Rehabilitáció
A szerk. 2008.01.08. 16:44
Ez is régi tematika.....nem tudom mennyit változott, ha van változás, akkor javítom...
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar
Szociálpedagógus szak IV. évfolyam (Nappali, esti, levelező tagozat)
TANTÁRGYI PROGRAM
Rehabilitáció tárgyhoz (30 óra)
A tárgy kódja: (BSNB8PEK15, BSEB8PEK15, BSLB8PEK15)
Tantárgyfelelős: Tengerdi Antal
Előadó: Tengerdi Antal
Főiskolai adjunktus
1. Célok, feladatok:
A tárgy bemutatja a betegség, egészség problémakörét, az egészség/ betegségmagatartás társaslélektani, szociológiai megközelítéseit. Foglalkozik a megváltozott képességekkel, fogyatékkal élő emberek életminőségének javításával, megváltoztatásának, társadalmi integrációjuk lehetőségeivel. Feladatának tekinti, hogy megismertesse a hallgatóval a habilitáció – rehabilitáció problémakörét, szemléletét, a segítés módszereit, eszközeit, intézményrendszerét
2. Feltételezett tudásanyag, előképzettségi szint
Pedagógiai, gyógypedagógiai alapismeretek, a lélektan és alkalmazási területei, közösségi mentálhigiénés alapismeretek.
3. Tananyag, a tantárgy tartalma, témakörei
A rehabilitáció általános megközelítése:
Betegségmagatartás, betegszerep, a krónikus betegség szakaszai
Az egészségviselkedés demográfiai és szociokulturális meghatározói
A rehabilitáció, mint társadalmi tevékenység
A rehabilitáció - habilitáció fogalomköre
A rehabilitációs folyamat követelményrendszere
személyi,tárgyi feltételrendszer, szemléleti kérdések
gazdasági feltételek
A rehabilitáció fázisai
lélektani vonatkozások
jogi - etikai kérdések
A rehabilitáció modern szemlélete és értékei
Az utóbbi évtizedek mozgalmai A hospitium
Tudományos-technicista, humanisztikus irányzatok
Új betegségek és problémakörök megjelenése (börtönviseltek, civilizációs problémák)
A rehabilitáció részletes megközelítése:
Foglalkozási rehabilitáció
Szociális rehabilitáció
Pedagógiai rehabilitáció
Neurológiai és pszichiátriai rehabilitáció
A foglalkoztatás és a munkaterápia alapelvei
Élet a megváltozott képességekkel
Az újratanulás és tanítás feladata és intézményei
4. Vizsgakövetelmények (Kollokvium) 2 kredit
5. Kollokviumi kérdések és témakörök
- Betegségmagatartás, betegszerep
- A krónikus betegség szakaszai
- A beteggé válás lélektana
- Az egészségviselkedés demográfiai meghatározói
- Az egészségviselkedés szociokulturális faktorai
- A rehabilitáció általános megközelítése, elméletei
- Károsodás – fogyatékosság – rokkantság
- Az Európatanács ajánlásai: Alapelvek, Célok
- A rokkantság összefüggése az egyéni teljesítőképesség és a társadalmi elvárás szintjeivel.
- A rehabilitációs folyamat komplexitása.
- A rehabilitáció különböző szintjei.
- Az életminőség és környezet
- A pszichiátriai rehabilitáció alapelvei
- Pszichológiai folyamatok a pszichiátriai rehabilitációban
- A foglalkoztatás és munkaterápia
- A munkaterápia alkalmazásának alapelvei
- Pedagógiai rehabilitáció
- Gyógypedagógiai rehabilitáció /okok/
- A pedagógiai rehabilitáció feltételei (Célok, feltételek: objektív, szubjektív)
- A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló
- A sajátos nevelési igényű neveléshez és oktatáshoz szükséges feltételek
- Integráció – inklúzió (Dr.Csányi Yvonn)
- A pedagógiai rehabilitáció intézményrendszere
- Élet a megváltozott képességekkel
6.. Kötelező és ajánlott irodalom
- Huszár I., Kullmann L., Tringer L.: A rehabilitáció gyakorlata
Medicina Bp. 2000.
- Pető Zoltán (szerk.): Vázlatok a pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatából SZOTE Szeged 2002.
- Kappéter István (szerk.): A rehabilitáció alapproblémái
Szociális Munka Alapítvány Kiadványai Bp. 1995.13.
- Kulcsár Zsuzsanna: Egészségpszichológia II,III,IV,VII. fejezet ELTE Eötvös kiadó Bp. 1998.
- Pető Zoltán: Zsákutca? (A rokkantság, a szociális otthon és a rehabilitáció dilemmái) Animula1992.
- Kosza Ida: A pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatának kézikönyve Akadémia Bp.1996.
- Pikó Bettina: Egészségszociológia Új mandátum Bp. 2002.
- 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 30. §
- 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól
- 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól
Sopron, 2005. január 10.
Tengerdi Antal
Dr. habil Szála Erzsébet
|