2 / B Ttel
A szerk. 2008.04.28. 08:22
A szocilpedaggia kialakulsa (trtneti fejlds kortl a felvilgosodsig
2 / B Ttel
A szocilpedaggia kialakulsa (trtneti fejlds kortl a felvilgosodsig
A szocilpedaggia kialakulsa
A szocilpedaggiai tevkenysg kezdetei mr az korba visszanylnak.
Minden kzssgnek vannak s voltak szablyoz rendszerei. Ezek lehetv tettk, hogy rendben tudjanak lni.
Halottak Knyve (Egyiptom)
Ha megtartjk az elrsokat, a mennyben fognak lni halluk utn.
Hettita Trvnyek (a mai Trkorszg terletn)
Hamurapi trvnyei: 300 szablyozza az kori np erklcst
brahm korbl is vannak trvnyek, szablyok (Diolit oszlopok)
10 parancsolat
Ember-ember s Isten-ember kapcsolatnak szablyozsa
Ez Isten ajnlsa az ember fel, hogy ljen fejldjn, melyek a legalapvetbb szablyok.
A 10 parancsolat ismerete a szocilpedaggus szmra ktelez.
1-3 ember s Isten kapcsolatt szablyozza
4. Atydat s anydat tiszteld
5. Ne lj! – a lelki s a testi bntsok is ide sorolhatk
6. Ne parznlkodjl! – a fiatalon kezdett szexulis let mgtt lelki s egy egyb problmk llnak
7. Ne lopj! – bnzs megnyilvnulsai (lelki problmk, rzelmi sivrsg miatt krnikus lops)
8. Ne hazudj, msok becsletben krt ne tgy! (szemlyisgzavarral kzd fiatalok krnikus hazudozsa)
9. Felebartod hzastrst ne kvnd! (a prkapcsolatok biztonsga ersen hat a fiatalok fejldsre)
10. Msok tulajdont ne kvnd!
A korai kzpkorra jellemz, hogy az elesett s srlt emberek segtst az egyhz vllalta fel.
A szocilpedaggia kialakulsa a trsadalmi talakuls tnyezivel ll szoros kapcsolatban: az iparosodsi folyamat s az ezzel kapcsolatos trsadalom szerkezeti vltozsok, a szocilpolitika s a kzoktats-nevels fokozd eltrbe helyezse.
A szocilpedaggia gykerei a kzpkori szegnygondozsig nylnak vissza. A korabeli segtsgnyjts legismertebb formja az alamizsnanyjts volt. Ha manapsg alamizsnrl beszlnk az a nyomor enyhtsre szolgl pnzadomnyt jelenti.
Aquinoi Szent Tams ht olyan testi s lelki fogyatkozs kztt tesz klnbsget, melyeket elrs szeren ht-ht fle testi s lelki segtsgnyjtssal vagy alamizsnval kell orvosolni.
Alapgondolata: szeresd felebartodat, gy mint tenmagadat.
Testi cselekedetek
az heznek enni adni
szomjazknak italt adni (egszsges letmdra nevels; a tiszta vz nagy kincs volt a XII-XIII. szzadban)
szegnyeket ruhzni (anyagi segtsg, ruhagyjts a htrnyos helyzet csaldoknak)
utasoknak szllst adni (hajlktalanoknak otthont, jszakai szllst biztostani) Magyarorszg elszr a XV. szzadban a vndorl cignyoknak adott hajlkot. Letelepedst biztostott a lengyel, francia dezertrknek. A vilghbor alatt zsidkat bjtattak.
Lnyeges az anyk s gyermekeik szmra ltestett otthonok
fogsgban lvket kivltani: az eltlteknek lelki vigaszt nyjtani (a XIII-XIV. szzadban mg volt rabszolgatarts egyes orszgokban)
betegeket ltogatni (sokrt munka, szervetetten mkdnek a szervezetek)
Krhzban olyan betegekhez, akiknek nincs hozztartozja s hossz betegsgben szenved, rzelmi s rtelmi tmogatst nyjtani
halottakat eltemetni (lelki vigasz, tancsads)
Lelki cselekedetek
Bnsket meginteni
Tudattalanokat tantani: a szocilpedaggus feladata a tants
A ktelkedket j tanccsal elltni
A szocilpedaggus krzisben lv emberekkel foglalkozik
szomorakat vigasztalni
bntalmakat bkben trni.
A szocilpedaggus szemlyisge olyan legyen, hogy a gondokkal meg tudjon kzdeni, mg akkor is, ha a kliens a bnt.
Az ellennk vtkezknek megbocstani
A msik embert olyannak tekinteni, mint n magam. Tisztelet, alzat, szeretet szksges
Az lkrt s holtakrt imdkozni
Fggetlenl a valls vilgnzetrl. Fontos, hogy az elesett ember rezze a lelki kzelsget.
A ma embere felismerheti, hogy az istenszeretetnek e sokfle megnyilvnulst a mai vilgunkban a szocilis szemlyes szolgltatsok kiptett rendszernek keretben hivatsknt ltjuk el.
A XVII. szzadban keletkezett rszben szerzetesrendi, de tbbnyire szvetsgi, s trsulati szint szervezetek reprezentljk a modern rtelemben vett szocilpedaggiai tevkenysg els szervezeti formit. A felserdl nemzedk szmra pedaggiai formban nyjtott szolgltatsaikat (tantst) a hit terjesztse rdekben vgzik, msrszt azonban a karitatv tevkenysgre is nagy hangslyt helyeztek.
