15. / B Ttel
Specilis nevelsi feladatok az llami gond. intzmnyes keretek kztt l gyermekek s fiatalok esetben.
A nevelotthon feladata, hogy az ott elhelyezett gyermekek szmra tartsan vagy tmenetileg otthont, egszsgi s szemlyisgi llapotuknak megfelel nevelsi, kpessgk szerinti iskolztatst nyjtson.
Ezek a gyerekek nlklzik a csaldot, nincsenek azonosulsi lehetsgeik.
Alapelv: ha a hinyt nem is tudjk ptolni, de a csald struktrjhoz kzelt smban kell a gyerekeket nevelni. Hossztv nevelsi szintr, klnbz korosztly gyerekeknek. Fontos, hogy a csoport koeduklt legyen, a vr szerinti kapcsolatban lv gyereket egy csoportba szervezni, valamint a szemlyisgllapotokat is figyelembe kell venni.
ltalnos feladatok
Megegyeznek azokkal a clkitzsekkel, amelyek az ltalnos pedaggia krben a nevelsi elvek:
szemlyisgformls
erklcsi – politikai - vilgnzeti nevels
egszsges letre nevels
munkra nevels
szabadid hasznos eltltsre irnyul kulturlis nevels
plyavlaszts
Specilis feladatok
A csaldi let funkcijnak tvllalsa. Amikor a csaldi letben olyan vltozsok kvetkeznek be, melyek akadlyozzk, veszlyeztetik a gyermek fejldst, akkor szksge tvllalni a csald nevelsi funkcijt. tmenetileg vagy tartsan gondoskodni kell azokrl a gyermekekrl, akik rvasguk, szocilis helyzetk vagy a csald egszsgi llapota miatt rszorulnak a trsadalom gondoskodsra. Ki kell emelni az rt krnyezetbl mindazokat a gyerekeket, akiket szleik elhagytak, akinek gondozst, nevelst elhanyagoljk, s ezzel veszlyeztetik az egszsges szemlyisgfejldsket.
Csaldi funkci tvllalsa, a szellemi s anyagi felttelek biztostst jelenti. (pozitv emberi kapcsolat, rzelmi vdettsg, szellemi s anyagi eszkzk biztostsa)
A gyermekotthonba trtn beilleszkedsnek segtse. A szeretett szlk elvesztse mlyen megrendti a gyermeket. Az ismert, megszokott krnyezetbl val kivls mg olyan esetben sem egyszer, ha ott a gyermek sok mindenben hinyt szenvedett, rossz krlmnyek kztt lt, elhanyagoltk s durvn bntak vele.
Klnsen nehz beilleszkedni az olyan gyermeknek, akit antiszocilis krnyezetbl emeltek ki.
A beilleszkeds szempontjbl nagy jelentsge van a jl mkd, helye szoksokkal, hagyomnyokkal rendelkez nevelotthoni kzssgnek. Ez a legfbb felttele annak, hogy az j gyermek szmra szokatlan helyen s emberek kztt a biztonsg rzst biztostsuk.
Az j letmd elfogadtatsa. A nevelotthonba lpssel megsznik a megszokott, rendezetlen letforma. Helybe lp a gyermek letkorhoz s fejldsi szksgleteihez igaztott letmd. Ezt ltalban rejtett vagy nylt elutastssal fogadjk a gyerekek mindaddig, amg nem sikerl pozitv kapcsolataikat kialaktani. A nevelnek megrtssel s szeretettel kell segteni, hogy a gyermek visszanyerje a felnttekbe vetett hitt s bizalmt.
A csaldi httr pedaggiai jelentsgnek mrlegelse. Nem szabd elzrni a gyermeket a csaldjtl. A nevelotthon feladata segteni s tmogatni a csaldot, hogy alkalmass vljk a gyermek visszafogadsra.
Otthonossg, az anyagi s rzelmi vdettsg biztostsa. A gyermek szmra olyan krlmnyeket kell teremteni, hogy biztostsk szmra az anyagi s szellemi vdettsget. Olyan otthont nyjtani, mely lehetv teszi a szemlyisg zavartalan fejldst.
A felnttek irnti bizalom helyrelltsa. Ez a nevelk irnti bizalom felkeltsn keresztl lehetsges. Ezt ltalban tbb szakaszban lehet elrni.
1. fzis: vegye szre a gyermek, hogy fontos a pedaggusnak
2. fzis: a gyermek elfogadja a pedaggus kzeledst, rzelmi kapcsolat alakul ki, s a gyermekkel fel kell ismertetni, hogy van kit a kedveztlen helyzetbl
3. fzis: a gyermek olyannak ltja a pedaggust, amilyennek kell, visszall a bizalom, r meri magt bzni a felnttre.
A gyermek felksztse az nll letre, a trsadalomba val beilleszkedsre.
Csaldi letre nevels. Ez a legnehezebb feladat. A gyermekek tbbsgnl hinyzik a pozitv csaldmodell, ezrt meg kell velk ismertetni, valamint a fi lny kapcsolatban a klcsns felelssg s tisztelet felkeltse, a n s a frfi biolgiai, fiziolgiai sajtossgainak megismertetse. Ebben nagy szerepe van az iskolai nevelsnek is.
A gyermek felzrkztatsa a tanuls tern. Fontos az alapismeretek gyors ptlsa.
Korrekcis nevels. Fejleszt, korrigl nevelsi eljrs kidolgozsa.
tnevels, korrigl s ptl nevels. A gyermekeket az otthonba kerls eltt a szemlyisgfejldsben gtl s akadlyoz hatsok rik.
Ezek alapjn 3 gyermekcsoport s hromfle specilis feladatrendszer klnbztethet meg.
- Trsadalomellenes csoportosulsokban tevkenyen rszt vettek. Nluk az tnevels vlik szksgess. Intenzv rhatssal, felvett szoksok alaktsval.
- Magatartsi rendellenessgek. A gyermek pozitv tulajdonsgaira alapozva, korrekcis nevels alkalmazsa indokolt.
- Szemlyisgkrosods s magatartsi rendellenessgeket mutatk. k a tanulmnyaikat gyenge eredmnnyel vgzik. Ebben az esetben ptl nevelssel kell ptolni a hinyz ismereteket.
Utgondozs. Gondoskods arrl a gyermekrl, aki az llami gondoskodsbl kikerlve, a nevelotthont elhagyva mg nem elgsges tapasztalatai birtokban igyekszik megszervezni lett. Anyagi, erklcsi tmasznyjtst, vdelmet s tancsadst jelent az utgondozs.
Nehezti a clkitzsek megvalstst az intzeti let negatv sajtossgai. A sikeres fejldst befolysolja hogy a pedaggus mennyire tud rhangoldni a gyerekekre, fontos a gyermek megismerse.
Szempontok:
v dokumentumok tolvassa, megismerse, e-i lap, csald, elz intzeti let, szemlyisgvizsglat eredmnye, lettrtnet, ok, ami miatt thelyeztk msik intzmnybe
v milyenek a szocilis kapcsolatai
v milyen az intellektulis kpessge, a tanuls segtsben is informcit ad.
v milyen az rzelmi lete (nylt, bartsgos, zrkzott)
v jellemnek fejldse
v milyen a tevkenysgnek a sajtossga
v viselkedsnek jellemzi
Fontos tovbb a gyerekekkel a demokratikus jogok megismertetse s gyakoroltatsnak biztostsa, a jl kialakult pedagguskzssg, a zrtsg oldsa, a gyerekek mozgsszabadsgnak sszer kiszlestse, kapcsolatkeress intzmnyekkel, iskolkkal, patronl szlkkel.