szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint : 3 / B Tétel

3 / B Tétel

A szerk.  2008.04.28. 08:24

A pauperizmus értelmezése és kezelése a XIX. sz-i kapitalista országokban, hazai gondolkodók a gyermek- és ifjúságnevelésről, védelemről.

3 / B Tétel

A pauperizmus értelmezése és kezelése a XIX. sz-i kapitalista országokban, hazai gondolkodók a gyermek- és ifjúságnevelésről, védelemről.

A proletáriátus megjelenése a társadalomban komoly problémát okozott a XIX. század végén és a XX. század elején. A szegénység nemzetközi tömegjelenséggé vált és erre a korszellem megteremtette a pauperizmus kifejezést.

A proletáriátus egy kizsákmányolt, szegény réteg, ami az iparosodással alakult ki. Később megjelent a munkanélküliség is. Voltak azonban változtatási törekvések:

ˇ      Konzervatív oldal

Egyház által nyújtott segítség. Karitatív tevékenységet folytatott: anyagi segítségnyújtás, valamit az elszegényedett emberek számára a lelki segítségnyújtás.

Elsődleges cél: a beavatkozások az ember lelki üdvösségét is szolgálják és a földi létüket segítsék.

ˇ      Forradalmi vagy politikai vonulat

A pauperizmust gazdasági és politikai szempontból próbálták megoldani.

Erős gazdasági és politikai változtatásokkal akartak segíteni.

Nem a jólét megteremtése, hanem az osztályviszonyok megváltoztatása volt a céljuk. (Marx és Engels)

ˇ      Reformmisztikus vonulat

Sokrétű összefonódás, melyben megjelenik az egészségügy, a szociálpolitika, a jogrendszer.

-         Olyan újításokat vezet be, amely elindítja a szociális munkát

-         Megjelennek az oktató-nevelő munkában nem pedagógiai jellegű munkák, amelyek közelítenek a szociálpedagógia felé.

-         Nem elég a pedagógiai módszer, más is kell ahhoz, hogy az egzisztencia javuljon.

-         A társadalomnak is tennie kell a helyzet javítása érdekében.

Azok a tevékenységi területek, melyek felismerték, hogy segíteni kell. Az egyik ág azt mondat, hogy nemcsak a pedagógiának vannak feladatai, hanem az ezen kívüli területeknek is segíteni kell. A másik ág azt mondta, hogy a pedagógiának is jelentős szerepe van.

 

Az alábbi területeken indul meg továbbá változás:

Egészségügy

ˇ      felismerte azt, hogy a mortalitás (halandóság) és a morbiditás (betegség) jelensége bizonyos társadalmi rétegekhez kötött. Ez a réteg pedig az elszegényedett munkás réteg.

ˇ      Szakemberek felismerik a betegségeket, amelyek népbetegséggé válnak ( pl. tífusz, vérhas stb.)

ˇ      Új terület a mentálhigiéné, a higiénia elve pedagógiai téma lesz

ˇ      Fejlődik az orvostudomány, megfékezik a járványokat

ˇ      Ezek folytán felmerült, hogy vannak mentálhigiénés problémák, az egyén pszichéjéhez kötődő betegségek. Ilyen területek: a gyógypedagógiai megjelenése.

ˇ      Differenciálják az érzékszervi és az értelmi fogyatékosságot.

ˇ      A pszichológia és a pedagógia fejlődésével támogató eljárások, beavatkozási módszerek jöttek létre. Pszichés állapot javítását segítik.

Jog

A jogrendszerben is voltak támogató intézkedések.

ˇ      Felismerték, hogy a deviancia miatt meg kell különböztetni a bűncselekményeket.

ˇ      Az intézmények is differenciálódtak, a felnőtteknek külön büntetés-végrehajtó intézeteket hoztak létre.

ˇ      Ebben megjelennek a szakembere is, akinek a fiatalok nevelése az első szempont. A jogrendszerben lényeges intézkedések jelennek meg az iskolázatásra vonatkozóan, ez pedig a tankötelezettség.

ˇ      A század elején a munkavállalási lehetőségeket is korlátozzák.

ˇ      A fiatal vagy gyermekkorú egyének érdekeik védelmére ligák, egyesületek jönnek létre. Védeni kellett a fiatalt a kizsákmányolástól, bántalmazástól.

Szociálpolitika

ˇ      Kiemelkedő a kötelező oktatási idő bevezetése, mely segíti a gyermekeket kivonni az ipari termelésből

ˇ      Támogatások

ˇ      Gyermek és ifjúságvédelmi szervezetek alakulnak

ˇ      Az állam törvényeket adott ki az ifjúságvédelem, ifjúsággondozás területén. Ezzel megteremtette a szociálpedagógia hivatás létrejöttét.

 

A szociálpedagógiai tevékenység értelmezése a különböző országokban

Németország: a szociális nevelés nem csupán a társadalmi fejlődés bizonyos szakaszainak nevelési feladata, hanem a nevelés általános vonása. A nevelés célja megváltoztathatatlan, feladata, éppen ezért nem vezethető le a különleges társadalmi viszonyokból. Az iskolán kívül helyezi a szociálpedagógiát. A németnyelvű országokban olyan közösségi feladatkör jön létre, mely a család és az iskola mellett sajátos pedagógiai jelleggel rendelkezik és ennek megfelelően saját szakemberekre és intézményekre épül.

