8.
A szerk. 2008.01.09. 10:18
A pedaggus szemlyisge. Plyaszocializci, plyafejlds.
8. A pedaggus szemlyisge. Plyaszocializci, plyafejlds.
Witty szerint a j pedaggus:
1. egyttmkd a gyermekkel
2. jindulat
3. trelmes
4. humorzkkel rendelkezik
5. igazsgos
6. kellemes modor s klsej
Rogers 3 jellemzt tart a legfontosabbnak
1. kongruencia (hitelessg)
2. felttel nlkli elfogads , a tanul fel val pozitv rzelmi odaforduls
3. emptia: a tanul rzseinek megrzse
Harsnyi szerint a kvnatos szemlyisgvonsok
1. ltalnos vonsok: idegrendszeri kiegyenslyozottsg, hivatstudat, trelem, optimizmus s humor
2. A nevelsi relciban alapvetek a gyermek szeretete, ismerete s megrtse
3. a tantsi relciban szksges vonsok: szaktuds, kzlkpessg, igazsgos rtkels, logikus- vilgos magyarzat.
Kelemen Lszl szerint:
1. a pedaggus szocilis lny, a trsadalom megbzottja, aki azt tekinti hivatsnak, hogy a trsadalom szellemi rtkeit tadja.
2. Eszmeisg, kiforott vilgnzet jellemezze , mert szuggesztv ereje csak a szemlyes azonosulsbl eredhet.
3. Fejlettebb s tkletesebb legyen, mint nvendkei. Alapvet a szakmai s pedaggiai kulturltsg.
4. Szksges a szuggesztv er, a megfelel kzlkpessg.
5. Alapvet vons a humanizmus, a tanulk irnti szeretet s megrts. A gyermek rezze, hogy a pedaggus nem ellene, hanem rte tevkenykedik.
Plyaszocializci
A plyaszocializci az a folyamat, amelynek rvn az egyn valamilyen plya, szakma kpviselinek sorba lp, majd egyre magasabb szinten ltja el szakmai szerept.
A plyaszocializciban 3 szakaszt klnbztetnk meg:
1. motivcis szakasz: amely visszanylik a szemlyes lettrtnetbe
2. kpzsi szocializcis folyamat: ebben a szakaszban egy szocializcis naptr kszthet azokrl a vltozsokrl, amelyeken a plyra kszlk vgig mennek a kpzs sorn. Minden ktelessgknek megprblnak eleget tenni. Majd megjelenik az elbizonytalanods, ktsgbeess, a kvetelmnyeknek val megfelels szorongv tesz. Ezt kveti a tlls idszaka. tt mr a kpzs alatt meg lehet tanulni a bizonytalansg felismerst s tolerlst . Vgl megjelenik a biztonsgra val trekvs, ahol megmutatkoznak a sajt kpessgek, kszsgek.
3. A plyn eltlttt szocializcis folyamat
A plya irnti elktelezds
Kzponti krdse, hogy a pedaggus mennyire tekinti a maga szmra rtkes tevkenysgnek a tantst. Ez azon mlik, hogy a gyakorlati tants idszaka alatt hogyan rtkelik a tevkenysgt s ennek alapjn mennyire tallja magt a szakmai szerepben kompetensnek, mennyire rzi magt kpesnek a kitztt szakmai clok megvalstsra.
|