Korabeli szervezetek:
v Angolkisasszonyok (alapt: Mary Ward)
v Szalzi lenyai (alapt: Szent Ferenc)
v Vince lenyai (alapt: Szent Vince)
E szervezetek tevkenysgt a sajt szemlyi szksgletekrl val lemondssal prosul, nfelldozan nyjtott, nem anyagi jelleg alamizsnanyjts jellemezte.
A kzpkor felfogsa szerint a szeglyek tiszteletremlt, a trsadalomba szervesen beletartoz rteget jelentettek.
A humanizmus, a reformci majd a megindul iparosods, mr megvltoztatja az elz felfogst. A szegnysget az egyni kudarc kifejezdseknt, negatvumknt rtkelik. A szegnysg gyanss vlik. Az alamizsnanyjts mr nem magtl rtend szksg. Megklnbztetnek mlt szegnyeket, akik nhibjukon kvl kerltek ebbe a helyzetbe, valamint mltnytalanokat, akik maguk tehetnek jelenlegi nyomorsgukrl. A humanista Ludvig Vives nevelsi programja, a munka ltal munkra nevels sma lesz Eurba sokszz dologhzban. Vele prhuzamosan egy msik program is indul, a gyerekek oktatsnak s nevelsnek klnvlsa a felnttek oktatstl s nevelstl. A gyerekeket az rva- s dologhzakban el kell vlasztani a munkt kerl felnttektl. A modern llam ltrejttvel fokozatosan kialakultak a pedaggushivats felttelei is. Az oktat pedaggusok els kpviseli a XIX. szzadban jelentkeztek, mg a szocilpedaggusok utnuk, a XX. szzadban tntek fel.
A felvilgosods korban a gyermekek fel fordult a figyelem. A gyermeket tisztnak s romlatlannak tekintik - Tabula Rasa-nak, res lapnak. Felismerik, hogy a gyermek szellemi s erklcsi fejldshez j, tiszta plda kell.
Oberlin: a fiatal lnyokat kpezte ki gyermekek gondozsra, s gy neki sikerlt elszr a csaldon s iskoln kvl elszben szervezett formban a szocilpedaggiai gondozst megvalstania. Oberlin tantvnyait gy a ksbbi vnk s gyermekgondoznk elfutrainak tekintjk, olyan ambulns szocilpedaggiai tevkenysgnek, amely a XIX-XX. szzad forduljn fleg ni hivatss fejldtt ki.
A szegnyeket nevelk
Pestalozzi „az egsz otthon” mintjra hoz ltre szegny-tnevel intzetet gyermekek rszre. Az ott alkalmazott felntteknek a modellszeren brzolt felntt vilgot kellett bemutatniuk s lnik.
Pestalozzi kvetkezetesen sztvlasztotta az oktatsra s nevelsre szorul gyermekeket s a fiatalokat, a munkakerl s bnz felnttektl. Valjban gy mr egyfajta bnmegelzsi munkt is vgzett.
Szervezsi elve az volt, hogy a nevelintzeteket fggetlen trsadalmi szervezetek tartsk fenn, nagyvonal llami tmogats mellett.
Fellenberg nevhez fzd n. ipari-iskola, szegnyek iskolja az alsbb nprtegekbl szrmaz, tbbnyire elhanyagolt rvagyerekek rszre alakult. E gyermekeket itt gy neveltk, hogy szegnyknt is meg tudjanak kzdeni az let nehzsgeivel. A szegnyt a szegnysgre neveltk.
Az els szakmai egyeslet, a Szegnyeket Nevelk Szvetsge
A szocilpedaggiai tevkenysget folytatk egyesletbe tmrlse a XX. szzadba nylik t. Kivtelt kpez a nmet Svjcban 1844-ben ltrejtt Szegnyeket Nevelk Szvetsge. A kollektv szolidarits abban jut itt kifejezdsre, hogy egy olyan szocilis nseglyez szervezetet alaptanak, mely kteles a bajbajutott tagjain segteni.
A trsadalmi helyzet alakulsa s a szocilis jelleg pedaggia ltrejtte
A XIX. szzadban az iparosods elrehaladtval a trsadalmi struktra is trendezdtt. A szegnysg nemzetkzi tmegjelensgg vlt, mely fknt a munksosztly egy bizonyos rtegt, a kizskmnyolt proletritust sjtotta.
Wichern, a szocilpedaggia egyik klasszikusa szerint a fiatalok szmra ltestett menhelyeket nem bntet intzeteknek kell elkpzelni, hanem olyan intzeteknek, ahol a bntets helyett a keresztnyi felfogsnak megfelel eszkzkkel prblnak a fiatalokra hatni. A csaldi elv fontossgt hangslyozza.
Az ltala ltrehozott „Rauhes Hausban” az intzmnyes nevels mintegy utnozta a csaldi letet.
A szocilis gondoskods a szzadforduln mr 3 f terleten zajlik:
- gyermekgondozs
- szegnygondozs
- fogolygondozs
A szzadfordul krnykn az llami szegnygondozs mellett jelents szerepet jtszottak az egyhzi karitatv szervezetek, illetve a klnbz polgri kezdemnyezsek. A leginkbb nkntes segtk tbbnyire nk voltak, idvel szksgess vlt rendszeres kpzsk.
A I. vilghbor utn mr frfiakat is bevontak a szocilis szakmba, s biztostottk kpzsket is. Az 1960-as vekre tehet a szocilis szakmk kpzsnek teljes rendezse.
Erre az idre tehet, hogy az eddigi szakiskolk emelt szint szakiskolkk alakultak, melyeket nem sokkal ksbb szakfiskolai szintre emeltek.
|