TANULÁS ÉS SZABADIDŐSZERVEZÉS II.
A szerk. 2007.09.28. 20:53
Tanulás és szabadidőszervezés II.
Kötelező irodalom
•Benedek István Kollégiumi neveléstan
•Országos Közoktatási intézet Budapest, 1997
•Foghtűy Krisztina Gyermekek a múzeumban. Múzeumpedagógiai olvasókönyv Tárogató Kiadó Bp. 1997
•M. Nádasi Mária A projektoktatás
•Gondolat Kiadó Budapest 2003
A tanulás, mint közösségi tevékenység
•Tervezett, szervezett, irányított cselekvéssor - eredménye az értékek belsővé válása és a tudás.
•Az ember tartalmi tevékenységei:
•tanulás
•önképzés
•rekreáció: szellemi, fizikai, szabadidő, sport, kulturális tevékenységek
•közéleti és társadalmi tevékenység
A tanulás, mint közösségi tevékenység
•A munka alapja a jó időbeosztás - hatékonysága a tervezett időkeretek kihasználtságában rejlik
•A tevékenységek lehetnek:
–irányított tevékenységek,
–kötött tevékenységek,
–kötetlen tevékenységek,
Irányított tevékenységek
•Elfoglaltságok, amelyeket önmaguktól kevésbé vennének igénybe, de fejlődésüket mindenképp szolgálja
•diákkör, szakkör, manuális, kulturális vagy sport tevékenységek - melyek különösebb szellemi felkészülést nem igényelnek
•életmód-közvetítő funkciójuk van
Kötött tevékenységek
•Folyamatos tanulási feltételeket biztosít
•rendszeres felkészülést igényel,
•periodikus (órarend szerint, folyamatos)
•Pl: tantárgyi felzárkóztatók, előkészítők, korrepetálások, nyelvtanfolyamok, egyéb tanfolyamok
Kötetlen tevékenységek
•Viszonylag kevés idő
•egyéni belátás szerint tölti el az ember
•vagy egyedül vagy társasággal
•Pl: mozi, vásárlás, séta, mosás-vasalás stb., személyi higiéné
Tanulmányi munka
•A diákévek a tanulásban kapnak értelmet
•Mitől lesz hatékony ez a munka?
•Ha a tanuló képessége a kiindulópont
•ha a képesség szerinti teljesítéshez megfelelő feltételrendszer tartozik (fejlesztő hatások, ösztönzések, késztetés, motiváció)
•ha az értékelés reális, de korrekt! (intimitás)- csak a jó, erőfeszítésen alapuló teljesítményt lehet közösség előtt nyilvánosan értékelni, dicsérni!
Tanulmányi munka
•A változtatásra vonatkozó „szerződéseknek” majd mindig eredménye van
•Nem a ráérő ember teljesítménye a nagyobb - az elfoglaltságok, a befektetett munka újabb és több ismeretet hoz, manifesztálódik - sikert hoz.
•Fontos, hogy a diák akkor tanuljon, amikor arra motivált! Munkája rövidebb idő alatt, nagyobb eredményt hoz!
A tanulás és a szabadidőtöltés pszichológiája
•Azonosságok a tanulás és a szabadidőtöltés között
•A tanulás is és a szabadidőtöltés is:
•az ember alapvető tevékenysége,
•megismerési és cselekvési folyamat,
•az érzéki tapasztalattól az elvont gondolkodáson át a gyakorlatig minden beletartozik,
•ismereteket közvetít,
•olyan teljesítmény, viselkedés, vagy tudásbeli változás, amely tapasztalás, gyakorlás, ismétlés révén jön létre
A tanulás is és a szabadidőtöltés is:
•Fejleszti a megismerő funkciókat, a készségek alakulását, a képességek fejlődését
•jellem és magatartás formálódást eredményez
Idegrendszeri struktúrák szerint megkülönböztetünk:
•Motoros vagy mozgástanulást: munka, sport, tánc
•Szenzomotoros vagy perceptuális tanulást: látási, hallási ingerek befogadása: képek, dallamok felismerése, megtanulása
•Verbális tanulás: szóbeli anyag értelmes, gondolkodás alapján történő megtanulása
Az akarati működés szerint megkülönböztetünk:
•Szándék nélküli
•szándékos, koncentrált figyelemmel folyó tanulást
•A tanulás módja lehet:
•mechanikus
•intellektuális
Az emlékezeti tanulás feltételei:
•A tanulásra való beállítottság
•a koncentrált figyelem
•a szöveg értelmi feldolgozása
–a lényeg kiemelése, az összefüggések meglátása, visszajelzések, a tanultak alkalmazása, megfelelően elosztott ismétlés, hibátlan felidézés,
–a siker a bevésést, a tanulást elősegíti.
A tanulás és szabadidőszervezés szakaszai:
•Előkészítő szakasz:
–tájékozódás
–feladatok számbavétele
–az egyéni munka megtervezése, megszervezése - segítségek
–nehézségek és azok leküzdése, stratégiák
–a feltételek megteremtése (objektív - szubjektív)
A tanulás és szabadidőszervezés szakaszai:
•Önálló szakasz:
–a konkrét munka koncentrált elvégzése a legcélravezetőbb módszerekkel
–pár, csoport, csapat
–ellenőrzések,
A tanulás és szabadidőszervezés szakaszai:
•Az ellenőrzés és értékelés szakasza:
–önellenőrzés, mások ellenőrzése
–módosítások,
–individualizált értékelés,
–távlatok mutatása,
–kiegészítő ismeretek
Önképzés
•A kreativitást és a sikerélményt adja,
•biztosítja és stabilizálja a harmonikus személyiségfejlődést
•lehet manuális és intellektuális területen is - mindkettő rendkívül értékes
•a pszeudo cselekvések helyett kibontakozik a személyiség(megtaláljuk mi a jó az Én-nek)
Rekreáció
•A tanultak szerint (sport, kultúrális élet)
Közéleti, közösségi tevékenységek
•Alkotó, cselekvő részese legyen az egyén a fejlődő közösségnek - közösségi élettérnek
•bekapcsolódás a közös munkába - ez egy önkiszolgáló tevékenység
•közéletiség = a köz ügyéért való felelős gondolkodás, részvállalás a jövő alakításában
|