizldik, nagyobb megrtst tanst a kzs problmk irnt, kapcsolatteremt kszsge felersdik s tevkenysge is hatkonyabb vlik. A csoporttag mindezzel kedvez befolyst gyakorol a kollektva lgkrnek, normarendszernek alakulsra.
A csoport hatrozza meg azokat a funkcikat, amelyeket az egynnek be kell tltenie s azokat a feladatokat, melyeket el kell ltnia. A csoport teremti meg azokat a feltteleket, amelyekben az egyn fejldhet, kibontakozhat s azt a szocilis letteret, amelyben lehetsge nylik az egynnek az letcljai megvalstsra, szemlyes ignyeinek kielgtsre.
A pozitv orientltsg csoport megvdi tagjait a negatv hatsokkal szemben, nem nyomja el az egynt. A csoport biztostja az egyn szmra a szabadsgot s biztonsgot.
Referenciacsoport
Az egyn attitdjnek legfbb forrst azoknak a csoportoknak a normi, rtkei alkotjk, amelyekhez nmagt vonatkoztatja. Ez a csoport ritkn esik egybe azzal a kollektvval, amelynek az egyn tnyleges a tagja. Egybknt is ritka az olyan tagsgi csoport, amely akr a normk, akr az rtkek tern a tagok minden ignyt kpes kielgteni. Az emberek ezrt ms csoportok fel is orientldnak. Ezeket a csoportokat vonatkoztatsi, vagy referenciacsoportoknak nevezzk.
Merton szerint a vonatkoztatsi csoport az az alakulat, amelyet az egyn vonatkoztatsi keretl vlaszt nmaga megtlshez, amelyhez pszicholgiailag igyekszik kapcsoldni. Az egyn azrt azonosul a vonatkoztatsi csoporttal, hogy tvegye annak normit, viselkedsmdjt. A vonatkoztatsnak nem szksges elfelttele a krdses csoport tevkenysgben, annak tagjaknt val rszvtel. Egyazon szemlynek tbb referenciacsoportja is lehet.
Kelley a referenciacsoportnak ketts funkcit tulajdontott: egy normatv s egy sszehasonltsi funkcit. Az elbbi bizonyos magatartsi s felfogsbeli standardok rgztst s tmogatst jelenti; az utbbi pedig azokat az sszehasonltsi pontokat, amelyekkel az emberek nmagukat sszevetik. Az egyn minden esetben a referenciacsoport helyeslsnek a kivltsra trekszik, s igyekszik elrni, hogy a csoport t elfogadja. Ennek ellenre elfordul, hogy az illet egy szmra ellenszenves csoport befolysa al kerl, ezt nevezi Kelley negatv referenciacsoportnak.
A referenciacsoport a kzlsi folyamatokban szocilis tmaszknt funkcionl: minsti a kzl szavahihetsgt.
A viselkedsben fellelhet kvetkezetlensgek jelents rsze is a referenciacsoport hatsval hozhat sszefggsbe. Tbb vonatkozsi csoport esetn a klnbz elvrsok gyakorta kerlnek konfliktusba egymssal, aminek kvetkezmnye a kvetkezetlen viselkeds.
Az egyn a klnbz csoportok normi kztt ltrejtt ellenmondsokat olyan mrtkben li t, amilyen mrtkben azonosul azokkal. A konfliktus alakulsban az is szerepet jtszik, hogy milyen rangsort llt fel az egyn a klnbz referenciacsoportok kztt. A rangsorban jelentsebb helyre kerlt csoporttal szembeni elktelezettsge mindig nagyobb. A rangsorols kvetkeztben elll konfliktusokat sttuszkiegyenltdssel prbljk elkerlni.
A vonatkozsnak nemcsak pozitv, de negatv formja is lehet. Ez utbbi esetben a csoport a taszts forrsv vlik, vagyis a tle val elszakads motivlja. Ilyen negatv sztnz szerepe van a devins csoportoknak.
Elfordulhat, hogy az egyn egyetlen csoportra sem vonatkoztatja magt kvetkezetesen, azaz nem rendelkezik sajt referenciacsoporttal, hanem hol az egyik, hol a msik csoport rtkrendjvel prbl azonosulni., ami vgl peremhelyzetbe sodorja. (pl.: munksbl lett mvezet)
Csoporttagsg fejldse
A csoporttrsuls rsi folyamatt Mrei Ferenc kutatta. rta le elszr, hogy a csoport alaktsi kpessg egy fejldsi folyamaton megy keresztl.
