szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA : PED PSZI ÓRAI ANYAG

PED PSZI ÓRAI ANYAG

A szerk.  2008.01.10. 10:10

pps. prezentáció alapján 3

 

 

A pedagógus kedvező személyiségjegyei a következők:

*      kongruencia

*      feltétel nélküli elfogadás

*      empátia

*      bizalom

*      Sallai Éva szerint:

*      kommunikációs eredményesség

*      rugalmas viselkedés

*      gyors helyzet felismerési képesség

*      konstruktív helyzetalakítási képesség

*      erőszakmentesség

*      kreativitás

*      együttműködési képesség

*      mentális egészség

*      A mentálhigiénés tevékenység lényege

Egészség- mentálhigiéné fogalma

  1. Hiányos önismeret kiegészítése
  2. Pszichés készséghiányok pótlása
  3. Társkapcsolati konfliktusok kezelése
  4. Neurózis, öngyilkosság, pszichoszomatikus betegségek megelőzése.

*      Minden korosztályra kiterjed: kisgyermekkortól-időskorig.

*      Prevenciós szinteken valósul meg

  

*      Mentálhigiénés tevékenység

Az egészségkultúrát, az egészségnevelést, az egészséggondozást, az egészség megőrzést foglalja magába. A szocializáció folyamatának segítését.

Beletartozik: viselkedési minták nyújtása, erkölcsi értékek kínálata, énerősítő-tűrő-alkalmazkodó-kűzdő készségek fejlesztése, kompromisszumkészség javítása.

Szinterei: család-rokonsági rendszer, bölcsőde, óvoda, iskola, egészségügy, munkahelyek, egyház, klubok.

Módszerei: szűrés, tanácsadás, készségfejlesztés, szemléletformálás.

Szakemberek, professzionális szakemberek

*      Mentálhigiénés prevenciós szintek:

*      A prevenció megelőzést jelent.

  1. Primer prevenció: a károsító hatások felismerése, kiküszöbölése, a személyiség alakításával. A betegség, tünetek kialakulásának megelőzése.
  2. Szekunder prevenció: a rizikó személyiség = a valamilyen betegség iránti hajlamosságot mutató személy kiszűrésével, a tünetek kialakulásának megelőzése. Egyes betegségek esetén a korai beavatkozással a későbbi következmények megelőzése.
  3. Tercier prevenció: rehabilitáció, tartósan elveszített egészség esetén egy viszonylagos egyensúly megteremtésével, a visszaesés megakadályozása, a társadalomba való eredményes visszatérésben, alkalmazkodásban való megsegítés.

*      Burnout fogalma

Freudenberger:

Krónikus emocionális igénybevétel hatására, tartós stresszek nyomán kialakult érzelmi kimerülés állapota, amely a reményvesztés állapotával párosul, célok, ideálok elvesztésével jár, és amely során a személyt negatív attitűdök jellemzik  mind önmagára nézve mind a munkára vonatkozva.

*      A kiégés fő tünetei:

  1. Érzelmi kimerülés
  2. Teljesítmény csökkenés
  3. Deperszonalizáció

Súlyosabb esetben megjelennek már a testi tünetek, tartós betegség, stressz betegségek is kialakulhatnak.

*      Brodsky: a kiégéshez vezető út:

  1. Lelkesedés, idealizmus
  2. Stagnálás
  3. Frusztráció
  4. Kimerülés, apátia

*      A burnout megelőzése

Egyéni beavatkozások

Intézményi beavatkozások

Társadalmi változások

*      Konkrét javaslatok a burnout prevenciójában:

  1. Önképzés, szakmai továbbképzések
  2. Pihenés, relaxáció, feltöltődés…
  3. Boldog, kiegyensúlyozott magánélet
  4. Szabadidő
  5. Tréningek
  6. Szupervízió, szakemberhez fordulás
  7. Esetmegbeszélések
  8. Az intézmény mentálhigiénés szempontú átvilágítása
  9. Segítő szakember alkalmazása a munkahelyen

*      Stressz fogalma

*      Selye János meghatározása

*      Stressz – eustressz – distressz

*      Stresszorok

*      GAS:

  1. „alarm-reakció”
  2. Rezisztencia szakasza
  3. Kimerülés, halál

*      Általános adaptációs szindróma (GAS)

