szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
SZOCPED ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA : SZOCPED. ELM. ÉS GYAK.

SZOCPED. ELM. ÉS GYAK.

A szerk.  2007.08.30. 11:25

IV.

5. Családstruktúrák, hatékonyan és nem hatékonyan működő családstruktúrák. Családgondozási fázisok, feladatok, beavatkozási stratégiák.

 

 

A család rokonságra épülő társas kiscsoport. A családban a tagokat a rokoni és a társas kapcsolat irányítja. A család kettős vezetésű kiscsoport: ahol az apa kifelé vezet, intézi a család ügyeit, míg az anya a család harmóniáját, kapcsolatait őrzi és gazdagítja.

A családtagok szerepet, magatartási formát vesznek fel. A szerepek megjelölik minden egyes családtag pontos helyét. A családszerepek rugalmasak és állandóan fejlődnek.

 

Belső rendszerének alkotóelemei a családi szerepek: férfi és nő, apa, anya, fiú, leány és az alrendszerek: szülők, gyerekek, férfiak és nők.

 

A szerepek és alrendszerek jól elhatárolódnak egymástól, ugyanakkor szoros, de nem merev kapcsolat áll fenn közöttük.

A rendszerszemlélet elveti a túl merev határokat az alrendszerek között, ugyanis ezek egyszerre határok és áteresztők is kell, hogy legyenek.

 

A család elemei az alapszerepek: pl: apa, anya, és a feladatkörök (pénzügyi, gazdasági, viselkedésmodellek stb.)

A család életciklusa során más és más rendszerállapotokba kerül. Közben megváltoznak a szerepek és a feladatok is. Pl: más a szerepe a szülőnek kisgyermekével, mint serdülő gyermekével.

 

A család külső rendszerébe tartoznak a szerepek: pl: nagyapa, nagyanya, nagybácsi, nagynéni stb. , és az alrendszerek: nagyszülők, rokonok, de maga az ország is, ahol a család él.

Fontos, hogy mind a belső és mind a külső rendszerek között legyen kapcsolat, mely egyben bensőséges is.

 

A jól működő családban az alrendszerek közötti határok tisztán kivehetők. Vagyis szabályok, követelmények biztosítják egyrészt a szülők tekintélyét, másrészt a rugalmas átjárást az egyik alrendszerből a másikba.

1.      A jól működő családban erős a szülői alrendszer.

2.      Autonómia jellemzi az egyes szülőket és a szülők együttesét, ugyanakkor a szülők között kölcsönös függés alakul ki.

3.      Az egyéni fejlődés és a rendszer fennmaradása egyensúlyban  van

4.      A szülők egymás szövetségesei, együttműködnek egymásért és a gyermekeikért, bizonyos dolgokból kizárják, bizonyos dolgokba bekapcsolják a gyermekeket, és a nagyszülőket.

5.      A házaspár csak akkor képes kölcsönös alkalmazkodásra, ha nem akadályozza a szülő, anyós, após vagy a gyermek.

6.      A gyermeki alrendszer akkor működik, ha a szülők nem korlátozzák szükségtelenül a gyermekeket a testvéreivel, kortársaival való egyezkedésben.

 

Nem hatékonyan működő család:

1.      Nem működnek az alrendszeri határok, tisztázatlan a hierarchia, a felelősség szétosztása

2.      Alkalmazkodási problémák fordulnak elő

3.      Végletek vannak: - túl merevek a határok – pl. a gyermek így magára marad,

                                                                           antiszociális magatartást vehet fel.

-         elmosódottak a határok – összefonódott család: minden a gyermekek előtt és

                                                                                   bevonásukkal történik.

4.      Ugyanabban a családban is előfordulhat, hogy az anya-gyermek kapcsolata összefonódott és kirekesztődik az apa, itt a gyermek kerül be a szülői alrendszerbe, s a másik szülő nem tud megfelelően funkcionálni (ugyanez előfordulhat apa-lánya kapcsolat esetén.) Ilyenkor a nevelés sok irányban sérül: a fiúgyermek  elveszti a megfelelő apamintát, a leány az anyamintát.

 

Ahhoz , hogy a szülők képesek legyenek a gondoskodás, biztonságnyújtás, irányítás, ellenőrzés ellátására ehhez hatalomra van szükségük. A pedagógiának támogatnia kell a gyermek önállósodásán, egyéni szükségleteinek figyelembevételén túl a szülők kompetenciáját is. Itt érvényesül a keresztényi hitvallás örök érvényessége: Tisztelt apádat és anyádat!

