szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
CSALÁDPEDAGÓGIA SZIGORLAT C tételsor
CSALÁDPEDAGÓGIA SZIGORLAT C tételsor : CSALÁDPED

CSALÁDPED

A szerk.  2008.05.23. 08:51

5/C

5/c. A segítés folyamata

 

 

M ó d s z e r e i n k

 

            -           empátiás  figyelés / hallgatás

                                                ß

                        érzelmi ráhangolódás ( együttÉRZÉS)

                                               ß

                        értelmi rálátás (állapot megÉRTÉS)

 

 

            -           célzott kérdezés / beszéltetés- reframing

 

            -           tervszerű aktivizálás - feladatok

 

 

Részleges  vagy  minimális önfeltárás!

érzelmeink, élményeink, nézeteink, megoldásaink, tanácsaink Ţ körültekintően kommunikálandók

 

A segítés olyan általános emberi tevékenység, amely bármely élethelyzetben az egyén belső indíttatásából, vagy lehetőségeiből következően megjeleníthető folyamat.

 

Segítségnyújtás fajtái:

a.)    Család támogatása változás és krízishelyzetben, barátok, rokonok, ismerősök, kollégák-legtöbbjük laikus, a tapasztalatokra épít, saját tapasztalataikra. Praktikus dolgokat mondanak.

b.)    Szakmai tudásból eredő szolgálat felajánlása (ügyvéd, jogász, adótanácsadó)

c.)    Munkahelyi kommunikációs segítés: szakszervezet, főnöki jóindulat, szupervízió

d.)    Szervezeti szolgáltatás: tűzoltóság, rendőrség, mentők…

e.)    Pszichológiai szolgáltatások : lelki tanácsadás, pszichoterápia, szociálpedagógus…

f.)     Szellemi  szolgáltatások: lelkész, természetgyógyász, jós…

      g.) Speciális segítők: Valamilyen hiányossággal rendelkező emberekkel foglalkoznak (terapeuta)-rajzterápia, vizuális terápia…

 

A segítés első 4 tipusa esetében előnyösen alkalmazhatók a rövid, intenzív szemináriumok, melyek során a 6 kategóriás modellt a résztvevők igényeinek megfelelően adaptálják, és szelektív módon használják fel.

Az egész előkészítés és képzés témában igen fontos, hogy egyensúly jöjjön létre a szakmai szempontok előtérbe helyezése, ill. megfelelő háttérbe szorítása között.

A szakmai szempontok túlzott előtérbe kerülése kettős eredményre vezet: a szakmai szerepet egyszerre alkalmazzák védően és elnyomóan, a szakember miközben magának túl nagy tapasztalatot tulajdonít, a laikusok semmit sem azt állítja, hogy a segítésre szoruló védelmét szolgálja.

 

Vezérfonal a családsegítői munkához:

 

1. A család jelentkezésének körülményei (Ki jött segítséget kérni? Ki küldte, s az miként viselkedik a „problémáról”? Milyen „problémát” kínál fel a segítséget kérő? Az egyes családtagok viszonyulása a problémához? )

2. A család szocio-ökonómiai jellemzése (életkor, életciklus, iskolázottság, foglalkozás, családi állapot, jövedelem, lakáskörülmények).

3. A család érzelmi viszonyulás-rendszere (elfogadás-elutasítás, alrendszerek, szövetségesek családon belül és kívül, mely családtag milyen tartós frusztrációtól, hiánytól szenved, mely családtag képes a többiek segítője, „gyógyítója” lenni)

4. Milyen más intézmények kerültek kapcsolatba a családdal, milyen beavatkozások történtek, s erről miként vélekedik a család?

5. A „felkínált” probléma milyen más problémákkal párosul?

6. Milyen érzelmi és indulati viszonyulást váltottak ki bennem, a segítőben és az egyes családtagok, a család egésze, a probléma jellege, majd mindez hogyan változik a velük való munka során?

7. Milyen szinten, a problémák mely rétegében lehet kompetens a beavatkozásom? Ettől milyen változás remélhető?

8. Milyen más szakemberek bevonása látszik szükségesnek? Ettől milyen hatás, változás remélhető?

9. Milyen akadályokra kell előre számítanom? (Akadálylista) Egyes családtagok, a család egészének, ill. a környezetének részéről, valamint egyéb intézmények , ill. családgondozói munkás oldaláról.

10.  Mit vállalok el az ügyben felelősséggel? Mit nem vállalok? Mit vállal a scalád? „Szerződéskötés” a családdal.

11. Cselekvési terv: milyen célok érdekében? Ki? Mikor? Mit tegyen? Milyen alternatívák tervezhetők? Milyen módszerekkel? Milyen időhatárokkal?

12. Elakadások, helyzetátértékelődések, célkitűzések módosítása, váratlan akadályok, amik menet közben kialakulnak?Milyen módon lehet ezeket megoldani?

13. Értékelés

 

A segítés folyamata:

Beavatkozási séma állítható fel.

  • Bizalomépítés fázisa
  • Családi összefogás kiváltásának fázisa
  • Stabilizálódás fázisa
  • Önállósítás fázisa

A tervezés megelőzi a beavatkozást!

Tervezési szempontok: független az esettől!

- körülménykereső

- horizontálisan keresse a problémát-adott kliens humánhálózatával

- a gyermek áll a beavatkozás fókuszában

- kis-és hosszú távú célokat kell a kliens felé nyújtani, megfogalmazni.

 

A bizalomépítés fázisa

Ez az első fázis. Hosszú ideig is eltarthat. Több szakasza van. Közeledéssel kezdődik, a család megismerésével. (a probléma elmondása, előzmények megismerése)

Megfigyelés:

Ha kialakult a kapcsolat, akkor információkat gyűjtünk. Cél: információgyűjtés

Arra kell törekedni, hogy minden családtag együtt legyen. Ilyenkor megfigyelhető az együttműködési mód.

 

Ebben a szakaszban történik meg az első szerződéskötés. Megfogalmazzuk a rövidtávú célokat. Együttműködés kiváltásában: bizonyos tevékenységeket meg tudnak oldani a családtagok-„elereszteni” a kezüket (imitált eltávolodás)

 

Stabilizálás fázisa: pl.: a gyerek problémájának kezelése

Önállósítási fázis: nincs lezárt ügy-időnként a segítő ránéz a családra.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!