szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
SZOCILPSZICHOLGIA
SZOCILPSZICHOLGIA : X.

X.

A szerk.  2007.09.28. 20:37

10. A csoport fejldsnek, dinamikjnak folyamata. Az egyn s a csoport viszonya, a referenciacsoport. A csoportok kzti viszonyok.

10. A csoport fejldsnek, dinamikjnak folyamata. Az egyn s a csoport viszonya, a referenciacsoport. A csoportok kzti viszonyok.

 

Sheppard szerint a csoportalakuls szakaszai a kvetezek:

A kialakuls szakasza: hierarchit pti ki a csoport. A hatalmi viszonyok foglalkoztatjk a tagokat. Ha megvan a

   vezet, a  vezettl  vrjk az irnytst. 

Msodik szakasz: a csoporttagok a szemlyes  kapcsolataikkal vannak elfoglalva.  A csoporthangulat j.

   Mindenki elragadottsggal  beszl a csoportrl. 

Harmadik szakasz: a kibrnduls jellemz.  A  rejtve maradt problmk felsznre kerlnek, a sznvonal

   visszaesik, lazul a fegyelem.

Negyedik szakasz: ha vannak erk a csoportban, akkor trendezdnek a kapcsolatok, ekkor kezdik el kialaktani

   az rzelmi kapcsolatokat.

 

Tuckmann:

  Forming (alakuls)

  Storming (viharzs)

  Norming (normk)

  Performing (mkds)

 

Minden elmletbl kiderl, hogy a csoportfejlds kezdeti szakasza a legkritikusabb, itt a legtbb a srlds, addig, mg a szerepek ki nem alakulnak.

rett csoport: ers a kohzi, kiegyenslyozott a lgkr, benssgesek a trsas kapcsolatok, egyni s csoportrdek sszhangban van, ms kzssgekkel j a kapcsolata, megfelelen nyitott (kpes j tagok befogadsra)

 

Csoportdinamika

A csoportdinamika a csoport bels mozgkonysgt, bels fejldst, vltozst jelenti.

Kurt Lewin nevhez fzdik a fogalom megalkotsa. A szociometriai irnyzat archimdeszi pontja a csoportban vltoz (szeretett vagy gyllt) egyn volt.  A csoportdinamikban jelent meg elszr az a gondolat, hogy a csoport nem kevesebb vagy nem tbb mint rszeinek sszege, hanem ms minsg. A magunk vilgba zrva, kls csoportokat szemllve hajlunk arra a felttelezsre, hogy az illet csoport minden tagja egyforma, a csoport felszippantja tagjai egynisgt. A magunk tapasztalatbl ismert csoportok esetben viszont ellenkezleg gondolkozunk. Ami a csoportok trsadalmi tnyt illeti, kt azonos eredet, de a maga minsgben klnbz jelensgekkel llunk szemben: a csoporttal s az egynnel. A kett kztti sszefggs dinamikus, az egyn ltnek tere a tbbi egyn, az egyn csoportjtl fgg. Fggsge nem egyirny, de is hat a csoportra. Sem egyik, sem a msik nem nll teht, hanem viszony, amelyet adott esetben egynnek, adott esetben csoportnak neveznk.

A csoportllektan az 50-es vekben cscspontjhoz rt az USA-ban. Lewin nagyhats csoportdinamikai iskolt teremtett.

Kurt Lewin

Munkssgban mindenekeltt az egyn indtkrendszere, a szemlyisg s a krnyezete kztti dinamizmus rdekelte.

A Lewin-iskola ksrletei kzl a csoport llektani eredmnyeire utalunk: E vizsglatok 1933-ban kezddtek, amikor a Hitler uralom ell az USA-ba emigrlt.

Lewin mdostotta a csoport defincijt: korbban emberek olyan sszessgt tekintettk csoportnak, akik valamilyen kzs attribtumot mutattak, pl. vasutasok, nk, szegnyek.

Lewinnl a csoport ismrve nem a kzs jegy, hanem az „interdependencia”, az egymstl val klcsns fggsg. A csoportot kezeltk egszknt, relis ltezknt (nem pedig kategriaknt) felfogni.

