10
A szerk. 2008.01.09. 10:23
Az eltr bnsmdot ignyl gyerekek oktatsa-nevelse. Nehezen nevelhetsg, htrnyos helyzet. Integrlt nevelsi-oktatsi forma.
10. Az eltr bnsmdot ignyl gyerekek oktatsa-nevelse. Nehezen nevelhetsg, htrnyos helyzet. Integrlt nevelsi-oktatsi forma.
Kiemelked kpessg tanulk
Vannak olyan tanulk , akiknek a gondolkodsa fejlettebb. A gondolkods nllsga, az rtelmi mveletek mlysge a tanuls eredmnyessgben magas szint elrst biztostja szmukra. A kiemelked kpessg, kreatv tanulknl a kreativits 5 foka van jelen:
- kifejez
- produktv
- feltall (inventv)
- jt (innovatv)
- teremt
A meglv rtkek megvsnak s tovbbfejlesztsnek egyik fontos pontja a pedaggus szemlyisge, alkalmassga, pedaggiai kvalitsai. A hagyomnyos osztlykeretek, kttt tantervek, szmukra tlzottan szigoran s csak egy kzpszinthez mrt Ez gtja a tbbre kpes tanulk fejlesztsnek.
ltalnos alapelv, hogy nem az ismeretek gyaraptsa a cl elssorban a nevels oktats folyamatban, hanem a kpessgek, a kreativits s a szemlyisg sszehangolt fejlesztse.
1. gyorsts, lptets: ami a tanulmnyoknak a szoksosnl rvidebb id alatt trtn elvgzst jelenti. Formi: pl: korai felvtel az iskolba, osztlyugrs, stb…
2. gazdagts, dsts: amikor a tehetsges tanul az rdekldsi terletnek megfelelen a tantervi anyagot meghaladan kap kpzst.
3. Elklnts: a tehetsgesek szmra kln iskolkat, kln osztlyokat hoznak ltre.
Nehezen nevelhetsg
Nehezen nevelhetk azok a gyermekek, akiknek magatartsa nem megfelel, jelentsen eltr az adott letkorban megkvnhat helyes magatartstl, s az ltalnos pedaggiai eszkzkkel nem lehet nluk eredmnyt, ugyanakkor gygypedaggiai vagy javt nevelst nem ignyelnek, rtelmi fejlettsgk normlis.
F tnetei:
1. agresszv-tmad magatarts: A httrben gyakran rzelmi kielgtetlensg, sorozatos durva bnsmd llhat.
2. Regresszv-vdekez magatarts: Aktivits hinya, szorongs, kapcsolatnlklisg.
3. Erklcsi magatarts zavara: pl: hazudozs, lops, csavargs.
Kivlt okok:
1.) biolgiai tnyezk:
- rkltt hajlamok
- vele szletett sajtossgok
- fizikai krnyezet ltal kivltott, szomatikus elvltozsok
2.) Pszichoszocilis tnyezk:
- kedveztlen csaldi lgkr (vls, rossz hzassg, a csald devins letmdja)
- helytelen nevelsi eljrsok (nevels hinya, tl engedkeny, tl szigor szl, kvetkezetlen szl)
- a csaldi let krlmnyrendszere: pl: trgyi, anyagi krlmnyek, laksviszonyok, a csald erklcsi, kulturlis sznvonala, stb…
- A szlk szemlyisgjegyei, pszichikus alkata, magatartsa.
- Gyermekintzmnyek hatsai
- Referencia-csoportok (barti, kortrscsoportok) hatsai
- Iskolai , pedaggusi rtalmak (pl: iskolai lgkr, pedaggusi kollektva, stb..)
Teendk:
1. Prevenci: megoldsa csak trsadalmi sszefogs alapjn trtnhet. Ebben rsztvesznek: iskolaorvosok, iskolapszicholgusok, klinikai pszicholgusok, Nevelsi Tancsad, gyermekjlti Szolglat, stb…
2. Korrekci: Fknt az iskolai nevels feladata.
a. Tnetek tanulmnyozsa
b. Okkeress
c. Elemzs
d. Tervkszts
Htrnyos helyzet
Gyakori jellemzk:
- nagyon alacsony jvedelm csaldok gyermekei, rossz lelmezsi , egszsggyi ellts, kedveztlen laksviszonyok, stb….
- a szlk a legelemibb nevelsi ismeretekkel sem rendelkeznek, terveszertlensg, nincs szeretet, a szlk kognitv fejlettsge alacsony
- a szlk nem motivljk a tanulsra gyermekeiket
- plyavlaszts ignytelen.
A teljes megolds a htrnyos helyzet enyhtse volna.
1. A pedaggus feladata, hogy ne essen a sztereotipizls csapdjba, ne ltalnostson. Konkrt
mdszerekkel, konkrtan 1 tanulnak segtsen.
2. Segtsen abban, hogy a tanul legalbb az iskolban rendszeresen egyen s orvosi elltst kapjon
3. Minden eszkzzel motivlja a tanulsra. F feladat a tanuls irnti rdeklds felkeltse s
fenntartsa.
Integrlt nevelsi-oktatsi forma:
RSZLEGES INTEGRCI: a specilis fejlesztst ignylk egy csoportjt a befogad intzmnyekben ltjk el elklntett, kln formban.
- Loklis integrci: ppen csak ltjk egymst a gyerekek
- Szocilis integrci: szabadid kzs eltltse, egytt tkezsek
- Funkcionlis integrci: adott rkon kzs tanulsi helyzetben vannak
TELJES INTEGRCI: a specilis fejlesztst ignylk a nevels-oktats teljes idtartamban egytt vannak az tlagos kpessgekkel. Fejldst a pedagguson kvl szakember is figyelemmel ksri, a fejlesztsben is rszt vesz.
A integrci tpusai:
SPONTN: az intzmny sem trgyi, sem szemlyi, sem szakmai felttelekkel nem kszl tudatosan az integrcira, ezen pedaggiai tevkenysget nem szerepelteti az alapt okiratban. A gyerek felvtelt nyert, a klnbzsg felfedezse utn tovbbra is ebbe az intzmnybe jr.
TUDATOS: az intzmny tudatosan kszl a klnleges bnsmdot ignyl gyerek oktatsra s nevelsre, helyi pedaggiai programjban megfogalmazza az integrci alkalmazst, tudatosan megteremti a feltteleket az tlagtl eltr nevelst ignyl gyermek fogadsra.
MELEG, ELFOGAD INTEGRCI: a klnbzsg szlelse utn is szeretetteljes, elfogad, empatikus lgkr veszi krl a gyereket a nevels sorn.
HIDEG, ELUTAST INTEGRCI: a gyereket a tbbsgi pedaggus sem rzelmileg, sem szakmailag nem tudja elfogadni ( ez nem eltlend)
A sikeres integrci felttelei:
Krltekint elkszleti folyamatok, melyek rintik:
- A srlt gyereket
- A befogad pedaggust
- A befogad kzssget
- A befogad kzssg szleit
- A srlt gyerek szleit
Trgyi s szemlyi felttelek biztostsa:
Trgyi felttelek: a tanulst, az nllsg segtst, a szocializcit segt eszkzk s berendezsek biztostsa
Szemlyi felttelek: a befogad pedaggus szakmai s rzelmi felkszltsge, specilis pedaggus biztostsa
Referencia intzmnnyel kapcsolat kialaktsa ( amely rendelkezik mr tapasztalattal, tancsot tud adni.)
|