szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Augusztus
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA : 10

10

A szerk.  2008.01.09. 10:23

Az eltérő bánásmódot igénylő gyerekek oktatása-nevelése. Nehezen nevelhetőség, hátrányos helyzet. Integrált nevelési-oktatási forma.

10.      Az eltérő bánásmódot igénylő gyerekek oktatása-nevelése. Nehezen nevelhetőség, hátrányos helyzet. Integrált nevelési-oktatási forma.

 

 

Kiemelkedő képességű tanulók

 

Vannak olyan tanulók , akiknek a gondolkodása fejlettebb.  A gondolkodás önállósága, az értelmi műveletek mélysége a tanulás eredményességében magas szint elérését biztosítja számukra. A kiemelkedő képességű, kreatív tanulóknál a kreativitás 5 foka van jelen:

-         kifejező

-         produktív

-         feltaláló (inventív)

-         újító (innovatív)

-         teremtő

 

A meglévő értékek megóvásának és továbbfejlesztésének egyik fontos pontja a pedagógus személyisége, alkalmassága, pedagógiai kvalitásai. A hagyományos osztálykeretek, kötött tantervek, számukra túlzottan szigorúan és csak egy középszinthez mért Ez gátja a többre képes tanulók fejlesztésének.

 

Általános alapelv, hogy nem az ismeretek gyarapítása a cél elsősorban a nevelés oktatás folyamatában, hanem a képességek, a kreativitás és a személyiség összehangolt fejlesztése.

1.      gyorsítás, léptetés: ami a tanulmányoknak a szokásosnál rövidebb idő alatt történő elvégzését jelenti. Formái: pl: korai felvétel az iskolába, osztályugrás, stb…

2.      gazdagítás, dúsítás: amikor a tehetséges tanuló az érdeklődési területének megfelelően a tantervi anyagot meghaladóan kap képzést.

3.      Elkülönítés: a tehetségesek számára külön iskolákat, külön osztályokat hoznak létre.

 

Nehezen nevelhetőség

 

Nehezen nevelhetők azok a gyermekek, akiknek magatartása nem megfelelő, jelentősen eltér az adott életkorban megkívánható helyes magatartástól, és az általános pedagógiai eszközökkel nem lehet náluk eredményt, ugyanakkor gyógypedagógiai vagy javító nevelést nem igényelnek, értelmi fejlettségük normális.

 

Fő tünetei:

1.      agresszív-támadó magatartás: A háttérben gyakran érzelmi kielégítetlenség, sorozatos durva bánásmód állhat.

2.      Regresszív-védekező magatartás: Aktivitás hiánya, szorongás, kapcsolatnélküliség.

3.      Erkölcsi magatartás zavara: pl: hazudozás, lopás, csavargás.

 

Kiváltó okok:

1.)    biológiai tényezők:

-         öröklött hajlamok

-         vele született sajátosságok

-         fizikai környezet által kiváltott, szomatikus elváltozások

2.)    Pszichoszociális tényezők:

-         kedvezőtlen családi légkör (válás, rossz házasság, a család deviáns életmódja)

-         helytelen nevelési eljárások (nevelés hiánya, túl engedékeny, túl szigorú szülő, következetlen szülő)

-         a családi élet körülményrendszere: pl: tárgyi, anyagi körülmények, lakásviszonyok, a család erkölcsi, kulturális színvonala, stb…

-         A szülők személyiségjegyei, pszichikus alkata, magatartása.

-         Gyermekintézmények hatásai

-         Referencia-csoportok (baráti, kortárscsoportok) hatásai

-         Iskolai , pedagógusi ártalmak (pl: iskolai légkör, pedagógusi kollektíva, stb..)