 

Csoportdnts

A hbor alatt az elltsi nehzsgek nyomn szksgess vlt, hogy az USA lakossga belssgeket is fogyasszon (ez nekik idegen volt). Lewin hziasszonyok s csaldanyk szmra szervezett csoportokat, amelynek egy hnyadban szakavatott eladsokat hallgattak vgig, egy msik rszben egy szakrt egynileg adott tmutatst az asszonyoknak, megint ms csoportokban pedig vitt tartottak, amg a rsztvevk maguk hoztak dntst a tpllkozsi szoksok megvltozsrl. A tapasztalatok azt mutattk, hogy a csoportos dntshozatal a szoksok jvbeli megvltozst illeten szignifiknsan hatkonyabb, mint akr a szakrti elads vagy az egyni meggyzs.

 

T-csoportok

10-15 fbl ll ktetlen beszlget csoportok ezek. Cljuk a viselkeds tudatostsa, az nismeret fejlesztse, a trsas hatkonysg gyaraptsa a nylt s spontn kommunikci ltal. E csoport lnyegesebb cljai:

         klcsns rintkezs – elfeltevsektl s tulajdontsoktl mentesen

         sajt magatarts fellvizsglata, meglv kapcsolati mintk tudatostsa

         klcsns egyttmkds elmozdtsa

 

A formlis csoport fejldse

Nem spontn, automatikus folyamat, hanem sajtos dinamikus trtnssor, amelynek meghatrozott id- s minsgbeli jellemzi vannak. Ha e fejlds folyamata elremutat pozitv irny, akkor a csoport stabilizldshoz, majd kiteljesedshez vezet. Ha azonban problmkkal terhes, az eredmny knkeserves mkds, majd felbomls s sztess. A fejlds kiindul llapota a trsaktl fggetlenl vgzett egyni tevkenysg, vgllapota a csoporttagok egyttmkdsben realizld csoporttevkenysg.

H. Sheppard szerint a csoportba kerlskor ktfle bizonytalansggal kell szembenzni, a fggssel s a fggs klcsnssgvel. Ez alapjn a fejlds kt szakasza: 1. Csoport tagjait a hatalmi viszonyok foglalkoztatjk ezrt jobbra csak semleges tmkrl esik sz. 2. Mr a szemlyes kapcsolatokkal vannak elfoglalva.

Bion szerint: 1. Csoport s a vezet aszimmetrijra utal llapot 2. Tagok kztt kialakul klcsns fggsek rendszernek kialakulsa 3. Harc s menekls.

A Schtz szerint: 1. Affilicis hajlam 2. Kontroll 3. Affektusok.

Mrei Ferenc szerint: 1. Topolgiai egyttlt 2. Diszpozicionlis konvergencia 3. Teljesen kifejldtt csoport.

B. Tuckmann szerint: 1. Alakuls 2. Viharzs 3. Normzs 4. Mkds.

Lev Umanszki szerintj a csoport megszletsnek pillanattl kezdve a kzssgig megszakthatatlan kontinuummal llunk szemben, melynek kt jelents szakasza: egyttmkds s nllsg.

Egyn s csoport viszonya

Az egyn s csoport egymst felttelez fogalmak, kzttk klcsnssg, egymst meghatroz viszony ll fenn. Csoport nem jhet ltre trsulsra hajl egynek nlkl, s az egyn sem lhet trsadalmi letet csoport nlkl. Az egyn szemlyes tulajdonsgai ltal hat a kollektvra, vagyis cselekv rszese a csoporton belli viszonyok alakulsnak; aktv kzremkdse nlkl a csoport nem lenne fejldkpes. Ez a hats akkor igazn jelents, ha az egynben ers az adhzi, ha rzi s tudja, hogy a csoport elfogadja t, nincsenek vele szemben fenntartsai.  A pozitv rzelmi belltds kvetkeztben knnyebben aktivizldik, nagyobb megrtst tanst a kzs problmk irnt, kapcsolatteremt kszsge felersdik s tevkenysge is hatkonyabb vlik. A csoporttag mindezzel kedvez befolyst gyakorol a kollektva lgkrnek, normarendszernek alakulsra.

A csoport hatrozza meg azokat a funkcikat, amelyeket az egynnek be kell tltenie s azokat a feladatokat, melyeket el kell ltnia. A csoport teremti meg azokat a feltteleket, amelyekben az egyn fejldhet, kibontakozhat s azt a szocilis letteret, amelyben lehetsge nylik az egynnek az letcljai megvalstsra, szemlyes ignyeinek kielgtsre.

