Gyógytestnevelés
A szerk. 2008.01.05. 19:29
|
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Benedek Elek Pedagógiai Kar
|
Tantárgy neve:
Gyógytestnevelés
|
Oktató neve:
|
Szak:
|
Tagozat:
|
Tanév:
2006/07/2
|
Ajánlott félév:
|
Kreditszáma:
2
|
Félévi óraszám:
8/0
|
Tantárgy kódja:
BSLA8TEK04
|
Tantárgy előfeltételének kódja:
|
Félév zárása:*
Kollokvium
|
Tantárgy típusa: **
|
Tanszék:
B-Testnevelés Tanszék (MűSI)
|
Tantárgyfelelős neve:
Simon István
|
* gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, kritérium-követelmény
** kötelező, kötelezően választható, szabadon választható
|
A tantárgy célja:
Olyan speciális ismeretek megszerzése, amelyek birtokában a pedagógusok legyenek képesek felismerni az egyes gyakori belgyógyászati és mozgásszervi rendellenességeket – azok kialakulását elősegítő feltételeket – melyek gátló tényezői lehetnek az ember teljesítőképességének, ezen keresztül munkavégző képességének.
Megismertetni a hallgatókkal a belgyógyászati és orthopédiai elváltozások megelőzését és korrekcióját szolgáló mozgásos gyakorlatokat. Kialakítani a hallgatókban a preventív, rehabilitációs szemléletet. Ismerjék meg a prevenció és a rehabilitáció színtereit, lehetőségeit
|
Témakörök:
1. óra Gyógytestnevelés kialakulása, helye, szerepe az iskolai testnevelésben.
A gyógytestnevelés törvényi háttere, testnevelés kategóriák.
2. óra A gyógytestnevelés felosztása, a tartó- és mozgatószervrendszer betegségei
( tartáshibák, scoliosis, mellkasdeformítások, csípő betegségei, térd és a láb betegségei ).
3.óra Belgyógyászati betegségek. (asztma, szív-, anyagcsere betegségek, hípertónia, vegetatív disztonia )
4.óra Korszerű edzésmódszerek a gyógytestnevelésben.
A mozgásszervi elváltozások megelőzését és korrekcióját szolgálógyakorlatok. Különböző kéziszerek, eszközök alkalmazása a Gyógytestnevelésben.
5.óra A belgyógyászati betegségek, azok megelőző és rehabilitáló gyakorlatai.
6.óra A gyógytestnevelés foglalkozások megszervezése, levezetése.
7.óra A gyógytestneveléshez kapcsolódó kezelő eljárások : masszázs, gyógyúszás,
hidró-, kemo- és elektroterápia. Ezen eljárások jelentősége és helye a Rehabilitációba
8.óra Relaxációs eljárások a gyógytestnevelésben
|
Irodalom:
Bence, Sné,- Bacsó, L. – Szászné Sziklai, I. (1995).: Új lehetőségek a gyógytestnevelésben Bp Csider, T, (1991).: Az iskolai gyógytestnevelés gyakorlatai és mozgáselemzése, Bp. , TF
Gárdos M. –Mónus, A. (1991): Gyógytestnevelés Bp. , TF.
Gedő, D. – Rigler , E. (1998).: Labdás gyakorlatok a mozgásterápiában, Kecskemét,
Magyar, I. (1985): Rövid belgyógyászat Bp. , Medicina
Perjés,K.(2004) : Ortopédia Bp., SE-TST Kar
Somogyiné K.I (1998).: Gyógyúszás, Flaccus,
|
A félév teljesítésének feltételei (gyakorlati jegy esetében):
Óralátogatás a tanulmányi- és vizsgaszabályzat előírásai szerint.
Hospitálási jegyzőkönyv készítése megadott szempontok alapján egy gyógyúszó foglalkozásról és egy gyógytestnevelés óráról.
(8 – 8 gyakorlatból álló gyakorlatgyűjtemény készítése és leadása egy választott mozgásszervi és egy választott belgyógyászati betegségre, amennyiben nem tud hospitálni gyógytestnevelés órán)
|
A vizsgára bocsátás feltételei és a számonkérés témakörei (kollokvium, szigorlat esetében):
A gyógytestnevelés történeti áttekintése. Gyógytestnevelés fogalma, célja, feladata, helye az iskolai testnevelésben
b. Szív veleszületett és szerzett betegségei. Szívbillentyű elégtelenségek, billentyűk szájadékának szűkülete. A szívbeteg gyerekek tiltott gyakorlatai a testnevelés- és gyógytestnevelés órán .
2.a. Gyógytestnevelés területei, törvényi háttere. Testnevelési kategória besorolások
b. A szív betegségei : szívinfarktus, magas vérnyomás.
3.a. Ortopédiai vizsgáló módszerek. Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a
gyógytestnevelésben.
b. Szénhidrát anyagcsere betegség ( cukorbetegség ) és gyógytestnevelése.
4.a. Helyes testtartás, tartáshibák ( laposhát, kyphosis, lordozis,kypholordosis … ) .
Tartásjavító torna összeállításának szempontjai.
b. Vegetatív disztóniás és aszténiás típusú gyerekek gyógytestnevelése.
5.a. Deformítások I. Scoliosis ( felosztása, fajtái, kialakulás szempontjából veszélyes időszakok ). Scoliosisos tanulók gyógytestnevelése, káros mozgásanyag.
b. Relaxációs eljárások, autogén training.
6.a. Deformítások II. Scheuermann féle megbetegedés. Scheuermannos tanulók
gyógytestnevelése.
b. Zsír anyagcsere betegség ( obesitas ) és gyógytestnevelése
7.a. Deformítások III. Mellkasi deformítások ( tyúkmell, tölcsérmell ) és azok
gyógytestnevelése
b. Az úszás szerepe a gyógytestnevelésben. Foglalkozás célja, felépítése, oktató személye,
úszásnemek betegségenkénti alkalmazásának lehetőségei.
8.a. A csípő megbetegedései: csípőficam ( fokozatai, jelei … ), Perthes kór ( szakaszai,
kialakulás tünetei. A csípő betegek gyógytestnevelése és megelőző gyakorlatai. Tiltott
gyakorlatok.
b. Fehérje anyagcsere betegség (anorexia nervosa, ) . Obesitásos és cukorbeteg tanulók
gyógytestnevelése.
9.a. A térd betegségei. Genu varum, Genu valgum, veleszületett dongaláb,Schlatter- Osgood-
féle megbetegedés. Térd betegségeinek gyógytestnevelése.
b. A masszázs . területei, felépítése, főbb fogásnemek.
10.a. Lábboltozat- süllyedés. Szakaszai, lábtorna kritériumai, gyakorlati példákon keresztül.
b. Az asztma bronchiale. Kialakulás okai, az aszthma fajtái. Az asztmás tanulók
gyógytestnevelése. A légző gyakorlatok szerepe a gyógytestnevelés foglalkozások
|
|
|
|
|
Sopron, 2007. február 5.
|