11.
a szerk. 2008.01.09. 10:25
Társintézményekkel , társszakmákkal való együttműködés. Az iskolapszichológus feladatai. A Nevelési Tanácsadó tevékenységköre.
11. Társintézményekkel , társszakmákkal való együttműködés. Az iskolapszichológus feladatai. A Nevelési Tanácsadó tevékenységköre.
Miben nyújthat segítséget az iskolapszichológus?
§ Az iskolának meg kell felelni a társadalmi igényeknek, és ne csak személyiségfejlesztő, hanem korrekciós munkát is lásson el.
§ Elvárják, hogy a pedagógus mindenhez értsen, azonban ennek nem tud eleget tenni. Ellátja a fejlesztést, ismeretátadást, a többi ellátásához nyújthat segítséget a pszichológia, az iskolapszichológus.
Az iskola pszichológus feladatai:
1. Pszichológiai tárgyú felmérések, vizsgálatok végzése: ismeretek összegyűjtése, intelligenciavizsgálatok, viselkedési skálák, projektív eljárások, szociometriai felmérések alkalmazása, szakvélemény írása
2. Óralátogatások: problematikus tanulók viselkedésének, helyzetének elemzése így jobban megvalósul, ha az ott szerzett tapasztalatokat megbeszélik. Ez alapján történhet az egyénre szabott pedagógiai hatásrendszer kimunkálása
3. Tanulókkal történő közvetlen foglalkozás :
- egyéni esetek ellátása (preventív munka, pszichés rendellenességek diagnosztizálása, beilleszkedési nehézségekkel, teljesítményzavarokkal küzdő gyerekek felismerése. Az iskolapszichológus irányítja a nevelési tanácsadás, családgondozás intézményeibe a gyerekeket. Koordináló szerepet is felvállal a különböző szakterületen dolgozók között. Krízishelyzeteket kezelhet.
- közösségekkel való foglalkozás ( szociometria vizsgálatot végezhet, segít az osztályfőnöki munka megtervezésében, gyerekcsoportokkal foglalkozik, önismeret, készségek, konfliktuskezelés, szociális érzékenység fejlesztését szolgáló foglalkozásokat vezet)
-
4. Tehetséggondozás: pszichológus közreműködése növelheti az eredményességet. Szűrővizsgálatok, egyéni és csoportfoglalkozások tervezését végzi
5. Pedagógusokkal munkakapcsolat :
- együttműködés a tanárokkal (segíti az iskola vezetését, a nevelő közösséget
- pszichológiai kultúra fejlesztése (továbbképzések)
- konzultáció (a pszichológus állandó és folyamatos visszajelzést biztosít a pedagógiai munkához)
- pedagógusokkal szervezett esetmegbeszélő csoportban valós pedagógiai helyzeteket, konfliktusokat elemezhetnek, kutatómunkát végez.
6. Mentálhigiénés szemlélet érvényesítése: a tanárok személyes mentálhigiénéjének támogatása, egészségük megóvása , a kiégés megelőzése
7. Szülőkkel való együttműködés : szülői értekezlet, fogadónap, családlátogatás
Az iskolapszichológus megjelenésével a következő problémák jöhetnek elő:
¨ Megkérdőjelezhető a pedagógus hatékonysága, nevelési kudarc állhat be
¨ A pedagógustól szemléletváltást követel. De többletmunkát is igényel, mivel ő bevonódik a nevelési gond megoldásába.
¨ Az ellenállás a pszichológus szakma részéről is megnyilvánul. A pszichológusok csak a pszichoterápiás intézményekben tartják kivitelezhetőnek tevékenységüket, és az iskola szocializációs szerepét alábecsülik.
Nevelési tanácsadó tevékenységi köre
A nevelési tanácsadók gyermekpszichológiai és pedagógiai szolgáltatást nyújtó intézmények. Állampolgári jogon állnak a gyermekek és a szülők, pedagógusok, és gyerekorvosok rendelkezésére. Hatáskörük a 3-18 éves korosztályra terjed ki. A nevelési tanácsadóban gyermekpszichológus, fejlesztő pedagógus, családgondozó, logopédus dolgozik a gyermek lelki egyensúlyának helyreállítása érdekében.
Szolgáltatásai: családterápia, logopédia, korai fejlesztés, pszichoterápia, önismereti csoport Közvetlenül kereshetik fel a szülők, ha gyermekük kezelésével kapcsolatban nehézségeik vannak, vagy nevelési gondjaik megoldásához tanácsra van szükségük.
Az óvónő, a tanító javasolhatja a szülőnek a nevelési tanácsadó felkeresését, amennyiben problémát észlel.
Gyermekvédelmi hatóságok, társintézmények is megkereshetik szakvélemény céljából a jogszabály által előírt esetekben.
A nevelési tanácsadó igénybevételére javasolt:
¨ Magatartási és beilleszkedési problémák esetében megváltozott viselkedés, túlzott húzódás, kapcsolati nehézségek
¨ Az érzelmi, indulati élet zavari esetében fokozott érzékenység, nyugtalanság, agresszivitás, neurotikus tünetek
¨ Tanulási és teljesítményzavarok esetén, ha a gyermek teljesítménye képességei alatt marad, írás, olvasászavar, figyelemzavar, tanulási kedv hiánya
¨ Iskolaérettség megállapításával kapcsolatos kérdésekben, ha a szülő bizonytalan az iskolakezdéssel kapcsolatban.
|