szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
REFORMPEDAGGIA
REFORMPEDAGGIA : REFORMPEDAGGIA

REFORMPEDAGGIA

A szerk.  2008.01.09. 09:57

6.rsz pps. prezent alapjn

Adolphe Ferrire –
a reformmozgalom szervezje

         A szzad elejn kibontakoz "j iskolk" tevkenysgnek koordinlsra, a klcsns informci- s tapasztalatcsere biztostsra - a mozgalom ifj szervezje - a svjci Adolphe Ferrire (1879-1960) 1899-ben megalaptotta az "j Iskolk Nemzetkzi Irodjt" (Bureau International des coles Nouvelles). Ferrire 1912-tl, Claparde meghvsra, a Rousseau Intzet tanra lett. A kiterjedt nemzetkzi levelezs s Eurpa szmos orszgban tett tanulmnytjainak tapasztalatai alapjn lltotta ssze azt a 30 kritriumot tartalmaz listt, amely az "j iskolban" foly testi, szellemi s erklcsi-vallsos nevels sajtossgait tartalmazza.

Aktv iskola

         Ksbbi munkssga sorn kidolgozta az "cole activ" [tevkeny, cselekv iskola] pedaggiai koncepcijt is, amely magba foglalja az idkzben megjelen jabb reformpedaggiai irnyzatok (Montessori, Decroly) jellegzetes elkpzelseit. Miknt megfogalmazza: "Azt az iskolt, mely gyermekpszicholgin alapszik, s az egyn egysghez, helyesebben egszhez: rzelmi vilghoz, rtelmhez s akarathoz szl, rviden tevkeny (aktv) iskolnak nevezzk".


Pedaggiai optimizmus

         Az "cole activ" irnyzat msik jellegzetes vonsa a hatrtalan optimizmus. Ez nyilvnul meg az emberisg jvjbe vetett hitben s a nevels irnt tpllt bizalomban, amelynek segtsgvel az emberi fejlds j korszaka ksznt majd be. Ennek megvalstsra tesznek majd ksrletet az els vilghbor utn kibontakoz nagy, kzssgi jelleg reformiskolai koncepcik.

A reformpedaggia fejldsnek msodik szakasza

oA korbbiakban vzolt - nagyjbl a mlt szzad utols vtizedeitl az els vilghborig tart - fejldsi peridus egyik jellegzetes vonsa a gyermeki egynisg, nllsg, szabadsg kibontakozsnak minl teljesebb elsegtse volt a hagyomnyos iskola szerkezetnek, bels vilgnak, tananyagnak radiklis talakts tjn. Ez a folyamat a hszas vektl j elemmel - a kzssgi letforma megteremtsnek ignyvel - gazdagodott.

oAz els nagy vilggs utn - a hbor borzalmait megszenvedve - sokan tovbbra is azt vallottk, hogy a nevels segtsgvel lehet majd olyan j vilgot megteremteni, amelyben a npek, nemzetek bkben lnek egymssal. Az j szemllet nevels is hozzjrul ahhoz, hogy bekszntsn az emberisg rgta vgyott bks korszaka.

Vilgmozgalom

oA vilghbort kvet idszakban jelenik meg a reformpedaggia msik jellegzetes vonsa: trekvs a vilgmozgalomm szervezdsre. 1921 nyarn Calais-ban kerlt sor az "j Korszak Nemzetkzi Konferencia" megrendezsre.

oEgy nemzetkzi pedaggiai szervezet ltrehozsa, amely az "j Nevels Egyeslete" (New Education Fellowship) nven jtt ltre.

oAz ezt kvet vekben sorra szlettek a nemzetkzi szervezetek s adtk ki nll folyirataikat. A magyar nyelv kiadvny "A Jv tjain" cmmel 1926-tl jelent meg Nemesn Mller Mrta szerkesztsben.

oAz "j Nevels Ligja" - ahogyan a szervezetet haznkban neveztk - a hszas vek elejtl kezdve vltoz helyszneken egszen 1939-ig rendszeresen megtartotta sszejveteleit.

A Waldorf-pedaggia - az alapt, Rudolf Steiner munkssga

oRudolf Steiner (1861-1926) a korabeli eurpai gondolkods - mig sok vitt kavar s szles krben hat - szemlyisge az egykori Osztrk-Magyar Monarchia hatrn, Kraljevecben szletett. Szles kr s elmlyedt matematikai-termszettudomnyos tanulmnyait kveten 1891-ben filozfibl doktorlt.

oElkpzelseinek gyakorlati kivitelezsre akkor kapott lehetsget, amikor bartja s tisztelje, Emil Molt a stuttgarti Waldorf-Astoria cigarettagyr igazgatja 1919-ben felkri, hogy alkalmazottai s munksai gyermekei szmra egy iskolt hozzon ltre. Az els Waldorf-iskola mg ugyanazon v szn megnylt.