A pozitv orientltsg csoport megvdi tagjait a negatv hatsokkal szemben, nem nyomja el az egynt. A csoport biztostja az egyn szmra a szabadsgot s biztonsgot.

 

Referenciacsoport

Az egyn attitdjnek legfbb forrst azoknak a csoportoknak a normi, rtkei alkotjk, amelyekhez nmagt vonatkoztatja. Ez a csoport ritkn esik egybe azzal a kollektvval, amelynek az egyn tnyleges a tagja. Egybknt is ritka az olyan tagsgi csoport, amely akr a normk, akr az rtkek tern a tagok minden ignyt kpes kielgteni. Az emberek ezrt ms csoportok fel is orientldnak. Ezeket a csoportokat vonatkoztatsi, vagy referenciacsoportoknak nevezzk.

Merton szerint a vonatkoztatsi csoport az az alakulat, amelyet az egyn vonatkoztatsi keretl vlaszt nmaga megtlshez, amelyhez pszicholgiailag igyekszik kapcsoldni. Az egyn azrt azonosul a vonatkoztatsi csoporttal, hogy tvegye annak normit, viselkedsmdjt. A vonatkoztatsnak nem szksges elfelttele a krdses csoport tevkenysgben, annak tagjaknt val rszvtel. Egyazon szemlynek tbb referenciacsoportja is lehet.

Kelley a referenciacsoportnak ketts funkcit tulajdontott: egy normatv s egy sszehasonltsi funkcit. Az elbbi bizonyos magatartsi s felfogsbeli standardok rgztst s tmogatst jelenti; az utbbi pedig azokat az sszehasonltsi pontokat, amelyekkel az emberek nmagukat sszevetik. Az egyn minden esetben a referenciacsoport helyeslsnek a kivltsra trekszik, s igyekszik elrni, hogy a csoport t elfogadja. Ennek ellenre elfordul, hogy az illet egy szmra ellenszenves csoport befolysa al kerl, ezt nevezi Kelley negatv referenciacsoportnak.

 

A referenciacsoport a kzlsi folyamatokban szocilis tmaszknt funkcionl: minsti a kzl szavahihetsgt.

A viselkedsben fellelhet kvetkezetlensgek jelents rsze is a referenciacsoport hatsval hozhat sszefggsbe. Tbb vonatkozsi csoport esetn a klnbz elvrsok gyakorta kerlnek konfliktusba egymssal, aminek kvetkezmnye a kvetkezetlen viselkeds.

Az egyn a klnbz csoportok normi kztt ltrejtt ellenmondsokat olyan mrtkben li t, amilyen mrtkben azonosul azokkal. A konfliktus alakulsban az is szerepet jtszik, hogy milyen rangsort llt fel az egyn a klnbz referenciacsoportok kztt.  A rangsorban jelentsebb helyre kerlt csoporttal szembeni elktelezettsge mindig nagyobb. A rangsorols kvetkeztben elll konfliktusokat sttuszkiegyenltdssel prbljk elkerlni.

A vonatkozsnak nemcsak pozitv, de negatv formja is lehet. Ez utbbi esetben a csoport a taszts forrsv vlik, vagyis a tle val elszakads motivlja. Ilyen negatv sztnz szerepe van a devins csoportoknak.

Elfordulhat, hogy az egyn egyetlen csoportra sem vonatkoztatja  magt kvetkezetesen, azaz nem rendelkezik sajt referenciacsoporttal, hanem hol az egyik, hol a msik  csoport rtkrendjvel prbl azonosulni., ami vgl peremhelyzetbe sodorja. (pl.: munksbl lett mvezet)

 

Csoporttagsg fejldse

A csoporttrsuls rsi folyamatt Mrei Ferenc kutatta. rta le elszr, hogy a csoport alaktsi kpessg egy fejldsi folyamaton megy keresztl.

Krlbell serdlkorunkra lesznk kpesek egy csoportban csoporttagknt szerepeket vinni. Mrei mdszere, amivel a gyerekek csoporton belli helyzett vizsglta, az aktometria volt, melynek lnyege, hogy a gyerekek kapcsolatait az egyttes tevkenysgekbl mrte fel (pl.: kzs jtk)

Azt nzte, hogy a gyerekek jtk kzben hogyan s mivel veszi fel a kapcsolatot, kivel tevkenykednek egytt.

