szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint
SZOCPED Szigorlat - elméletileg jó, az új tételsor szerint : 16. / B Tétel

16. / B Tétel

A szerk.  2008.04.28. 09:20

Szociálpedagógus az iskolában (hatóterületek, kliensek, feladatok), óvodában

16. / B Tétel

Szociálpedagógus az iskolában (hatóterületek, kliensek, feladatok), óvodában

Óvoda

Törvényi megalapozottság: Közoktatási törvény 1993. (gyermek- és ifjúságvédelemmel foglalkozó pedagógus)

Gyermek – és ifjúságvédelmi törvény 1997.

Egyéni probléma felismerése az óvodai csoporton belül:

v     Intézmény pedagógusa jelzése alapján

v     Gyermekjóléti szolgálat, családsegítő intézet jelzése alapján

v     Egészségügyi terület jelzése alapján (gyermekorvos, védőnő)

Probléma jellegének megismerése

v     Magatartászavar, teljesítményzavar

v     Szocializációs zavar

v     Szocioökonómiai jellegű problémák

v     Szomatikus, pszichés fejlődésbeli problémák

Kezelés: szakember bevonásával, szakintézmény és család, óvoda összekapcsolásával (szakmai kompetenciahatárok figyelembe vétele!!!)

Családi háttér megismerése

v     családlátogatás

v     környezettanulmány

v     exploráció – kutatás, vizsgálódás

v     családstruktúra felvázolása

v     család történetének megismerése

v     családtagok kapcsolatainak megismerése (genogram)

Kezelés:

-         Szükség esetén családgondozás

-         A jellemző problémák speciális kezelése

Óvodai háttér megismerése:

v     gyermek-óvónő kapcsolata

v     óvodai csoport és azon belül a gyermekek egyéni elfogadása, vagy elutasítása

v     óvónő és felnőtt környezet (szülő, kolléganő, dadus, vezető) kapcsolata – szupervízió

Kezelés: A kapcsolati problémák kezelése, szakember, szakintézmény bevonásával.

 

Iskola

A mai magyar társadalomban a gyorsan növekvő és egyre súlyosbodó szociális problémák igen érzékenyen érintik a gyerekkorosztály jelentős részét, ezek beszűrődnek és tetten is érhetők az iskolában.

Az iskola általában nem tud mit kezdeni ezekkel a kérdésekkel, adott esetben közömbösség, intolerancia, sőt még cinizmus is tapasztalható.

Ott pedig, ahol a szociális kérdésekre is érzékeny pedagógusok felismerik a bajt, általában a szociális szaktudás hiányában nem képesek pontosan azonosítani a problémákat és nem képesek szakmailag elfogadható segítő beavatkozásokat kimunkálni.

Ezért a segítségnyújtás vagy leszűkül valamilyenfajta szegénygondozásra, naiv jótéteményre, (pl.: ingyen ebéd) vagy egyoldalú beavatkozásra (pl.: krízisben lévő gyermekkel szembeni változatlan teljesítménybeli elvárások).

Bonyolítja a helyzetet, hogy a szülők az iskolától várnak segítséget saját el nem végzett nevelő és gondozó feladataik pótlására.

Vannak ugyan pedagógus munkakörben alkalmazott gyermekvédelmi felelősök, akik az általános pedagógiai feladatok ellátásán túl, mellékesen, harmadik, negyedik megbízatásként végzik e feladatot. A sok más egyéb szakmai feladat mellett nem tisztázott munkakörük, feladatuk. Van viszont ahol tisztázott a feladatkör, ámde az csak adminisztratív jellegű, amely nem igazán pedagógiai vagy szociális munka, mert jelentések , statisztikák készítésében merül ki. A pedagógus gyerekvédelmisek a szociális szakma szempontjából túlnyomó többségükben nem mondhatók képzetteknek, hiszen nem ez a szakvégzettségük.

A gyermekkel kapcsolatos szociális problémák számossága mellett tehát jellemző, hogy azok okai és következményei rendkívül összetettek és több dimenziójúak. Bármely területen (család, iskola, környezet) keletkező probléma kihatással van a másik területekre, így kezelésük rendszerszemléletű megközelítést igényel.

A szociális és pedagógiai munkában elsősorban a prevenció és fejlesztés területét kell kiemelni.

Az elsődleges prevencióra alkalmasak a szabadidős programok, a személyiséget, a kreativitást, a feladat- és problémamegoldást fejlesztő szociócsoportok, terápiák.

Sokat tehet a régi óvónő bevonása az elsős gyerekek beilleszkedésének időszakában, ha rendszeren el tud jönni a volt ovisaihoz.

Sokat jelent a tinédzserek számára, ha a pályaválasztásról, a családdal való kapcsolatról, a drogról, a szexualitásról őszinte szó esik a szociális szakember vezetésében körükben.