Franciaország: ez a differenciálódás 1945 után bontakozott ki. A tanár mellett létrejött a nevelői hivatás is. Felismerik, hogy a nevelői hivatás nem korlátozódik a gyermek, serdülő- és ifjúsági korosztályokra, be kell vonni a felnőtt lakosságot is.

Szovjetunió: Itt válik a szociálpedagógia szélsőséges állami pedagógiájává, melyet összefűz a marxista pedagógiával. A kommunizmus szociálpedagógiája: az embert használhatóvá tenni a kollektíva céljaira.

USA: „Social Work” – mely törekvései középpontjában az egyént helyezi. Figyelembe veszi az egyén önrendelkezési jogának sérthetetlenségét.

Jellemzője a szociális kapcsolatok eszközszerű felhasználása.

3 működési aspektus jellemzi:

- feltárás, helyreállítás

- fejlesztés

- megóvás

Magába foglalja a szociális egyéni segítségnyújtást:

-         a szociális csoportmunkát

-         a szociális közösségi munkát

-         a szociális munka kutatót tevékenységét.

A Social Work önmagát a társadalmat egy szervként definiálja, kivívja magának a külön hivatásként való elismerését.

Belgium: 1970 után jött létre a szociális nevelői hivatás

Csehszlovákia: az oktatókat és a nevelőket együtt képzik és ugyanabba a szakszervezetbe tömörítik őket

Lengyelország: sok specifikus kifejezést használnak: gondozópedagógus, miliőpedagógus. Lakótelepi pedagógus


A XX. Század elején pedagógusok hangsúlyozták, hogy a család és az iskola között kell lennie még egy olyan átfedő területnek, ahol pedagógiai gondozói erőfeszítésekkel segítik azokat a gyerekeket, akik különleges problémával küzdenek.

Hazai gondolkodók

Nagy László

A hazai gyermektanulmányozás reprezentánsa, reprezentatív műve Didaktika gyermekfejlődéstani alapon. Szervezete az 1903-ban alapított Magyar Gyermektanulmányi Társaság, ill. a Székesfővárosi Pedagógiai Szeminárium. A gyermektanulmányokon alapuló pedagógia kutatásainak színhelye volt. A gyermektanulmányozás máig elsősorban lélektani kapcsolódásairól ismert. A Fővárosi Pedagógiai Szeminárium szakmánk köztudatában úgy él, mint a korszerű oktatásirányítás modellje, részben pedig a hazai gyerektanulmány központja, egy korszerűbb a reformpedagógia befolyását közvetítő, gyakorlatra orientált neveléstudományi műhely. Az intézmény nemcsak a magyar gyermektanulmány letéteményese volt, hanem első műhelye a hazai gyermek és ifjúságvédelemnek.

Nemes Lipót (1886-1960)

A gyermekvédelem hazai úttörője. 1918-ban megszervezte az Iskolai Gyermekvédelmi Központot. Két legjelentősebb munkája: A kültelki gyermekek élete és jövője, és A bűnöző társadalom kialakulása. Nemes Lipót e munkáiban a kor öröklési elméleteivel vitázik, és a szociálpedagógusok klasszikus szellemében a miliő nevelő hatását vizsgálja. Ez a szociálpedagógia egyik alapvető tétele: a környezet változtatása nélkül nem nevelhető a gyermek és a fiatal, a környezet változtatásához pedig nem iskolai, hanem iskolán kívüli – társadalmi, szociálpolitikai – eszközök kellenek. A bűnelkövető fiatalokat vette pártfogásba. A gyermekbíróságokon a pedagógus részvételét kiharcolta. 1918-ban iskolaorvosi hálózatot próbál kiépíteni. Megszervezi az iskolagyámságot: védi a gyermekek lelki fejlődését.

Jankovits Miklós

A Pedagógiai Szeminárium tanára volt. Részben megvalósította az állapotrajzok programját. Maradandó munkát a nevelés társadalmi tényezőinek föltérképezése terén végzett. A hazai nevelésszociológia egyik kezdeményezője volt. Az iskolaorvos kulcsszerepére is rávilágít. Munkássága kapcsolódik a tehetségmentő akcióhoz is.

 

Karácsony Sándor

A hivatalos pedagógia alternatívájaként megjelenő szabadoktatásra egész filozófia épült, amely egyfajta alternatív pedagógiaként jelenik meg az állami iskolarendszerek filozófiáját alkotó intézményes pedagógiával szemben. Ennek egyik kiemelkedő képviselője. A holisztikus megközelítést, a közösségi aktivitást, a közösségen belül a mellérendelő viszonyokat, a kreatív problémamegoldást hangsúlyozza. A szabad művelődés híve.

Imre Sándor

A nemzetnevelés legismertebb hazai teoretikusa. A „nemzetnevelés” társadalomépítést jelent, a társadalom új kohéziójának megteremtését.

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!