szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
Tantárgyi tematikák
Tantárgyi tematikák : SZOCIÁLPEDAGÓGIA ELMÉLET ÉS GYAKORLAT I.

SZOCIÁLPEDAGÓGIA ELMÉLET ÉS GYAKORLAT I.

A szerk.  2007.08.27. 13:57

Závoti Józsefné

Nyugat-Magyarországi Egyetem

Benedek Elek Pedagógiai Kar

 

 

Tantárgy neve:

Szoc. pedagógia elm. és gyak. I. (4)

Oktató neve:

 

Szak:

 

Tagozat:

Tanév:

2006/07/1

Ajánlott félév:

Kreditszáma:

2

Félévi óraszám:

8/0

Tantárgy kódja:

BSLA8PEK14

Tantárgy előfeltételének kódja:

Félév zárása:*

Kollokvium

Tantárgy típusa: **

Tanszék:

B-Szociálpedagógia Tanszék (SzoNI)

Tantárgyfelelős neve:

Závoti Józsefné

*   gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, kritérium-követelmény

** kötelező, kötelezően választható, szabadon választható

A tantárgy célja:

 Képessé tenni a hallgatókat az elméleti ismeretek és a gyakorlati felkészülés birtokában a gyermek- és ifjú korosztály kapcsolati, tanulási és szociális problémáit felismerni, egységben, komplex rendszerben elemezni, értékelni és kezelni. Az érintett személyekkel, családjaikkal,  csoportjaikkal együttműködve és a környezet erőforrásait mozgósítva a fiatal és a környezete egyensúlyát megtartani ill. megbomlott egyensúlyát helyreállítani.

        Megismertetni  a tantárgyi terminológiák kialakulásával, a pedagógia  területén elfoglalt sajátságos definiálásával a történelmi és társadalmi változások tükrében, valamint a szociálpedagógiai tevékenység  feladatrendszerével és céljaival. Bemutatni a  beavatkozás színtereit, felismertetni a konfliktusokat hordozó tényezőket, elsajátíttatni a problémák kezelési stratégiáit.

       Ismerjék a hallgatók a szociálpedagógia elméleti alapjait, tudjanak szakszerűen beszélni és írni az érintett témákban. Legyenek a szakirodalomban tájékozottak, a szakfolyóiratokat kísérjék figyelemmel.

 

Témakörök:

•A szociálpedagógiai tevékenység meghatározása, célja, feladatai a különböző nevelési színtereken

•A szoc.pedagógia gyökerei a történelmi fejlődés folyamataiban

•A XIX. pauperizmusának kezelési módozatai

•A XX. sz.-i szoc.pedagógia értelmezése a különböző államokban

•A család jelenlegi és jövőbeni szerepe a  társadalom, az egyén és a szociálpedagógus szempontjából

•A család támogató és károsító funkciói /Caplan támogató rendszer elmélete/

•A családgondozás fázisai, a beavatkozási stratégiai jellemzői

•Válsághelyzetek a gyermek életében

•/  személyiségfejlődést gátló tényező  - a válás

•/ Gyermekek bántalmazása

•/ Gyász, súlyos betegség a gyermek életében

•/ Gyermekek elhelyezése az 1997. Gyermek- és ifjúságvédelmi Törvény értelmezésével

•A szociálpedagógus kompetenciái a családgondozási feladatrendszerben

•A szociálpedagógus kompetenciái a bölcsődei gondozás és nevelés színterén

•Csecsemőotthoni élmények és a prepubertás-kori devianciák összefüggései

•A szociálpedagógus és az óvónő együttműködésének lehetőségei

Irodalom:

Buda Béla: Szenvedélyeink, Subrosa Kiadó, Bp. 1995.

Cselkó László: Ne dobd el az életed!, Subrosa Kiadó, Bp. 1995.

Takách Gáspár: Miért ne igyunk sokat? Subrosa Kiadó, Bp.,1995.

Bagdy E.-Telkes J.: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, TK.,Bp.1982.

Szemán Józsefné: Útmutató a hátrányos helyzetű cigány gyermekek óvodai neveléséhez

Hajdúb., 1996.

Ormándi J.-Szabó I.: Etnikai oktatás és nevelés egy vizsgálat tükrében

in: Fejlesztőpedagógia,1998.

Esettanulmányok, Szerk.:Somorjai I.-Tordainé

D. Lajos és D- Lajosné esete   18-21.o.

VJKTF,Esztergom,1994.

Tanulmányok a gyermekjólét köréből IV., Szerk.:Budai István, Esztergom, 1994.

Krízisintervenció 6-21.o.

Gyermekek megbírkózása a válással   100-121.o.

Tanulmányok a gyermekjólét köréből, Szerk. Budai I., Hajdúböszörmény, 1993.

Costin. Kik az iskolai szoc. munkás kliensei?

Családpedagógiai ismeretek I., Szerk.:Csizmadia -Fné-Kiss Jné

Egészséges és beteg családok 21-30.o.

