szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
SZOCILPEDAGGIA SZIGORLAT
SZOCILPEDAGGIA SZIGORLAT : SZOCPED Szigorlat

SZOCPED Szigorlat

A szerk.  2008.01.29. 09:20

16/b

16/B

Szocilpedaggus az iskolban

(hatterletek, kliensek, mentlhigins mdszerek)

 

Az iskola a legtbb s legtfogbb feladatokat adja a szocilpedaggusnak.

 

Iskola:

         A csald mellett a legnagyobb hatssal van a gyermek szemlyisgfejldsre, gy mentlisan, mint rzelmi fejldsben. Az rzelmi fejldst befolysolja a kortrscsoport s a pedaggus szemlyisge, valamint az iskolai helyzetek (kudarc, siker, motivltsg)

         Oktatsi, kpzsi, nevelsi feladatai vannak

         Helye a trsadalomban:

-         a trsadalom rtkeit kzvetti s az visszavrja  a dikoktl. Ebben az rtkrendszerbe az egyn elvsz. A legtbb llamban ez a jellemz, mert nem mentes az oktats a politiktl. A nagy kzssgekkel szemben ll az egyn.

-         Az iskola piac jelleg szolgltatst ad a dik fel, s azoknak az rdekeit szolglja, akik az iskola mkdshez a pnzgyi keretet adja (szl) vagy olyan szervezds, ami a pnzt adja. Veszlye: nem lland rtket kpvisel. s eljnnek a szlssges elmletek.

-         Azok az iskolk, melyek nll rtkrendet kpviselnek a pedaggiai munka professzionalitsra pl s a gyermek rdekeit kpviselik. A trsadalom vagy a szl vagy az llam szembelltst fogja hozni. A gyermek rdekkpviselete megvalsul. Az ebbe a kategriba tartoz iskolban alkalmazhat a szocilpedaggus munkja. Az egyni problmk kezelse jelents.

 

Az iskola milyen szempont szerint gyakorol hatst a gyermek szemlyisgfejldsre:

A pedaggus szemlyisge

         A j pedaggusnak perspektvkban kell gondolkoznia, cselekednie

         A pedaggiai tevkenysgben a dikhoz fzd viszonya lehet:

-         Szimmetrikus: azonos tevkenysget vgeznek. Az al-fl rendeltsgi viszony nem rvnyesl

-         aszimmetrikus: a pedaggiai tevkenysgben a pedaggus elsdleges szerepe rvnyesl (vezet, flrendeltsgi)

         milyen a tanr tantsi stlusa

 

Kategrik:

         a tanr kztisztviseli vagy rendri funkcit lt el a pedaggiai folyamatban, az iskolai tevkenysg sorn.

         ha a szakmai tudsa rvnyesl, akkor lesz a mester tpus

         a gyermeket nll szemlyisgnek tekinti, s foglalkozik a nevelssel, akkor atya tpus pedaggus

Ez attl is fgg, hogy milyen tantrgyakat tant a pedaggus. Pl.: testi tanr – rendr tpus, fldrajz tanr – mester tpus

 

 

Az iskolai szocilpedaggus feladata:

         klnbz tallkozsi terletek feltrkpezse, ahol az egynnek vagy csoportoknak a problma kezelsi mdjait meg tudja tallni

Iskoln belli problmk esetn a gyermek ll a fkuszban.

Tallkozsi pontok:

         iskola-gyerek

         csald-gyerek

         csald-iskola

Ezek az iskoln kvli terletek.

A makrokrnyezet lehet: telepls, trsadalom, iskola.

 

Az iskolai szocilpedaggus ott fejtse ki tevkenysgt, ahol rintkezi az ember s a krnyezet, ahol sszehangolja a problmamegolds szksgleteit a krnyezet kvetelmnyeivel, megersti a kliensbe azt a kpessget, hogy meg tud birkzni a problmval ill. a krnyezet minsgt tkletesti.

Az egyn szemlyisgt s a krnyezett egysges egszknt kell kezelni, ezek klcsns hatssal vannak egymsra.

 

Iskolai szocilpedaggus clkitzse:

         segtse a gyermek kornak megfelel szocilis kompetenciit alaktani, ersteni.