 

Teendők:

1.                 Prevenció: megoldása csak társadalmi összefogás alapján történhet. Ebben résztvesznek: iskolaorvosok, iskolapszichológusok, klinikai pszichológusok, Nevelési Tanácsadó, gyermekjóléti Szolgálat, stb…

2.                 Korrekció: Főként az iskolai nevelés feladata.

a.       Tünetek tanulmányozása

b.      Okkeresés

c.       Elemzés

d.      Tervkészítés

 

 

Hátrányos helyzet

Gyakori jellemzők:

-         nagyon alacsony jövedelmű családok gyermekei, rossz élelmezési , egészségügyi ellátás, kedvezőtlen lakásviszonyok, stb….

-         a szülők a legelemibb nevelési ismeretekkel sem rendelkeznek, terveszerütlenség, nincs szeretet, a szülők kognitív fejlettsége alacsony

-         a szülők nem motiválják a tanulásra gyermekeiket

-         pályaválasztás igénytelen.

 

A teljes megoldás a hátrányos helyzet enyhítése volna.

1.      A pedagógus feladata, hogy ne essen a sztereotipizálás csapdájába, ne általánosítson. Konkrét

módszerekkel, konkrétan 1 tanulónak segítsen.

2.      Segítsen abban, hogy a tanuló legalább az iskolában rendszeresen egyen és orvosi ellátást kapjon

3.      Minden eszközzel motiválja a tanulásra. Fő feladat a tanulás iránti érdeklődés felkeltése és

fenntartása.

 

 

Integrált nevelési-oktatási forma:

 

RÉSZLEGES INTEGRÁCIÓ: a speciális fejlesztést igénylők egy csoportját a befogadó intézményekben látják el elkülönített,  külön formában.

-         Lokális integráció: éppen csak látják egymást a gyerekek

-         Szociális integráció: szabadidő közös eltöltése, együtt étkezések

-         Funkcionális integráció: adott órákon közös tanulási helyzetben vannak

 

TELJES INTEGRÁCIÓ: a speciális fejlesztést igénylők a nevelés-oktatás teljes időtartamában együtt vannak az átlagos képességűekkel. Fejlődését a pedagóguson kívül szakember is figyelemmel kíséri, a fejlesztésben ő is részt vesz.

A integráció típusai:

 

SPONTÁN: az intézmény sem tárgyi, sem személyi, sem szakmai feltételekkel nem készül tudatosan az integrációra, ezen pedagógiai tevékenységet nem szerepelteti az alapító okiratában. A gyerek felvételt nyert, a különbözőség  felfedezése után továbbra is ebbe az intézménybe jár.

 

 

 

 

TUDATOS: az intézmény tudatosan készül a különleges bánásmódot igénylő gyerek oktatására és nevelésére, helyi pedagógiai programjában megfogalmazza az integráció alkalmazását, tudatosan megteremti a feltételeket az átlagtól eltérő nevelést igénylő gyermek fogadására.

 

MELEG, ELFOGADÓ INTEGRÁCIÓ: a különbözőség észlelése után is szeretetteljes, elfogadó, empatikus légkör veszi körül a gyereket a nevelés során.

HIDEG, ELUTASÍTÓ INTEGRÁCIÓ: a  gyereket a többségi pedagógus sem érzelmileg, sem szakmailag nem tudja elfogadni ( ez nem elítélendő)

 

A sikeres integráció feltételei:

Körültekintő előkészületi folyamatok, melyek érintik:

-         A sérült gyereket

-         A befogadó pedagógust

-         A befogadó közösséget

-         A befogadó közösség szüleit

-         A sérült gyerek szüleit

 

Tárgyi és személyi feltételek biztosítása:

 

Tárgyi feltételek: a  tanulást, az önállóság segítését, a szocializációt segítő eszközök és berendezések biztosítása

Személyi feltételek: a befogadó pedagógus szakmai és érzelmi felkészültsége, speciális pedagógus biztosítása

Referencia intézménnyel kapcsolat kialakítása ( amely rendelkezik már tapasztalattal, tanácsot tud adni.)

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!