PEDAGGIAI REHABILITCI
A szerk. 2008.01.29. 08:49
Kzpslyos rtelmi akadlyozott (IQ.:20-49)
•nll letvezetsre, csaldalaptsra nem vagy segtsggel kpesek.
•nllsguk fejlesztssel nvelhet. Tanulmnyaikat foglalkoztat intzmnyekben vgzik, majd idsebb korban szocilis foglalkoztat intzmnyekbe, napkzi otthonokba jrnak.
•Egyszerbb munkafolyamatok elvgzsre kpesek. Kommunikcijuk neheztett.
Slyos fok rtelmi akadlyozott
•nll letvezetsre, nelltsra nem kpesek, lland felgyeletre, elltsra szorulnak.
•Kommunikcijuk nagymrtkben neheztett.
Az rtelmi akadlyozottsg okai
Genetikai okok
•A genetikai eredet rtelmi srlsek egy rsze rkletessget, bizonyos csaldi halmozdst mutat, msik rszknl a genetikai llomny (az rkt anyag) srlse "minden elzmny nlkl" kvetkezik be.
•Familiris rtelmi elmarads
•Gnhibk
•Kromoszma rendellenessgek
Szerzett rtalmak
Mhen belli (intrauterin) rtalmak
•anyai betegsgek, pl. a terhessgi toxmia, pajzsmirigybetegsgek, drog s alkoholfogyaszts;
•fertzsek, pl. rubeola, citomegalovrus, nemi betegsgek;
•mrgezsek;
•extrm alultplltsg.
Az rtelmi akadlyozottsg okai
Szls alatti (perinatlis) rtalmak
(a leggyakoribb okok a teljessg ignye nlkl):
•oxignhiny;
•szlsi srlsek;
•koraszls.
Szls utni (postnatlis) rtalmak
(a leggyakoribb okok a teljessg ignye nlkl):
•fertzsek;
•extrm srgasg;
•mrgezsek;
•extrm alultplltsg;
•oxignhiny;
•agysrls.
Az autizmus (Leo Kannar s Hans Asperger)
•Fejldsi rendellenessg, mely a teljes szellemi fejldst befolysolja.
•Az rzelmi kapcsolatteremtsre val kpessg veleszletett hinya.
Ebbl addik az autistk magnya: ahol csak lehet semmibe vesz, figyelmen kvl hagy s kizr mindent, ami a klvilgbl hatssal van r. Nem tri a testi kontaktust.
•Jellegzetessg az llandsghoz val ragaszkods: az ltala elidzett zajok, az artikulci, a mozgs, az ssztevkenysg monoton mdon repetitv. Tevkenysgei vlasztka ersen korltozott.
Az autizmus (Leo Kannar s Hans Asperger)
•Memrijuk, mechanikus bevssk j, versek, szmok mechanikus emlkezetbe vssben rendkvli teljestmnyre kpesek.
•Jellemz a tekintet kerlst, a szemkontaktus hinya, a szegnyes mimika s gesztusok.
•Sok a sztereotip, ismtld mozgs melynek nincs clja, jelentse.
•A beszd s szhasznlat abnormlis.
•ntrvnyek, sajt indtkaiknak megfelelen viselkednek
•rdekldsi krk izollt, kivl kpessgeik lehetnek a logikai gondolkods terletn.
•j egyni szavakat alkotnak.
Az autizmus okai
Az autizmusnak a klnfleszerzk ms-ms okot tulajdontanak:
•a nyltagy egy rszben szokatlan fejldsi rendellenessge,
•krgi sejtpusztuls, tgult agykamrk,
•sejtek tlburjnzsa,
•serotoninszint megemelkedse a vrben. A vrlemezkk serotoninfelvtele- s trolsa megvltozik,
•a vegetatv idegrendszerben: a lgzsfrekvencia, a pulzusszm, GBR, EEG slyos fejldsi rendellenessget jeleznek,
Az autizmus okai
•Angela James & James Barry szerint kognitv diszfunkci kvetkeztben a tjkozdsi reakci, habituci krosan lelassul. Az j inger feldolgozsa nem megfelel: nincs megszoks- minden inger orientcis reakcit vlt ki s nem szorong a beteg.
