SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.29. 09:20
16/B
Szocilpedaggus az iskolban
(hatterletek, kliensek, mentlhigins mdszerek)
Az iskola a legtbb s legtfogbb feladatokat adja a szocilpedaggusnak.
Iskola:
A csald mellett a legnagyobb hatssal van a gyermek szemlyisgfejldsre, gy mentlisan, mint rzelmi fejldsben. Az rzelmi fejldst befolysolja a kortrscsoport s a pedaggus szemlyisge, valamint az iskolai helyzetek (kudarc, siker, motivltsg)
Oktatsi, kpzsi, nevelsi feladatai vannak
Helye a trsadalomban:
- a trsadalom rtkeit kzvetti s az visszavrja a dikoktl. Ebben az rtkrendszerbe az egyn elvsz. A legtbb llamban ez a jellemz, mert nem mentes az oktats a politiktl. A nagy kzssgekkel szemben ll az egyn.
- Az iskola piac jelleg szolgltatst ad a dik fel, s azoknak az rdekeit szolglja, akik az iskola mkdshez a pnzgyi keretet adja (szl) vagy olyan szervezds, ami a pnzt adja. Veszlye: nem lland rtket kpvisel. s eljnnek a szlssges elmletek.
- Azok az iskolk, melyek nll rtkrendet kpviselnek a pedaggiai munka professzionalitsra pl s a gyermek rdekeit kpviselik. A trsadalom vagy a szl vagy az llam szembelltst fogja hozni. A gyermek rdekkpviselete megvalsul. Az ebbe a kategriba tartoz iskolban alkalmazhat a szocilpedaggus munkja. Az egyni problmk kezelse jelents.
Az iskola milyen szempont szerint gyakorol hatst a gyermek szemlyisgfejldsre:
A pedaggus szemlyisge
A j pedaggusnak perspektvkban kell gondolkoznia, cselekednie
A pedaggiai tevkenysgben a dikhoz fzd viszonya lehet:
- Szimmetrikus: azonos tevkenysget vgeznek. Az al-fl rendeltsgi viszony nem rvnyesl
- aszimmetrikus: a pedaggiai tevkenysgben a pedaggus elsdleges szerepe rvnyesl (vezet, flrendeltsgi)
milyen a tanr tantsi stlusa
Kategrik:
a tanr kztisztviseli vagy rendri funkcit lt el a pedaggiai folyamatban, az iskolai tevkenysg sorn.
ha a szakmai tudsa rvnyesl, akkor lesz a mester tpus
a gyermeket nll szemlyisgnek tekinti, s foglalkozik a nevelssel, akkor atya tpus pedaggus
Ez attl is fgg, hogy milyen tantrgyakat tant a pedaggus. Pl.: testi tanr – rendr tpus, fldrajz tanr – mester tpus
Az iskolai szocilpedaggus feladata:
klnbz tallkozsi terletek feltrkpezse, ahol az egynnek vagy csoportoknak a problma kezelsi mdjait meg tudja tallni
Iskoln belli problmk esetn a gyermek ll a fkuszban.
Tallkozsi pontok:
iskola-gyerek
csald-gyerek
csald-iskola
Ezek az iskoln kvli terletek.
A makrokrnyezet lehet: telepls, trsadalom, iskola.
Az iskolai szocilpedaggus ott fejtse ki tevkenysgt, ahol rintkezi az ember s a krnyezet, ahol sszehangolja a problmamegolds szksgleteit a krnyezet kvetelmnyeivel, megersti a kliensbe azt a kpessget, hogy meg tud birkzni a problmval ill. a krnyezet minsgt tkletesti.
Az egyn szemlyisgt s a krnyezett egysges egszknt kell kezelni, ezek klcsns hatssal vannak egymsra.
Iskolai szocilpedaggus clkitzse:
segtse a gyermek kornak megfelel szocilis kompetenciit alaktani, ersteni.
Szocilis kompetencia: az egyn akaratt, cljait megfelel mdszerek alkalmazsval tudja krnyezetben rvnyesteni.
rzkenyebb tegye az iskolt a gyermek szksgleteire, de a dikot is fel kell kszteni, ersteni kell, hogy ignyeit kzvetteni tudja.
