Család- Gyermek - és Ifjúságvédelem
A szerk. 2007.08.27. 13:47
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Benedek Elek Pedagógiai Kar
TEMATIKA
Tantárgy neve:
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM |
Oktató neve:
Sámson Tímea |
Szak:
Szociálpedagógia |
Tagozat:
nappali, esti, levelező (Sopron, Pápa) |
Tanév:
2007/08 |
Ajánlott félév:
5 |
Kreditszáma:
3 |
Félévi óraszám:
N: 1/2; E: 15; L: 12 |
Tantárgy kódja:
BSNB8PEK64; BSEB8PEG66; BSLB8PEG64 |
Tantárgy előfeltételének kódja:
- |
Félév zárása:*
gyakorlati jegy |
Tantárgy típusa: **
kötelezően választható |
Tanszék:
Szociálpedagógia |
Tantárgyfelelős neve:
Sámson Tímea |
* gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, kritériumkövetelmény
** kötelező, kötelezően választható, szabadon választható |
A tantárgy célja:
Megismertetni a hallgatókkal a gyermekvédelem rendszerét, a gyermek- és ifjúkor személyiség fejlődését, nehézségeit, a hátrányos, veszélyeztetett és krízishelyzetben lévő gyermekek és fiatalok segítésének, támogatásának lehetőségeit.
|
Témakörök:
1. A magyar gyermekvédelem rövid története
2. A gyermekvédelem fogalma, a gyermekek védelmének rendszere
3. Hátrányos és veszélyeztetett fogalma és kialakulása
4. Családon belüli erőszak
5. Gyerekek, kamaszok krízisben
6. A megelőzés színterei
7. Családokkal, gyerekekkel folytatott segítő tevékenység
8. Problémamegoldás és konfliktuskezelés egy lehetséges eszköze a gyermekvédelemben
|
Irodalom:
1. A gyermekek szociális ellátásának és védelmének szabályozása, in.: Szöllősi Gábor: Szociális és gyermekvédelmi jog, JPTE ÁJK Továbbképző szekció, Pécs 1998.
2. Dr. Bakó Tihamér: Verem mélyén könyv a krízisről, Psycho Art, Bp., 2002.
3. Domszky András: Gyermek- és ifjúságvédelem (Jegyzet), Államigazgatási Főiskola, Bp., 1999.
4. Herczog Mária: Gyermekvédelmi kézikönyv, KJK-Kerszöv, Bp., 2001.
5. Herczog Mária: Problémamegoldás, konfliktuskezelés a gyermekvédelemben, Család, gyermek, ifjúság 1999/1.
6. Dr. Hercog Mária-Dr. Kovács Zsuzsanna: A gyermekbántalmazás és elhanyagolás megelőzése, felismerése és kezelése, http://www.im.hu/csaladonbelul/?ri=505&ei=3
7. Lovas Zsuzsa: A mediáció, Család, gyermek, ifjúság 1999/1.
8. Módszertani füzet: A gyermekvédelmi feladatokat ellátó szervek szerepe és felelőssége a gyermekbántalmazás és elhanyagolás megelőzésére és kezelésére, Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, 2004.
9. NANE - Személyes biztonsági terv, www.nane.hu
10. Werner Nikolai-Stephen Quensek-Hermann Rieder: Nyolc elv a szociálisan „fogyatékos” fiatalkorúak pedagógiájához, in.: Tanulmányok a gyermekjólét köréből I., szerk.: Budai István, Hajdúböszörmény, 1993.
11. Réthiné Dr. Bőhm Éva: Gyermekvédelmi ismeretek 2004. oktatási jegyzet
12. Szabó Lajos: Krízisintervenció a szociális esetmunkában. A krízisintervenció alapelvei, in.: Tánczos Éva: A szociális munka elmélete és gyakorlata 2. kötet, Bp., 1997.
