PED PSZI RAI ANYAG
A szerk. 2008.01.10. 10:11
Az IQ s a genetikus kapcsolat
Kapcsolat: Korrelci:
Egytt nevelt egypetj ikrek 0.86
Kln nevelt egypetj ikrek 0.72
Ktpetj ikrek (egytt nevelt) 0.6
Testvrek (egytt nevelt) 0.47
Testvrek (kln nevelt) 0.24
Szl – gyerek 0.4
Nevelszl – gyerek 0.31
Unokatestvr 0.15
Kreativits
Fogalma:
alkotkpessg, eredeti ltsmd, eredeti problmamegolds
A divergens gondolkods rtelmezse
Torrance:
a kreativits jegyei:
1. Fluencia, 2. Flexibilits, 3. Originalits
A kreativitst elsegt neveli tulajdonsgok:
a gyermek gondolkodsra koncentrls
nllsg hangslyozsa
j tletek tmogatsa
a gyerekek dntseinek elfogadsa
segt attitd
nyitott krdsek hasznlata – problmamegold gondolkods fejlesztse
a kreatv tletek rtkelse
Jtkossg tmogatsa
valdi rdeklds
AZ ELTR BNSMDOT IGNYL GYEREKEK CSOPORTJAI (Tth Lszl szerint):
- Lass tanulk
- Tehetsges tanulk
- Htrnyos helyzet tanulk
- Tanulsi zavarral kzd tanulk
- Alulteljest tanulk
- Nehezen nevelhet tanulk
- Gygypedaggiai elltsra szorul gyerekek.
A lass tanulk jellemzi:
Alacsonyabb IQ (70-85)
retlenebbek, lassabban fejldnek
Alacsony frusztrcis tolerancia
Alulrtkels
Figyelmi problmk
Intellektulis kpessgeik gyengbbek
Terpik: kompenzl oktats, korrekcis oktats
Renzulli tehetsg defincija:
Mnks: tehetsget tmogat sznterek:
A tehetsgfejleszts stratgii.
- Gyorsts, lptets
- Gazdagts, dsts
- Elklnts
Htrnyos helyzet tanulk
Alacsony szociokonmia sttusz
Kedveztlen a csald letvitele
Ingerszegny krnyezet
A tuds nem rtk
Rossz tanulmnyi elmenetel
Ignytelen plyavlaszts
Lehetsgek: sztereotipizls mellzse, trsadalmi tmogats, orvosi ellts, tkezs biztostsa, specilis motivlsi eljrsok kiprblsa.
Tanulsi zavarral kzd tanulk csoportjai:
- Diszlexia
- Diszgrfia
- Diszkalkulia
ltalnos jegyei a tanulsi zavaroknak:
Az alapvet pszichikai folyamatok rendellenessge
Tanulsi nehzsg
Norml intellektussal rendelkeznek
Ok: a kzponti idegrendszer mkdsnek zavara (Genetikai okok, Agysrls, MCD, ingerszegny krnyezet, alultplltsg)
Terpia: individualizlt oktatsi terv
Alulteljest tanulk legfontosabb jegyei:
Lnyege: kpessgei alatt teljest tartsan a gyerek
Nincs organikus s funkcionlis problma
Valamennyi tantrgyra kiterjed
Nem tallhat egyetlen ok a httrben
ltalban rzelmi s szocilis okok miatt alakul ki.
Terpia: pszichodinamikai beavatkozs, tanulsi-iskolai krnyezet megvltoztatsa, kszsgfejleszts, szrs s prevenci
Nehezen nevelhet tanulk jellemzi:
- Eltr magatarts
- Alkalmazkodsi-beilleszkedsi nehzsg
- ltalnos nevelsi mdszerek eredmnytelenek
- Specilis intzeti elhelyezs nem szksges
- Norml IQ
Nehezen nevelhetsg tnetei s okai
Agresszv-tmad magatarts
Regresszv-vdekez magatarts
Erklcsi magatarts zavarai: hazudozs, lops, szks-csavargs.
Ok: krnyezeti-pszichoszocilis tnyezk: kedveztlen csaldi lgkr, helytelen nevelsi eljrsok
Terpia: prevenci, korrekci, kls szakember.
Gygypedaggiai problmk, SNI:
- Hallsukban akadlyozottak
- Mozgsukban akadlyozottak
- Beszdben akadlyozottak
- Tanulsban akadlyozottak
- Ltsukban akadlyozottak
Elltsuk: integrci, szegreglt gygypedaggiai iskolk
Integrci fogalma
Szemlyi s trgyi felttelek: szakemberek, plet berendezse, eszkzk, specilis taneszkzk, tantervi vltozsok
Az integrci formi:
- Teljes integrci
- Rszleges integrci
- Szocilis integrci
- „hideg” vagy spontn integrci
A pedaggiai szakszolglati kzpont
Kapcsolatai: Iskola, voda, iskola-vodapszicholgus, pedaggusok. Gyermek s csaldvdelmi intzmnyek szakemberei. Gymhivatal. Tanulsi kpessget vizsgl Szakrti s rehabilitcis bizottsg. Gyermekterpis intzmnyek. Csaldsegt intzmnyek. Stb.
Jelentkezs nkntesen trtnik, szl krheti vagy pedaggus irnythatja a gyereket a nevelsi tancsadsra. A gyermekvdelmi trvny a gyermekek rdekeit helyezi eltrbe.
Iskolapszicholgus tevkenysgkre
- Pszicholgiai trgy felmrsek, vizsglatok vgzse.
- raltogatsok.
- Tanulkkal trtn kzvetlen foglalkozs: egyni esetek elltsa, kzssgekkel foglalkozs.
- Tehetsggondozs.
- Pedaggusokkal munkakapcsolat.
- Iskolban a mentlhigins szemllet rvnyestse.
- Szlkkel val egyttmkds. Szli rtekezlet, fogadnap, konzultcis lehetsg biztostsa.
- Egyb feladatok a helyi ignyek alapjn
|