A szocilis kompetencia rvnyestse annak is a fggvnye
egyn szemlyisge
csaldi httr
iskolai krnyezet
iskoln belli kzssg, melyben a gyermek benne l
Az iskolai szocilpedaggus feladati:
htrnyos helyzet, nagyon alulprivilegizlt, motivlatlan krnyezetben l, rossz szociokonmiai sttusza
az alacsony trsadalmi rteghez ktdik egy szocilis kompetencia rvnyestsi nehzsg
meg kell ismertetni a gyermeket a krnyezetbl rkez szerepvllalsokkal ill. a trsadalmi elvrsokkal
az eslyeket adja meg a szocilis kompetencia rvnyestshez
kritikusan tudjk szemllni az adott problmt, ne csak az elszenvedi legyenek a problmnak a kliensei
a gyermek elrelpst segteni a tanulsi teljestmnyekben, a szemlyes helyzetben
a gyermek plyaorientcijba is beleavatkozzon
potencilis vagy mr meglv problmk pedaggiai hasznostsa, a beavatkozs elemzse.
Szocilpedaggus kliensei
minden htrnyos s veszlyeztetett helyzetben lv gyermek, aki az adott intzmnyben tanul s van
alulprivilegizlt tanulk
a hatkony szocilis mkdshez szksges kpessgek hinyban vannak (kommunikci, e-i problmk)
nem tudja elltni a tanuli sttuszhoz szksges feladatokat, rossz tanul
a krnyezet szocilis elvrsainak nem tud megfelelni
vannak klnbz trsadalmi egymsra hatsok, melyek ha szerencstlen mdon rvnyeslnek hat a gyermek viselkedsre, kpessgeire, ezeket negatvan befolysolja a sokfle klcsnhats
olyan gyerekek, akiket komoly trauma rt
problmval kzd fiatal problmjnak kezelse, a beavatkozs nem az iskolai pedaggus feladatkrbe tartozik
alacsony krnyezetbl szrmaz gyerekek, akiknl az iskolai ltogats hinyos (etnikumhoz tartozk, menekltek, ingz csaldok)
nem sajt anyanyelvi krnyezetben l gyerekek
az elhanyagolt, durva krnyezetben neveldtt gyerekek
iskols korban teherbe esett lnyok segtse
bnzsre hajlamos vagy mr bncselekmnyt elkvetett gyermekek
alkohol s drogfogyaszt gyerekek
tanulsi zavarral kzd gyerekek. Nagyon fontos az okok feldertse.
Az iskolai szocilpedaggus egsz teljestmnynek alapgondolata gy a szocilpedaggus rszrl, mint a gyermekkel kapcsolatban lv humn krnyezet rszrl, hogy megrtsk a gyermeket, a gyermek rdekeit tartsk szem eltt, a gyermek fel tmasztott kvetelmnyek perspektvikusak legyenek.
Iskolai szemlletek, viszonyulsok a szocilpedaggus szemlyisghez:
ne legyen az iskolban olyan pedaggus, akinek nem a tants az elsdleges feladata (a 97-es okt. trvny ezt a szemlletet prblja vltoztatni)
kizrlag nkntes alapon kell ezt az iskolai szocilis munkt vllalni.
Amg nem tisztzott trvnyileg az iskolai szocilpedaggus feladata, addig nem kevs iskola fog ezzel a lehetsggel lni.
Minden oktatsi s nevelsi intzetben mkdnek, mkdhetnnek.
Indokolt a mkdse:
ahol nagyobb arnyban veszlyeztetettek a gyerekek (milyen a teleplsen az iskola elhelyezse)
milyen jelleg maga az iskola: szakmunkskpzben tbb a htrnyos helyzet gyermek
mi az iskola profilja s a pedaggiai programja. Ha kiemelt helyen szerepel a prevenci s bnmegelzs, akkor indokoltabb a szocilpedaggus alkalmazsa
specilis iskolk: srlt, tanulsban akadlyozott gyerekek. A helytelen nevelsi mdok, a srlsbl addan a gyermekek kiszolgltatottabbak
ifjsgi klubokban, iskoln kvli ifjsgi intzmnyben, ahol a szabadid megfelel eltltst biztostjk s preventv tevkenysget folytatnak a szocilpedaggusok.
