16. / B Ttel
A szerk. 2008.04.28. 09:20
Szocilpedaggus az iskolban (hatterletek, kliensek, feladatok), vodban
16. / B Ttel
Szocilpedaggus az iskolban (hatterletek, kliensek, feladatok), vodban
voda
Trvnyi megalapozottsg: Kzoktatsi trvny 1993. (gyermek- s ifjsgvdelemmel foglalkoz pedaggus)
Gyermek – s ifjsgvdelmi trvny 1997.
Egyni problma felismerse az vodai csoporton bell:
v Intzmny pedaggusa jelzse alapjn
v Gyermekjlti szolglat, csaldsegt intzet jelzse alapjn
v Egszsggyi terlet jelzse alapjn (gyermekorvos, vdn)
Problma jellegnek megismerse
v Magatartszavar, teljestmnyzavar
v Szocializcis zavar
v Szociokonmiai jelleg problmk
v Szomatikus, pszichs fejldsbeli problmk
Kezels: szakember bevonsval, szakintzmny s csald, voda sszekapcsolsval (szakmai kompetenciahatrok figyelembe vtele!!!)
Csaldi httr megismerse
v csaldltogats
v krnyezettanulmny
v explorci – kutats, vizsglds
v csaldstruktra felvzolsa
v csald trtnetnek megismerse
v csaldtagok kapcsolatainak megismerse (genogram)
Kezels:
- Szksg esetn csaldgondozs
- A jellemz problmk specilis kezelse
vodai httr megismerse:
v gyermek-vn kapcsolata
v vodai csoport s azon bell a gyermekek egyni elfogadsa, vagy elutastsa
v vn s felntt krnyezet (szl, kollgan, dadus, vezet) kapcsolata – szupervzi
Kezels: A kapcsolati problmk kezelse, szakember, szakintzmny bevonsval.
Iskola
A mai magyar trsadalomban a gyorsan nvekv s egyre slyosbod szocilis problmk igen rzkenyen rintik a gyerekkorosztly jelents rszt, ezek beszrdnek s tetten is rhetk az iskolban.
Az iskola ltalban nem tud mit kezdeni ezekkel a krdsekkel, adott esetben kzmbssg, intolerancia, st mg cinizmus is tapasztalhat.
Ott pedig, ahol a szocilis krdsekre is rzkeny pedaggusok felismerik a bajt, ltalban a szocilis szaktuds hinyban nem kpesek pontosan azonostani a problmkat s nem kpesek szakmailag elfogadhat segt beavatkozsokat kimunklni.
Ezrt a segtsgnyjts vagy leszkl valamilyenfajta szegnygondozsra, naiv jttemnyre, (pl.: ingyen ebd) vagy egyoldal beavatkozsra (pl.: krzisben lv gyermekkel szembeni vltozatlan teljestmnybeli elvrsok).
Bonyoltja a helyzetet, hogy a szlk az iskoltl vrnak segtsget sajt el nem vgzett nevel s gondoz feladataik ptlsra.
Vannak ugyan pedaggus munkakrben alkalmazott gyermekvdelmi felelsk, akik az ltalnos pedaggiai feladatok elltsn tl, mellkesen, harmadik, negyedik megbzatsknt vgzik e feladatot. A sok ms egyb szakmai feladat mellett nem tisztzott munkakrk, feladatuk. Van viszont ahol tisztzott a feladatkr, mde az csak adminisztratv jelleg, amely nem igazn pedaggiai vagy szocilis munka, mert jelentsek , statisztikk ksztsben merl ki. A pedaggus gyerekvdelmisek a szocilis szakma szempontjbl tlnyom tbbsgkben nem mondhatk kpzetteknek, hiszen nem ez a szakvgzettsgk.
A gyermekkel kapcsolatos szocilis problmk szmossga mellett teht jellemz, hogy azok okai s kvetkezmnyei rendkvl sszetettek s tbb dimenzijak. Brmely terleten (csald, iskola, krnyezet) keletkez problma kihatssal van a msik terletekre, gy kezelsk rendszerszemllet megkzeltst ignyel.
A szocilis s pedaggiai munkban elssorban a prevenci s fejleszts terlett kell kiemelni.
Az elsdleges prevencira alkalmasak a szabadids programok, a szemlyisget, a kreativitst, a feladat- s problmamegoldst fejleszt szocicsoportok, terpik.
Sokat tehet a rgi vn bevonsa az elss gyerekek beilleszkedsnek idszakban, ha rendszeren el tud jnni a volt ovisaihoz.
Sokat jelent a tindzserek szmra, ha a plyavlasztsrl, a csalddal val kapcsolatrl, a drogrl, a szexualitsrl szinte sz esik a szocilis szakember vezetsben krkben.
