CSALDSEGTS
A szerk. 2008.01.11. 11:29
Segdanyag 4. rsz
Segt beavatkozs rendszere
Trsadalomi nagysgrendek szintjei
Csaldi letciklusok
Egyni fejldsi szksgletek, szocilis kapcsolatok
A segt beavatkozsok rendszernek kialaktsnl
figyelembe veend szempontsor
1./ Trsadalmi nagysgrendek /trsadalmi szintek, trsas-kolgiai megkzelts/; (U.Bronfenbrenner,1979.)
2./ Csaldi letciklusok /mint a trsadalom alapegysgeinek fejldsi peridusai, s egyben az egyensly megbomlsok peridusai/; (R.Hill, 1964.)
3./ Az egyni fejldsi szksgletek, mint vltoz felttelrendszerek /fejldsllektani szempont/; (E.H.Erikson;1959, Karcsony S.)
4./ Az egyni szignifikns szocilis kapcsolatkrk, mint az lettr szemlyi /szocilis, trsas/ felttelrendszere /szocilpszicholgiai szempont/; (Erikson, Karcsony))
5./ Alapvet, jellemz tevkenysgformk, mint a szksgletkielgts korspecifikus aktivitsnak megjelensei /tevkenysgi szint pedaggiai konzekvencikkal/; (Erikson, Karcsony)
6./ A fejldsi krzisek hinyllapot-mutati, melyek a sikertelen szocializci korcsoporti jellemzi /Fejldsllektani szempont/. (Erikson)
A trsadalmi nagysgrendek szintjei
- makrotrsadalom /llam, trsadalmi, politikai berendezkeds/
- exotrsadalom /helyi trsadalom; lakhelyi krzet, "community" /
- mezotrsadalom /szomszdsg, barti-, tevkenysgi krk/
- mikrotrsadalom /a csald/
Csaldi letciklusok
a./ jonan hzasodott pr csaldja;
b./ csecsems csald;
c./ kisgyermekes csald;
d,/ iskolskor gyermekes csald;
e./ serdl kor gyermekes csald;
f./ felnvekedett gyermeket kibocst csald;
g./ magukra maradt, mg aktv szlk csaldja;
h./ inaktv reg hzaspr csaldja.
Egyni fejlds szksgletei
a./ 0-1 v: fiziolgiai szksgletek, biztonsgrzet, bizalom
b./ 1-3 v: szeretet, nll cselekvs, autonmia
c./ 3-6 v: iniciativ viselkeds, kezdemnyezs, aktivits
d./ 6-10 v: tudsszomj, tanuls, intellektulis elsajtts,
teljestmny, elismers
e./ 10-16 v: nkiprbls, ksrletezs a sajt ervel, identits
f./ 16-18 v: intimits, szolidarits, eszmeisg, letfilozfia, "harc", partnersg
Jelentsggel br szocilis kapcsolatok
a./ csecsemkor /0-1 v/: anya
b./ kisgyermekkor /1-3/: apa /de az anya megmarad/
c./ vodskor /3-6/: alapcsald
d./ iskolskor /6-10/: szomszdsg, iskola /pedaggus, "munkavetez"/
e./ serdlkor 10-16/: kortrscsoport, kvlll csoportok, trsak csoportja, "idel-"felnttek
f./ ifjkor /16-18/: bartok, msik nem partner, "trner"
A korcsoportokra jellemz alapvet tevkenysgformk:
a./ csecsemkor: a krnyezet rzkel megismerse, ad-kap tevkenysg,
b./ kisgyermekkor: jtk /mozgsfejlds, nagymozgsok, manipulci, szenzomotoros tevkenysg, megfog-kapaszkodik,/
c./ vodskor: jtk /fejlettebb mozgsok, szenzomotoros viselkeds, koopercis cselekvsek, szocilis szereptanuls/
d./ iskolskor: tanuls /munkakedv ltal vezrelt versengs/ gyjts, kortrsakkal folytatott lland kommunikci, egyttmkds, dolgok ksztse,
e./ serdlkor: nmagt meghatroz kls-bels cselekvsek, gondolkods /nmaga lenni, vagy nem lenni/
f./ fiatal felnttkor: nmaga megtallsa a msikban, felfokozott kommunikci /meta- s verblis/ az intim kapcsolatokban.
Fejldsi krzisek, ill. azok hinyllapotai, mutati:
a./ csecsemkor: bizalomhiny
b./ kisgyermekkor: szgyen, ktsg, visszahzds, szeretetlensg /agresszi, dac/
c./ vodskor: bntudat - regresszv v. agresszv viselkeds, lland bels feszltsg, kapkods, neurotikus reakcik;
d./ iskolskor: kisebbsgi rzs, inaktivits, rdeklds hiny, tanulsi problmk;
e./ serdlkor: identitszavar - deviancik;
f./ ifj felnttkor: izolci, felsznes s felelssg nlkli kapcsolatok.
|