5. / B Ttel
Hatkonyan s nem hatkonyan mkd csaldstruktrk.
Csaldtpusok.
Szocilpedaggiai beavatkozsi stratgik egy eset tkrben
A csaldi rendszer egszsges llapota, amikor kpes hatkonyan mkdni s beteg llapot, amikor nem mkdkpes minden funkcijban.
Ahhoz, hogy egy csald jl mkdjn, szksgesek klnbz alrendszerek.:
szli alrendszer- hierarchia cscsa
nagyszli alrendszer
gyermeki alrendszer
A struktra cscsn a szlk kell hogy lljanak. Tekintlyk legyen. k azok, akik gondoskodnak a gyermekekrl, biztostjk a gyermek rzelmi, mentlis, szomatikus fejldst. Ebbe a nagyszlk is besegtenek.
A jl mkd csaldban az alrendszerek kztti hatrok tisztn kivehetk. Ha az alrendszeri hatrok elmosdnak a szerepekhez tartoz feladatok nem tisztzottak.
Jl mkd rendszernl a szlk viselkedsre jellemz:
autonmia jellemzi a szlket
klcsns fggsben llnak
folyamatossg rvnyesl kapcsolatukban, de ha vltozs van ahhoz is jl tudnak alkalmazkodni, gy hogy nem srl a kapcsolatuk
szvetsgesek
klcsnsen egyttmkdnek egymsrt s a gyermekeikrt. Akkor kpesek klcsns alkalmazkodsra, ha nem korltozza ket ms alrendszerbl kikerl csaldtag
a szlk kztt az egysg megteremtse a cl
mindezek alapja a szlk egyms irnti szeretete
Nem j, ha elmosdnak az alrendszeri hatrok:
Ha minden a gyermek eltt trtnik, hiba van j kapcsolata a szlkkel, ami nem neki val, az pszichs megterhelst jelent. A negatv rzseit magba zrja, pszichoszomatikus betegsg lphet fel. Elfordul, hogy az egyik szlvel a gyermek koalcira lp, ekkor a msik szl kirekesztettnek rzi magt.
Szli koalcik
apa-lnya koalci:
- kirekesztdik az anya, kit a meg nem felels tudata gytr, pszichoszomatikus tnetek jelentkezhetnek.
- a lny nem tapasztalja meg, hogy az anya szerepet hogy kellene majd betltenie
anya-fi koalci
- a kirekesztett apnl a meg nem felels tudata jelenik meg, de ezt prblja kompenzlni (munkahely, alkohol, msik kapcsolat)
- nem kap apa ill. frfi mintt a fi gyermek
- a fi ni gondolkodsmdot vesz fel
Kzs veszly: nem kapnak mintkat a gyerekek a konfliktusok megoldsra.
Ha merevek az alrendszeri hatrok a gyermek magra marad a csaldban, ez elmagnyosodshoz vezet. Antiszocilis magatarts alakulhat ki – nem tanulja meg a kapcsolatok ltrehozst.
Frusztrcit szenved el a terhektl: agresszivits, pszichoszomatikus betegsgek. alakulhatnak ki.
A spontn rtk- s normarendszer tadst a klnbz csaldtpusok befolysoljk. Plhegyi Ferenc a kvetkez csaldtpusokat rja le.
A dikttor:
Apa minden csaldtagtl elvrja, hogy t szolgljk. Az nzs vezeti a dikttor frjet.
Az anyakirlyn:
az irnyt, a csald kzpontja, tle fgg minden, de mindenki az akaratnak engedelmeskedik. Bizonytalan a pozcija, mert fellzadhatnak ellene.
A cipeked:
Az egsz csald rabszolgja. Minden teher az nyakba szakad. Az infantilis aptl a gyerek nem vrhat dntseket, kvetend rtkeket. A frj a knyelmrt feladja szemlyisgt, a gyermekek lelki fejldse megtrik, mert sem igazi frfit, sem igazi nies mintt nem lthatnak.
Egyenlsdi:
Mindkt fl kirly, joguk van nll, fggetlen gondolatokra, tervekre, tettekre. Alapveten nkzpont gondolkodsra hajlamost. A gyerek azonban nem kap egyrtelm tbaigaztst, kvetsre rdemes pldt.
Veszekedk:
Nem kpesek a msikat megrteni. Sebeket kapnak s osztogatnak. Vesztesek a gyermekek is, flnek, hiszen azok puszttjk egymst, akiktl letk fgg.
Elszigeteltek modellje:
Pros magnyban lnek. Mindketten kln vilgot hoztak ltre. A gyermek nem tudjk kihez ragaszkodjanak. A gyermekek is elmagnyosodnak.
