szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
TANÁCSADÁS II.
TANÁCSADÁS II. : Amit az órán adott a tanárnő

Amit az órán adott a tanárnő

A szerk.  2008.01.17. 10:08

A célzott beszélgetés

A célzott beszélgetés

 

 

Miért szükséges:

-         mert mihamarabb fel kell ismernünk azokat az érzéseket, vagy jelentéseket, amelyeket a kliens megfogalmazott

-         ha beszélgetünk, beszélünk – alkalmat adunk a probléma kibeszélésére

-         megismerjük a klienst – szubjektumát – s kinyilatkoztatjuk elfogadásunkat

-         újra hallja, amit ő mondott

 

 

Újrafogalmazás: egy lehetőség a folyamatos korrigálásra

 

 

Lépései:

 

1. Visszatükröző újrafogalmazás

(körülírjuk, amit hallottunk – úgy, hogy az a másik számára felismerhető legyen)

-         visszhangválasz

-         visszatükröző újrafogalmazás (így hát Ön szerint, azt akarja mondani, véleménye szerint…)

-         összefoglaló újrafogalmazás (lényeget ragad meg más szavakkal)

 

 

2. Az újrafogalmazás, mint az alap - háttér viszony megfordítása

(semmit nem veszünk el, semmit nem adunk hozzá az elmondottakhoz, de megjelenik valami, ami eddig rejtve volt)

 

 

3. Tulajdonképpeni megvilágító újrafogalmazás

(érthetővé, hallhatóvá teszi a kliens számára ugyanazt az érzelmet, amit elmondott)

Ehhez nagyon finom intuíció kell.

 

 

 

 

 

 

 

A  másik ember megismerése

 

 

Kiindulópont: az egyik ember (személy) interakció és kommunikáció révén kapcsolatba kerül a másik emberrel (személlyel) és a kapcsolat eredményeként megismerik egymást.

A személyek megismerésének alapfeltétele:

Alapvető azonosság feltételezése (emberként ismerjék el egymást – önmagát épp úgy, mint azt akit megismerni kíván)

 

 

A személyek mindig valami cselekvés, akció középpontjának tűnnek számunkra. Általában nem közömbös hatást gyakorolnak ránk. (segítenek, gáncsolnak, ítélnek, közömbösek) Ezen cselekvéseik többnyire szándékosak.

A személyeket tehát valamilyen szándékos cselekvés függvényében észleljük, s ez megfordítva is igaz!

Azt az érzést, amit a másik ember bennünk támaszt a hétköznapi életünkben értékelő jelzőkkel (okos, buta, jó, rossz, jóképű, csúnya, kövér, csont sovány, stb.) fejezzük ki.

 

Statikus megismerés: olyan megismerés, melyben kizárjuk a tetteket, szavakat, jellemző helyzeteket. Keveset tudunk így meg az emberről, nem ismerjük meg jellemét, érzéseit, vágyait. (képolvasások)

 

Objektív megismerés: teljességre törekvő, mely élethelyzetekben, tevékenységekben nyilvánulhat meg – azonban az egész személyiség megismerése szinte lehetetlen, mivel az összetett rendszer.

 

Miként ismerhetjük meg mégis a személyt?

-         helyzetben (minden személyt másként észlelünk eltérő környezetben)

-         személyek egymáshoz való viszonyában (érzelmi szálak, ismeretlenség)

Ezt tároljuk, majd később összevetjük, és ennek tükrében alakítjuk ki a kapcsolatokat (mélyítünk vagy lazítunk a kapcsolatokon)

 

A személyek értékelése:

-         a hétköznapi környezetre jellemző értékelés

-         az értékelés nem mentes az önkényességtől (stabil vagy rendezetlen értékelés, - függ attól, hogy az egyént milyen személyes észlelésnek vetjük alá: mit akarunk látni és mit nem.

 

Tapasztalati és általános értékelések.

 

 

                                                   

 

Carl Rogers 1902 – 1987

Életpályája:

 

-         Apa mérnök, építési vállalkozó, és farm Chicago mellett.

