CSALÁD ÉS GYERMEKKORTÖRTÉNET
A szerk. 2007.08.27. 13:31
|
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Benedek Elek Pedagógiai Kar |
Tantárgy neve:
Család és gyermekkortörténet |
Oktató neve:
|
Szak:
|
Tagozat: |
Tanév:
2006/07/2 |
Ajánlott félév: |
Kreditszáma:
2 |
Félévi óraszám:
0/8 |
Tantárgy kódja:
BSLC8TAG02 |
Tantárgy előfeltételének kódja: |
Félév zárása:*
Gyakorlati jegy |
Tantárgy típusa: ** |
Tanszék:
B-Óvodapedagógia Tanszék (SzoNI) |
Tantárgyfelelős neve:
Varga László Dr. |
* gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, kritérium-követelmény
** kötelező, kötelezően választható, szabadon választható |
A tantárgy célja:
A hallgatók ismerjék meg az egyetemes- és magyar gyermekkortörténet fejlődését, a főbb paradigmák általános jellemzőit, a tudományág kiemelkedő alakjainak munkásságát, a különböző korok gyermekképének főbb jellemzőt, a felnőtt – gyermek kapcsolat alakulását, a kiemelten fontos gyermekkortörténeti - pedagógiai problémák alakulását. A kurzus áttekintést nyújt a gyermekkortörténeti kutatások korábbi és legújabb nemzetközi és hazai eredményeiről, főbb témaköreiről és új törekvéseiről. A témát a lehető legszélesebb, sokszempontú elemzésnek vetjük alá, vizsgálódásainkhoz felhasználva az írott és ikonografikus, valamint tárgyi és szóbeli forrásokat is. |
Témakörök:
•A gyermekkortörténet helye a tudományok rendszerében. Kutatási lehetőségek és eredmények. Makro-és mikrotörténeti kutatások. A gyermekek hangja.
•A gyermekkortörténet főbb fogalmai: gyermekkép és gyermekfelfogás; Narratívák. Új szociológiai kutatások, elméleti megfontolások.
•Gyermekkor az ókori Kelet államaiban.
•Görög és római gyermekség-történet.
•A középkor kettős gyermekfelfogása.
•Humanisták a gyermekekről.
•Gyerekek a kora újkori Magyarországon.
•A felvilágosodás gyermekképe.
•Gyermekek, gyermeknevelő intézmények, gyermekvédelem a 19. században. Romantika és a gyermek.
•A reformpedagógiák gyermekképe; a gyermektanulmányi mozgalom.
•Gyermekfelfogások a 20. század első felében. A „gyermek évszázada”.
•Gyermekkép a 20. század második felében.
•A világ gyermekei a 21. század elején: esélyek és problémák. A posztmodern kor gyermeke. A gyermekkor dekonstruálása. A gyermekkor halála?
|
Irodalom:
-Pukánszky Béla: A gyermekkor története. Műszaki Kiadó, 2001.
-Vajda Zsuzsanna – Pukánszky Béla szerk.: A gyermekkor története. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, 1998.
-Szabolcs Éva: A család- és gyermekkortörténeti kutatások újabb fejleményei. Magyar Pedagógia, 1990. 3-4. sz.
-Golnhofer Erzsébet - Szabolcs Éva: Gyermekkor: nézőpontok, narratívák. Eötvös József Könyvkiadó, 2005.
-Pukánszky Béla (szerk.): A gyermek évszázada. Osiris Kiadó, Budapest, 2000.
-Pukánszky Béla (szerk.): Két évszázad gyermekei. A 19 – 20. század gyermekkorának története. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 2003.
-Iskolakultúra, 2003. 3. sz. – Gyermekkor-történeti tematikus szám
-A gyermek. História 1997. 5-6. tematikus szám
-A gyermek. Műhely 1999. tematikus szám
-Szabolcs Éva: „Narratívák” a gyermekkorról. Iskolakultúra, 2004. 3. sz.
-Szabolcs Éva: Gyermekkor-történeti szempontok a pedagógiai szakirodalomban. Magyar Pedagógia, 1998. 3. sz.
|
A félév teljesítésének feltételei (gyakorlati jegy esetében):
•gyermekkortörténeti szövegek olvasása és elemző feldolgozása
•szakirodalom feldolgozása a tematika alapján
•kutatómunka – esszé vagy referátum
|
A vizsgára bocsátás feltételei és a számonkérés témakörei (kollokvium, szigorlat esetében):
|
|
|
|
|
Sopron, 2007. február 5.
|