szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Július
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCIÁLPEDAGÓGIA SZIGORLAT
SZOCIÁLPEDAGÓGIA SZIGORLAT : SZOCPED Szigorlat

SZOCPED Szigorlat

A szerk.  2008.01.29. 09:20

16/b

16/B

Szociálpedagógus az iskolában

(hatóterületek, kliensek, mentálhigiénés módszerek)

 

Az iskola a legtöbb és legátfogóbb feladatokat adja a szociálpedagógusnak.

 

Iskola:

§         A család mellett a legnagyobb hatással van a gyermek személyiségfejlődésére, úgy mentálisan, mint érzelmi fejlődésben. Az érzelmi fejlődést befolyásolja a kortárscsoport és a pedagógus személyisége, valamint az iskolai helyzetek (kudarc, siker, motiváltság)

§         Oktatási, képzési, nevelési feladatai vannak

§         Helye a társadalomban:

-         a társadalom értékeit közvetíti és az visszavárja  a diákoktól. Ebben az értékrendszerbe az egyén elvész. A legtöbb államban ez a jellemző, mert nem mentes az oktatás a politikától. A nagy közösségekkel szemben áll az egyén.

-         Az iskola piac jellegű szolgáltatást ad a diák felé, és azoknak az érdekeit szolgálja, akik az iskola működéséhez a pénzügyi keretet adja (szülő) vagy olyan szerveződés, ami a pénzt adja. Veszélye: nem állandó értéket képvisel. És előjönnek a szélsőséges elméletek.

-         Azok az iskolák, melyek önálló értékrendet képviselnek a pedagógiai munka professzionalitásra épül és a gyermek érdekeit képviselik. A társadalom vagy a szülő vagy az állam szembeállítását fogja hozni. A gyermek érdekképviselete megvalósul. Az ebbe a kategóriába tartozó iskolában alkalmazható a szociálpedagógus munkája. Az egyéni problémák kezelése jelentős.

 

Az iskola milyen szempont szerint gyakorol hatást a gyermek személyiségfejlődésére:

A pedagógus személyisége

§         A jó pedagógusnak perspektívákban kell gondolkoznia, cselekednie

§         A pedagógiai tevékenységben a diákhoz fűződő viszonya lehet:

-         Szimmetrikus: azonos tevékenységet végeznek. Az alá-fölé rendeltségi viszony nem érvényesül

-         aszimmetrikus: a pedagógiai tevékenységben a pedagógus elsődleges szerepe érvényesül (vezető, fölérendeltségi)

§         milyen a tanár tanítási stílusa

 

Kategóriák:

§         a tanár köztisztviselői vagy rendőri funkciót lát el a pedagógiai folyamatban, az iskolai tevékenység során.

§         ha a szakmai tudása érvényesül, akkor ő lesz a mester típus

§         a gyermeket önálló személyiségnek tekinti, és foglalkozik a neveléssel, akkor ő atya típusú pedagógus

Ez attól is függ, hogy milyen tantárgyakat tanít a pedagógus. Pl.: testi tanár – rendőr típus, földrajz tanár – mester típus

 

 

Az iskolai szociálpedagógus feladata:

§         különböző találkozási területek feltérképezése, ahol az egyénnek vagy csoportoknak a probléma kezelési módjait meg tudja találni

Iskolán belüli problémák esetén a gyermek áll a fókuszban.

Találkozási pontok:

§         iskola-gyerek

§         család-gyerek

§         család-iskola

Ezek az iskolán kívüli területek.

A makrokörnyezet lehet: település, társadalom, iskola.

 

Az iskolai szociálpedagógus ott fejtse ki tevékenységét, ahol érintkezi az ember és a környezet, ahol összehangolja a problémamegoldás szükségleteit a környezet követelményeivel, megerősíti a kliensbe azt a képességet, hogy meg tud birkózni a problémával ill. a környezet minőségét tökéletesíti.

Az egyén személyiségét és a környezetét egységes egészként kell kezelni, ezek kölcsönös hatással vannak egymásra.

 

Iskolai szociálpedagógus célkitűzése:

§         segítse a gyermek korának megfelelő szociális kompetenciáit alakítani, erősíteni.

