SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.29. 09:08
11/A
Htrnyos helyzetek:
Betegek, llami gondozottak, kisebbsgiek, tneteik s kezelsk
llami gondozottak szindrma tnetcsoport. A gyerekek kapcsolatteremt kpessge gyenge, vagy egyltaln nincs. Nem tud komolyan kapcsoldni mshoz. rzelmi kitrs jellemzi ket, trkpessgk nagyon kicsi. Nem tudnak bzni az emberekben, mert gyakori az eltr bnsmd. Vdekezsi mechanizmusknt alakul ki, hogy lop vagy hazudik. Ha a gyermek tartsan vagy csak egy idre llami gondozsba kerl, sebet kap. rzelmi megterhels miatt a gyermeknek viselkedsi zavarai lehetnek.
Gyermek s ifjsgvdelmi otthon:
A trsakkal val kapcsolat korltozott. A gyerekeknek trsasgra van szksgk s nem tmegre. gy nem lesz bartkoz. A nevelk rszrl eltr bnsmd, eltr nevelsi elvek a gyermek szmra zavar lehet. Nem alakulnak ki az erklcsi elvek, normk.
Lehetsg: minl kevesebb nevel egy csoportra, lehetleg lland nevelk, s az elveket egyeztetni.
Krost nevelsi helyzetek: intzeti lgkr, nevel magatartsa.
A gyermek menekl az intzetbl, vdekezsi szoksok alakulnak ki. A gyermek rzelmileg terhelt, srlt lesz. Fontos lenne a csaldi jelleg kis csoportok ltrehozsa, vagy a gyermek kihelyezse csaldokhoz, az rkbefogads szorgalmazsa.
Blcsde
Hatsa a gyermekre: gyakoribb a megbetegeds, fejldskben elmaradottabbak a csaldban nevelkedkhz kpest. (Marasus hospitalizmus: a gyermek belehal a blcsdei gondozsba)
Elszakad a gyermek a szleitl. Mg nem rett, hogy anya nlkl nevelkedjen.
Zavarok
- tvgyzavar 50%
- alvszavar 46%
- nehz gytisztasgra szoktatni 40%
- ujjszops 28%
- krmrgs 30%
- beszdzavar 28%
- dhroham 40%
A csecsemotthonban mg rosszabb a helyzet, hiszen nincs szl, nincs lehetsge a gyermeknek a szeretet tankolsra.
voda
Kpzett, j pedaggusok vannak, de az voda a gyermek szmra mgis szksges rossz. Az vods gyerekek a beszd szempontjbl fejletlenebbek, mondatszerkesztsk, kzlsgazdagsguk, vlasztkossguk elmarad a csaldban nevelkedettekhez kpest.
Az voda produklja a beilleszkedsi zavarokat is. A gyerekek 16 %-a jtkban is magnyos marad.
Iskola
Az iskolba lpssel megsznik a gyerekek gyerekkora. A pedaggus teljestmny centrikus. Az nem j, ha a nevelotthonnak sajt iskolja van, mert beszkl a gyermek kre. A nevelotthonokban nevelked gyerekek tanulmnyi eredmnyei elmaradnak az tlagtl. Kb. 60 %-uk tlkoros, bukdcsol. Fontos lenne a csaldiass ttel, a kislaksotthonok szmnak folyamatos emelse. Idelis lenne max. 15 fs osztlyltszm.
Szocilis otthon:
Az letkor emelkedsvel lebizonytalanodik az ember. 30-40 ember az idseknek mr tmeget jelent. A szocilis otthonokat is csaldiasabb kellene tenni. Kln ebdl legyen az ids embereknek. Virg az asztalon, kpek a falon, trsalg, halk zene…
Kisebbsg
Beszlhetnk etnikai s trsadalmi kisebbsgekrl (szegnyek, vakok, mozgssrltek)
18 nemzeti kisebbsg van Magyarorszgon. Legjobban elfogadott a nmet, a legkevsb pedig a roma.
2 trsadalmi rteg tartozik ide:
Koldusok: nincs keresetk, nem tudnak meglni llami tmogats nlkl.
Bevndorlk: letsznvonala a trsadalmi kisebbsgben lknl lejjebb van. Nem megbecslt polgra az llamnak.
Cignysg:
Kb. 600 ezer-1 milli kztt vannak.