Szocilis kompetencia: az egyn akaratt, cljait megfelel mdszerek alkalmazsval tudja krnyezetben rvnyesteni.

         rzkenyebb tegye az iskolt a gyermek szksgleteire, de a dikot is fel kell kszteni, ersteni kell, hogy ignyeit kzvetteni tudja.

 

A szocilis kompetencia rvnyestse annak is a fggvnye

         egyn szemlyisge

         csaldi httr

         iskolai krnyezet

         iskoln belli kzssg, melyben a gyermek benne l

 

 

Az iskolai szocilpedaggus feladati:

         htrnyos helyzet, nagyon alulprivilegizlt, motivlatlan krnyezetben l, rossz szociokonmiai sttusza

         az alacsony trsadalmi rteghez ktdik egy szocilis kompetencia rvnyestsi nehzsg

         meg kell ismertetni a gyermeket a krnyezetbl rkez szerepvllalsokkal ill. a trsadalmi elvrsokkal

         az eslyeket adja meg a szocilis kompetencia rvnyestshez

         kritikusan tudjk szemllni az adott problmt, ne csak az elszenvedi legyenek a problmnak a kliensei

         a gyermek elrelpst segteni a tanulsi teljestmnyekben, a szemlyes helyzetben

         a gyermek plyaorientcijba is beleavatkozzon

         potencilis vagy mr meglv problmk pedaggiai hasznostsa, a beavatkozs elemzse.

 

Szocilpedaggus kliensei

         minden htrnyos s veszlyeztetett helyzetben lv gyermek, aki az adott intzmnyben tanul s van

         alulprivilegizlt tanulk

         a hatkony szocilis mkdshez szksges kpessgek hinyban vannak (kommunikci, e-i problmk)

         nem tudja elltni a tanuli sttuszhoz szksges feladatokat, rossz tanul

         a krnyezet szocilis elvrsainak nem tud megfelelni

         vannak klnbz trsadalmi egymsra hatsok, melyek ha szerencstlen mdon rvnyeslnek hat a gyermek viselkedsre, kpessgeire, ezeket negatvan befolysolja a sokfle klcsnhats

         olyan gyerekek, akiket komoly trauma rt

         problmval kzd fiatal problmjnak kezelse, a beavatkozs nem az iskolai pedaggus feladatkrbe tartozik

         alacsony krnyezetbl szrmaz gyerekek, akiknl az iskolai ltogats hinyos (etnikumhoz tartozk, menekltek, ingz csaldok)

         nem sajt anyanyelvi krnyezetben l gyerekek

         az elhanyagolt, durva krnyezetben neveldtt gyerekek

         iskols korban teherbe esett lnyok segtse

         bnzsre hajlamos vagy mr bncselekmnyt elkvetett gyermekek

         alkohol s drogfogyaszt gyerekek

         tanulsi zavarral kzd gyerekek. Nagyon fontos az okok feldertse.

 

Az iskolai szocilpedaggus egsz teljestmnynek alapgondolata gy a szocilpedaggus rszrl, mint a gyermekkel kapcsolatban lv humn krnyezet rszrl, hogy megrtsk a gyermeket, a gyermek rdekeit tartsk szem eltt, a gyermek fel tmasztott kvetelmnyek perspektvikusak legyenek.

 

Iskolai szemlletek, viszonyulsok a szocilpedaggus szemlyisghez:

         ne legyen az iskolban olyan pedaggus, akinek nem a tants az elsdleges feladata (a 97-es okt. trvny ezt a szemlletet prblja vltoztatni)

         kizrlag nkntes alapon kell ezt az iskolai szocilis munkt vllalni.

Amg nem tisztzott trvnyileg az iskolai szocilpedaggus feladata, addig nem kevs iskola fog ezzel a lehetsggel lni.

 

Minden oktatsi s nevelsi intzetben mkdnek, mkdhetnnek.

 

Indokolt a mkdse:

         ahol nagyobb arnyban veszlyeztetettek a gyerekek (milyen a teleplsen az iskola elhelyezse)

         milyen jelleg maga az iskola: szakmunkskpzben tbb a htrnyos helyzet gyermek

         mi az iskola profilja s a pedaggiai programja. Ha kiemelt helyen szerepel a prevenci s bnmegelzs, akkor indokoltabb a szocilpedaggus alkalmazsa

         specilis iskolk: srlt, tanulsban akadlyozott gyerekek. A helytelen nevelsi mdok, a srlsbl addan a gyermekek kiszolgltatottabbak

         ifjsgi klubokban, iskoln kvli ifjsgi intzmnyben, ahol a szabadid megfelel eltltst biztostjk s preventv tevkenysget folytatnak a szocilpedaggusok.