Szociális kompetencia: az egyén akaratát, céljait megfelelő módszerek alkalmazásával tudja környezetében érvényesíteni.

§         Érzékenyebbé tegye az iskolát a gyermek szükségleteire, de a diákot is fel kell készíteni, erősíteni kell, hogy igényeit közvetíteni tudja.

 

A szociális kompetencia érvényesítése annak is a függvénye

§         egyén személyisége

§         családi háttér

§         iskolai környezet

§         iskolán belüli közösség, melyben a gyermek benne él

 

 

Az iskolai szociálpedagógus feladati:

§         hátrányos helyzetű, nagyon alulprivilegizált, motiválatlan környezetben élő, rossz szocioökonómiai státusza

§         az alacsony társadalmi réteghez kötődik egy szociális kompetencia érvényesítési nehézség

§         meg kell ismertetni a gyermeket a környezetből érkező szerepvállalásokkal ill. a társadalmi elvárásokkal

§         az esélyeket adja meg a szociális kompetencia érvényesítéséhez

§         kritikusan tudják szemlélni az adott problémát, ne csak az elszenvedői legyenek a problémának a kliensei

§         a gyermek előrelépését segíteni a tanulási teljesítményekben, a személyes helyzetben

§         a gyermek pályaorientációjába is beleavatkozzon

§         potenciális vagy már meglévő problémák pedagógiai hasznosítása, a beavatkozás elemzése.

 

Szociálpedagógus kliensei

§         minden hátrányos és veszélyeztetett helyzetben lévő gyermek, aki az adott intézményben tanul és van

§         alulprivilegizált tanulók

§         a hatékony szociális működéshez szükséges képességek hiányában vannak (kommunikáció, eü-i problémák)

§         nem tudja ellátni a tanulói státuszhoz szükséges feladatokat, rossz tanuló

§         a környezet szociális elvárásainak nem tud megfelelni

§         vannak különböző társadalmi egymásra hatások, melyek ha szerencsétlen módon érvényesülnek hat a gyermek viselkedésére, képességeire, ezeket negatívan befolyásolja a sokféle kölcsönhatás

§         olyan gyerekek, akiket komoly trauma ért

§         problémával küzdő fiatal problémájának kezelése, a beavatkozás nem az iskolai pedagógus feladatkörébe tartozik

§         alacsony környezetből származó gyerekek, akiknél az iskolai látogatás hiányos (etnikumhoz tartozók, menekültek, ingázó családok)

§         nem saját anyanyelvi környezetben élő gyerekek

§         az elhanyagolt, durva környezetben nevelődött gyerekek

§         iskolás korban teherbe esett lányok segítése

§         bűnözésre hajlamos vagy már bűncselekményt elkövetett gyermekek

§         alkohol és drogfogyasztó gyerekek

§         tanulási zavarral küzdő gyerekek. Nagyon fontos az okok felderítése.

 

Az iskolai szociálpedagógus egész teljesítményének alapgondolata úgy a szociálpedagógus részéről, mint a gyermekkel kapcsolatban lévő humán környezet részéről, hogy megértsék a gyermeket, a gyermek érdekeit tartsák szem előtt, a gyermek felé támasztott követelmények perspektívikusak legyenek.

 

Iskolai szemléletek, viszonyulások a szociálpedagógus személyiségéhez:

§         ne legyen az iskolában olyan pedagógus, akinek nem a tanítás az elsődleges feladata (a 97-es okt. törvény ezt a szemléletet próbálja változtatni)

§         kizárólag önkéntes alapon kell ezt az iskolai szociális munkát vállalni.

Amíg nem tisztázott törvényileg az iskolai szociálpedagógus feladata, addig nem kevés iskola fog ezzel a lehetőséggel élni.

 

Minden oktatási és nevelési intézetben működnek, működhetnének.

 

Indokolt a működése:

§         ahol nagyobb arányban veszélyeztetettek a gyerekek (milyen a településen az iskola elhelyezése)

§         milyen jellegű maga az iskola: szakmunkásképzőben több a hátrányos helyzetű gyermek

§         mi az iskola profilja és a pedagógiai programja. Ha kiemelt helyen szerepel a prevenció és bűnmegelőzés, akkor indokoltabb a szociálpedagógus alkalmazása

§         speciális iskolák: sérült, tanulásban akadályozott gyerekek. A helytelen nevelési módok, a sérülésből adódóan a gyermekek kiszolgáltatottabbak

§         ifjúsági klubokban, iskolán kívüli ifjúsági intézményben, ahol a szabadidő megfelelő eltöltését biztosítják és preventív tevékenységet folytatnak a szociálpedagógusok.