A koncepci antropolgiai alapjai

oSteiner pedaggiai tanai s erre alapozott iskolakoncepcija az antropozfia embertanban gykerezik. Ennek egyik legfontosabb gondolata, hogy az emberi ltezs valdi lnyege - aminek megragadsa a nevels alapvet feladata - nem fogalmazhat meg kizrlagosan a materializmus eszkzeivel.

oAz ember fizikai, fldi lte nem vlaszthat el a szlets eltti szellemi ltezstl - amivel megszakthatatlan kapcsolatban ll - s ahov halla utn, a fizikai test megsznst kveten jra visszatr.

Az  ember

Steiner szerint az ember lnye ngy alapvet, egymsra pl rtegre s ezzel sszefgg fejldsi peridusra tagoldik:

 

oAz els szint - a materializmus emberfelfogsa szerint az ember lnyisgnek egyetlen ltez eleme - a fizikai test, amely az embert az lettelen, svnyi vilggal teszi kzss.

A fltte elhelyezked magasabb ltformk a szellemtudomny (antropozfia) segtsgvel kzelthetk meg:

oEzek els szintje az let - vagy tertest, amelyben az ember a nvnyekkel, llatokkal az alapvet letmkdsben, a nvekedsben s szaporodsban kzs.

oErre pl az rz vagy asztrltest, amely az rzelmi let - fjdalom, temperamentum, sztnk, szenvedlyek stb. - hordozja.

oA ltezs - csupn az emberre jellemz - negyedik szintje az "n test", az "n" hordozja, ltala vlik az ember a fldi ltezs legmagasabb szint formjv.

Az egyedfejlds

o0-7 v: a szletstl a fogvltsig tart idszak legfbb jellemzje a fizikai szervek kialakulsval fgg ssze. Ennek lnyege a vilg rzkszervi befogadsnak, megtapasztalsnak szksglete. Ebben az letkorban a gyermek kritika nlkli utnz lny, ezrt kiemelt jelentsge van az ingergazdag krnyezetnek, a felntt ltal kzvettett pozitv pldakpnek, a nevel szinte derjnek, rzelmi biztonsgot nyjt szeretetnek.

o7-14 v: a fogvltstl a serdlsig tart idszak legfbb jellemzje a gyermek pldakvetse s az ehhez segtsget nyjt - j rtelemben vett - tanri autorits. Ebben a korban alakul ki a gyermek ntudata, ami azutn majd vilgtudatt teljesedik.

Az egyedfejlds

o14-21 v: a pubertskor drmai testi talakulsval veszi kezdett a fejlds harmadik szakasza, amelynek sorn kialakul az ifj ember autonm tletalkotsa s a valdi fogalmi gondolkods. A gyermek ebben a korban mr nem utnoz, hanem rtkrendet sajtt el.

o21-28 v: az ifjkor veiben fejezdik be a fejlds, ennek sorn kvetkezik be az emberi teljessg, a magasabb szint emberi llek kimunklsa.

Kultrfokok

oAz iskolai nevelsnek ezt a mlyebb rtelm fejldst kell szolglnia, az antropozfia ltal feltrt szellemi sszefggsek segtsgvel. llandan szem eltt tartva hogy a gyermek nem csupn biolgiai, hanem szellemi lny is egyttal.

oSteiner fejldstannak msik - a korabeli tudomnyos gondolkodsban gykerez - alapvet gondolata, ami a Waldorf-iskola tantervnek legfontosabb rendez elve, hogy a gyermek egyedfejldse sorn megismtli az emberisgnek az skortl napjainkig tart kulturlis fejldsnek fbb szakaszait.

oEnnek megfelelen az 1-8. osztly tananyagnak lineris s koncentrikus elrendezse az ltala felvzolt kultrfokok alapjn trtnik.

A Waldorf-pedaggia sajtos vonsai

oA Steiner ltal alaptott Waldorf-iskola 12 vfolyamos egysges iskola, amelyben nem trtnik rtelmi kpessgek alapjn val elklnts. Felfogsa szerint ugyanis a gyermeki szemlyisg optimlis fejldse csak gy valsul meg. Mindenki egyedi, csak r jellemz tulajdonsgokkal rendelkezik, az iskola feladata ezeknek a minl teljesebb kibontakoztatsa.

oA Waldorf-iskolk a szlk-tanrok-tanulk egyttmkdsre alapozva, legtbbszr egyesleti formban mkdnek. A 12 vfolyamos iskolhoz ltalban voda is kapcsoldik. Az iskolk irnytst a szli s tanri testlet kollegilis alapon vgzi. A legfbb frum a hetente megtartott, a lnyeges szervezeti, de elssorban pedaggiai-pszicholgiai, aktulis nevelsi krdsekkel foglalkoz tanri konferencia, ami egyben a tovbbkpzs egyik legfbb formja.

