10. / A Ttel
Szemlyisg- s viselkedszavarok: meghatrozs,
fajai, tnetei, felismerse, kezelse.
Viselkedszavarnak nevezzk itt mindazokat a tneteket, amelyeket a szakirodalom magatartszavar, viselkedszavar, beilleszkedsi zavar, magatartsi rendellenessg, nehezen nevelhetsg, feltn viselkeds, inadaptlt magatarts, rzelmi zavar, nevelsi nehzsgek, szocilis fejletlensg, motoros zavarok, beszdhibk s hasonl szakkifejezsek alatt rt.
A statisztikk eltrek, jellegzetesen a fik nagy htrnnyal vezetnek a lnyokkal szembe. A nehezen nevelhet (POS - sztszrt figyelm, kapkod, agresszv) gyerekek esetben megllaptottam, hogy tz esetbl nyolc fi. A dadogs gyerekek 80%-a is. A fik 13%-a s a lnyok 7%-a kzd beilleszkedsi zavarokkal. Az iskolskorak kb. 20%-a vergdik valamilyen tanulsi nehzsggel, a fik tlag iskolai eredmnye gyengbb, mint a lnyok. Az enuresis (jszakai bevizels) is inkbb "fibetegsg". Taln csak a neurzis (neurasztnia, hisztria, knyszeressg, fbik) gyakoribb a nknl.
A tneteket hrom szempontbl vizsglhatjuk:
Az intzmny szerint ezek az egynek nem alkalmazkodnak az intzmny szablyaihoz, vtenek ellenk, kivonjk magukat hatsuk all. Zavarjk, pl. a tantst, a tanrt, vagy diktrsaikat.
Az egyn sajt viselkedst magatartsi stlusnak vli, amely rtktlet krnyezetvel szemben, illetve ellenllst kzvett kommunikci. "Nem beszlek senkivel, mert nem akartam idejnni a szocilis otthonba" - mondja az ids ember.
A szocilpedaggus a szemlyisg trsas viszonyrendszernek srlst ltja a viselkedszavarban. Nem keres bnbakot, s nem hibztat senkit, sem az intzmnyt, sem az egynt, igyekszik a kapcsolatrendszer srlst kiiktatni.
2. HTTR
A fik nagyobb arnyban szenvednek viselkeds zavarokban, mint a lnyok. Okok: neveltets, a fik elhanyagoltabbak, apahinyban szenvednek. A Pennsylvaniai Egyetem Agyi Viselkeds Laboratriumban rjttek, hogy a frfiak s nk agya eltr. A nk agya ugyan II %-kal kisebb, de rnyaltabban fejlett. A frfiak szrkellomnya kisebb a nknl, ezrt a ni agy knnyebben birkzik meg az informcik feldolgozsval. Viszont a frfiak fehrllomnya nagyobb, ezrt az informci gyorsabban jut az agy egyik rszbl a msikba. A frfiak gerincvel folyadka is nagyobb, ezrt jobban ellenll a koponyt rt tseknek. A jobb s ball agyfltekt egy idegnyalb kapcsolja ssze, ez segti a kommunikcit.
A nknl ez az idegnyalb nagyobb, knnyti a kommunikcit s szbeli kifejezst.
A viselkedsi zavarok okait bonyolult vizsglattal llapthatjuk meg. A hiperaktivits gyanjt, pl. a Connerfle krdv tisztzhatja. A beszdhibk slyossgt a logopdus hatrozza meg. A pontos diagnzis fellltshoz a szocilpedaggus az illetkes szakember vlemnyt kri ki.
A tnetek okai ltalban hrom csoportba sorolhatak:
l. Biolgia, fiziolgiai okok lehetnek az egyn rtelmi, rzelmi, szocilis vagy motorikus fejletlensge, de kifejezett betegsgek is. Ha az iskols gyermek pl. izeg-mozog, zavarja trsait a hts padban, lehet, hogy rosszul lt vagy a hallsa srlt.
2. A viselkedsi zavarokat elidzhetik pszichs okok is, ha pl. a gyermek szlei alkoholizlnak, bntalmazzk t, vagy ppen a vlsi vitk hevben l, iskolai teljestmnye, figyelme cskken, esetleg teljesen elvsz.
3. Szocilis okok is meghzdhatnak a viselkedsi zavar mgtt. Ilyen lehet a szegnysg, a zsfolt kis laks, a munkanlklisg, a szlk mveletlensge. Ha a szl nem motivlja gyermeke tanulst, a kilencedik osztlyig valsznleg "fenegyerekk" vlik.
