SZOCPED ELM S GYAKORLATA
A szerk. 2007.08.30. 11:32
6. A blcsde, mint pszichogn rtalom, szocilpedaggiai feladatok az vodai szntren.
A szakirodalomban jl ismertek azok a vizsglatok, melyek azt bizonytjk, hogy a 0-3 ves kor gyermekek gondozsnak, nevelsnek feltteleit legoptimlisabban a csald biztostja. Azonban a npes csaldok szksgess teszik a csaldon kvli intzmnyes gyermekelltst. Ezek egyike a blcsde.
Tbb szerz vizsglatai bizonytjk, hogy a szemlyisg kialakulsban milyen dnt szerepe van az els letveknek, s hogy az ekkor kapott kedveztlen behatsok milyen slyos s sokig fennll zavart hozhatnak ltre.
Igen nagy teht az a felelssg, mely ezen a terleten blcsdinkre hrul, s hogy hogyan felelnek meg ennek a nehz sokrt feladatnak, hogyan befolysoljk gondozottaik testi-rtelmi-rzelmi fejldst.
Elmondhat, hogy a blcsdkben nevelt gyermekek, sokkal tbbet betegek, fejldsben lemaradtak a csalddal neveltekkel szemben, az eltrs oka a blcsdk nem megfelel kls krlmnyeiben, a trgyi felttelek hinyban van.
Azok a gyerek, akik nem jrtak blcsdbe, hanem egyenesen vodsak lettek, igaz a kszsgek tekintetben gyengbben szerepeltek, szocilisan nehezebben illeszkedtek be, viszont neurotikus reakciik szempontjbl csak az tvgyzavarral kszkdtek nagyobb fokban, mg a blcsdsek az sszes tbbi ( alvszavar, bevizels, beszkels, ujjszops, krmrgs, beszdzavar, dhkitrs) tnetben nagyobb neurotikus tneteket produkltak.
A testi fejlds, a neurotikus reakcik szempontjbl az otthonrl jtt gyerek kedvezbb kpet mutat, mint a blcsdei gyerekek, de a kszsgek s a szocilis beilleszkeds terletn a blcsdei gyerekek vannak elnyben.
Szemlyisgfejldst krosan befolysol tnyezk:
· A blcsdben f gond a minta hinya, ami a csaldban az anya-gyerek interakcijban nyilvnul meg. Tbb gondozbl nem tud kijellni egyet, aki a minta szmra.
· A blcsdben nincsenek stabil kapcsolatok, hiszen mindig ms a gondoz, s ms csoportba kerl a gyermek letkornak megfelelen., nem tud a gyermek egyedli, intim kapcsolatot kialaktani egyetlen szemllyel, aki lland.
· Vegyes csoportokban nincsenek a fejldsi tnyezk az letkori sajtokhoz differencilva. Kivlaszt egy idsebb gyermeket, lesz a minta, mg akkor is, ha fejlettsgi szintje nem megfelel.
· Gondozni vltogatsok miatt nem alakul ki a bizalom, ezltal a gyermek nem mondja el gondjait, frusztrlt, zrkzott, esetleg neurotikus is lehet.
sszefoglalva teht megllapthatjuk, hogy a blcsdbl jtt gyermek sok tekintetben htrnyosabb helyzetben is van az otthon gondozottal szemben. Az intzmnyben nevelked gyermekeknl megmutatkoz egyik alapvet problma, hogy mg a serdlkorra sem krvonalazdik ki a szemlyisgk.
Megmutatkozik ez emberi kapcsolataikban is amelyek nem elgg differenciltak s nem elgg szilrdak, knnyen tvltak s felbomlak.
vodai szntr a szocilpedaggiai tevkenysg tkrben:
Trvnyi megalapozottsg: Kzoktatsi trvny 1993. (gyermek- s ifjsgvdelemmel foglalkoz pedaggus)
Gyermek – s ifjsgvdelmi trvny 1997.
Egyni problma felismerse az vodai csoporton bell:
- Intzmny pedaggusa jelzse alapjn
- Gyermekjlti szolglat, csaldsegt intzet jelzse alapjn
- Egszsggyi terlet jelzse alapjn (gyermekorvos, vdn)
Problma jellegnek megismerse
- Magatartszavar, teljestmnyzavar
- Szocializcis zavar
- Szociokonmiai jelleg problmk
Kezels: szakember bevonsval, szakintzmny s csald, voda sszekapcsolsval (szakmai kompetenciahatrok figyelembe vtele!!!)
Csaldi httr megismerse
- csaldltogats
- krnyezettanulmny
- explorci – kutats, vizsglds
- csaldstruktra felvzolsa
- csald trtnetnek megismerse
- csaldtagok kapcsolatainak megismerse (genogram)
Kezels:
- Szksg esetn csaldgondozs
- A jellemz problmk specilis kezelse
vodai httr megismerse:
- gyermek-vn kapcsolata
- vodai csoport s azon bell a gyermekek egyni elfogadsa, vagy elutastsa
- vn s felntt krnyezet (szl, kollgan, dadus, vezet) kapcsolata – szupervizi
A kapcsolati problmk kezelse, szakember, szakintzmny bevonsval.
|