REFORMPEDAGGIA
A szerk 2008.01.09. 09:49
1. rsz
a pps. prezentci alapjn
Reformpedaggia
NYME
Benedek Elek Pedaggiai Kar
SOPRON
Dr. Varga Lszl docens
varga.laszlo@bepf.hu
Irodalom:
oNmeth Andrs: A reformpedaggia mltja s jelene (1889-1989). Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest, 1993.
oNmeth Andrs - Ehrenhard Skiera: Reformpedaggia s az iskola reformja. Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest,1999.
oNmeth Andrs: A reformpedaggia gyermekkpe. In: Puknszky Bla (szerk.): Kt vszzad gyermekei. Etvs Jzsef Knyvkiad, Budapest, 2004. 169-184. p.
A "pedaggia szzada"
A tizennyolcadik szzadot joggal neveztk a "pedaggia szzadnak". Franciaorszgban, ahol az iskolk sznvonalt s a drasztikus mdszereket mr a humanizmus moralisti is lesen brltk, szinte nem is volt olyan filozfus, r, aki ne foglalkozott volna pedaggiai krdsekkel. A felvilgosods hvei mlyen hittek abban, hogy az ifjsg megjult szellem, racionlis nevelse a szebb jvend garancija.
Jean-Jacques Rousseau
(1712-1778)
oRousseau nemcsak filozfusknt alkotott rkbecs rtkeket.
Nevelssel-oktatssal kapcsolatos gondolatai gykeres vltozst (mintegy "kopernikuszi fordulatot") idztek el a pedaggiban.
oA gyermekrl alkotott kzpkorias felfogs tformlsban fontos szerepet tltttek be a renesznsz moralisti. Tantsaik zme azonban megmaradt az illemtanknyvek, a gyermekrl szl rtekezsek lapjain, s nem vlt l gyakorlatt. Rousseau knyve, az "Emil, avagy a nevelsrl" viszont egyarnt forradalmastotta a pedaggia elmlett s gyakorlatt.
oKevs olyan filozfus van, akinek letplyja s mvei annyira szoros egysgben s klcsnhatsban lennnek, mint az v.
Regnyes fordulatokban bvelked lettjval rdemes kiss bvebben megismerkednnk.
J-J Rousseau lete
o1712-ben szletett a protestns Genfben egy puritn szemllet rsmester fiaknt. (A hugenotta szrmazs csald a protestnsldzs ell meneklt Genfbe.) desanyja Jean-Jacques szletse utn egy httel meghalt.
oA fiatal fi nem jrt elemi iskolba, ennek ellenre mr tzves korra nagy mveltsgre tett szert. desapjval kedvelt szrakozsuk az olvass volt, olvasott regnyeket, szndarabokat, rtekezseket: mindent, ami a keze gybe kerlt.
oTaln ennek a sokfle korai olvasmnylmnynek is szerepe volt Rousseau zsenialitsa mellett abban, hogy ksbb kora legkivlbb polihisztorv lett. "Szakmja" gyszlvn nem volt, mgis korszakalkot mveket alkotott a legklnbzbb tmkban.
J-J Rousseau lete
oTzves korban fordulat llt be a fi letben: apja sszetzsbe keveredett egy genfi kapitnnyal, a kvetkezmnyek ell meneklnie kellett. Jean-Jacques-ot gy nagybtyja gondjaira bzta, akinek volt egy hasonl kor fia. Neki azonban nem volt ideje a kt fi nevelsvel foglalkozni, ezrt - a korabeli elterjedt gyakorlatnak megfelelen - kiadta ket egy kzeli falu lelkszhez, Lambercier-hez, aki vllalta iskolztatsukat.
oA fik itt kt esztendn t kemnyen tanultak. Mindenekeltt latinos mveltsgre tettek szert, s a latinnal egytt megtanultak "mindenfle kacatot, amit nevels rgyn hozzcsaptak" - ahogyan Rousseau ksbb visszaemlkezseiben rja.