 

A szülői hatalommal kapcsolatos problémák :

-         a két szülő közötti szövetség hiánya

-         a gyermek fejlődési lehetőséginek hasznosításában adódó nehézség :

a.)    túl korai önállósítással saját hatalmát is csökkenti a szülő

b.)    túl késői önállósítással a gyermeket nem engedi felelősségteljesen cselekedni, itt saját hatalmát erőlteti.

-         korlátozott lehetőségek: lakásprobléma – nincs lehetőség az elkülönülésre, betegségek, neveltségi hiányok, anyagi problémák…stb

 

A gyermekek fejlődését nagy mértékben befolyásolja a családi rendszer strukturális épsége, az alrendszeri határok megléte, rugalmassága, családtörténeti életvezetési minták.

A struktúrát alakítani lehet az önismeret, szeretetképesség fejlesztésével, értékek, akarati tényezők befolyásolásával a korrekció és a megelőzés eszközeivel.

 

Családgondozási fázisok, feladatok:

 

A családgondozás nem egy személynek, az egyetlen tünetének, egy problémájának megoldására, hanem a gyermek családi hátterében lévő sok panasz, sokféle hátrány csökkentésére, a családi problémamegoldás javítására szolgál.

A nehézségek megoldásában a kis lépések elvét gyakoroljuk, azaz nem lehet egyszerre mindent megváltoztatni, hanem csak abban az ütemben, ahogy a család képes rá. Eleinte abban nyújtunk segítséget, ami a családi tudat szerint a legfontosabb.

 

A szükséges változtatást a családhoz való közeledéssel, majd a változtatások után az önállósítást távolodással érjük el.

A változtatni valók sorrendje:

1.      Sokirányú támogatás. A hátrányos helyzetű család és gyermek érdekvédelme

2.      A családban és az iskolában optimális együttműködési mód elérése a gyermek érdekében.

3.      A nevelési, gondoskodási szokások változtatása.

 

A családgondozás fázisai:

 

I.                    A bizalomépítés, támogatás fázisa: kb. ½-2 égiv is eltarthat, heti 1-2 alkalom

-         A kapcsolatfelvétel : családtörténet, előzmények, a gyermek fejlődéstörténete

-         Megfigyelés szakasza: információkat szerzünk a probléma kialakulásáról, helyzetéről,

-         Irányított beszélgetés szakasza: itt alakítjuk ki a hipotézist a probléma kezdetéről, a fenntartó körülményekről, a megoldás lehetőségeiről.

-         A probléma megoldó-tervező szakasza

-         Közvetlen segítség és irányítás szakasza

-         Az elért eredmények értékelése.

 

II.                A családi összefogás kiváltásának fázisa

 

Az intenzív beavatkozás direkt, korrekciós családpedagógiai beavatkozások ideje.

-         aktiv intervenció:  célja, hogy minél több alternatív megoldás kerüljön felismerésre, ellentétek feltörésének, kinyilatkoztatásának időszaka.

 

 

-         Eltávolodással változtatás szakasza: A nem változtató időszakban taktikailag a közömbösséget alkalmazzuk., ekkor érezhetik át a családtagok, mit veszíthetnek alternatívaként, meggyőződhetnek, hogy képesek  már önállóan is másként  cselekedni.

 

III.             A stabilizálás fázisa

 

-         a gyermek egyéni megerősítése: pl: tanulási módszerek, a koncentrálás javítása, motivációk kialakítása, stb…

-         A kapcsolattartás szakasza: a családdal való találkozás már csak 1-2 havonta esedékes

-         A tanácsadók szakasza: a szülőknek már csak a tanácsadások szintjén segítünk. Érzelmi támaszt nyújtunk, információval segítünk.

 

IV.              Az önállósítás fázisa

-         A visszavonulás szakasza: 3-6 havonta találkozunk a családdal.

-         Az eset befejezése: a közös tapasztalatok felelevenítése, összegzése, megerősítjük a változásokat.

 

 

Beavatkozási stratégiák:

1.      Esetmegbeszélés : esettanulmány, környezet-kliens vizsgálata

2.      Felkínált probléma megfogalmazása : a család általános problémája

3.      Egyéni problémák

 

Személy Õ         kimeneti cél  Õ         megcélzott rendszerek Õ         beavatkozási stratégia

Apa                    kereseti lehetőség      Munkaközvetítő                        Kísérés, bejelentés, stb…

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!