 

Iskolában dolgozó szociálpedagógus tevékenysége

§         gyermekvédelem

§         különböző problémával küzdő gyermekek felismerése

§         az adott fiatal problémájának felkutatása

§         problémakezelés

§         szakmai kompetenciákat bővítve nemcsak a gyermekkel, hanem a pedagógus problémájával is foglalkozik ill. azokkal a személyekkel akik a gyermekkel együtt élnek

§         összekötő kapcsolat a gyermek és iskola, a gyermek és pedagógus, a gyermek és iskolán kívüli egyéb személyek, gyermek és iskola vezetősége között

§         szupervíziós lehetőséget adjon a felnőttek számára

 

Az iskolai szociális munka hatásai

§         összetett tevékenység: prevenciós, fejlesztő és rehabilitációs

§         érzékennyé kell tenni a környezetet a gyermek problémái felé

§         preventív munkát kell végezni, hogy az felhívás legyen a tanárok, szülők és a probléma felé

§         az iskola, a szülő és a tanár kiépíteni és fenntartani

 

Szociálpedagógiai tevékenység elindítása az iskolában:

§         érett feltétel megteremtése

§         pedagógusok és a szociálpedagógus viszonya és kommunikációja jó legyen

§         külső szakember beengedése

§         jó kapcsolat megteremtése: diák, szülő, tanár között

§         a szociálpedagógus tudjon team munkát végezni

 

Személyiségfejlesztés az iskolában

Formái:

§         iskolai pszichológiai módszereket alkalmaznak. Pedagógus és pszichológus együtt dolgozik. Támogató munkát végez a pszichológus.  Pedagógus és pszichológus egyenrangúak. A pedagógiai mentálhigiénés konzultáció alapján a pedagógusnál a nevelői munkát fogja ez által segíteni.  Eset és kliens centrikus módszer.

 

§         Pedagógusi önsegítő csoport:

a pályakezdő fiatalok problémáit és a kiégés jelenségét kezeli. Célja, hogy a stressz helyzeteket, munkahelyi gondokat tudja kezelni a kliens. Sok esetben elég csak egy beszélgetés.

§         Személyiségfejlesztő beszélgetések:

§         Empátia és kommunikáció fejlesztés:

Rogersi humanisztikus pszichológiai probléma érvényesülése a fontos. A kliensre hagyatkozik, hagyni kell, hogy ő beszéljen. Ki kell alakítani a másikban az empátiát, hogy figyeljen a másik érzéseire.

§         Iskolai relaxáció:

Koncentrációt igénylő módszer ezért 10 éves kor alatt nem ajánlott.

Relaxáció: pszichoszomatikus működést erős érzelmi koncentrációval, akarattal szabályozzuk.

Ezt ellazulással lehet elérni.

Az autogén tréning testi nyugalomban autókoncentrációval, autoszuggesztióval lehet elérni ezt az ellazult állapotot.

§         Tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportos módszer:

-         AWARE-módszer: drámapedagógiára, szerepjátékokra épül, kiscsoportokban történik. Cooper nevéhez fűződik. Fejleszti a kommunikációt. Tolerancia kialakítása.

-         Bűvös kör módszer: örömteli élményt kell feldolgozni. Pozitív érzésekről számolnak be: erősíti az önértékelést

-         Duso: önismeret és emberismeret fejlesztése, megtanulja az érzéseit kimutatni

§         Szociális problémamegoldást fejlesztő program

Személyiségfejlesztő gyakorlatok:

4 területet érintenek:

§         Kommunikáció: non-verbális kifejezést fejleszti

§         Kreativitás: nyelvi szinten is megjelenik, praktikus tevékenység, esztétikai érzékenység

§         Társas kapcsolat: ismerkedő helyzetek vannak, szerepjáték, érzelmek szabályozása

§         Önismeret: én-kép fejlesztése, test ismerete, önkifejezés

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!