J-J Rousseau lete
oKt ves falusi idill utn visszatrt Genfbe. Elbb egy rnok mellett inaskodott, majd egy vsnk mell kerlt. A mhelyben megismerkedhetett azzal az embertelen bnsmddal, mely a korabeli inasletet jellemezte. Kis hjn maga is elzlltt: a vers, az heztets s megalztats miatt egyre inkbb csak a lopson, hazudozson jrt az esze. Egyedl a knyvek irnti lankadatlan rdekldse maradt a rgi: falta a knyveket gyakran munka helyett is.
o1728 mrciusban ismt fordulat kvetkezett be letben. Egy vasrnap este, kirndulsrl hazatrve zrva tallta Genf vrosnak kapujt. gy dnttt, hogy nem megy vissza kegyetlen gazdjhoz, helyette a kalandos letet vlasztotta.
J-J Rousseau lete
oNem vaktban vgott neki a vilgnak. A protestns Genf akkoriban kicsiny sziget volt a katolikus "tenger" kzepette. A szomszd faluba sietett, a mr katolikus Szavoja terletre, ahol a plbnos pomps ebddel s csbt gretekkel fogadta. Warensnhoz, a katolikus hittrt szervezet megbzottjhoz kldte a "kis eretneket". A csinos fiatalasszony, akinek "szembl radt a kedvessg", prtfogsba vette a fiatal fit, anyja helyett anyjv lett.
oA kvetkez esztendk a kborls s a prblkozsok vei voltak: Elbb Torinba kerlt, ahol lakjknt prblt kenyeret keresni; szokatlan mveltsge, intelligencija viszont idegenn tettk a szolgk kztt. Warensnhoz visszatrve szenvedlyes tanulsba kezdett: fizikt, matematikt, lettant, anatmit, zeneelmletet tanult szinte megszllott nekibuzdulssal.
J-J Rousseau lete
oHuszonnyolc esztends korban magnnevelnek szegdtt Mably, a lyoni csendrfparancsnok hzba. Ksrlett viszonylag szerny siker koronzza: "Csak hrom eszkzt tudtam alkalmazni ismeri el ksbb: az rzelmet, az okoskodst s a haragot, s gyereknl haszontalan s gyakran veszedelmes mind a hrom."
oEls pedaggiai trgy rsa akkor keletkezett, mikor elfoglalta llst: egy levl formban ksztett nevelsi terv, amelyet tantvnya apjnak rt. Ebben megfogalmazza cljt: j, szabad s boldog embert kell a gyerekbl nevelni.
J-J Rousseau lete
oMiutn hzitantknt nem sok sikert aratott, a zenei tanulmnyokra vetette magt. Itt is j utakat keresett: kidolgozott egy kottarsi rendszert, melyben a hangjegyeket szmok helyettestik. Mlysgesen hitt abban, hogy lelemnyvel meghdtja a prizsi Akadmit, ezrt 1742 nyarn tizent arannyal s jelents bartok ajnlleveleivel a zsebben Prizsba ment szerencst prblni.
oFelolvasst tartott az Akadmin, s br megtapsoltk, kottarsi rendszere mgis megbukott. Kudarca ellenre ms terleten sikert aratott. Egy csapsra bekerlt a prizsi szalonok pezsg szellemisg vilgba: elkel s gazdag csaldok vettk prtfogsukba.
J-J Rousseau lete
oA sorsdnt fordulat, amelyet maga ksbb "pillanatnyi eltvelyedsnek" nevezett, 1749 egyik oktberi napjn kvetkezett be letben:
oDiderot egyik rsa miatt rvid idre brtnbe kerlt, t kszlt megltogatni Rousseau, amikor tkzben kezbe akadt a dijoni Akadmia egyik plyzati felhvsa. A krds, melyre vlaszt vrtak gy hangzott: "A tudomnyok s mvszetek fejldse rombolta avagy fejlesztette az erklcsket?" A felvilgosult sz korszakban az egyetlen elvrt vlasz az lett volna, hogy a tudomnyok s mvszetek fejldse termszetesen finomtottk az erklcsket is. Rousseau azonban lngelme volt, nem szokvnyos filozfus.
oFonkjrl szemllte a dolgokat, s az igazsgot egy csom fligazsggal elegytve az egykori szofistk virtuz bizonytsi technikjhoz mlt szinten fejtette ki vlemnyt: A becslet a tudatlansg gyermeke, a tudomny s az erny teht sszefrhetetlenek. "Megjttek a blcsek, elmennek a jk" - idzi Senect, amikor vgletekig lezi ki az ellentmondst: a tudomny s a mvszet egyenesen az emberisg bneibl fakad.