 

Csoporttagsg fejldsi szakaszai

1. szakasz. 2-3 ves gyerekeknl figyelhet meg. Az egyttltk mg csak tipolgiai, egyms mellett vgzik magnyos tevkenysgket. A csoportlmnyt az egyttes hely szimbolikja adja meg

2. Egyttmozgs szakasza

A csoportot a mozgs tartja ssze. Mikzben ngykzlb msznak, trgyakat tologatnak, ritmusuk sszehangoldik. Nem verblis ton mlyen bevsdnek a csoporthoz val tartozs lmnyei, motivcija. Egy-egy mozgs vletlenszer modellje lesz a tbbiek mozgsnak.  A terjeds mintegy fertzsszer.

3. szakasz: sszeverds (4-5 ves kor)

Egy trgy vagy egy lmny kr gylnek a gyerekek, a kzs rdeklds gy mr valamilyen szablyszersget visz az egybknt mg adhoc szervezd trsas letbe (spontn). Itt tanuljuk meg, hogy a csoporttagokkal azonos az rdekldsi krnk.

4. sszedolgozs szakasza

A cselekvsek koordinldnak, a tevkenysg egyttmkdsen s munkamegosztson alapul egy kzs cl rdekben

5. A szerepszer differencilds szakasza

Az al-, flrendeltsgi viszonyok mellett a szerepeket is kiosztja ekkor a csoport.

 

Ez a fejlds teremti meg az alapjt annak, hogy a csald mell kezdetben kiegszts kpen, ksbb a csaldok ellenmintjaknt belpjen egy j szocializcis gens (hattnyez), a kortrscsoport.

Az aktometriai mdszer tette lehetv, hogy kimutathassuk, valamely gyerek szemlyes hatkonysgt trsas helyzetben. Ez a trsas hatkonysg az alapja a felnttkori szocilis kompetencinak. Tnyez: hnyszor ad utastst valamely gyerek a tbbi gyereknek, amit valaki kvet, hnyszor nyjt mintt az utnzshoz. A gyermekcsoportokban azok a j vezetk, akiknek a trsas hatkonysg-mutatja magas.

 

Mrei elvgzett egy ksrletet, melyben arra volt kvncsi, hogy ki az ersebb, a csoport, vagy a vezet. A csoporttagok mr sszejttek jtszani, amikor betettek kzjk egy magas hatkonysggal br gyermekvezett.

Eredmny: a vezet megrizte a maga parancsol pozcijt, adta az utastsokat, de a csoport korbban kialakult hagyomnyait knyszerttette r a tagokra. Egyrszt a vezet ersebb a csoportnl, mert vezet maradt, msrszt a csoport gyrte le, mert folytatta tradciit, az utasts hatalma csak azokra a cselekvsekre terjed ki, melyeket a tagok elzleg is gyakoroltak mr. 

Ms helyzet trtnik, ha egy pros kerl be a csoportba. Az elkszt szakaszban a pr tagjai kln egymssal, a csoport tbbi tagja kln jtszottak.  A csoport s a pr 3 fle viszonyt alakthat ki:

·         Felbomlik a pr: tl ers a csoportnyoms, a csoport a kohzijt az ltal biztostja, hogy feloldja magban a prt, vagy az egyiket kirekeszti

·         Ketts ktds: a pr megmarad, megrzi szoksrendszert, de a csoport tradciit is tveszi.  A cselekvsben egyenl arnyban fordulnak el a sajt s a csoportbl szrmaz hagyomnyok

·         Kompromisszumos beilleszkeds: olyan esetekben jn ltre, amikor rendkvl ers a csoport, de ers  a pr is, ezrt nagyon sok az agresszi, a konfliktus, mindig harc dnti el, hogy a csoport vagy a pr hagyomnyai mkdnek ppen.

 

 

Csoportkzi viszonyok

Pszicholgiai vetletben a csoportkzi helyzeteket s az ilyen helyzetekkel kapcsolatosan tanstott viselkedst, valamint azokat a nzeteket s attitdket vizsgljk, amelyeknek az egyn sajt csoportjra s az szempontjbl nzve fontos ms csoportokra vonatkoznak. A csoportkzi viszonyok verseng vagy egyttmkd, ellensges vagy barti jellegt igen nagymrtkben azoknak a helyzeteknek a logikja szabja meg, amelyekben a viszonyok ltrejttek.