Krlbell serdlkorunkra lesznk kpesek egy csoportban csoporttagknt szerepeket vinni. Mrei mdszere, amivel a gyerekek csoporton belli helyzett vizsglta, az aktometria volt, melynek lnyege, hogy a gyerekek kapcsolatait az egyttes tevkenysgekbl mrte fel (pl.: kzs jtk)
Azt nzte, hogy a gyerekek jtk kzben hogyan s mivel veszi fel a kapcsolatot, kivel tevkenykednek egytt.
Csoporttagsg fejldsi szakaszai
1. szakasz. 2-3 ves gyerekeknl figyelhet meg. Az egyttltk mg csak tipolgiai, egyms mellett vgzik magnyos tevkenysgket. A csoportlmnyt az egyttes hely szimbolikja adja meg
2. Egyttmozgs szakasza
A csoportot a mozgs tartja ssze. Mikzben ngykzlb msznak, trgyakat tologatnak, ritmusuk sszehangoldik. Nem verblis ton mlyen bevsdnek a csoporthoz val tartozs lmnyei, motivcija. Egy-egy mozgs vletlenszer modellje lesz a tbbiek mozgsnak. A terjeds mintegy fertzsszer.
3. szakasz: sszeverds (4-5 ves kor)
Egy trgy vagy egy lmny kr gylnek a gyerekek, a kzs rdeklds gy mr valamilyen szablyszersget visz az egybknt mg adhoc szervezd trsas letbe (spontn). Itt tanuljuk meg, hogy a csoporttagokkal azonos az rdekldsi krnk.
4. sszedolgozs szakasza
A cselekvsek koordinldnak, a tevkenysg egyttmkdsen s munkamegosztson alapul egy kzs cl rdekben
5. A szerepszer differencilds szakasza
Az al-, flrendeltsgi viszonyok mellett a szerepeket is kiosztja ekkor a csoport.
Ez a fejlds teremti meg az alapjt annak, hogy a csald mell kezdetben kiegszts kpen, ksbb a csaldok ellenmintjaknt belpjen egy j szocializcis gens (hattnyez), a kortrscsoport.
Az aktometriai mdszer tette lehetv, hogy kimutathassuk, valamely gyerek szemlyes hatkonysgt trsas helyzetben. Ez a trsas hatkonysg az alapja a felnttkori szocilis kompetencinak. Tnyez: hnyszor ad utastst valamely gyerek a tbbi gyereknek, amit valaki kvet, hnyszor nyjt mintt az utnzshoz. A gyermekcsoportokban azok a j vezetk, akiknek a trsas hatkonysg-mutatja magas.
Mrei elvgzett egy ksrletet, melyben arra volt kvncsi, hogy ki az ersebb, a csoport, vagy a vezet. A csoporttagok mr sszejttek jtszani, amikor betettek kzjk egy magas hatkonysggal br gyermekvezett.
Eredmny: a vezet megrizte a maga parancsol pozcijt, adta az utastsokat, de a csoport korbban kialakult hagyomnyait knyszerttette r a tagokra. Egyrszt a vezet ersebb a csoportnl, mert vezet maradt, msrszt a csoport gyrte le, mert folytatta tradciit, az utasts hatalma csak azokra a cselekvsekre terjed ki, melyeket a tagok elzleg is gyakoroltak mr.
Ms helyzet trtnik, ha egy pros kerl be a csoportba. Az elkszt szakaszban a pr tagjai kln egymssal, a csoport tbbi tagja kln jtszottak. A csoport s a pr 3 fle viszonyt alakthat ki:
· Felbomlik a pr: tl ers a csoportnyoms, a csoport a kohzijt az ltal biztostja, hogy feloldja magban a prt, vagy az egyiket kirekeszti
· Ketts ktds: a pr megmarad, megrzi szoksrendszert, de a csoport tradciit is tveszi. A cselekvsben egyenl arnyban fordulnak el a sajt s a csoportbl szrmaz hagyomnyok
· Kompromisszumos beilleszkeds: olyan esetekben jn ltre, amikor rendkvl ers a csoport, de ers a pr is, ezrt nagyon sok az agresszi, a konfliktus, mindig harc dnti el, hogy a csoport vagy a pr hagyomnyai mkdnek ppen.