Családgondozási folyamat módszerei   90-100.o.

Genogram 121-124.o.

Választási lehetőségek    173.o-178.o.

Gyermek- családvédelmi szöveggyűjtemény az óvóképző főiskolák számára, Szerk.Szemán Jné,

Hajdúböszörmény, 1992.

Kondor  A.-Geiger Á.: A bölcsőde, mint pszichogén ártalom 18-25.o.

Heller-Kabainé: Néhány tapasztalat a csecsemőotthoni vegyes csoportokról 26-30.o.

Ranschburg J.: A válás és a gyermek

Vass J.: A cigánytanulók oktatásának néhány kérdése 99-108.o.

Majláth Gy.: Antiszocialitás és szuicidium a gyermekkorban 235-237.o.

Szamosi J.:A fiatalkori öngyilkosság pszichás háttere 238-240.o-

Vajda Zs.: Nevelés, pszichológia, kultúra, Dinasztia K.,1994.,Bp,

Családtagok és társak szerepe a gyermek nevelésében 99-117.o.

Nevelési stílusok  154.o.

Iskola 160-172.o.

Problémák a nevelésben  191-228.o.

Pszichopedagógia-Nevelőotthoni nevelés, Szerk.:Volentics A.,BGGYTFl, 1992. Bp. 

A nevelőotthoni nevelés általános és speciális feladatai 30-40.o.

A deviancia szociológiája, Szer..Gönczöl Katalin,T-Twins K. 1993.,Bp.

Korinek L.: A bűnözés alakulása Magyarországon 100-103.o.

Hacker.: A kriminalitás környezeti tényezői 57-67.o.

Tauber: A cigánysággal kapcsolatos előitéletek 87-98.o.

Durkheim: A bűnözés normális jelenség  9-13.o.

Az alkoholizmus 151-168.o.

Tanulmányok a gyermekjólét köréből, Szerk.: Kövérné dr., Hajdúböszörmény, 1994.

Tamkó T.: Fiatalkorú kábítószerfogyasztó  9-21.o.

Vanka M.: Drogfogyasztáshoz fűződő viszony 22-24.o.

Szabó Erzsébet: Adalékok a kábítószer probléma megelőzésére  24-28.o.

Vince H.: A kábítószerfogyasztás néhány időszerű kérdése 28-30.o.

Makóné: A fiatalkori bűnözés napjainkban 36-39.o.

Jaszovics G.: Öngyilkosságra hajlamosító tényezők feltárása  30-36.o

H. Tuggener Szociálpedagógia I-II.

in.:Gyermek- és ifjúságvédelem 1990/2-3.

Andorka Rudolf: Társadalmi problémák szociológiája 1990.Bp. 61-69.

Budai I.: Gyermekvédelem az iskolában vagy iskolai szociális munka

in.: Család, gyermek, Ifjúság 1996.

Családgondozás és iskola

Szerk.: Berényi A., KLTE,1994, Debrecen

Komlósi Piroska: A család támogató és károsító hatásai a családtagok lelki egészségére  7-33.o.

Farkas Péter: A  roma tanulók iskolai sikerességének és a roma kisebbség helyzetének javítását szolgáló eszközök és a nemzeti  fejlesztési terv

in: Új pedagógiai szemle, 2002. november, Bp.,3-16.o.

Tanulmányok az inadaptált serdülők pedagógiája köréből, Szerk.:Murányiné, NT, Bp. 1993.

Közösségi lélekvédelem, Szöveggyűjtemény, BGGYTF. Bp. 1994.

Konzultáció sokproblémás családokkal, Insoo Kim Berg:Családterápiás olvasókönyv V.Bp.1995.

Kozma T. : Szociálpedagógia, Osiris, Bp. 2000.

 

A félév teljesítésének feltételei (gyakorlati jegy esetében):

Tanulmányi és vizsgaszabályzat szerinti jelenlét az órákon, házi dolgozat 

A vizsgára bocsátás feltételei és a számonkérés témakörei (kollokvium, szigorlat esetében):

•A szociálpedagógiai tevékenység meghatározása, célja,  feladatai

•Interdiszciplináris kapcsolatai

•A szociálpedagógia történeti áttekintése /a történelmi korok viszonya az elesettekhez/

•A szegénység a XIX. - XX.-ban, a pauperizmus  jelenség kezelése 

•A  szoc.ped. tevékenység értelmezése a különböző országokban

•A csoport támogató funkciói, a család támogató funkciói Caplan szerint 

• Pálhegyi-féle családmodellek

•Családstruktúrák, hatékonyan és nem hatékonyan működő családstruktúrák

•Családgondozási fázisok, feladatok, beavatkozási stratégiák

•A bölcsőde, mint pszichogén ártalom

•Szociálpedagógiai feladatok az óvodai színtéren

•Válsághelyzet a gyermek életében

•A preedeviancia jellemző viselkedészavarai /oppozíciós, agresszív viselkedés, lopás, csavargás/

 

 Sopron, 2006. szeptember 4.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?