Szoc. ped II.
A szerk. 2008.02.21. 10:17
rai anyag.
A vendgknyvbl lett bemsolva...
Szoc. ped. elm. gyak./rai anyagbl
Csaldon kvli nevelsi sznterek:
--blcsde (segdanyagban)
--voda
--iskola
--Blcsdben, ha nem alakul ki elsdleges ktds a nevelvel → neurotizltsg pl. jszops, lmatlansg.
--Otthonrl vodba rkezknl szocializltsg hinya.
Blcsdt elszr Franciaorszgban alaktottak ki. Bp-en elszr kb. 1855-ben Brunszvik Jlia alaptotta (Kalap u.1)
vodban, blcsdben jellemz:
--beilleszkedsi problma
--szocilis problma
A szocilpedaggus feladata ezek megoldsa. Meg kell ismernie a csaldot is, ahhoz, hogy meg tudjuk llaptani az okokat.
Ha minden rendben van a csalddal, akkor a gyerek-pedaggus viszonyt kell vizsglni.
Vizsglni kell a gyerek s a kortrsak kztti kapcsolatot is.
Iskolai szocilpedaggus feladata:
A gyermek, napi problminak felismerse, kezelse olyan formban, hogy prhuzamosan a krnyezet minsgt javtja.
--Httr (csald) vizsglata
--Szocilpedaggus feladata: beszlni a tanrokkal, pszicholgushoz vinni a gyereket, stb.
--megtantani a gyereket, segtsget krni az iskoltl.
--Az iskolt megtantani: segtsget adni.
Iskolai szocilpedaggus klientrja:
--elssorban a dikok
--pedaggusok is.
--Azokkal a fiatalokkal foglalkozik, akik a trsadalom kiegyenltetlensge miatt olyan kiszolgltatott helyzetbe kerlnek, amely nehezti vagy lehetetlenn, teszi az iskolai elvrsoknak val megfelelst.
Illetve:
--A fiatal olyan traumt l meg, melynek kvetkeztben pszichs s mentlis vltozsok jnnek ltre, amelynek ellehetetlentik az iskolnak val megfelelst.
Milyen fiatalokkal fogalakozik:
--viselkeds zavaros
--teljestmny zavaros
--veszlyeztetett
--devins
--ms nyelvi krnyezetbl rkezik
Itt az jtt, ami meg van az anyag els oldaln: pedaggus/a szocilis szakember feladatkrei
Munkaterv alapjn, kivel foglalkozik, tmogatsi mdok, pedaggiai programba hogyan illeszkedik a munkja, milyen informcikat ad, konkrt feladatok, kapcsolattarts mdjai.
Munkakri lers, klnleges felelssg.
llami gondozott gyerekek.
Slyos trauma: kiemels a csaldbl
Szocilpedaggus feladata: kis csoportban, lehetleg egy frfi s egy n pedaggus legyen.
Gyermekotthon laksotthon
(40 fig)
Kis csaldos rendszert kell kialaktani
Elsdleges ktdsi lehetsg knnyebben alakul ki a kiscsaldos rendszerben
Pedaggiai clok meghatrozsa (specilis clok)
1) A gyermek bizalmnak visszalltsa.
---a gyermek megismerse
---az egyttlsben a gyermek szemlyisgnek, viselkedsnek, hozzllsnak ismerete.
---a gyermek fel azt kell kzvetteni: „Fontos vagy nekem!”
---clok kialaktsa, fellltsa
---„Van kit!” tudatostani a gyermekben.
2) A helyzet elfogadtatsa (szablyok, rendszerek megtanulsa)
---A szlk szmra iszonyatos kudarc, hogy nem tud gondoskodni a gyerekrl s fokozatosan „elveszti”.
3) csaldi letre nevels
---a pedaggusnak ki kell alaktani egy felelssgteljes szeretet kapcsolatot.
---a frfi s ni identits elrshez klnbz szakkrk
---fontosak a beszlgetsek!
---mvszeti eszkzk felhasznlsa
---szexulis felvilgosts
4) tanuls segtse.
---Fontos a mindennapi ellenrzs az els idszakban klnsen
5) Szabadid szervezse
6) Zsebpnz
7) Plyaorientci
8) Utgondozs
9) Csalddal val kapcsolattarts
Fiatalkori bnzs
A bnzs arnynak hazai viszonylatban korspecifikus okai vannak.
--Elrhetv vlt: kbtszer fogyaszts
alkoholfogyaszts
--urbanizcis folyamat
--agresszvits
|