A cignyok s a agyarok kztt jelents klnbsgek vannak. Lakskrlmnyekben, gyermekek szmban, tanulmnyi eredmnyekben. Sok kzlk analfabta, munkanlkli, bnz, alkoholista. Nem egyformk az ignyszintjk, a cigny gyerekektl kevesebbet vrnak el a szlk. A tanulsi felttelek sem a legmegfelelbbek.
A csendes iskolai rendszer a romknak nem felel meg. Nehzsgeik vannak az iskolban a gyerekeknek, mert nem tudnak magyarul.
Zsidsg
Szmuk kb. 3-4000. Ers csaldok (kevs vls, tbb a gyermek)
A problmt az igazsgtalan, embertelen bnsmd jelenti.
Fogyatkosok s gondozsuk
Felosztsuk:
1) feloszts
a) testi fogyatkos
b) lelki s szellemi fogyatkos
2) feloszts
a) enyhn fogyatkos
b) kzpslyos
c) slyos: legtbbszr zrt intzetben vannak
3) feloszts
a) halmozottan fogyatkos gyerekek. A szellemi fogyatkosnl nincs megolds, de a testet lehet fejleszteni.
A fogyatkos emberek szma Magyarorszgon nvekvben van.
Halmozottan fogyatkos gyerekek: 1988: 354, 1989-90: 567, 1992-93: 713.
Okai nagyon sszetettek.
szablytalan szexulis let
A koraszltt gyerekeknek 50-%a soha nem lesz egszsges lelkileg vagy testileg. Jobban hajlanak a drog ill. alkohol fel.
genetikai okok
fejldsi rendellenessg
szocilis okok: nemei betegsgek
baleset kvetkezmnye
Az enyhe fogyatkosokkal szocilpedaggus is foglalkozhat.
Ezek a gyerekek rzkenyebbek, tmadak, nem tudnak beilleszkedni a krnyezetbe. Ezeknek a gyerekeknek elssorban az nbizalmt kell ersteni. A gyerekektl annyit kell elvrni, amennyire kpes, fontos szmukra a sikerlmny.
Tbb elkpzels is volt a fogyatkos gyerekek elltsval kapcsolatban. Az egyik szerint kln intzetet kell ltrehozni a klnleges bnsmdot ignyl fiataloknak.
A msik elkpzels az integrlt nevels. Azaz, hogy a fogyatkosok egytt neveldjenek az egszsges gyerekekkel.
Az elveik:
ne legyenek a fogyatkosok kizrva az egszsgesek vilgbl
ne legyenek termszet adta gtjaik
legyen egszsges barti krk
A gyerekek egyszer eljutnak arra a szintre, hogy rzi a sajt problmjt.
Fontos, hogy az egszsges emberek megismerjk a fogyatkosokat.
Az integrlt nevels a 70-es vekben elszr az USA-ban, majd Hollandiban, Dniban, majd Eurpa tbbi orszgban is kezdett elterjedni.
Ha egy fogyatkos van az osztlyban, akkor az osztly tbbi tagja nem tud a megszokott temben haladni a tananyag elsajttsa sorn. Magyarorszgon nem ktelez az integrlt nevels. A szl beviheti a fogyatkos gyermekt az vodba, iskolba. Erre a trvny ad lehetsget.
Kevs a fogyatkosokkal foglalkoz szemly. Peth Andrs volt, aki kidolgozta a mozgssrlt gyerekek fejlesztsnek mdszert.
Beteg gyerekek szocilis elltsa:
Ha a gyermek krhzban vagy szanatriumban van a gyermeknl megjeleni a ez elhanyagoltsg rzse s hajlamos a depresszira. A trvny szerint a kisgyermekekkel az anya is vele lehet a krhzban.
A szanatriumban fontos a szabadid eltltsnek megszervezse. Ha a gyermek iskolskor, akkor szinten tarts is szksges, hogy nem maradjon le nagyon a tananyagban. Tartani kell a kapcsolatot a csalddal s az iskolval.
Idsek szocilis gondozsa
Csaldban kellene lnik, sokan azonban szocilis otthonban lnek.
Feladat. Segteni, szabadids ellts.
A csaldi kapcsolatokat is segteni kell. Brtnnek rzi az ids ember az otthont.
|