SZOCPED. ELM. ÉS GYAK.
A szerk. 2007.08.30. 11:33
1. Az iskolai szociálpedagógiai tevékenység
A mai magyar társadalomban a gyorsan növekvő és egyre súlyosbodó szociális problémák igen érzékenyen érintik a gyerekkorosztály jelentős részét, ezek beszűrödnek és tetten is érhetők az iskolában.
Az iskola általában nem tud mit kezdeni ezekkel a kérdésekkel, adott esetben közömbösség, intolerancia, sőt még cinizmus is tapasztalható.
Ott pedig, ahol a szociális kérdésekre is érzékeny pedagógusok felismerik a bajt, általában a szociális szaktudás hiányában nem képesek pontosan azonosítani a problémákat és nem képesek szakmailag elfogadható segítő beavatkozásokat kimunkálni.
Bonyolítja a helyzetet, hogy a szülők az iskolától várnak segítséget saját el nem végzett nevelő és gondozó feladataik pótlására.
Vannak ugyan pedagógus munkakörben alkalmazott gyermekvédelmi felelősök, akik az általános pedagógiai feladatok ellátásán túl, mellékesen, harmadik, negyedik megbízatásként végzik e feladatot. A sok más egyéb szakmai feladat mellett nem tisztázott munkakörük, feladatuk. Van viszont ahol tisztázott a feladatkör, ámde az csak adminisztratív jellegű, amely nem igazán pedagógiai vagy szociális munka, mert jelentések , statisztikák készítésében merül ki.
A gyermekkel kapcsolatos szociális problémák számossága mellett tehát jellemző, hogy azok okai és következményei rendkívül összetettek és többdimenziójuak. Bármely területen (család, iskola, környezet) keletkező probléma kihatással van a másik területekre.
A szociális és pedagógiai munkában elsősorban a prevenció és fejlesztés területét kell kiemelni.
Az elsődleges prevencióra alkalmasak a szabadidős programok, a személyiséget, a kreativitást, a feladat- és problémamegoldást fejlesztő szociócsoportok, terápiák.
Sokat tehet a régi óvónő bevonása az elsős gyerekek beilleszkedésének időszakában, ha rendszeren el tud jönni a volt ovisaihoz.
Sokat jelent a tinédzserek számára, ha a pályaválasztásról, a családdal való kapcsolatról, a drogról, a szexualitásról őszinte szó esik a szociális szakember vezetésében körükben.
Elmondhatjuk, hogy akkor tekinthető igazán eredményesnek és szakszerűnek az iskolai gyermekvédelem, ha tágabb mezőben tud gondolkodni, cselekedni, ha nem csupán tűzoltó, baj esetén védekező munkáról van szó, hanem a súlyos problémák, bajok megelőzéséről.
Egyértelmű az is, hogy az iskolának nem konkrét szociális munkát kell végeznie: pl. családsegítést hanem elsősorban beengedni oda a szociális szakértelmet, szakembereket, és képesnek kell lenni a velük való együttműködésre.
Milyen hatása lehet az iskolai szociális munkának?
A legfontosabb, hogy a prevenció és a fejlesztő tevékenységek eredményeképpen megerősödött személyiségek kerülnek ki az iskolából, olyanok, akik emberi erőforrások lesznek önmaguk és mások keletkező szociális problémáinak kezeléséhez.
A szociálpedagógia munka megtanítja a gyermekeket, hogy nyújtsák ki kezüket az iskola felé, s ugyanakkor hozzászoktatja az iskolát, hogy nyúljon a gyerekek után, végülis szükségük van egymásra!
E folyamat során fog a gyerek eljutni odáig, hogy az iskolában is talál személyeket, akiknek őszintén fog megnyílni, és talál alkalmakat, amikor gátlásaitól, szorongásaitól megszabadulhat, feltárhatja a tanulással, vagy az otthoni családi élettel kapcsolatos problémáit.
Az így kialakult, a gyerekek számára biztonságot, szeretetet, elfogadást nyújtó légkörben tud az iskola igazán eredményesen hozzájárulni a gyermeki személyiség alakulásához, a tudás megszerzéséhez, az értékek létrehozásához, egyszóval így tud hatékony pedagógiai munkát folytatni.
Hogyan kezdhető el a szociális munka az iskolában?
Különbséget kell tenni a feladatkörök között:
PEDAGÓGUS SZOCIÁLIS SZAKEMBER
- Meghatározott tanterv szerint dolgozik - a bajban lévő embert segíti különterv szerint
- Tudást, ismeretet közvetít, fejleszt - a baj elkerülése végett készséget fejleszt
- Tanulást irányít, instruál - a szükséges erőforrásokról instruál (útbaigazít)
- Az együttműködők között közvetít
- Társadalmi pozíciókra, szerepre készít fel - rehabilitációt segíti
- Eredményt, teljesítményt értékel - a kliens érdekében másokkal szemben kontrollál
- Szakmai etikai kódex alapján dolgozik
A szociális szakértelem iskolába vitelének gyakorlata sokféle modellt fog eredményezni, amelynek sarkalatos pontjai lehetnek:
· Kezdetben valószínűleg nem lesznek megfelelő feltételek a munkához, de együtt kell működni a szociális munkásnak az iskolával
· Külső szociális szakember beengedésének előkészítése az iskolában
· Kidolgozni, hogy a két szakember hogy tud hatékonyan egymással dolgozni.
· Fejlettebb szintről lehet beszélni akkor, ha a pedagógiai és szociális szakterület között jó a kooperáció, harmonikus integráció kezd kialakulni.
· A vezetők, szakemberek szerepüket akkor tudják maximálisan ellátni, ha tréningen, képzésen vesznek részt.
A szociálpedagógus munkatervének felosztása
· Kapcsolat a gyerekek családjával - ( beszélgetés, tanácsadás, információ adás)
· Anyagi támogatás igénylése - ( adomány, könyvtámogatás)
· Pedagógiai elvárások- ( egyéni foglalkozás, szabadidős tevékenység, prevenció)
· Szervezeti lépések az iskolában- ( tanulószoba, kollégák, szakember bevonása)
· Gyermekvédelmi hálózat igénybe vétele - ( együttműködés evelési tanácsadó)
· Új típusú szervezetek létrehozása - ( gyerek problémájának átcsatolása gyógyítóhoz, más szolgálathoz)
|