A Waldorf-pedaggia sajtos vonsai

oAz iskolai nevels legfontosabb szemlyisge az osztlytant, aki az 1-8. osztlyig a napi f oktatsi idben (a reggel els 2-3 rja)a f trgyakat tantja, gy nyolc ven t naponta hossz idt tlt egytt dikjaival. Ez nem csupn a gyermek-tant, hanem a tanulk egyms kztti kapcsolatra is nagy hatssal van. Az llandsg, ismtlds, a biztonsgot nyjt viszonyulsi lehetsgek gyakorlsa nagymrtkben elsegti a Waldorf-iskolkra oly jellemz benssges, csaldias osztly- s iskolai lgkr kialakulst.

oAz osztlyban vgzett tanulmnyi munka sajtos eleme az n. epochlis oktats, ami azt jelenti, hogy a gyermekek tanrendje nem naponta s rnknt vltozik, hanem a foktats tantrgyainak (anyanyelv, rs, olvass, szmols, ksbb termszet- s trsadalomtudomnyi trgyak) tananyaga tmbstve, egy-msfl hnapos szakaszokban kerl feldolgozsra.

A Waldorf-pedaggia sajtos vonsai

         A Waldorf-iskolkban ismeretlen a buks, valamint a hagyomnyos rtelemben vett feleltets s osztlyozs. Az egyes tantrgyi szakaszok (epochk) befejezse utn nyilvnos osztlybemutatt tartanak, v vgn pedig a tant a gyermek szemlyisgnek egszre kiterjed rszletes szveges rtkelst ad minden nvendkrl. Ehhez az rtkelshez szemlyre szl rajzokat s verseket is mellkelnek.

Steiner s munkatrsai ltal kidolgozott kerettanterv

oAz els iskolavtl kezdden kt idegen nyelv oktatsa (lehetsg szerint egy keleti s egy nyugati nyelv).

oAz iskolk munkjban kiemelked szerepe van a mvszeti nevelsnek, minden gyermek tanul zenlni, nekelni, rszt vesz a kzs karneken. Az els osztlytl kezdve hasznljk a furulyt s az thangszereket, a tehetsgesebb gyermekek ksbb hros hangszereken is jtszanak. Az osztlyoknak nll zenekara van. A rajzon s festsen keresztl trtn nkifejezs jelen van az els osztlytl kezdve; a rajzi elemek segtsgvel jutnak el az rs-olvass-szmols tantshoz is. A dramatikus jtk, szavals, sznjtk az iskolai let szerves rsze, a vltozatos, lmnyszer, gazdag tartalm iskolai nnepek programjnak alapja.

Steiner s munkatrsai ltal kidolgozott kerettanterv

oA Waldorf-pedaggia jellegzetes mvszeti tevkenysgformja az euritmia - a tncos mozdulatmvszet, amely a tr, id s az emberi test mozgsos megjelentsi, nkifejezsi formja.

oKiemelt szerep jut a munkra nevelsnek is, ami a kzimunktl (kts, varrs, horgols, hmzs), a klnbz kzmves technikk (fafarags, agyag- s fmmegmunkls stb.) elsajttsn t a bonyolultabb technolgik (paprgyrts, hzpts stb.), a mezgazdasgi munkk (nvnytermeszts, kertmvels, llattenyszts) a gyakorlati tevkenysgek (fldmrs, trkprajzols) s az egszsggyi-szocilis feladatok (elsseglynyjts, betegpols stb.) elvgzsig terjed.

Amerikai reformpedaggiai trekvsek

         Az eurpai reformpedaggia msodik fejldsi szakaszval sszhangban a hszas vek elejn jabb - rszben a Dewey-fle pragmatista pedaggiai alapelveken nyugv, rszben a Monessori-pedaggit tovbbfejleszt - iskolamodellek, mdszertani jelleg irnyzatok bontakoznak ki az Egyeslt llamokban is, amelyek kzl a Dalton- s a Winnetka-plan vlt vilgszerte ismertt.

Helen Parkhurst s a Dalton-plan

         Montessori szellemben (akinek tantvnya s elktelezett hve volt) megszntette a hagyomnyos zrt osztlyszerkezetet, mivel Parkhurst gy vlte, hogy a kzs frontlis oktats nincs tekintettel a tanulk egyni sajtossgaira, eltr kpessgeire, rtelmi fejldsk eltr temre. Ezzel egytt egyszerre megsznt a hagyomnyos osztlytagoldssal knyszeren egytt jr htrny, a buks is.

