szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
CSALÁDPSZICHOLÓGIA
CSALÁDPSZICHOLÓGIA : CSALÁDPSZICHLÓGIA

CSALÁDPSZICHLÓGIA

A szerk.  2007.09.28. 20:59

A pps. szövege

Bevezetés a családpszichológiába
I.

 

A család, mint rendszer

Elkülönül más rendszerektől

A határok funkciói

1.) elkülönít más rendszerektől,

2.) rajta keresztül biztosítja a rendszerek        közti kommunikációt,

3.) szabályozza a ki- és bejutó információkat,

4.) megszűri a rendszert fenyegető hatásokat              (ki- és beáramlást egyaránt),

5.) összetartja a belső erőket

 

 

A család struktúrája

Státusok, szerepek a családban

 

 

A családon belüli alrendszerek

Határokkal védett alrendszerek:

A család funkciói
(Nemzeti Családpolitikai koncepció 2000.)


§pszichoszociális funkció (érzelmi, mentális                                                  klíma biztosítása)

§szocializációs funkció (értékrendszer, szerepek)

§szellemi, kulturális funkció (kulturális és erkölcsi

§                                             értékek átadása)

§gondozó- ellátó funkció (gyermek, idős, beteg )

§gazdasági funkció (fogyasztási, esetleg termelési                                         egység)

§népesség biológiai újratermelődése

A család, -mint „támogató rendszer”- funkciói

1.         Énkép, önértékelés kialakítója

2.         Világkép, életfilozófia megalapozója

3.         Szocializál

4.         Az identitás forrása

5.         Referencia- és kontrollcsoportként hat

6.         Információkat ad az eligazodáshoz 

7.         Konkrét gyakorlati segítséget nyújt

8.         Pihenés és regenerálódás  helye

9.         Érzelmi teherbírást segíti

10.       Önmegvalósítás sikerének része

( Caplan, G. 1976. – Komlósi P. 2001.)

Családi életciklusok

a./        újonan házasodott pár családja;

b./        csecsemős család;

c./        kisgyermekes család;

d./        iskoláskorú gyermekes család;

e./        serdülő korú gyermekes család;

f./                    felnövekedett gyermeket kibocsátó család;

g./        magukra maradt, még aktív szülők családja;

h./        inaktív öreg házaspár családja.

Öröklés

A személyiség alakulást alapjaiban meghatározó tényezők:

Egyéni fejlődés szükségletei, ill.
érettségi kritériumok

0-1 év:            fiziológiai szükségletek,                                                                  biztonságérzet, bizalom

1-3 év:            szeretet, önálló cselekvés, autonómia

3-6 év:            iniciativ viselkedés, kezdeményezés,                                             aktivitás

6-10 év:          tudásszomj, tanulás, intellektuális                                      elsajátítás, teljesítmény,                                                      elismerés

10-16 év:        önkipróbálás, kísérletezés a saját                                       erővel, identitás

16-18 év:        intimitás, szolidaritás, eszmeiség,                                       életfilozófia, "harc", partnerség

Jelentőséggel bíró szociális kapcsolatok

§csecsemőkor /0-1 év/:         anya

§kisgyermekkor /1-3/:          apa /és az anya

§óvodáskor /3-6/:                  alapcsalád

§iskoláskor /6-10/:    szomszédság, iskola                                                          pedagógus, „munkavezető

§serdülőkor 10-16/:   kortárscsoport, kívülálló                                                     csoportok, "ideál-"felnőttek

§ifjúkor /16-18/:         barátok, másik nemű                                                                       partner,          "tréner"

Fejlődési krízisek, ill. azok hiányállapotai, mutatói:

§csecsemőkor:           bizalomhiány

§kisgyermekkor:       szégyen, kétség, visszahúzódás,                                         szeretetlenség /agresszió, dac/

§óvodáskor:   bűntudat - regresszív v. agresszív                                       viselkedés, állandó belső feszültség,                                                kapkodás, neurotikus reakciók;

§iskoláskor:   kisebbségi érzés, inaktivitás,                                                          érdeklődés hiány, tanulási problémák;

§serdülőkor:   identitászavar - devianciák;

§ifjú felnőttkor:          izoláció, felszínes és felelősség                                           nélküli kapcsolatok.