Elmondhatjuk, hogy akkor tekinthet igazn eredmnyesnek s szakszernek az iskolai gyermekvdelem, ha tgabb mezben tud gondolkodni, cselekedni, ha nem csupn tzolt, baj esetn vdekez munkrl van sz, hanem a slyos problmk, bajok megelzsrl.
Egyrtelm az is, hogy az iskolnak nem konkrt szocilis munkt kell vgeznie: pl. csaldsegtst, hanem elssorban beengedni oda a szocilis szakrtelmet, szakembereket, s kpesnek kell lenni a velk val egyttmkdsre.
Milyen hatsa lehet az iskolai szocilis munknak?
A legfontosabb, hogy a prevenci s a fejleszt tevkenysgek eredmnyekppen megersdtt szemlyisgek kerlnek ki az iskolbl, olyanok, akik emberi erforrsok lesznek nmaguk s msok keletkez szocilis problminak kezelshez, megoldshoz.
A szocilpedaggia munka megtantja a gyermekeket, hogy nyjtsk ki kezket az iskola fel, s ugyanakkor hozzszoktatja az iskolt, hogy nyljon a gyerekek utn, vgl is szksgk van egymsra!
E folyamat sorn fog a gyerek eljutni odig, hogy az iskolban is tall szemlyeket, akiknek szintn fog megnylni, s tall alkalmakat, amikor gtlsaitl, szorongsaitl megszabadulhat, feltrhatja a tanulssal, vagy az otthoni csaldi lettel kapcsolatos problmit.
Az gy kialakult, a gyerekek szmra biztonsgot, szeretetet, elfogadst nyjt lgkrben tud az iskola igazn eredmnyesen hozzjrulni a gyermeki szemlyisg alakulshoz, a tuds megszerzshez, az rtkek ltrehozshoz, egyszval gy tud hatkony pedaggiai munkt folytatni.
Hogyan kezdhet el a szocilis munka az iskolban?
Klnbsget kell tenni a feladatkrk kztt:
PEDAGGUS SZOCILIS SZAKEMBER
- Meghatrozott tanterv szerint dolgozik - a bajban lv embert segti klnterv szerint
- Tudst, ismeretet kzvett, fejleszt - a baj elkerlse vgett kszsget fejleszt
- Tanulst irnyt, instrul - a szksges erforrsokrl instrul (tbaigazt)
- Az egyttmkdk kztt kzvett
- Trsadalmi pozcikra, szerepre kszt fel - rehabilitcit segti
- Eredmnyt, teljestmnyt rtkel - a kliens rdekben msokkal szemben kontrolll
- Szakmai etikai kdex alapjn dolgozik
A szocilis szakrtelem iskolba vitelnek gyakorlata sokfle modellt fog eredmnyezni, amelynek sarkalatos pontjai lehetnek:
v Kezdetben valsznleg nem lesznek megfelel felttelek a szocilis munka meghonostshoz. A tantestlet nehezen viseli el az jabb „idegen terlet terht” a ms identitssal br szakembereket. A gyerekek kpviselete is valamifle tanr- s iskola ellenessget sugallhat. Nagy lesz az ellenlls s a feszltsg, s ez persze kitevdik a leginkbb veszlyeztetettekre, a kliens gyerekekre. Ebben a helyzetben clravezet lehet a helyi szocilis intzmnyekkel, szervezetekkel trtn fokozatos egyttmkds s kooperci.
v Kls szocilis szakember beengedsnek elksztse az iskolban, a bels gyermekvdelmis s a kls szocilis munks kztt.
v Kidolgozni, hogy a kt szakember hogy tud hatkonyan egymssal dolgozni. Bizonytsk, hogy a szocilis szolgltats nem valakik ellen, hanem valakikrt van, azaz elfogadtassk a szoc.munkt.
v Fejlettebb szintrl lehet beszlni akkor, ha a pedaggiai s szocilis szakterlet kztt j a kooperci, harmonikus integrci kezd kialakulni.
v A vezetk, szakemberek szerepket akkor tudjk maximlisan elltni, ha trningen, kpzsen vesznek rszt.
A szocilpedaggus munkatervnek felosztsa
v Kapcsolat a gyerekek csaldjval - (beszlgets, tancsads, informciads)
v Anyagi tmogats ignylse - (adomny, knyvtmogats)
v Pedaggiai elvrsok- (egyni foglalkozs, szabadids tevkenysg, prevenci)
v Szervezeti lpsek az iskolban- (tanulszoba, kollgk, szakember bevonsa)
v Gyermekvdelmi hlzat ignybe vtele - (egyttmkds nevelsi tancsad)
v j tpus szervezetek ltrehozsa - (gyerek problmjnak tcsatolsa gygythoz, ms szolglathoz)
|