13. Dr. Veczkó József: Gyermek- és ifjúságvédelem (Család- és gyermekérdekek), APC-Stúdió, Gyula, 2002.
14. Vigassyné Dezsényi Klára: Erőszak a családban, http://www.sapientia.hu/csalad/konyv/vigassyne.htm
15. Vikár György: A serdülőkori válság, Fordulópont 9. szám, 2000/3.
16. 1997. XXXI. tv. a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
|
Az aláírás megszerzésének feltételei:
NAPPALI TAGOZAT:
Aktív részvétel az órákon. Hiányzás a Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban foglaltak szerint, melyből a szemináriumi órákról való hiányzás lehetősége 3 alkalom (6 óra). Az összes hiányzás aránya: 50% igazolt, 50 % igazolatlan. A gyakorlaton való részvétel igazolt hiányzásnak számít.
ESTI TAGOZAT:
Részvétel az órákon és házi dolgozat elkészítése, leadása.
A házi dolgozat tartalma, elkészítésének szempontjai:
5-5 db cikk, könyv, film gyűjtése, a hallgató által kiválasztott témakörből.
Formai követelmény: 12-es betűnagyság, Times New Roman betűtípussal
A felsorolás az alábbi szempontokat kövesse:
Könyv: a szerző/szerkesztő neve; a mű címe; kiadó; megjelenés helye, éve
Folyóirat: a szerző neve; a cikk címe; a folyóirat teljes címe, évfolyama; megjelenési év; a cikk terjedelme (…laptól …lapig)
Film: rendező neve; a mű címe; kiadó; megjelenés éve
Leadási hat. idő: 2007. december 14., 14.00 óráig
LEVELEZŐ TAGOZAT – SOPRON:
Részvétel az órákon, házi dolgozat elkészítése, leadása.
A házi dolgozat tartalma, elkészítésének szempontjai: Mint az ESTI tagozaton.
Leadási hat. idő: 2007. október 15., 14.00 óráig
LEVELEZŐ TAGOZAT – PÁPA:
Részvétel az órákon, házi dolgozat elkészítése, leadása.
A házi dolgozat tartalma, elkészítésének szempontjai: Mint az ESTI tagozaton.
Leadási hat. idő: 2007. november 30., 14.00 óráig
|
A gyakorlati jegy megszerzésének és a vizsgára bocsátásnak feltételei:
NAPPALI TAGOZAT:
Referátum bemutatása a szemináriumi óra keretében, választott témából, és a 2 db ZH sikeres megírása.
A ZH-k megírásának időpontjai: A szorgalmi időszak 6. (2007. október 15-19.) és 12. (2007. december 3-7.) hetén szemináriumi óra keretében. Az adott ZH-k pótlása (csak igazolt hiányzás esetében) a következő szemináriumi óra keretében lehetséges, az addig előadáson és szemináriumon elhangzott és feldolgozott tananyagrészből.
Javítási lehetőség: A 13. héten (2007. december 10-14.) az egész féléves anyagból történik, szemináriumi óra keretében.
ESTI TAGOZAT:
Az aláírás megszerzése és a ZH sikeres megírása.
ZH megírásának időpontja: 2007. december 17., 14.00 óra
ZH-ról való hiányzás csak igazolt távolléttel lehetséges (pl. orvosi, munkaadói).
Pótlási/javítási lehetőség időpontja: 2008. január 7., 11.00 óra
LEVELEZŐ TAGOZAT – SOPRON:
Az aláírás megszerzése és a ZH sikeres megírása.
ZH megírásának időpontjai: 2007. november 14., 11.00 óra (25 fő), 12.00 óra (25 fő), 13.00 óra (25 fő).
2007. november 21., 11.00 óra (25 fő), 12.00 óra (25 fő), 13.00 óra (25 fő).
ZH-ról való hiányzás csak igazolt távolléttel lehetséges (pl. orvosi, munkaadói).
Pótlási/javítási lehetőség időpontja: 2007. november 28., 11.00 óra
LEVELEZŐ TAGOZAT – PÁPA:
ZH megírásának időpontjai: A konzultáción egyeztetett időpontban. ZH-ról való hiányzás csak igazolt távolléttel lehetséges (pl. orvosi, munkaadói).
|
A számonkérés témakörei (kollokvium, szigorlat esetében):
- |
Dátum:
Sopron, 2007. szeptember 6. |
Aláírás:
|
|
|
|
|
|
|