A családi működések különbözősége

Szülői bánásmód

 

A   NEVELÕI  LÉGKÖR 

ÉS A 

GYERMEKI VISELKEDÉS

ÖSSZEFÜGGÉSE

MELEGSÉG ÉS ENGEDÉKENYSÉG KÖVETKEZTÉBEN:

 

§aktív, nyílt, sikeresen agresszív (Baldwin)

§szabályokhoz való minimális ragaszkodás (Maccoby, fiúknál)

§fokozott felnõtt - szerep játszás (Lewin)

§minimális önagresszió (Sears)

§független, barátságos, kreatív, kis projektív ellenségesség

MELEGSÉG ÉS KORLÁTOZÁS KÖVETKEZTÉBEN:

§alázatos, dependens, engedelmes,                                         udvarias, rendes (Levy)

§minimális agresszió (Sears)

§szabályokhoz való maximális ragaszkodás                             (Maccoby, fiúknál)

§dependens,  barátságtalan, nem kreatív                                 (Watson)

§maximálisan engedelmes (Mevers)

HIDEGSÉG ÉS KORLÁTOZÁS ESETÉN:

§neurotikus problémák (klinikai tanulmányok)

§több veszekedés és szégyenlõsség a társas                kapcsolatokban           (Watson)

§társas kapcsolatokban visszahúzódik                                                (Baldwin)

§fejletlen felnõtt - szerep játszás (Levin)

§maximális önagresszió (Sears, fiúknál)

HIDEGSÉG ÉS ENGEDÉKENYSÉG ESETÉN:

§bűnözés (Glueck, Bandura, Walters)

§engedetlenség (Mayers)

§maximális agresszivitás (Sears)

CSALÁDI  NEVELÉS  JELLEMZŐI  
( PREFER / Komlósi S. alapján)

 

 

Családi élet színvonala

                       

1.                     A házasság minősége

2.                     Kulturális igényesség

3.                     A szülők elvárása a gyermek                                               jövőjével szemben

 

Az együttélés színvonala

4.                     Szóbeli együttműködés

5.                     Beavatás

6.                     Segítségigény

 Motiváció mértéke

7.         Dícsérés

 

 

8.         Méltánylás

Foglalkozás színvonala

9.         Mesélés

 

10.       Érdeklődés

           

11.                   Együttlét

 

12.       Kérdésviszony

Értelmezési keret:

 

 

Rendszerszemlélet

 

Társas-ökológiai szintek

A társas-ökológiai szintek
 egymásra hatásai

A család belső működésének dinamikája

A családtagok viselkedését befolyásoló tényezők

elemi drive-ok:

 

 

Harmónia vagy konfliktus modell?

Szemléleti modell váltás

Defektmodell

szemlélet kiindulópontja:

a sérült,

beteg ember

 betegsége,

és annak kezelése

 

Tehát: a

„beilleszkedési nehézség”,

 „hiperaktivitás”,

  „figyelemzavar”,

 „agresszivitás”,

„tanulási nehézség”,

„finommotoros és grafomotoros, ill. nagymozgásos ügyetlenség”,

„idegrendszeri éretlenség”, stb.

 

Kompetenciamodell

 

Az egészséges személy, pozitív sajátosságai felé fordul,

az emberi természet optimistább megközelítésével

 

Kompetenciamodell szemléletmódja

Az ember:

tanuló, változó, fejlődő lény;

aktív, kreatív, adaptív

képességekkel.

 

 Cél: ehhez biztosítani

az optimálisabb

fejlesztési feltételeket

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!