  1. Alarm- reakció: fight or flight: vegetatív idegrendszeri változások, fiziológiai változások, mellékvese velő: adrenalin, noradrenalin           következményei
  2. Rezisztencia szakasza: mellékvesekéreg: cortisol hormonok szekréciója és következménye
  3. Kimerülés, halál

*      Kognitív kiértékelés szerepe a stresszben

*      Lazarus-Folkman: az értelmezés fontos

  1. Elsődleges kiértékelés: mit jelent az egyén számára az a helyzet: veszélyes vagy sem?
  2. Másodlagos kiértékelés: mit tehet az egyén? Milyen megküzdési módokkal rendelkezik?

*      Konkrét javaslatok a burnout prevenciójában:

  1. Önképzés, szakmai továbbképzések
  2. Pihenés, relaxáció, feltöltődés…
  3. Boldog, kiegyensúlyozott magánélet
  4. Szabadidő
  5. Tréningek
  6. Szupervízió, szakemberhez fordulás
  7. Esetmegbeszélések
  8. Az intézmény mentálhigiénés szempontú átvilágítása
  9. Segítő szakember alkalmazása a munkahelyen

*      Copingok Bagdy Emőke szerint

Negatív coping:

*      Passzivitás

*      Kivárás

*      Halogatás

*      Fantáziába menekülés

*      Problémaelkerülés

*      Elfojtás

*      Önvádlás

*      Mások hibáztatása

Pozitív coping:

*      Problémaközpontú megküzdés

*      Cselekvési lehetőségek számbavétele

*      Támogatás keresés

*      Segítség kérés

*      Binet: az intelligencia lényeges jegyei:

  1. A gondolkodásnak irányt szabó és irányt tartó tendenciája
  2. Az elgondolt célok magvalósításának képessége
  3. Kritikai gondolkodás.

Mentális kor fogalma

MK / ÉK x 100= IQ

*     

Wechsler : A globális intelligencia fogalma:

Az egyén összetett vagy globális képessége, amely lehetővé teszi, hogy racionálisan gondolkodjon, célszerűen cselekedjen és eredményesen bánjon a környezetével.

IQ,  VQ és PQ

MAWI,  MAWGYI - R

*      A többszörös intelligencia-modell

Gardner:

Egyenrangú képességek rendszere az intelligencia.

*      1. nyelvi intelligencia,

*      2. logikai-matematikai intelligencia,

*      3. vizuális-térbeli intelligencia,

*      4. zenei intelligencia,

*      5. testi-kinesztéziás intelligencia,

*      6. személyes intelligencia: interperszonális- és intraperszonális intelligencia.

*      Salovey szerint az érzelmi intelligencia összetevői:

*      Saját érzelmei állapotunknak az azonosítása

*      Saját érzelmeinkkel való bánni tudás

*      Önmotiválás

*      Mások érzelmi állapotának felismerése

*      Kapcsolatkezelési képesség.

*      Érzelmi és szociális intelligencia

Goleman:

*      Személyes kompetencia részterületei: éntudatosság, önszabályozás, motiváció.

*      Szociális kompetencia komponensei: empátia, társas készségek (befolyásolás, kommunikáció, konfliktuskezelés, vezetés, változások kezelése, kapcsolatépítés, együttműködés, csapatszellem).

*      Az IQ és a genetikus kapcsolat

Kapcsolat:                                          Korreláció:

Együtt nevelt egypetéjű ikrek               0.86

Külön nevelt egypetéjű ikrek                0.72

Kétpetéjű ikrek (együtt nevelt)              0.6

Testvérek (együtt nevelt)                      0.47

Testvérek (külön nevelt)                       0.24

Szülő – gyerek                                      0.4

Nevelőszülő – gyerek                           0.31

Unokatestvér                                        0.15

*      Kreativitás

*      Fogalma:

alkotóképesség, eredeti látásmód, eredeti problémamegoldás

 

*      Vekerdy Tamás szerint:

*      meleg, biztonságot nyújtó érzelmi légkör

*      szeresse a gyerekeket

*      gyerekközpontúság jellemezze

*      gyerek szükségleteinek megfelelő tevékenységekkel tudjon kapcsolatot teremteni a gyerekekkel

*      Carl Rogers szerint:

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!