J-J Rousseau lete
oNem vrta a sikert, meglepdtt, amikor rtekezsvel risi sikert aratva elnyerte a dijoni akadmia plyadjt. (A "vissza a termszethez" - jelszt ettl kezdve trstjk Rousseau nevhez, noha ez a felszlts nem is szerepel a plyamben.)
o1754-ben rja msodik rtekezst ugyancsak a dijoni Akadmia plyzatra az emberi egyenltlensg okairl.
o"Az els ember, aki egy flddarabot krl-kertve gy szlt: ez az enym, s tallt balga embereket, akik hittek neki, az volt a polgri trsadalom valdi alaptja" - rja Rousseau harminct esztendvel a francia forradalom kitrse, s szz vvel Marx eltt.
J-J Rousseau lete
oJval hevesebb reakcikat idzett el az "Emil, avagy a nevelsrl" cm pedaggiai regnye (1762). Olvasi krben nem is annyira a nevelssel kapcsolatos forradalmian j gondolatai vltottak ki heves ellenrzseket, hanem a "termszetes vallssal" foglalkoz rsz.
oA hats nem maradt el: a prizsi hercegrsek psztorlevelet adott ki a knyv ellen. Hamarosan Rousseau ellen is elfogatparancsot adtak ki, csak nagy viszontagsgok rn meneklhetett. Knyvt, az "Emil"-t pedig nyilvnosan elgettk az igazsggyi palota udvarn.
oA bujdoss esztendei kezddtek Rousseau szmra. Elbb Svjcba ment, majd - David Hume angol filozfus meghvsra - Angliba. Egy darabig kiegyenslyozott krlmnyek kztt lt, de gyanakv termszete csakhamar paranois rgeszmv fajult, ldztetses mnia lett rr rajta. Bartaiban is ellensget ltott, Hume-ot is szenvedlyesen tmadta.
J-J Rousseau lete
Franciaorszgba visszatrve elbb elkel bartainak vidki kastlyban lt, majd Prizsba kltztt. A szerny meglhetst vlasztotta: kottamsolsbl tartotta fenn magt. Nyugalmt a teljes magnyban vlte megtallni, ezrt ismt meneklt: utols ders napjait egy Prizs krnyki birtokon: Ermenonville-ben tlttte. Itt rte a hall 1778-ban, nhny httel a nagy ellenfl, Voltaire halla utn.
A gyermek felfedezse
Az "Emil"-ben ezt mondja: Az apt "sem a szegnysg, sem a munka, sem ms emberi szempont nem menti fel az all, hogy eltartsa s hogy maga nevelje gyermekeit". Ennek ellenre t gyermekt adta lelenchzba. Kifejezbben taln senki sem szlt a csaldi let szpsgeirl, m neki sohasem volt igazi otthona. Dicstette az llampolgri ernyeket, de maga gyakran vlasztotta a termszet megnyugvst nyjt magnyt.
A gyermek felfedezse
Rousseau jellemnek taln legsajtosabb vonsa az, hogy folyamatos kzdelmet vvott nnn esendsgvel. llandan kereste a lelki tkleteseds tjait. Az emberi rtkek mrcje nla nem a konvenci vagy a hamis kzvlemny volt, az abszolt emberi rtkekben val kiteljesedsre trekedett. Ez a fejlds - melyet sajt letvel is pldzott - hatrozta meg a gyermeknevelssel kapcsolatos felfogst is.
A gyermek felfedezse
oA kzpkor alapveten pesszimista gyermekfelfogsa hossz vszzadokon t meghatrozta a magnnevels s iskolai oktats gyakorlatt. A bnben fogant gyermeket meg kell vni sajt rosszra hajl termszete ellen, ezrt felttlen engedelmessggel tartozik szleinek, tantjnak.
oA gyermekfelfogs fejldsnek egy jabb llomsa volt, amikor mr egyre tbb olyan rtekezst, illemtanknyvet rtak, melyben a gyermekek erklcsi vst, nevelst srgetik. A gyermekkor egyre tbb szerznl mr a "krisztusi rtatlansg" korszakaknt jelenik meg, de ezt az rtatlansgot meg kell vdeni a bns vilgtl.