 

Iskolban dolgoz szocilpedaggus tevkenysge

         gyermekvdelem

         klnbz problmval kzd gyermekek felismerse

         az adott fiatal problmjnak felkutatsa

         problmakezels

         szakmai kompetencikat bvtve nemcsak a gyermekkel, hanem a pedaggus problmjval is foglalkozik ill. azokkal a szemlyekkel akik a gyermekkel egytt lnek

         sszekt kapcsolat a gyermek s iskola, a gyermek s pedaggus, a gyermek s iskoln kvli egyb szemlyek, gyermek s iskola vezetsge kztt

         szupervzis lehetsget adjon a felnttek szmra

 

Az iskolai szocilis munka hatsai

         sszetett tevkenysg: prevencis, fejleszt s rehabilitcis

         rzkenny kell tenni a krnyezetet a gyermek problmi fel

         preventv munkt kell vgezni, hogy az felhvs legyen a tanrok, szlk s a problma fel

         az iskola, a szl s a tanr kipteni s fenntartani

 

Szocilpedaggiai tevkenysg elindtsa az iskolban:

         rett felttel megteremtse

         pedaggusok s a szocilpedaggus viszonya s kommunikcija j legyen

         kls szakember beengedse

         j kapcsolat megteremtse: dik, szl, tanr kztt

         a szocilpedaggus tudjon team munkt vgezni

 

Szemlyisgfejleszts az iskolban

Formi:

         iskolai pszicholgiai mdszereket alkalmaznak. Pedaggus s pszicholgus egytt dolgozik. Tmogat munkt vgez a pszicholgus.  Pedaggus s pszicholgus egyenrangak. A pedaggiai mentlhigins konzultci alapjn a pedaggusnl a neveli munkt fogja ez ltal segteni.  Eset s kliens centrikus mdszer.

 

         Pedaggusi nsegt csoport:

a plyakezd fiatalok problmit s a kigs jelensgt kezeli. Clja, hogy a stressz helyzeteket, munkahelyi gondokat tudja kezelni a kliens. Sok esetben elg csak egy beszlgets.

         Szemlyisgfejleszt beszlgetsek:

         Emptia s kommunikci fejleszts:

Rogersi humanisztikus pszicholgiai problma rvnyeslse a fontos. A kliensre hagyatkozik, hagyni kell, hogy beszljen. Ki kell alaktani a msikban az emptit, hogy figyeljen a msik rzseire.

         Iskolai relaxci:

Koncentrcit ignyl mdszer ezrt 10 ves kor alatt nem ajnlott.

Relaxci: pszichoszomatikus mkdst ers rzelmi koncentrcival, akarattal szablyozzuk.

Ezt ellazulssal lehet elrni.

Az autogn trning testi nyugalomban autkoncentrcival, autoszuggesztival lehet elrni ezt az ellazult llapotot.

         Tanulk szocilis kszsgeit fejleszt csoportos mdszer:

-         AWARE-mdszer: drmapedaggira, szerepjtkokra pl, kiscsoportokban trtnik. Cooper nevhez fzdik. Fejleszti a kommunikcit. Tolerancia kialaktsa.

-         Bvs kr mdszer: rmteli lmnyt kell feldolgozni. Pozitv rzsekrl szmolnak be: ersti az nrtkelst

-         Duso: nismeret s emberismeret fejlesztse, megtanulja az rzseit kimutatni

         Szocilis problmamegoldst fejleszt program

Szemlyisgfejleszt gyakorlatok:

4 terletet rintenek:

         Kommunikci: non-verblis kifejezst fejleszti

         Kreativits: nyelvi szinten is megjelenik, praktikus tevkenysg, eszttikai rzkenysg

         Trsas kapcsolat: ismerked helyzetek vannak, szerepjtk, rzelmek szablyozsa

         nismeret: n-kp fejlesztse, test ismerete, nkifejezs

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!