Iskolban dolgoz szocilpedaggus tevkenysge
gyermekvdelem
klnbz problmval kzd gyermekek felismerse
az adott fiatal problmjnak felkutatsa
problmakezels
szakmai kompetencikat bvtve nemcsak a gyermekkel, hanem a pedaggus problmjval is foglalkozik ill. azokkal a szemlyekkel akik a gyermekkel egytt lnek
sszekt kapcsolat a gyermek s iskola, a gyermek s pedaggus, a gyermek s iskoln kvli egyb szemlyek, gyermek s iskola vezetsge kztt
szupervzis lehetsget adjon a felnttek szmra
Az iskolai szocilis munka hatsai
sszetett tevkenysg: prevencis, fejleszt s rehabilitcis
rzkenny kell tenni a krnyezetet a gyermek problmi fel
preventv munkt kell vgezni, hogy az felhvs legyen a tanrok, szlk s a problma fel
az iskola, a szl s a tanr kipteni s fenntartani
Szocilpedaggiai tevkenysg elindtsa az iskolban:
rett felttel megteremtse
pedaggusok s a szocilpedaggus viszonya s kommunikcija j legyen
kls szakember beengedse
j kapcsolat megteremtse: dik, szl, tanr kztt
a szocilpedaggus tudjon team munkt vgezni
Szemlyisgfejleszts az iskolban
Formi:
iskolai pszicholgiai mdszereket alkalmaznak. Pedaggus s pszicholgus egytt dolgozik. Tmogat munkt vgez a pszicholgus. Pedaggus s pszicholgus egyenrangak. A pedaggiai mentlhigins konzultci alapjn a pedaggusnl a neveli munkt fogja ez ltal segteni. Eset s kliens centrikus mdszer.
Pedaggusi nsegt csoport:
a plyakezd fiatalok problmit s a kigs jelensgt kezeli. Clja, hogy a stressz helyzeteket, munkahelyi gondokat tudja kezelni a kliens. Sok esetben elg csak egy beszlgets.
Szemlyisgfejleszt beszlgetsek:
Emptia s kommunikci fejleszts:
Rogersi humanisztikus pszicholgiai problma rvnyeslse a fontos. A kliensre hagyatkozik, hagyni kell, hogy beszljen. Ki kell alaktani a msikban az emptit, hogy figyeljen a msik rzseire.
Iskolai relaxci:
Koncentrcit ignyl mdszer ezrt 10 ves kor alatt nem ajnlott.
Relaxci: pszichoszomatikus mkdst ers rzelmi koncentrcival, akarattal szablyozzuk.
Ezt ellazulssal lehet elrni.
Az autogn trning testi nyugalomban autkoncentrcival, autoszuggesztival lehet elrni ezt az ellazult llapotot.
Tanulk szocilis kszsgeit fejleszt csoportos mdszer:
- AWARE-mdszer: drmapedaggira, szerepjtkokra pl, kiscsoportokban trtnik. Cooper nevhez fzdik. Fejleszti a kommunikcit. Tolerancia kialaktsa.
- Bvs kr mdszer: rmteli lmnyt kell feldolgozni. Pozitv rzsekrl szmolnak be: ersti az nrtkelst
- Duso: nismeret s emberismeret fejlesztse, megtanulja az rzseit kimutatni
Szocilis problmamegoldst fejleszt program
Szemlyisgfejleszt gyakorlatok:
4 terletet rintenek:
Kommunikci: non-verblis kifejezst fejleszti
Kreativits: nyelvi szinten is megjelenik, praktikus tevkenysg, eszttikai rzkenysg
Trsas kapcsolat: ismerked helyzetek vannak, szerepjtk, rzelmek szablyozsa
nismeret: n-kp fejlesztse, test ismerete, nkifejezs
|