FELNŐTTNEVELÉS - ANDRAGÓGIA
A szerk. 2007.08.27. 13:41
|
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Benedek Elek Pedagógiai Kar |
Tantárgy neve:
Felnőttnevelés |
Oktató neve:
|
Szak:
|
Tagozat: |
Tanév:
2006/07/1 |
Ajánlott félév: |
Kreditszáma:
3 |
Félévi óraszám:
8/0 |
Tantárgy kódja:
BSLA8PEK07 |
Tantárgy előfeltételének kódja: |
Félév zárása:*
Kollokvium |
Tantárgy típusa: ** |
Tanszék:
B-Óvodapedagógia Tanszék (SzoNI) |
Tantárgyfelelős neve:
Hartl Éva |
* gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, kritérium-követelmény
** kötelező, kötelezően választható, szabadon választható |
A tantárgy célja:
A hallgatók andragógiai ismereteinek megalapozása, elmélyítése, egyetemes és hazai fejlődési tendenciáinak megismertetése, mai problematikájának áttekintése. A hallgatók megfelelő szakirodalmi és tapasztalati bázison szerezzenek ismereteket a felnőttnevelés rendszeréről, társadalmi funkciójáról, legalapvetőbb jellemzőiről. Követelmény: Értelmezzék a gazdasági-, társadalmi rendszer és a felnőttnevelési rendszer legfontosabb összefüggéseit. |
Témakörök:
•Az andragógia tudomány-rendszertani kérdései. Helye a tudományok rendszerében. Az andragógia fogalma, célja, feladata, alapfolyamatai. A felnőttnevelés története.
•A felnőttség mint probléma. Életkor-kritériumok. A felnőttnevelés a permanens nevelés rendszerében. Társadalmi, gazdasági, egyéni szükségletek. Életkor-válságok és életdöntések.
•A felnőttoktatás alapelvei. A felnőttoktatás világproblémái – a felnőttoktatási stratégiákat meghatározó dokumentumok.
•A felnőttnevelés cél–és feladatrendszere. A felnőttképzés intézményrendszere, emberi tényezői. A felnőttképzés formái, funkciói.
•A felnőttnevelés tartalma, három fő típusa (spontán formálódás, regeneratív szórakoztató művelődés, céltudatos nevelő-művelő folyamat)
•A tanulás fogalma, fajtái. A tanulási képesség felnőttkori változásai. Tanulási kompetencia. A sajátélményű tanuláselmélet. Tanulási stílusok. A motiváció fogalma. Felnőttek tanulási motivációja. Konstruktivizmus.
•Résztvevő-központúság a felnőttek tanulásában. Tanulás egész életen át. (Lifelong Learning) A képzés tervezési szintjei. Munkaerőpiaci képzések.
•Felnőttoktatási világkonferenciák. Új fordulat a felnőttképzésben. A funkcionális analfabétizmus. Minimális kompetencia.
•A felnőttnevelés szocializációs és individualizációs funkciói. Teljesítmény és értékelés. A felnőttnevelés stílusa és módszerei.
•A távoktatás. A távoktatás helyzete és fejlesztésének lehetőségei. Andragógia és kommunikáció.
|
Irodalom:
Tankönyv:
-Durkó Mátyás. Andragógia. A felnőttnevelés és közművelődés új útjai. Magyar Művelődési Intézet, Bp., 1999.
-Dr. Zrinszky László: A felnőttképzés tudománya – Bevezetés az andragógiába. Okker Kiadó, Bp., 1996.
Ajánlott irodalom:
-Delors, Jacques: Oktatás – rejtett kincs. Osiris Kiadó, Bp., 1997.
-A magyar felnőttoktatás mai helyzete. (Szerk.: Csoma Gyula, Herbai Ágnes, Juhász Nagy Ágnes, Sári Mihály) Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, Bp., 1997.
-Nemzetközi nyilatkozatok és dokumentumok a felnőttoktatásról és az egész életen át tartó tanulásról. (Szerk.: Haranyi László, Heribert Himen, Sz. Tóth János) Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, Bp., 1998.
-Memorandum az egész életen át tartó tanulásról. Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, 2000. október 30.
|
A félév teljesítésének feltételei (gyakorlati jegy esetében):
- |
A vizsgára bocsátás feltételei és a számonkérés témakörei (kollokvium, szigorlat esetében):
1.Az andragógia tudomány-rendszertani kérdései. Helye a tudományok rendszerében. Az andragógia fogalma, célja, feladata, alapfolyamatai.
2.A felnőttnevelés története. A felnőttség mint probléma. Életkor-kritériumok.
3.A felnőttnevelés a permanens nevelés rendszerében. Társadalmi, gazdasági, egyéni szükségletek. Életkor-válságok és életdöntések.
4.A felnőttoktatás alapelvei. A felnőttoktatás világproblémái – a felnőttoktatási stratégiákat meghatározó dokumentumok.
5.A felnőttnevelés cél–és feladatrendszere. A felnőttképzés intézményrendszere, emberi tényezői. A felnőttképzés formái, funkciói.
6.A felnőttnevelés tartalma, három fő típusa (spontán formálódás, regeneratív szórakoztató művelődés, céltudatos nevelő-művelő folyamat)
7.A tanulás fogalma, fajtái. A tanulási képesség felnőttkori változásai. Tanulási kompetencia.
8.A sajátélményű tanuláselmélet. Tanulási stílusok. A motiváció fogalma. Felnőttek tanulási motivációja. Konstruktivizmus.
9.Résztvevő-központúság a felnőttek tanulásában. Tanulás egész életen át. (Lifelong Learning) A képzés tervezési szintjei. Munkaerőpiaci képzések.
10.Felnőttoktatási világkonferenciák. Új fordulat a felnőttképzésben. A funkcionális analfabétizmus. Minimális kompetencia.
11.A felnőttnevelés szocializációs és individualizációs funkciói. Teljesítmény és értékelés. A felnőttnevelés stílusa és módszerei.
12.A távoktatás. A távoktatás helyzete és fejlesztésének lehetőségei. Andragógia és kommunikáció.
|
|
|
|
|
Sopron, 2006. szeptember 4.
|