Dalton-terv

         "A kijellt vi, havi s heti feladatokon bell a tanul teljesen szabad" - olvashatjuk a Dalton-terv egy korabeli ismertetsben.

         "Minden tanul a sajt trgyban egy maximlis, kzp s minimlis programot llt fel. A tanul tetszs szerint vlasztja munkjt. Munka kzben pedig felismeri igazi kpessgeit s megtudja, mennyi idt s munkt kell egy-egy trgyra fordtania. A trgyak vlasztsnl kezdetben a tant segtsre kszen ll mellette, tancsokkal ltja el, anlkl, hogy gymkodni akarna fltte vagy befolysolni akarn vlasztsban."

A Dalton-iskola

oA hagyomnyos osztlytermeket szakkabinetekk (laboratrium) alaktotta t, minden a fejldsi temnek s a tanuli rdekldsnek megfelelen trtnt.

oMindenki, minden trgybl egy feladatlapot kapott, amin az elvgzend feladat s az elsajtts vrhat idtartama szerepelt.

oA nvendkek megllapodst (contract) ktttek a nevelvel.

oA feladatlap alapjn a szaktantermekben (laboratriumokban) az ott tallhat segdeszkzk ignybevtelvel nllan dolgoztak, a jelen lv szaktanrok szksg esetn segtettk a munkt.

oA vllalt feladatok elvgzse utn vizsgra jelentkezhettek.

oMindenki sajt fejldsi temnek megfelelen haladhatott, teljestmnyt tanulmnyi tblzata alapjn brmikor ellenrizhette.

A Winnetka-plan pedaggiai alapelvei

oA Dalton-planhoz sokban hasonl elveken nyugszik Carleton W. Washburne (1889-1968) reformja, amit 1922-ben Chicago egyik klvrosban Winnetkban valstott meg. A Winnetka-plan a tantervi anyagot kt alapvet egysgre bontotta:

o1. Az ltalnos, illetve a tovbbtanulshoz szksges ismeretek (common essentials, academic subject).

o2. Alkot s csoportmunkk (group and creative activities).

A Progresszv Nevelsi Trsasg ltrejtte

         Az els vilghbort kveten - az j amerikai reformpedaggiai koncepcik megjelensvel egy idben - az Egyeslt llamokban is megkezddtt a korbban spontn mdon terjed j nevelsi trekvsek mozgalomm fejldse. Ennek els lpseknt 1919 elejn Stanwood Cobb kezdemnyezsre Washingtonban ltrejtt a "Progresszv Nevelsi Trsasg" (Progressive Education Assotiation), amely hamarosan a kontinens tekintlyes pedaggiai mozgalmv szervezdtt. 1924-ben sajt lapot indtott "Progressive Education" cmmel, amelyben a hazai trekvsek mellett az azzal prhuzamosan kibontakoz eurpai reformpedaggiai mozgalom kpviselinek nzeteit is igyekeztek szles krben terjeszteni.

A Progresszv Nevelsi Trsasg alapelvei

oA gyermek termszetes fejldsnek szabadsga.

oMinden gyermeki tevkenysg alapja az rdeklds legyen.

oA pedaggus vezet-irnyt s nem feladatkijell-leckefelad legyen.

oA gyermeki fejlds tudomnyos igny tanulmnyozsa.

oNagyobb figyelmet kell fordtani a gyermek testi fejldst meghatroz tnyezkre.

oA gyermek letszksgleteinek kielgtse rdekben a csald s iskola egyttmkdse szksges.

oA pedaggiai mozgalmak vezet ereje a "progresszv iskola" legyen.

A Jena-plan, a reformpedaggia egyik zr szintzise
Peter Petersen (1884-1952)

oPetersen iskolamodellje a korszak reformpedaggiai trekvseinek mintegy sszegz-zr szintziseknt rtelmezhet.

oA Jena-plan koncepci sokfel gaz gykerei, a ltrejttt befolysol sokszn szellemi hatsok ellenre is egyni alkots, ami megnyilvnul abban, hogy a korabeli szakirodalom s szakmai kzvlemny a reformpedaggia egyik cscsteljestmnyeknt rtkelte. Ez a magyarzata annak, hogy az 1930-as vekben az egyetem gyakorliskolja az rdekld kl- s belfldi pedaggusok ltogatsnak clpontja lett, maga Petersen pedig a korszak egyik legkeresettebb pedaggiai eladjv, vendgprofesszorv vlt.

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!