A gyermek felfedezse
oMgis Rousseau volt az, aki gykeresen j alapokra helyezte a gyermekrl, a gyermekkorrl alkotott felfogst.
oSokat idzett ttele, gy hangzik: a gyermek mint termszeti lny eredenden j, csak a trsadalmi egyttls rontja meg. "Minden j, amidn kilp a dolgok alkotjnak kezbl, de minden elfajul az ember kezei kztt„ - ezekkel a szavakkal kezdi "botrnykv" vlt pedaggiai regnyt.
oMa mr lthat, hogy a krds ilyen sarktott felvetse - j vagy rossz-e a gyermek szletse pillanatban - zskutcba vezet. A csecsem ugyanis szletsekor etikailag nem minsthet sztnlnyknt jn a vilgra. Termszetesen azt is ltnunk kell, hogy Rousseau optimista felfogsa radiklis tagadsa valaminek, ezrt ilyen sarktott: hevesen brlja s elutastja a kzpkor gyermekkpn alapul, a gyermeket lealacsonyt, megszgyent korabeli nevelsi gyakorlatot.
Emil
Sokan mg ma is flrertik az "Emil"-t. Azt gondoljk, hogy besorolhat az ezerszmra rt nevelsi tmutat kz, amelyek praktikus tancsokkal igyekeztek megknnyteni a szlk s a hivatsos nevelk dolgt. Rousseau knyve valjban tbb ennl. Inkbb filozfiai, pontosabban filozfiai-antropolgiai m ez, amely "arrl az elvrl szl [...], hogy az ember termszetnl fogva j". A szerz maga is elismeri egy ismersnek rt levelben, hogy "arra nincs md, hogy egy Emilt neveljnk". Rousseau Emiljnek nevelse sok szempontbl az eszmnyek, a "kell" birodalmba tvezet utpia, de olyan utpia, amelynek egsz sor magvas gondolata termkenytette meg a pedaggiai elmletet s gyakorlatot.
Emil
Kpzelt regnyhse nevelsre a knyv lapjain maga Rousseau vllalkozik, magra ltve a hzitant szerept.
Legfbb clja, hogy Emilt boldognak lssa : "Boldognak kell lenni kedves Emil, ez minden rzkeny lny clja; ez az els vgy amelyet belnk oltott a termszet, s az egyetlen, amely sohasem hagy el bennnket." De ez a boldogsg nla nemcsak tvoli elvont cl, hanem a nevels egsz folyamatt that rzelem. Pedaggijnak clja az evilgi boldoguls, etikja egyfajta boldogsgetika.
Emil
oRousseau neveltje gyermekknt is boldog, hiszen nevelje nem knyszerti felnttes megnyilvnulsokra. "A termszet azt akarja - olvashatjuk Rousseau-tl -, hogy a gyermek gyermek legyen, mieltt felntt lenne." Msutt ezt rja - nem minden indulat nlkl: "Hagyjtok megrni a gyermekkort a gyermekben", hiszen ha felnttnek szletne, mint sokan szeretnk "ez a gyermekember tkletesen hlye lenne, akarat nlkli bb".
oCsak gy lehet felnttkorra ember a sz legnemesebb rtelmben. Olyan ember, aki a boldogsg, a szabadsg s az erklcsi erny jegyben kpes lett irnytani.
oRousseau teht mindenekeltt embert kvn faragni Emilbl. "Amikor majd kikerl a kezembl, nem lesz br, sem katona, mindenekeltt ember lesz." Olyan ember, aki kpes mindentt megllnia a lbn ahov a "forgand szerencse" veti.
Lelkiismeret
Rousseau nem hisz az sz mindenhatsgban:
"Az sz gyakran megcsal bennnket - mondja az emanciplt rtelem szzadban -, s bizony nagyon is megszereztk a jogot arra, hogy visszautastsuk. m a lelkiismeret sohasem csal meg. az ember igazi vezetje. Ami az sztn a testnek, az a lelkiismeret a lleknek."
