szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
REFORMPEDAGGIA
REFORMPEDAGGIA : REFORMPEDAGGIA

REFORMPEDAGGIA

A szerk.  2008.01.09. 09:53

4.rsz pps prezentci alapjn

John Dewey pedaggija

oDewey hitvallsa: az iskola maga az let

oPedaggijnak filozfiai alapvetse James gondolataiban gykerezik. Az egynt - vli Dewey - a trsadalmi tevkenysg sorn mindig valami individulis cl, sajt rdekeinek megvalstsa vezrli, ezrt alapvet trekvse, hogy ehhez megfelel eszkzket talljon. Szmra minden kls s bels tnyez csupn eszkz arra, hogy segtsgvel cselekvse sorn valamilyen feladatot megoldjon. Az eszmk, az rzki tapasztalatok, a tuds, a trgyi objektumok csupn addig rtkesek az egyn szmra, ameddig s amilyen mrtkben cselekvses nmegvalstst segtik.


John Dewey pedaggija

oVlemnye szerint az let, a trsadalom, a nevels folyamata adja a nevels cljait, s szolgltatja az ezek megvalstshoz szksges eszkzket.

oA gyermek gy a trsadalmi viszonyok rszv vlik. A nevels ezen keresztl kszti fel a jv trsadalmra: "A demokrcia s a modern termelsi felttelek miatt nem tudjuk pontosan megjsolni, hogy milyen lesz a civilizci hsz v mlva. Ezrt lehetetlen a gyermeket adott helyzetekre felkszteni. Csak gy lehet t a jvre nevelni, ha megtantja arra, hogy ura legyen nmagnak.

John Dewey pedaggija

oA gyermeket ezrt az letre kell felkszteni. Az iskola maga legyen a valsgos let, azokbl a tapasztalatokbl tpllkozzk, amelyekkel a gyermek otthon, krnyezetben, a jtsztren tallkozik. Az iskolnak teht egy leegyszerstett trsadalmi krnyezetet kell nyjtania, ami a csaldi letbl s a gyermek ltal mr megismert cselekvsformkbl njn ki.

oSzaktani kell a Herbart-fle "knyviskol"-val, mivel abban nem alakthat ki a cselekv ember - fogalmazza meg az les kritikt. Nem igaz ugyanis, hogy a tuds gy jn ltre, mint a tiszta lapra rt betk, a viaszba nyomott pecst, vagy a fnykpezgp lemezre felvett kp.

ogy csupn ismereteket szerez a gyermek, de nem tanulja meg a legfontosabbat, magt az ismeretszerzst, hiszen az iskolban kszen kap mindent. Az letben viszont nincsenek ksz ismeretek, ott az embernek magnak kell hasznosthat tudst szereznie. Ezrt az ismeretszerzs kszsgnek megtantsa a korszer iskola alapvet feladata.

Egyetemi Elemi Iskola

         Dewey felfogsa szerint a kvnatos nevels csak gy valsthat meg, ha felszmoljk a hagyomnyos "tanknyviskolt", a tanuls s leckefelmonds iskoljt. Megszntetik annak minden tradicionlis elemvel egytt (hagyomnyos iskolaplet, tanv, tanterv, tanra, osztly, tantrgy, tanknyv, feleltets stb.), s helybe olyan iskolt teremtenek, amely lehetsget teremt a gyermekek sokszn, sajt tapasztalataikban gykerez cselekvsre, s szoros kapcsolatban ll krnyezetvel. Elkpzelsnek gyakorlati megvalstsra 1896-ban Chicagban ltrehozta els n. laboratriumi iskoljt, az Egyetemi Elemi Iskolt.

Dewey iskolamodellje

         "Minden egyes iskolnk egy kicsi kis trsadalmi kzssgg vlik (embryonic community life) az alkot munka tpusaival, amely a nagyobb trsadalom letnek tkre."