Elfordulhat, hogy csak egyetlen (pl. biolgiai) forrsa van a tneteknek, de indokolhatja mg a pszichs httr, st esetenknt mindhrom egyszerre. Ha pl. a gyermeknek tanulsi zavarai vannak, nem biztos, hogy megoldjuk a problmt a tanulsi mdok (stratgik) tantsval. Ha ugyanis rtelmileg fogyatkos, vagy rzelmi problmi vannak az iskolban, a csaldban, esetleg szocilis s beilleszkedsi nehzsgekkel kzd, a rossz eredmnyekkel vdekezik, a tanulsi technikk nem segtenek. A magatartsi zavarban szenved egynnl meg kell vizsglni mind a hrom lehetsges indokot. A visszahzds (regresszi: lmodozs, flnksg, sztlansg, magnyossg, bizalmatlansg), vagy ppen a tmads (agresszivits: dac, veszekeds, dhkitrs, tlzott tevkenysg) htterben biolgiai, pszichs vagy szocilis okok is meghzdhatnak. A viselkedsi zavarban vergd gyermekek vagy felnttek nem remnytelen eset. Ismerek olyan POS tnetcsoportba tartozkat, akikbl nagyszer, szorgos s lelkiismeretes emberek lettek. A tt csak az: kapjanak elg szeretetet s megrtst, mind a csaldtl, mind az iskoltl. Persze, ha ez elmarad, akkor esetleg a trsadalom peremre szorulhatnak a sok kudarc s sikertelensg kvetkeztben.
2. GONDOZS
A viselkedszavarban szenved gyermekek vagy felnttek kezelsnl lnyeges a megrt szeretet, amint a Bibliban olvassuk: "Mutasd meg a finak, melyik ton jrjon". Akkor valstjuk ezt meg, ha "trelmesek, jsgosak, tapintatosak" vagyunk a klienseinkhez, illetve ha "nem gerjednk haragra, nem rjuk fel a rosszat, mindent eltrnk, mindent remlnk, s mindent elviselnk".
A frfiak s nk kztti termszetes klnbsgre oda kell figyelni. A csaldban is tbb figyelmet kell szentelni a fiknak. Foglalkozzanak az, apk tbbet fiaikkal. rezznk egytt a fikkal is. Btortani is kell ket, hogy nyugodtan (de kulturltan!) fejezzk ki rzelmeiket. Az iskola adjon tbb idt a fiknak feladataik megrtsre. Ne beszltessk ket, ha dhsek. Problmikat is knnyebben kimondjk, ha mozognak, stlnak. Az egynem osztlyok is segthetnek a fik knnyebb kezelsben. A fik rs s olvasskszsge javul, a lnyok lemaradsa matematikbl s termszettudomnyokbl cskken az egynem osztlyokban.
A szl, nevel vagy szocilis szakember nem akadhat fenn a tneteknl, be kell gyjtenie a httrinformcikat, s az igazi (biolgiai, pszichs, szocilis) okokat kezeli. Ha csak fiziolgiai problmval ll szemben, a gyengn lt gyereknek szemveget szerez be. Ha a szlk vlflben vannak, beszl velk, hogy jobban figyeljenek a gyerekkre. Ha a httrben a szegnysg ll, anyagi tmogatsban rszesti a csaldot.
Gyakori az eset, amikor a szocilis szakember a viselkedsi zavarok kezelsnl nem elgsges, ilyenkor a trsszakmk: egszsggy, logopdia, terpia stb. szakembereihez fordul.
A Nevelsi Tancsad sokat segthet a rszorulkon, vagy a HD Csaldsegt Kzpont, esetleg a Kalld Ifjsgot Ment Misszi.
Ajnlatos a viselkedszavaros gyermekek szleit egyesletekbe tmrteni, hogy nsegt csoportknt vljanak hatkonyabb. A viselkedszavarban szenved felntteket vagy idseket is nsegt klubokba, egyesletekbe rdemes szervezni.
Nhny ajnlat az alaposabb munkhoz:
l. A viselkedsi zavarokat minl elbb felfedjk, knnyebben kezelhetk. Az olvassi nehzsgek mr a gyermek 3-4 ves korban elre jelezhetk. .
2. A viselkeds zavarban szenved gyermekeket ltalban kisebb csoportban fejleszthetjk.
3. Klns gondozsba kell rszesteni a tanulsi nehzsgben kzd gyermekeket. A jelensg torzthatja szemlyisgket. A fiatalkor bnzk 80%-nl tanulsi zavar llt fenn.