Csoportkzi viszonyok
Pszicholgiai vetletben a csoportkzi helyzeteket s az ilyen helyzetekkel kapcsolatosan tanstott viselkedst, valamint azokat a nzeteket s attitdket vizsgljk, amelyeknek az egyn sajt csoportjra s az szempontjbl nzve fontos ms csoportokra vonatkoznak. A csoportkzi viszonyok verseng vagy egyttmkd, ellensges vagy barti jellegt igen nagymrtkben azoknak a helyzeteknek a logikja szabja meg, amelyekben a viszonyok ltrejttek.
A csoportok kztti viszonyok
Ha a klnbz csoporthoz tartoz emberek kerlnek rintkezsbe egymssal, klcsnhatsukat a szemlyes jellegzetessgkn (vonzerejkn, egyni indtkaikon) tlmenen eltr csoport-hovatartozsuk is sznezi, s nemegyszer drasztikusan megvltoztatja.
Tajfel ksrlete
A rsztvevknek nhny msodpercre ponthalmazokat villantottak fel, ennek a szmt kellett megbecslnik. Kt csoport volt: 1. tlbecslk, 2. alulbecslk. Mindenkivel kzltk, hogy melyik csoportba tartoznak – tudat.
Ezt kveten egy krdvet kellett kitltenik, hogy a rszvevk a ksrletben val kzremkdskrt milyen jutalmazsban rszesljenek. Megadott alternatvk kztt kellett vlasztani, nv nlkl, csak a csoport neve volt feltntetve.
Alternatvk:
· maximlis kzs haszon elve: az egsz ksrletrt kb. 150$-t s minden csoport 75$-t kapott volna
· sajt csoport maximlis haszna: olyan arnyban osztjk a pnzt, hogy a legtbbet kapjk: 80+60 = 140
· maximlis klnbsg elve: 70+30 = 100
· tisztessges dnts: egyenl arnyban rszesednek a csoportok, de nem rik el a maximumot 50+50 = 100
Elspr a 3. verzi, a kt csoport kztti maximlis klnbsg.
A legersebb tendencia a csoportok kztti klnbsgek hangslyozsa volt, a tbbi vltoz csak mrskelt szerephez jutott.
Mindez olyan csoportok kztt valsult meg, ahol a csoportok kztt lnyeges klnbsg nincs, mert radsul a csoport sem ltezett valjban, ugyanis a csoportba sorols vletlenszeren trtnt meg.
Ezt nevezte Tajfel minimlis csoportnak, vagyis minimlis volt az a felttel, amellyel az egyn megklnbztette a sajt s az idegennek rzett csoportot.
A csoportok kzti ellensgeskeds
Sherif nyri cserksztbort szervezett 12 ves fik szmra, melyet 4 vig ksztett el, mert a szakcsntl kezdve minden felntt a kutatcsoport tagja volt.
A fik elbb egy kzs tborban ltek, majd Moreno mdszervel felmrtk a spontn rokonszenvi vlasztsokat, majd a szociometriai kapcsolatokat sztvgva, kt kln csoportba helyeztk ket: buldogok s rdgk csapata.
A csoportok kln voltak, amg kialakultak s megszilrdultak az j szociometriai viszonyok. A kvetkez lpsben jra kzs tborba kerltek, de kln, az egyik helyre a buldogok, msik helyre az rdgk.
A kutatcsoport tagjai ettl kezdve mestersges ellentteket gerjesztettek kzttk.
Napokon bell kialakult a kollektv egyttmkds. Rvidesen ellenttes csoportknt llt szemben a kt csoport.
Hogyan lehet az ellensgeskedst megszntetni?
Mdszerek a bktsre:
Mivel cserkszek voltak, papot hvtak, aki a keresztnyi szeretetrl beszlt
Kzs ellensg keresse: egy msik tbort hvtak focizni gy, hogy az rdgk s a buldogok egy csapatot alkottak. A jtk alatt egyetrts volt.
Bkt trgyalsok: a csoport vezetit hvtk ssze, a vezetk belementek a trgyalsba, de emiatt a sajt csoportjuk tekintette rulnak, a vezet pozcijuk megingott.
Egyetlen megolds volt sikeres: a flrendelt clok kitzse
Kirnduls szervezse, de gy hogy a busz ne tudjon elindulni, csak gy, ha ktllel meghzzk; v. elromlott a vzellt rendszer, de gy javult meg, ha kzsen megcsinltk; kzsen fztek. Ezek olyan feladatok voltak, ahol a csoportoknak egytt kellett mkdni.
A csoportkzi ellensgeskeds megsznt, vllaltk a kzs trsasgot.
|