Az ltala elkpzelt iskola klcsnhatsban ll:

a gyermek otthoni krnyezetvel,

a termszeti krnyezettel, amelybe beletartozik az iskola kzvetlen s tvolabbi krnyezete,

az zleti lettel s a termelssel,

a tudomnnyal (kutatssal) s az arra elkszt egyetemmel.

Az iskola plete

oMegkonstrulja a "jv iskoljnak" plett, amelynek "fldszintjn" az otthon s az zleti let (termels) kapcsolatai valsulnak meg. Az ehhez kapcsold gyakorlati tevkenysgek szntere a konyha, az ebdl, a mhelyek (fa-, fmmegmunkls, textilkszts: szvde-fonoda), ezekhez kapcsoldik a knyvtr, mindazoknak az rtelmi s szellemi forrsoknak a gyjthelye, amelyek megvilgtjk a gyakorlati tevkenysget, amelyek ennek a munknak rtelmet s ltalnos rtket klcsnznek".

oAz iskola "emeletn" a "fldszinten" foly gyakorlati munkhoz kapcsold laboratriumi vizsglatok (fizikai, kmiai, biolgiai), mvszeti tevkenysgek (zene, rajz) folynnak, a kzppontban pedig a mzeum kapna helyet.

oA Dewey-fle iskolakoncepci legszembetnbb sajtossga, hogy megsznteti a hagyomnyos osztlytermet a katedrval, az iskolapadokkal s a szoksos fali szemlltet eszkzkkel. Ezek helybe jl felszerelt laboratriumokat, mhelyeket, mtermeket (festszet, szobrszat) zenetermeket kvn berendezni.

Projekt mdszer

o"Az egyedl trvnyes eszkz arra - rja Dewey -, hogy a nehzsgbl ki lehessen jutni az lenne, ha a tantsi anyagot tformlnk, a gyermek lethez alkalmaznk s bevinnnk szellemi ltkrbe."

oDewey ezen gondolatn alapszik a tantvnya, W. H. Kilpatrick (1871-1965) ltal kidolgozott - a reformpedaggiai mozgalmak hatsra vilgszerte ismertt vlt - project mdszer. Ez a hagyomnyos tanterv helyett a tananyagot a gyermek rdekldsn alapul, letszer feladategysgek kr csoportostotta, melyek elsajttsa nllan, az egyes tanulk fejldsi sajtossgainak, egyni fejldsi temnek megfelelen trtnt.


A gyermektanulmny

oA mlt szzad utols vtizedben - Dewey koncepcijval prhuzamosan - szintn az Egyeslt llamokbl indult hdt tjra a korszak msik jelents pedaggiai-pszicholgiai irnyzata, a gyermektanulmny. Ksbb szorosan sszefondott a kibontakoz reformpedaggival, s egyben pszicholgiai-antropolgiai megalapozst biztostott szmra.

oA gyermektanulmny ltrejttnek htterben ott talljuk Rousseau gyermekfelfogst, a XIX. szzadi pozitivizmus tudomnyfelfogst, a spenceri evolcis pszicholgia hatst, a vilgszerte felgyorsul ipari-termszettudomnyos fejldst.

Stanley Hall

oA trekvsek kzppontjban a worchesteri Clark Egyetem llt. Ennek rektora, a kivl pszicholgus-gyermektanulmnyoz, Stanley Hall gy vlte, hogy a gyermekre vonatkoz ismereteket - megbontva ezzel az emberrel foglalkoz tudomnyok hagyomnyos rendszert - nll, j diszciplnaknt kell kezelni: minden tudomnybl kiemelve a gyermekkel kapcsolatos ismereteket. Az j tudomnyg, a gyermektanulmny - vagy ahogy Hall egyik tantvnya tallan elnevezte, a pedolgia - anatmiai, fiziolgiai, biolgiai, antropolgiai, pszicholgiai, etnogrfiai, szociolgiai, s egyb tudomnyos ismeretek rendszere, melyeket kzs trgyuk, a gyermek fz laza egysgbe.

j nevelstudomny

         A mozgalom jeles kpviseli, mit pldul A. Binet, E. Claparde, E. Meumann nagy hatst gyakoroltak a pedaggia elmletre s a hagyomnyos nevelstudomnyt s iskolai gyakorlatot brl - helyre gyermekkzpont iskolamodelleket kidolgoz - reformpedaggia fejldsre. Arra trekedtek, hogy a hagyomnyos normatv pedaggia helyett egy gykeresen j, a gyermeki lt sajtossgait - a tudomnyos llektani megfigyelsek s vizsglatok alapjn - ler, tudomnyos mdszerekkel ellenrztt nevelstudomnyt hozzanak ltre.

