szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
SZOCPED ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA : SZOCPED. ELM. ÉS GYAK.

SZOCPED. ELM. ÉS GYAK.

A szerk.  2007.08.30. 10:04

II.

1.      A szociálpedagógiai történeti áttekintése

(ókori népek törvénygyűjteményei, az alamizsnafogalom eredeti értelmezése

 

 

A szociálpedagógia kialakulása  a társadalmi átalakulás tényezőivel áll szoros kapcsolatban – az iparosodási folyamat és az ezzel kapcsolatos társadalomszerkezeti változások, a szociálpolitika és a közoktatás –nevelés fokozódó előtérbe helyezése.

 

Magával a szociálpedagógia szóval először 1850-ben Wegweiser – Útmutató a német tanárképzéshez – című művében találkozhatunk. De természetesen ez nem azonosítható a tudományág keletkezésével.

 

A szociálpedagógiai tevékenység kezdetei már az ókorba visszanyúlnak.

- Egyiptom – Halottak könyve

- A babiloniai Hamurabi törvényoszlopa

- Biblia, melyben a Tízparancsolat bizonyos pontjai egyfajta segítő ajánlásként is felfoghatóak, mint:

-         tiszteld apádat és anyádat

-         ne ölj

-         ne paráználkodj

-         ne lopj

-         ne tény hamis tanúbizonyságot embertársad ellen

-         ne kívánd embertársadtól ami az övé!

 

Új szövetségben Jézus legfőbb parancsa: „Szeresd felebarátodat, mint magadat!”

 

A korai középkorban az alamizsna fogalom értelmezése: az adja akinek van , annak akinek nincsen. Keresztényi kötelesség volt segíteni az elesetteket. A középkor emberének életét a vallás határozta meg. Úgy kell élni, hogy később üdvözülhessenek. Az istenszeretet egyik megnyilvánulása egyfajta lelki-szellemi-anyagi alamizsnát adni.

 

Aquinoi Szent Tamás olyan testi-lelki fogyatkozás között tesz különbséget, amelyeket különféle segítségnyújtással kell orvosolni:

-         a tudatlant oktatni

-         a kétségben lévőnek tanácsot adni

-         a gyászolót vigasztalni

-         a megbántóknak megbocsájtani

-         a nehezen elviselhetőt elviselni

-         és mindannyiunkért imádkozni.

 

Ezenkívül:

-         az éhezőknek enni adni

-         a szomjazóknak italt adni

-         a ruhátlanokat ruházni

-         az úton lévőknek szállást adni

-         a fogságban lévőket kiváltani

-         a betegeket látogatni

-         a holtakat eltemet

 

Vagyis: Tanácsolj, dorgálj, vigasztalj, megbocsáss, tűrj el és imádkozz!

 

A ma embere felismerheti, hogy az istenszeretetnek e sokféle megnyilvánulását a mai világunkban a szociális személyes szolgáltatások kiépített rendszerének keretében hivatásként látjuk el.

 

A XVII. században keletkezett részben szerzetesrendi, de többnyire szövetségi, és társulati szintű szervezetek reprezentálják a modern értelemben vett szociálpedagógiai tevékenység első szervezeti formáit.

A felserdülő nemzedék számára pedagógiai formában nyújtott szolgáltatásaikat a hit terjesztése érdekében végzik, másrészt azonban a karitatív tevékenységre is nagy hangsúlyt helyeztek.

E szervezetek tevékenységét a saját személyi szükségletekről való lemondással párosuló, önfeláldozóan nyújtott, nem anyagi jellegű alamizsnanyújtás jellemezte.

A középkor felfogása szerint a szegélyek tiszteletreméltó, a társadalomba szervesen beletartozó réteget jelentettek.

 

A humanizmus, a reformáció majd a meginduló iparosodás, már megváltoztatja az előző felfogást. A szegénységet az egyéni kudarc kifejeződéseként, negatívumként értékelik. A szegénység gyanússá válik. Az alamizsnanyújtás már nem magától értendő szükség. Megkülönböztetnek méltó szegényeket, akik önhibájukon kívül kerültek ebbe a helyzetbe, valamint méltánytalanokat, akik maguk tehetnek jelenlegi nyomorúságukról.

 

A felvilágosodás korában a gyermekek felé fordult a figyelem. A gyermeket tisztának és romlatlannak tekintik - Tabulsa Rasa-nak, üres lapnak. Felismerik, hogy a gyermek szellemi és erkölcsi fejlődéséhez jó, tiszta példa kell.

