SZOCPED: ELM S GYAK
A szerk. 2007.08.30. 10:01
1. A szocilpedaggiai tevkenysg meghatrozsa, clja, feladatai.
Interdiszciplinris kapcsolatai
Szocilpedaggia: olyan tevkenysg, amely a gyerek s az ifjkorosztly kapcsolatai, tanulsi, szocilis, problmit egysgben, komplex rendszerben kezelve elssorban az rintett szemlyekkel, csoportjaival, valamint csaldjukkal egyttmkdve, msrszt a krnyezet erforrsait mozgstva segt a gyerek, fiatal s krnyezetnek egyenslyt megtartani, ill. a felbomlott egyenslyt helyrelltani. Mindezzel hozzjrul a felnvekv gyermek s fiatal optimlis letvezetshez.
Gertrud Bumer: „A szocilpedaggiai mindaz, ami nevels, de nem iskola s nem csald!”
Egyfajta nevels, ahol egyrszt egy kvlrl trtn beltetsrl s msrszt egy passzv tvtelrl van sz. A tanulsi folyamatnak a msik ember ltal trtn legintenzvebb elsegtse sokkal inkbb egyidejleg a legintenzvebb ntevkenysg is.
Figyelembe kell venni, hogy e nevels maga mindig kzssgben megy vgbe, llandan a legklnbzbb szocilis kapcsolatok hljban zajlik, de emellett be kell ltni, hogy az ember lnyegt tekintve szemly, ltben nll, cselekedeteiben pedig nhatalm.
A szocilpedaggia sznterei:
Oktatsi intzmnyek , iskolk, vdk (gyermekjlti gyek, ifjsggondozs terlete), benntlaksos intzmnyek, specilis intzmnyek, mveldsi intzmnyek, csaldsegt kzpontok, gyermekjlti szolglat, gyermekvdelem, egszsggyi intzmnyek, csaldok, laktelepek, maga az utca.
Feladata:
a trsadalom valsgos mkdsi szablyszersgeinek felismerse elemzse.
a gyereket rint trsadalmi egyenltlensgek, problmahelyzetek s az ezeket kivlt okok kielgtetlen szksgletek, veszlyeztet tnyezk komplex szemllet elemzse
az ember s krnyezete viszonyrendszerben a gyermek s a fiatal szemlyisgfejldse, szocializcija s tevkenysge sajtossgainak, trvnyszersgeinek tfog elemzse.
A klnbz szoc. helyzet gyerekek, fiatalok, csoportjaik s kzvetlen csaldjaik s pedaggusaik szmra adekvlt (megfelel) segtsgnyjts a szocilis munka, a gondozs, a nevels, oktats, a szabadid-pedaggia, stb. eszkzeivel, ezen folyamatok tervezse, kivitelezse, ellenrzse, rtkelse s rendszerszemllet elemzse.
A fiatalok s csoportjaik sszekapcsolsa problematikus lethelyzetek megelzst, javtst szolgl llami, szocilis, oktatsi, egszsggyi intzmnyi s trsadalmi szocilpolitikai, jogi, rdekrvnyest, gyermekjlti s vdelmi stb. szolgltatsokkal s erforrsokkal.
A kompetenciahatrok ismeretbe partneri kapcsolatok kialaktsa s egyttmkds ms szakemberekkel, orvos, pszicholgus, szoc. munks, jogsz, gygypedaggus.stb.
A szocilpedaggusnak tudni kell:
1. Kire irnyul ( kit kell segteni)
2. Milyen a csaldi helyzete ( problma okai)
3. Felismerni a problmt
4. Ismerni kell a folyamatok httert
5. Szociokonmiai sttuszt ismerni kell
6. Tudni, hogy a rossz krlmnyeknek mi a kvetkezmnye ( munkanlkli szl – rossz anyagi helyzet)
7. Milyen a gyerek pszichs fejldse egy adott teljestmnyhez
8. Jogos-e a pedaggus elgedetlen vlemnye
9. Mi a kliens s az intzmny problmja, mely intzmny tud segteni a kliensnek vagy krnyezetnek
10. Mikor s mely szakembert kell megkeresni a problmval, a szocilpedaggus kzvetti vagy irnytja a tevkenysget.
A szocilpedaggus eszkzei:
- Megfigyels, vizsglat,
- Tancsads
- Gondozs
- Szabadids tevkenysg
- Nevels
- Egyni trds
- Kpviseli a klienset a hivatalos intzmnyeknl
Interdiszciplinris kapcsolatok:
1. pszicholgia (fejldspszicholgia, szemlyisgpszicholgia, szocilpszicholgia, magatartszavarok pszicholgija)
2. pedaggia
3. gygypedaggia
4. szabadidpedaggia
5. szociolgia
6. jogtudomny
7. orvostudomny
8. szocilpolitika
|