A mdszerek
oRousseau "Emil"-jben tetzdtt egy olyan folyamat, amely a renesznszban kezddtt: a gyermek, a gyermekkor trtkelse, "emanciplsa". Amg vezredeken keresztl az elsajttand mveltsg volt a figyelem kzppontjban, s maga a gyermek is "a tuds krl forgott"; most j helyzet llt el: a pedaggia a gyermek kr rendeldtt.
oEz a hangslyttevds egyttal sajtosan j nevelsi mdszereket eredmnyezett. S noha Rousseau nem trgyalja ezeket a nevelsi-oktatsi eljrsokat olyan rszletes alapossggal, mint mondjuk Comenius a "Didactica Magn"-ban, bizonyos mdszertani elvek az "Emil" szemlletes pldi alapjn kikristlyosodnak az olvas eltt.
Meg kell lesni a gyermek termszett…
oA gyermeknek mindenekeltt "meg kell lesni a termszett", a nevelnek ismereteket kell gyjteni neveltjrl. A jval ksbb kibontakoz tudomnygnak, a gyermekllektannak adott j elre programot Rousseau: "Szeretnm - rja az Emil-ben -, ha egy jzan tlet ember arrl rna rtekezst, hogyan figyeljk meg a gyermekeket. Nagyon fontos volna, ha birtokban volnnk ennek a mvszetnek: az apk s a tantk mg csak elemeit sem ismerik."
oRousseau Emilre elssorban az rzelmein, a kpzeletn keresztl akar hatni, nem pedig a racionlis rvek tjn. j gondolat ez az vszzadok pedaggiai gyakorlatt meghatroz "etikai intellektualizmus" utn: "A szellem hangja a szven keresztl szljon, mert csak gy tall meghallgatsra. A hideg rvek meghatrozhatjk vlemnyeinket, de cselekedeteinket nem; elrhetik, hogy higgynk, de azt nem, hogy cselekedjnk."
Spontn fejlds
A nevel legfontosabb feladata nem az, hogy nvendke fejt "teletltse tudomnnyal". Mindenekeltt alkalmass kell tennie t a nevelsre, s ehhez elszr is gyelnie kell arra, hogy a gyermek spontn fejldse zavartalan legyen. Vigyznunk kell a gyermekre "az els pillanattl kezdve, hogy vilgra jtt", azrt, hogy "eredeti formjt" megrizhesse. Ennek a formnak, azaz: a gyerekben szunnyad lehetsgeknek, ernyeknek a kibontsa a nevelre vr.
Negatv nevels
oMindezt nem kzvetlen mdon, az addig egyedl ismert "pozitv nevels" (itt: eredmnyre tr, cltudatos nevels) eszkzeivel, mivel az Rousseau szerint csak a "megrontott trsadalom" nevelse lehet. A gyermeket ppen ezrt "fallal" kell krlbstyzni, amely megvja a trsadalom kros hatsaitl.
oEzt a nevelst - melyet mr a kortrsai kzl is sokan tmadtak - nevezi Rousseau negatv nevelsnek: „a negatv nevels [...] nem ad ernyeket, de megv a bnktl, nem tant meg az igazsgra, de megv a tvedstl; alkalmass teszi a gyermeket mindarra, ami majd az igazsghoz vezetheti, amikor mr kpes lesz megrteni, s a jhoz, amikor mr kpes lesz szeretni."
A tant az let
Tvednnk, ha azt gondolnnk, hogy a "negatv nevels" passzv. Nagyon is aktv tevkenysg ez: a gyermekre fejleszt hatst gyakorl nevelsi krlmnyek megteremtse.
Olyan krlmnyek, melyek mindenkor sszhangban vannak a gyermek fizikai-lelki fejlettsgvel. A nevel szerepe ebben olyan, mint a sznhzi rendez: valsggal "megrendezi" a gyermek letkrlmnyeit, mikzben maga szinte "lthatatlan" marad. Olyan helyzeteket, szitucikat kell teremtenie, amelyek segtsgvel a nvendk letre szl tapasztalatokat szerezhet. gy vlik tantjv a knyvek helyett maga az let; a korai intellektualizls, a medd magols helyett a vgtelen gazdagsg termszet. A termszet, hiszen Rousseau tantvnyt a romlott erklcs vrosbl a termszet kzvetlen kzelbe: vidkre, falura kvnja kltztetni.
|