szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Július
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
REHABILITÁCIÓ
REHABILITÁCIÓ : PEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓ

PEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓ

A szerk.  2008.01.29. 08:49

3. rész pps. alapján

A beiskolázásról

A beiskolázás közös felelősség!

 

Arról, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók speciális (szegregált) oktatás, vagy integrált oktatás, nevelés körülményei között kezdik meg tanulmányaikat, a szülő, a szakértői és rehabilitációs bizottság, és a speciális iskola, illetve a lakóhely szerinti iskola igazgatója dönt.

 

A szakértői bizottságok az arra alkalmas személyiségű gyerekek számára alapvetően nem szegregált iskolákat, hanem többségi iskolákat jelölik ki.

A szülőt megilleti az iskolaválasztás joga!

A szakértői bizottság javaslatára a jegyzővel történt egyeztetést követően intézményi lista alapján választ gyermeke sajátos nevelési igényeinek megfelelő intézményt. 11/1994. MKM rendelet 15.§ (5) (c); 14/1994. MKM rendelet 12.§ (3).

 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyeztetés még nem zökkenőmentes:

A listára felkerülnek szükséges tárgyi és személyi feltételekkel nem rendelkező iskolák is;

A fenntartó önkormányzatok a sajátos nevelési igényű gyermekek sorsának alakulásáért nem éreznek felelősséget, nem törekednek a szükséges feltételek kialakításához szükséges források előteremtésére;

 

Még nem működik az úgynevezett „integrációs protokoll”, amely a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő szülő, az iskolák, a különböző segítő intézmények és szakemberek együttműködését koordinálja.

Ennek hiányában ma még a vidéki nagyvárosban élő szülő végigkilincsel számos iskolát, mire talál olyan igazgatót, aki megszánja, s befogadja sérült gyermekét.

 

Több törvény különleges juttatásokat biztosít megsegítésükre,

kedvezményes élelmezés, ingyenes tankönyvellátás.

A sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő családokat több, szociális kedvezmény és juttatás illeti meg

(felemelt családi pótlék, útiköltség térítés, meghosszabbított GYES, stb.).

A sajátos nevelési igényű neveléshez és oktatáshoz szükséges feltételek

Ezeket így határozza meg a törvény:

 

„a gyermek, tanuló külön óvodai neveléséhez, iskolai neveléséhez és oktatásához, a sajátos nevelési igény típusának és súlyosságának megfelelő gyógypedagógus, konduktor foglalkoztatása,

A sajátos nevelési igényű neveléshez és oktatáshoz szükséges feltételek

a neveléshez és oktatáshoz szükséges speciális tanterv, tankönyv és más segédletek,

magánoktatáshoz, integrált óvodai neveléshez, iskolai neveléshez, oktatáshoz, a képzési kötelezettséghez, az illetékes szakértői bizottság által meghatározottak szerinti foglalkozáshoz szükséges szakirányú végzettségű gyógypedagógus foglalkoztatása;

a foglakozásokhoz szükséges speciális tanterv, tankönyv, valamint speciális gyógyászati és technikai eszközök, a gyermek, tanuló részére a szakértői és rehabilitációs bizottság által meghatározott szakmai szolgáltatások biztosítása;” Kt.121.§(28)

A törvény serkenti a sajátos nevelési igényű tanulókat fogadó iskolákat a többletfeladat vállalására és kompenzálja az együttnevelésből származó nehézségeket!

a fogyatékos tanulót az osztálylétszám megállapításánál 2, illetve 3 gyermekként, tanulóként kell számításba venni;

utánuk az iskolák felemelt normatív támogatást kapnak, amelyből fedezhetik a sajátos nevelési igényű tanulókkal való külön foglalkozás költségeit, vagy amelyet speciális eszközök vásárlására, a környezet akadálymentesítésére stb. fordíthatnak.

A befogadás felelőssége

Az integrált fogyatékos tanulót a társadalmi integrálódás felé vezeti a befogadó iskola.

A befogadás elhatározás kérdése. A tantestület döntésével az intézményvezető és a tantestület felelősséget vállal.

Minden tantestületben van néhány olyan pedagógus, aki szívesen fogad sajátos nevelési igényű tanulót osztályába, s olyan is, aki nem.

 

Az együttnevelés vállalása jelentős önfejlődést gerjeszt az ép gyerekek közösségében és a pedagógusközösségben is!

 

A sajátos nevelési igényű tanulók számára hatalmas húzóerőt jelent, ha egy osztályba járhatnak testi, érzékszervi és intellektus tekintetében egészséges társakkal.

Az ép tanulók az együttnevelődés során egész életükre kiható, meghatározó humán értékek és viszonylatok kifejlődésével, elfogadásával és felértékelésével gazdagodnak.

Minél kisebb életkorban találkozik az egészséges gyermek sérülttel, annál könnyebben alkalmazkodik a helyzethez. Természetessé válik az elfogadás, a tolerancia, és észrevétlenül épül ki bennük a segítőkészség.

 

ha felveszik a tanulót, s bekerül az alapító okiratba a feladat, a környék összes sérült gyermeke náluk kopogtat.

az önkormányzat a település egy-egy iskoláját jelöli ki integráló iskolának, így valóban jogosnak tűnhet a fenti félelem.

a tantestület egy fogyatékossági típushoz tartozó gyermekek fogadására esetleg felkészült, de többre nem.

az iskolák a „minőségi” munkát, az iskolák közti jó továbbtanulási pozíciójukat féltik.

az integráció vállalása a jó tanulók, vagy általában a többi tanuló szüleit eltántorítja iskolájuktól.

Az általános iskolák többsége tartózkodik a fogyatékos tanulók felvételétől!

A fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének irányelve
1993. évi LXXIX. Tv.

Általános elvek:

Elfogadó környezet

Az elvárások fogyatékosságfüggő differenciálása, a kiemelkedő teljesítmények gondozása

Alkalmazkodóképesség, akaraterő, önállóságra törekvés növelése

Egész napos tevékenységbe ágyazott különleges gondozás biztosítása

A nem, vagy kevésbé sérült funkciók differenciált fejlesztése, a kompenzációs lehetőségek bővítése

Sérülésspecifikus módszerek, technikák, segédeszközök alkalmazása

 

Integrált vagy speciális ellátás?

Integrált

 

Egymást segítő rendszerek alakíthatók ki

Természetesebb, család és otthon közelibb

Kisebb településeken is megoldható

Sokszínű tevékenységek szervezhetők

Egymás másságát is megismerik, tolerancia kialakítás

Szakmailag nagyobb kihívás

 

Szegregált

 

Sorstársak, sorstársi közösségek

Homogén, hasonló igényű közösség

Szakmailag könnyebb

Olcsóbb

Távolabb kerül a gyermek az otthonától

Pedagógiai re/habilitáció feltételei

objektív: 

szociális környezet

anyagi biztonság

előképzettség

szubjektív:

öntevékenység

akaraterő

személyes érdeklődés

átfogó rehabilitáció:

Pedagógiai

Orvosi

Szociális

Foglalkozási

célja:

a korlátok közötti lét biztosítása

hasznos tevékenység biztosítása

társas és társadalmi kapcsolatok erősítése

A pedagógiai rehabilitáció intézményrendszere

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?