 

Pestalozziaz egész otthon” mintájára hoz létre szegény-átnevelő intézetet gyermekek részére. Az ott alkalmazott felnőtteknek a modellszerűen ábrázolt felnőtt világot kellett bemutatniuk és élniük.

Pestalozzi következetesen szétválasztotta az oktatásra és nevelésre szoruló gyermekeket és a fiatalokat, a munkakerülő és bűnöző felnőttektől. Valójában ő így már egyfajta bűnmegelőzési munkát is végzett.

Szervezési elve az volt, hogy a nevelőintézeteket független társadalmi szervezetek tartsák fenn, nagyvonalú állami támogatás mellett.

 

Oberlin: a fiatal lányokat képezte ki gyermekek gondozására, és így neki sikerült először a családon és iskolán kívül elsőízben szervezett formában a szociálpedagógiai gondozást megvalósítania. Oberlin tanítványait igy a későbbi óvónők és gyermekgondozónők előfutárainak tekintjük, olyan ambuláns szociálpedagógiai tevékenységnek, amely a XIX-XX. század fordulóján főleg női hivatássá fejlődött ki.

 

Fellenberg nevéhez fűződő  ún. ipari-iskola, szegények iskolája az alsóbb néprétegekből származó, többnyire elhanyagolt árvagyerekek részére alakult. E gyermekeket itt úgy nevelték, hogy szegényként is meg tudjanak küzdeni az élet nehézségeivel. A szegényt a szegénységre nevelték.

 

A XIX.században az iparosodás előrehaladtával a társadalmi struktúra is átrendeződött. A szegénység nemzetközi tömegjelenséggé vált, mely főként a munkásosztály egy bizonyos rétegét, a kizsákmányolt proletáriátust súlytotta.

 

A szociális gondoskodás a századfordulón már 3 fő területen zajlik:

-         gyermekgondozás

-         szegénygondozás

-         fogolygondozás

 

Wichern, a szociálpedagógia egyik klasszikusa szerint a fiatalok számára létesített menhelyeket nem büntető intézeteknek kell elképzelni, hanem olyan intézeteknek, ahol a büntetés helyett a keresztényi felfogásnak megfelelő eszközökkel próbálnak a fiatalokra hatni. A családi elv fontosságát hangsúlyozza.

Az általa létrehozott „Rauhes Hausban” az intézményes nevelés mintegy utánozta a családi életet.

 

A szociálpedagógiai tevékenységet folytatók egyesületbe tömörülése a XX. századba nyúlik át. Kivételt képez a német Svájcban 1844-ben létrejött Szegényeket Nevelők Szövetsége. A kollektív szolidaritás abban jut itt kifejeződésre , hogy egy olyan szociális önsegélyező szervezetet alapítanak, mely köteles a bajbajutott tagjain segíteni.

 

A századforduló környékén az állami szegénygondozás mellett jelentős szerepet játszottak az egyházi karitatív szervezetek, illetve a különböző polgári kezdeményezések. A leginkább önkéntes segítők többnyire nők voltak, idővel szükségessé vált rendszeres képzésük.

A I. világháború után már férfiakat is bevontak a szociális szakmába, és biztosították képzésüket is. Az 1960-as évekre tehető a szociális szakmák képzésének teljes rendezése.

Erre az időre tehető, hogy az eddigi szakiskolák emelt szintű szakiskolákká alakultak, melyeket nem sokkal később szakfőiskolai szintre emeltek.

 

Az 1960-as évek fő irányelveként kezdett elterjedni a pervenció: célkitűzés lett, hogy a szociálpedagógia ne csak akkor avatkozzon be , ha vészhelyzet van, amikor már megtörtént a baj, hanem hogy munkájával pont az ilyen helyzetek kialakulását előzze meg.

 

Az 1970-es évek óta a szociálpedagógia területén dolgozók, a képzésben résztvevők, az ügyfelek száma hirtelen, drasztikusan megnőtt, s ez a tendencia a mai napig tovább tart. A szociálpedagógiai szolgáltatások erősen differenciálódnak, azaz nemcsak mennyiségükben, de minőségükben is változnak.

 

A modern szociálpedagógia ma sokkal szélesebb társadalmi rétegeket ér el, mint korábban. Jóllehet az ügyfelek egy része ma is a szokványos, hátrányos helyzetűek csoportjából kerül ki, de arányuk az összes szociálpedagógiai szolgáltatást igénybe vevők közül egyre alacsonyabb.

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!