Binet

         A gyermektanulmnyozk elkpzelseit errl az j pedaggirl jl tkrzi A. Binet (1857-1911) 1898-ban kiadott mve, "A szellemi fradtsg" elszava: "Tulajdonkppen nem arrl van sz, hogy a rgi pedaggit megreformljuk, hanem, hogy j pedaggit teremtsnk. A rgi pedaggit, br vannak egyes j rszei, teljesen el kell vetni, mert gykerig hat hibja van: tetszeni akar. [...] Az j pedagginak megfigyelsen s tapasztalson kell alapulnia, s mindenekeltt ksrletinek kell lennie."

Pedaggiai ksrlet

oA ksrleti pedaggia gy felfogva nem ms, mint empirikus pedaggiai kutats, amely a tapasztalati kutats minden eszkzt (tmeges vizsglatok, ksrlet, megfigyels, mrs, ankt, matematikai statisztika stb.) a pedaggiai vizsglds szolglatba lltja.

oLegfbb mdszere a pedaggiai ksrlet, amely a fejld s tevkeny gyermekre alkalmazott pszicholgiai ksrlet.

oA ksrleti pedaggia legnagyobb mdszertani s tartalmi jtsa az, hogy valamennyi pedaggiai problmt a nvendkbl kiindulva igyekszik megoldani.


Eduard Claparde

oA gyermektanulmny s a ksrleti pedaggia egyik legkivlbb kpviselje a svjci Eduard Claparde (1873-1940). Orvosi tanulmnyai befejeztvel 1899-ben a pszicholgia magntanra lett a genfi egyetemen.

oEzt megelzen behat ksrleti s llatpszicholgiai tanulmnyokat folytatott. 1908-tl az egyetem professzora s a ksrleti pszicholgiai laboratrium vezetje.

oVizsglatai meggyztk arrl, hogy a pedaggit tudomnyos ksrleti alapokra kell helyezni, ezrt belefogott az j szemllet pedaggia oktatsra szolgl fiskola szervezsbe. Ez 1912-ben Rousseau Intzet nven nylt meg Genfben, s hamarosan a gyermektanulmny nagyhr kzpontjv vlt.

A gyermektanulmny termszettudomnyos jellege

oClaparde felfogsa szerint - miknt ezt knyvben rszletesen kifejti - a nevels alapvet tnyezje a gyermek: "Elemi igazsgnak ltszik, hogy a pedagginak a gyermek ismeretn kell alapulnia pp gy, mint ahogy a kertszet a nvnyek ismeretn alapszik. [...] A nevels problmja kt dolgot foglal magban: a tantani val anyagot s azt, akit tantunk - azaz a tantervet s a tantvnyt. Eddig a legtbb gondot a tantervekre s kziknyvekre fordtottk. Ideje, hogy kiss mr azokkal is foglalkozzunk, akik szmra mindezek kszlnek. Nem szabad elfelejteni, hogy mg egy harmadik tnyez is van: maga a nevel.

Pedolgia

oA gyermektanulmny (pedolgia) mint tiszta tudomny a rsztudomnyok egsz sort foglalja magba (gyermekpszicholgia, gyermekfiziolgia stb.), olyan tudomnyokat, amelyek kzvetlenl a gyermekre vonatkoznak.

oClaparde felfogsban a ksrleti pedaggia nem ms, mint a gyermektanulmny pedaggiai alkalmazsnak tudomnyos rendszere. Az gy felfogott pedaggiai gyermektanulmny, a ksrleti pedaggia termszettudomnyos jelleg: "A termszettudomny megmagyarzza a jelensgek lefolyst, de nem szabja meg soha, hogyan kell ezeknek a jelensgeknek lefolyniuk.