Csonka csald:
Sok esetben, ha a hzastrsak csaldnak, azt hiszik, hogy a prvlaszts volt helytelen, holott a kapcsolatot nem gondoztk megfelelen. A csalds kvetkeztben elvlik, kilp a msik letbl, nem keresi a tovbbi egyttls megoldsait. Az egyedl nevel szlnek erejt meghalad feladatokkal kell megbirkznia, a gyerekek lelki fejldshez szksges nemi szerepmintk is eltnnek. Az anya kielgtetlen rzelmi szksgleteit a gyerekeivel ptolja, nem engedi ket felnni.
Marionett-mester:
A nagyszl meg van gyzdve arrl, hogy nlkle semmire sem mennnek a fiatalok. A fiatal pr fggetlensge ksleltetett, nehezen tudnak nllsodni. A szerepcsere veszlye ll fenn, a ketts nevels negatv hatsai rvnyeslhetnek.
A gyerek blvny:
A szlk nmagukat nem adtk a gyermeknek s ezt anyagi javakkal kompenzljk, csodljk t, nem adnak szmra megfelel kvetelmnyt, viselkedsi szablyokat, a trkpessg kialakulsnak feltteleit nem biztostjk. nzv vlhat felntt korban, a materilis rtkeket tartja szem eltt. Aki valban jt akar gyermeknek, az hzastrsval legyen nagyon j, szeretetteljes kapcsolatban, ez a lgkr teremti meg a csaldban a gyermek szmra az egszsges fejldst.
A psztor s nyja:
A szlk azonos szinten egyttmkdve tevkenykednek. A frfi letpldja vezeti a csaldot. Vezet szerepe szolglat, mint a psztor. Az asszony nlklzhetetlen trs, egyszerre figyel az ell halad frfira, s a brnyokra, gyermekeire. Az sszetarts, a szorosan egytt halads, ez adja meg a biztonsgot. Egytt maradni olyan csaldok tudnak, amelyben a hzastrsak kapcsolata szoros, szeretetteljes.
Beavatkozsi stratgik egy eset tkrben
1. Felknlt problma, annak racionlis megkzeltse
2. Esetismertets, problma, esemnyek folyamata
3. Csaldtagok problmja: Szemlyre szl problma megfogalmazsa
4. Kimeneti clok: mit kell felttlenl elrni a csaldnak
5. Megclzott rendszerek: Hivatalok, intzmnyek, egyesletek
6. Beavatkozsi irnyok: konkrt feladatok
Eset:
7 ves kisfi, egszsgi llapota megfelel, jl fejlett, energikus gyermek, els osztlyba jr egy fvrosi iskolba, magatartsi problmi vannak, figyelmetlen, trsaival agresszv, van egy 14 ves nvre, egy 10 ves btyja. Az anya neveli egyedl a gyerekeket, a szlk elvltak, az anynak agyvrzse volt, az rokkant nyugdjbl lnek, az apa fizeti a tartsdjat, ami minimlis meglhetsi lehetsget nyjt.
A 14 ves lny estnknt szrakozik, ht kzben is. A lny rossz tanul. Az apa idnknt megjelenik, ami felzaklatja a gyerekeket. A tantn megfigyelte, hogy havonta egyszer htfnknt klnsen nehz bnni a gyermekkel. 2 szobs laksban laknak, nagy a rendetlensg.
Felknlt problma:
Magatartsi zavarok
Teljestmnyzavarok
Iskolhoz val viszony
14 ves lny kimaradozsa
apa s a csald kapcsolata
pszichs srlsek
apa-gyermek kapcsolat zavarai
kisfi agresszija
anya egszsggyi problmja
Szemlyes problmk
anya
- a problmi miatt nem tudja feladatait teljesteni
- kapcsolati problmk
- egszsggyi problmk
- nevelsi problmk
- anyagi gondok
-
7 ves fi
- magatartsi s teljestmnyzavarok
- kapcsolati zavar
14 ves lny
- magatartsi zavar
- iskolai problmk
- kapcsolati zavarok
10 ves fi
- r is figyelni kell
apa
- kapcsolati zavarok
Kimeneti clok
|
Rendszerek, hivatalos intzmnyek
|
Konkrt feladatok
|
tanulsi problmk megszntetse
anyagi helyzet javtsa
letvezetsi problmk
kapcsolati problmk rendezse
magatartsi zavarok megszntetse
egszsggyi helyzet javtsa
pszichs llapot javtsa
kzps gyermek figyelemmel ksrse
|
iskola – egyttmkds
csaldsegt
Nevelsi tancsad
nkormnyzat
Munkagyi kzpont
E-i szakellts
|
Nevelsi tancsad
Csaldsegt – gondozn, aki az anynak segt a nevelsben
nkormnyzat: segly
Apa, mirt nem fizet tbbet, milyen kapcsolata volt a csalddal
Szakember (testvr kapcsolat alaktsa, a nvr segtsen az anynak, anya-gyermek kapcsolat rendezse)
letmdszervezs
|