Elmondhatjuk, hogy akkor tekinthető igazán eredményesnek és szakszerűnek az iskolai gyermekvédelem, ha tágabb mezőben tud gondolkodni, cselekedni, ha nem csupán tűzoltó, baj esetén védekező munkáról van szó, hanem a súlyos problémák, bajok megelőzéséről.

Egyértelmű az is, hogy az iskolának nem konkrét szociális munkát kell végeznie: pl. családsegítést, hanem elsősorban beengedni oda a szociális szakértelmet, szakembereket, és képesnek kell lenni a velük való együttműködésre.

Milyen hatása lehet az iskolai szociális munkának?

A legfontosabb, hogy a prevenció és a fejlesztő tevékenységek eredményeképpen megerősödött személyiségek kerülnek ki az iskolából, olyanok, akik emberi erőforrások lesznek önmaguk és mások keletkező szociális problémáinak kezeléséhez, megoldásához.

A szociálpedagógia munka megtanítja a gyermekeket, hogy nyújtsák ki kezüket az iskola felé, s ugyanakkor hozzászoktatja az iskolát, hogy nyúljon a gyerekek után, végül is szükségük van egymásra!

E folyamat során fog a gyerek eljutni odáig, hogy az iskolában is talál személyeket, akiknek őszintén fog megnyílni, és talál alkalmakat, amikor gátlásaitól, szorongásaitól megszabadulhat, feltárhatja a tanulással, vagy az otthoni családi élettel kapcsolatos problémáit.

Az így kialakult, a gyerekek számára biztonságot, szeretetet, elfogadást nyújtó légkörben tud az iskola igazán eredményesen hozzájárulni a gyermeki személyiség alakulásához, a tudás megszerzéséhez, az értékek létrehozásához, egyszóval így tud hatékony pedagógiai munkát folytatni.


Hogyan kezdhető el a szociális munka az iskolában?

 

Különbséget kell tenni a feladatkörök között:

 

            PEDAGÓGUS                                              SZOCIÁLIS SZAKEMBER

- Meghatározott tanterv szerint dolgozik                      - a bajban lévő embert segíti különterv szerint

- Tudást, ismeretet közvetít, fejleszt                             - a baj elkerülése végett készséget fejleszt

- Tanulást irányít, instruál                                             - a szükséges erőforrásokról instruál (útbaigazít)

                                                                                  - Az együttműködők között közvetít

- Társadalmi pozíciókra, szerepre készít fel                  - rehabilitációt segíti

- Eredményt, teljesítményt értékel                                - a kliens érdekében másokkal szemben kontrollál

                                                                                              - Szakmai etikai kódex alapján dolgozik

A szociális szakértelem iskolába vitelének gyakorlata sokféle modellt fog eredményezni, amelynek sarkalatos pontjai lehetnek:

v     Kezdetben valószínűleg nem lesznek megfelelő feltételek a szociális munka meghonosításához. A tantestület nehezen viseli el az újabb „idegen terület terhét” a más identitással bíró szakembereket. A gyerekek képviselete is valamiféle tanár- és iskola ellenességet sugallhat. Nagy lesz az ellenállás és a feszültség, és ez persze kitevődik a leginkább veszélyeztetettekre, a kliens gyerekekre. Ebben a helyzetben célravezető lehet a helyi szociális intézményekkel, szervezetekkel történő fokozatos együttműködés és kooperáció.

v     Külső szociális szakember beengedésének előkészítése az iskolában, a belső gyermekvédelmis és a külső szociális munkás között.

v     Kidolgozni, hogy a két szakember hogy tud hatékonyan egymással dolgozni. Bizonyítsák, hogy a szociális szolgáltatás nem valakik ellen, hanem valakikért van, azaz elfogadtassák a szoc.munkát.

v     Fejlettebb szintről lehet beszélni akkor, ha a pedagógiai és szociális szakterület között jó a kooperáció, harmonikus integráció kezd kialakulni.

v     A vezetők, szakemberek szerepüket akkor tudják maximálisan ellátni, ha tréningen, képzésen vesznek részt.

A szociálpedagógus munkatervének felosztása

v     Kapcsolat a gyerekek családjával - (beszélgetés, tanácsadás, információadás)

v     Anyagi támogatás igénylése - (adomány, könyvtámogatás)

v     Pedagógiai elvárások- (egyéni foglalkozás, szabadidős tevékenység, prevenció)

v     Szervezeti lépések az iskolában- (tanulószoba, kollégák, szakember bevonása)

v     Gyermekvédelmi hálózat igénybe vétele - (együttműködés nevelési tanácsadó)

v     Új típusú szervezetek létrehozása - (gyerek problémájának átcsatolása gyógyítóhoz, más szolgálathoz)

 

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!