A funkcionlis nevels

oA gyermekkornak biolgiai jelentse - ms nven funkcija van. A nevel feladata ppen ezrt nem az, hogy nvendkt minl hamarabb felntt alaktsa azzal, hogy rknyszerti a felntt ember gondolkods- s viselkedsmdjt; hanem, hogy lehetv tegye a gyermek sajtos tevkenysgnek kifejldst. Ebben tanulmnyoznia kell a gyermek termszetes megnyilvnulsait, hogy ezekhez tudja adaptlni neveli eljrsait.

oErre alapozva fogalmazta meg Claparde a funkcionlis nevels gondolatt, "amely a lelki folyamatokat gy igyekszik kifejleszteni, hogy nem nmagukban, hanem biolgiai jelentskben, jelenlegi vagy jvbeli cselekvst szolgl szerepkben, az let szmra val hasznossgukban szemlli ket. A funkcionlis nevels a gyermek ignyt, szksgleteit, valamilyen clra irnyul rdekt annak az aktivitsnak mozgatjaknt fogja fel, amelyet fel szeretnnk kelteni benne."

A jtk

oEzzel sszefggsben fogalmazdik meg a kvetkez lnyeges krds: mi a gyermekkor funkcija? Claparde vlasza szerint az, hogy felkszljn a felntt let feladataira a sajtos gyermeki tevkenysgformk: az utnzs s a jtk segtsgvel.

oA jtk funkcija nem a jelenben, hanem a gyermek jvjben nyer magyarzatot: "A jtk nem a ma jtsz gyermek, hanem a holnapi felntt viszonylatban lesz funkcionlis. A jtk elgyakorlat. Ms szval a jtk csak akkor lesz funkcionlis, ha a gyermeket longitudinlis (hosszanti) aspektusbl szemlljk, azaz abbl a szempontbl, amiv ksbb vlik. [...] A jtk transzverzlis (keresztirny) szempontbl is funkcionlis, vagyis a gyermek jelenlegi szksgleteinek szempontjbl is, mert aktulis s kzvetlen kielglst szerez neki, s mert a jtk a jvt a jelenlegi szksgletek rvn kszti el."

Ennek az iskolnak az alapvet sajtossgait az albbiakban sszegzi:

oA gyermeket tegye clkitzseinek, mdszertani megfontolsainak kzppontjba.

oAz ott foly nevels rugja - a jutalom vrsa helyett - a vgrehajtand feladat irnti rdeklds legyen.

oAz engedelmessg, kls fegyelem helyt foglalja el a gyermek munkavgybl fakad bels fegyelem.

oHagyja meglni a gyermekkort, tartsa tiszteletben annak sajtossgait, fejldsi szakaszait.

oAz ott foly oktats ne haszontalan ismeretanyaggal tltse tele a gyermek fejt, hanem fejlessze rtelmi s erklcsi funkciit.

oAz iskola legyen aktv, hasznlja ki a gyermek cselekvsi vgyt, tmaszkodjk a jtkra.

oletszer munkatevkenysgeivel szerettesse meg a gyermekkel a munkt.

oA pedaggus "iskolai mindentud" helyett a gyermekek munkatrsa, egyni munkjuk segtje legyen.

oAz iskola tmaszkodjk a gyermek egyni kpessgeire s fejlessze azokat.

j iskolk

         A gyermekkor funkcionlis szemlletbl addik a kvetkeztets, hogy olyan iskolra, nevelsre van szksg, amely alkalmazkodik a gyermek funkciihoz, az egyes gyermek egyni sajtossgaihoz.

         A fenti elvek szerint mkd gyermek- s cselekvskzpont "j iskolkat" - amelyek gyermeklptkek, a gyermek funkciihoz mretezettek - a szzadfordul utn kibontakoz reformpedaggiai irnyzatok iskolakoncepcii teremtik majd meg.

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!