•A “trkeny X- kromoszma” rtelmi fogyatkossgot, beszdfejldsi zavart eredmnyez. Kerli a szemly a szemkontaktust s nem szereti, ha megrintik,
•Coleman & Gillberg szerint praenatlis s perinatlis veszlyeztet tnyezk okozzk. A kromoszmahiba abnormlis agytrzsi fejldst, a dopaminrendszer zavart s nha epilepszit okoz. Az autizmus ennek az esemnylncnak a kvetkezmnye
141/2000. (VIII. 9.) Korm. Rendelet a slyos fogyatkossg minstsnek s fellvizsglatnak, valamint a fogyatkossgi tmogats folystsnak szablyairl
3. rtelmi fogyatkosnak azt a szemlyt kell tekinteni, aki
a) nelltsra kptelen, ezrt lland polsra szorul, beszde nem alakult ki vagy tagolatlan, tartalom nlkli, s mindezek kvetkeztben a mindennapi let szintjn csak kis mrtkben kpezhet, s lete ms szemly lland segtsge nlkl veszlybe kerlne (IQ pontja 0-19 kztt hatrozhat meg olyan teszttel, amelynek tlaga szznl van. BNO szerinti besorolsa: F 73.),
vagy
b) a htkznapi let elemi cselekmnyei terletn msokra van utalva, mivel az ltalnos rtelmi kpessge az adott korosztly npessg tlagtl az els vektl kezdve szmotteven elmarad, s amely miatt az nll let vezetse jelentsen akadlyozott (IQ pontja: 20-49 kztt hatrozhat meg olyan teszttel, amelynek tlaga szznl van s standard devicija 15. BNO szerinti besorolsa: F 71-F 72.).
4.
IQ rtktl fggetlenl autistnak kell tekinteni azt a szemlyt, aki a fejlds that (pervazv) zavarban szenved, s az autonmia-tesztek alapjn llapota slyos vagy kzpslyos (BNO szerinti besorolsa: F 84.0-F 84.9).
Habilitcis, rehabilitcis tevkenysg
A habilitcis, rehabilitcis fejleszts a sajtos nevelsi ignyhez alkalmazkodva olyan rszben korrektv, vagy kompenzatv jelleg fejleszts, amely az integrlt tanulk fogyatkossgval sszefggsben funkcikat, kpessgek fejleszt, srlsk esetn visszalltsukat clozza.
A tanktelezettsgi illetve a tanulmnyi idre vonatkoz rendelkezsek a sajtos nevelsi igny tanulk eredmnyes haladsa rdekben rszletesen szablyozzk s elrjk az iskola tennivalit.
Az iskola ratervben meg kell jelennie a pedaggiai s egszsggyi cl rehabilitcit szolgl rakeretnek, amely a klnbz fogyatkosok esetben eltr mrtk, az vfolyamra meghatrozott heti tanrk szmnak 15–50%-a lehet. Kt. 52. (6).
•2002-ben 64.000 sajtos szksglet gyermek jrt iskolba
•46.000 gygypedaggiai iskolba
•az iskolai rendszerben nem kpezhet (kpzsi ktelezett) 5000 gyermeknek megoldatlan az oktatshoz val hozzjutsa
•Korai fejlesztsben rszesl kb. 2000 0 – 6 v kztti gyermek
•Nincs megoldva a nem nagyvrosban lak gyermekek iskolba jutsa
•Az „integrl iskolba” juts eslye annl kisebb, minl slyosabb a krosods
•A krnikus betegsgekkel l gyermekek sokat hinyoznak, ltalban gyengbb iskolai teljestmnyt nyjtanak, gy rosszabbak az let s karrier eslyeik
|