A csoportok kztti viszonyok

Ha a klnbz csoporthoz tartoz emberek kerlnek rintkezsbe egymssal, klcsnhatsukat a szemlyes jellegzetessgkn (vonzerejkn, egyni indtkaikon) tlmenen eltr csoport-hovatartozsuk is sznezi, s nemegyszer drasztikusan megvltoztatja.

 

Tajfel ksrlete

A rsztvevknek nhny msodpercre ponthalmazokat villantottak fel, ennek a szmt kellett megbecslnik. Kt csoport volt: 1. tlbecslk,   2. alulbecslk. Mindenkivel kzltk, hogy melyik csoportba tartoznak – tudat.

Ezt kveten egy krdvet kellett kitltenik, hogy a rszvevk a ksrletben val kzremkdskrt milyen jutalmazsban rszesljenek. Megadott alternatvk kztt kellett vlasztani, nv nlkl, csak a csoport neve volt feltntetve.

 

Alternatvk:

·         maximlis kzs haszon elve: az egsz ksrletrt kb. 150$-t s minden csoport 75$-t kapott volna

·         sajt csoport maximlis haszna: olyan arnyban osztjk a pnzt, hogy a legtbbet kapjk:  80+60 = 140

·         maximlis klnbsg elve:  70+30 = 100

·         tisztessges dnts: egyenl arnyban rszesednek a csoportok, de nem rik el a maximumot    50+50 = 100

Elspr a 3. verzi, a kt csoport kztti maximlis klnbsg.

A legersebb tendencia a csoportok kztti klnbsgek hangslyozsa volt, a tbbi vltoz csak mrskelt szerephez jutott.

Mindez olyan csoportok kztt valsult meg, ahol a csoportok kztt lnyeges klnbsg nincs, mert radsul a csoport sem ltezett valjban, ugyanis a csoportba sorols vletlenszeren trtnt meg.

Ezt nevezte Tajfel minimlis csoportnak, vagyis minimlis volt az a felttel, amellyel az egyn megklnbztette a sajt s az idegennek rzett csoportot.

 

 

A csoportok kzti ellensgeskeds

Sherif nyri cserksztbort szervezett 12 ves fik szmra, melyet 4 vig ksztett el, mert a szakcsntl kezdve minden felntt a kutatcsoport tagja volt.

A fik elbb egy kzs tborban ltek, majd Moreno mdszervel felmrtk a spontn rokonszenvi vlasztsokat, majd a szociometriai kapcsolatokat sztvgva, kt kln csoportba helyeztk ket: buldogok s rdgk csapata.

A csoportok kln voltak, amg kialakultak s megszilrdultak az j szociometriai viszonyok. A kvetkez lpsben jra kzs tborba kerltek, de kln, az egyik helyre a buldogok, msik helyre az rdgk.

A kutatcsoport tagjai ettl kezdve mestersges ellentteket gerjesztettek kzttk.

Napokon bell kialakult a kollektv egyttmkds. Rvidesen ellenttes csoportknt llt szemben a kt csoport.

Hogyan lehet az ellensgeskedst megszntetni?

Mdszerek a bktsre:

Mivel cserkszek voltak, papot hvtak, aki a keresztnyi szeretetrl beszlt

Kzs ellensg keresse: egy msik tbort hvtak focizni gy, hogy az rdgk s a buldogok egy csapatot
alkottak. A jtk alatt egyetrts volt.

Bkt trgyalsok: a csoport vezetit hvtk ssze, a vezetk belementek a trgyalsba, de emiatt a sajt
csoportjuk tekintette rulnak, a vezet pozcijuk megingott.

Egyetlen megolds volt sikeres: a flrendelt clok kitzse

Kirnduls szervezse, de gy hogy a busz ne tudjon elindulni, csak gy, ha ktllel meghzzk; v. elromlott a vzellt rendszer, de gy javult meg, ha kzsen megcsinltk; kzsen fztek. Ezek olyan feladatok voltak, ahol a csoportoknak egytt kellett mkdni.

A csoportkzi ellensgeskeds megsznt, vllaltk a kzs trsasgot.

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints