1
A szerk. 2008.01.09. 10:11
Ped.pszi. tárgya, rendszere, kutatásának módszerei
- A pedagógiai pszichológia tárgya, rendszere, kutatásának módszerei.
A pedagógiai pszichológia az iskolában folyó oktató-nevelő munkában, azaz a pedagógiai tevékenységben megnyilvánuló pszichológiai jelenségeket, törvényszerűségeket vizsgálja, kutatja.
A pedagógiai pszichológia legfőbb kérdésfeltevése: mit kell tennie a pedagógusnak, hogy a gyermek még fejlettebb legyen, hamarabb érjen el a fejlődés optimálisan elérhető legmagasabb szintjére.
A pedagógiai pszichológia aktívan és alkotóan beavatkozik a tanuló személyiségének fejlesztésébe, s így a személyiségfejlesztés tudománya.
Tárgya:
1. Ismeretátadás folyamatában lezajló lélektani törvényszerűségek
2. Képességek alakulásának törvényszerűségei
3. Személyiségfejlesztés alakulásának törvényszerűségei
4. A tanár és a diák viszonyának lélektani törvényszerűségei
5. A tanuló és a közösség viszonyának lélektani törvényszerűségei.
Rendszere:
1. A pedagógiai pszichológia tárgya
2. A pedagógiai tevékenység személyi meghatározói:
- a tanulói személyiség
- a pedagógus személyisége
- A tanulói közösségek pszichológiája
- A tanuló személyiségfejlődésében szerepet játszó egyéb közösségek hatásai.
3. A tanulói személyiség fejlesztését meghatározó tevékenységek:
a.) A nevelési folyamat pszichológia elemzése
b.) Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése
c.) A munkára nevelés és a munkaoktatás pszichológiai problémái, a pályaválasztás előkészítése az iskolában.
4. Az átlagtól eltérő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái:
a.) A kiemelkedő képességű tanulók
b.) A tanulásban elmaradó tanulók
c.) A nehezen nevelhető gyermekek
5. - az iskolapszichológus
- a Nevelési Tanácsadó
- a Pályaválasztási Tanácsadó munkája
Kutatási módszerek:
1. Kísérlet:
A dolgok belő összefüggéseit kifejező törvényszerűségeket segít feltárni.
a.) Laboratóriumi: előnye – pontos, precíz mérési lehetőségek
Hátránya – a pedagógiai folyamatokat leegyszerűsíti.
b.) természetes: amely során a tanuló a természetes életfeltételei között marad, szokásos tevékenységeit végzi, játszik, tanul. A kutató beiktat egy kísérleti tényezőt, megváltoztat egy feltételt s az eredményben ennek a megváltoztatott feltételnek méri a hatását.
2. Megfigyelés:
Lényege, hogy nem avatkozunk be az események alakulásába. Elsősorban a tanulók viselkedésének, magatartásának a tanulmányozására irányul, de lehet a feladatmegoldás folyamatát, a tevékenység létrejöttét is nyomon követni.
3. Explorációs módszerek:
ˇ beszélgetés: A kutató kérdés- válasz, vagy társalgás formájában igyekszik a szükséges ismereteket megszerezni. Lehet: spontán, megtervezett, egyéni-bizalmas jellegű, csoportos.
ˇ Kérdőív: az egyén, az osztály, csoport véleményének felmérésére. Fontos feltétele a kérdések átgondoltsága, egyértelműsége, valamint, hogy legyen biztosított a válaszok őszintesége, azaz a tanulók érdekeltek legyenek az őszinte válaszadásban.
4. A tanulói tevékenység produktumainak (szellemi termék) elemzése
Rajzok, fogalmazások, feladatteljesítések, stb… értékelése. Az értékelés szempontjai lehetnek: érzelmi kötődés a tevékenységhez, önálló gondolkodás és a tárgyi tudás egymáshoz való viszonya, magabiztosság, kezdeményező erő.
5. Tesztek
- Intelligencia: Wechsler-teszt (MAWI és MAWGYI tesztek)
- Személiségvizsgáló tesztek: Rorschah, CAT, Világjáték,
N - neurocitás
E - exro- introvertáltság
NY - nyitottság
E - együttműködés
L - lelkiismeretesség
- Képességeket vizsgáló: figyelem, emlékezet, fizikai állapot, részképességek.
|