-         A családi élet két fő értékrendje: a kemény munka és a protestáns vallás. Korán munkára fogták. Rendkívül magányos, az iskolában is visszahúzódó, fantáziájában szívesen elmerülő gyermek volt. Soha nem látták játszani társaival.

-         Egyetemi tanulmányait mezőgazdasági szakon kezdi meg, de 1920-tól már teológiai tanulmányokat folytat.

-         1924. Házasságot köt – szülei ellenzik. 1926-tól a pszichológia felé fordul érdeklődése => gyermeknevelési tanácsadóban tevékenykedik.

-         1940-től Ohio állam egyetemének – Colombus pszichológiai tanszékét vezeti. Itt kezdi kidolgozni a segítő kapcsolat és tanácsadás lélektanára vonatkozó elméletét, és maga is aktív tanácsadói tevékenységet folytat. Később a chicago-i egyetem tanácsadői szolgálatát szervezi meg. Az Amerikai Pszichológiai Társaság ekkor már díjjal tünteti ki.

-         1969-ben saját intézetet alapít: Centre of the study of the Person néven.

-         1964-től csoportokkal kezd foglalkozni, az először általa megfogalmazott elvek alapján : ezek az ún. „találkozási” – encounter csoportok.

-         1974-től csoportjai egyre nagyobbak, és ún. „mammut-csoportokkal” foglalkozik. (3 – 600 fősek) Ebbe a sorba illeszthetők az ún. szegedi találkozók is.

 

 

Elmélete:

 

-         Döntő mozzanata: a segítő kapcsolatban nem a választott módszer a legfontosabb, hanem maga a segítő személy. Így a hatékonyság is ennek függvénye, és nem a módszereké.

-         A kliens kifejezésre juttatja önmagával és a világgal kapcsolatos érzéseit, problémáit, tapasztalatait.

-         A terapeuta fő feladata pedig ezeknek az érzelmeknek a visszatükrözése. Rogers hangsúlyozza, hogy a beleélésen, empátián túl a visszatükrözés a döntő mozzanat. A visszatükrözésnek is van művészete: úgy tükrözze vissza a kliens érzéseit, amely az ő állapotában felfogható. Ennek során az egyén önmagáról szerzett ismeretei kibővülnek, önismerete fokozódik.

-         A terapeuta ugyanis a visszatükrözés során olyan mozzanatokra utal, amelyek a kliens számára nem, vagy alig tudatosak.

-         A lelki zavarok nagy része ugyanis abból fakad, hogy az egyén önmagáról hamis képet alkot, így önértékelése, és környezetének róla alkotott képe minduntalan ellentmondásba kerül.

-         A terápia során az egyén szabadon megnyilvánulhat, a terapeuta nem irányítja: „non-direktív eljárás”

-         Rogers szemléletének középpontjában tehát nem a lelki zavar és módszer áll, hanem a személy => „kliens-centrikus terápia” ~ „személyközpontú terápia”

-         A terapeutának feltétel nélkül kell elfogadni kliensét. Csak akkor tud segíteni, ha önmagát is képes elfogadni, maga is képes fejlődni, ha közlései és érzései egymást fedik, hitelesek. (kongruens)

 

2 nagy európai hírű iskola alakult ki a személyközpontú irányzaton belül:

-         Hamburgban – Tausch

-         az egykori Kelet-Berlinben – Helm

 

A kísérletek nyomán megállapították, hogy a kliensben egyfajta önmagával folytatott párbeszéd indul el. A folyamat önexploráció ~ önfeltárás. Ez minél magasabb fokú, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a terápia eredményes lesz.

 

Személyközpontú pszichoterápia két fő áramlata:

-         ortodox – angolszász országokban a személyközpontú elvek ún. mozgalomjelleget öltenek.

-         a másik ág arra törekszik, hogy mind az elméletet, mind a szakemberképzést tudományos alapokra helyezze. – első Európában német nyelvterületen.

 

Hazánkban a személyközpontú irányzat minden ága képviselve van. Klein Sándor főiskolai tanárnak köszönhetően jött létre kapcsolat hazánk és Carl Rogers között.

Ő kezdeményezte a szegedi találkozókat.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!