Ttelek
A szerk. 2008.01.11. 11:53
7/A.
DEFORMITSOK III.
MELLKASI DEFORMITSOK (TYKMELL, TLCSRMELL)
S AZOK GYGYTESTNEVELSE
I. Tykmell (pectus carinatum)
A kiemelked szegycsont mellett a bordk behzdnak, a mellizmok megrvidlnek, a vll elre rotl. Ennek kvetkezmnye rendszerint a magas hti kifzis.
Feladata: a megrvidlt mellizmok nyjtsa, a hti szakasz merevsgnek feloldsa, a mly htizmok erteljes foglalkoztatsa. Mivel a szegycsont kiemelkedik, a trzsfeszt, mellkastgt, mellizomnyjt mozgsokat hason fekve kell vgeztetni.
Gyakran feltnen merev az egsz mellkas: elgtelen a tgulsi-beszklsi kpessg s ennek kvetkeztben algcsere. Fontos feladat egyrszt a mellkas rugalmassgnak fokozsa, msrszt a rekeszlgzs tkletestsvel az elgtelen lgzscsere javtsa.
II. Tlcsrmell (pectus excavatum)
A szegycsont als szakasza behzdik, ennek kvetkeztben a mellkasi szervek mkdse sem zavartalan. Eredete ltalban fejldsi rendellenessg. Ha ez az elvltozs slyosabb formj, szvpanaszokat is okozhat.
Mellkasemelssel, bordalgzssel, trzsfeszt gyakorlatokkal vltoztathatunk a mellkas alakjn. A mellkas tgtsra, a behzds megszntetsre kszgyakorlatokat alkalmazzunk. J hatsak a trdeltmaszban vgzett trzsfordtsok s az erteljes lgzgyakorlatok minden testhelyzetben.
- A mellkasi deformitsok korriglst, javtst mellkasfejlesztssel s a trzs izmainak megerstsvel kezdjk. A tarts javtst, a mellkas formlst clz mozgsokat minden esetben lgzssel kapcsoljuk ssze. A lgzsgyakorlatok alkalmazsnak tbbszrs jelentsge van: megteremtjk a gyengn fejlett mellkas jobb mkdsnek lehetsgt, a szervezet jobb anyagcserjt, emellett a lgzgyakorlatok a mellkas izomzatt erstik.
- A mellkas alakjnak vltoztatsval mind a htizmok s a hasizmok erstsrl gondoskodnunk kell. Az ersts trtnhet ellenllssal szemben, adhatunk ll kpessget fejleszt feladatokat s ignybevehetjk a szervezetet lendletes munkval.
- A mellkas alakja nem korriglhat a mly htizmokra hat mozgsok nlkl. A mly htizmok a gerinc tartsrt felelsek. A tarts javtsnl a csigolykat sszekt s thidal rvid izmoknak ppgy sok mozgsfeladatot kell kapniuk, mint a hossz htizmoknak.
- A felletes htizmokat a karmunka s a trzs tbbirny gyakorlatai foglalkoztatjk.
- Az elre rotl vllv miatt a vllvet s a lapockt tart izomzatot kell ersteni, s emellett fontos szerep jut a megrvidlt mellizmok nyjtsnak.
- A mellkas alakjnak megvltoztatst a mellizmok mellett a htizmok , a hasizom foglalkozttsval s lgzgyakorlatok alkalmazsval rhetjk el.
7/B.
AZ SZS SZEREPE A GYGYTESTNEVELSBEN.
FOGLALKOZS CLJA, FELPTSE, OKTAT SZEMLYE,
SZSNEMEK BETEGSGENKNTI ALKALMAZSNAK LEHTSGEI
Gygyszs: klnfle elvltozsok javtsa cljbl megfelel adagokban, megfelel mdszerekkel felhasznlt szs, s ms vzben vgezhet gyakorlatok sszessge.
Mind a gygytestnevels, mind a gygyszs hozzjrul a beteg gyermekek egszsges llapotnak visszalltshoz, vagyis a beteg gyermek rehabilitcijnak egyik eljrsa.
A gygyszs helye, clja s feladata:
1. oktatsi feladat, a gygytestnevels rszeknt kezeljk. Igy a gygytestnevels rszeknt vagy egy trsadalmi szervezet, vagy az iskola szervezeti keretein bell szervezett heti egy ill. kt alkalommal vgzett sporttevkenysg. Fontos, hogy szervesen illeszkedjen a gygytestnevels tevkenysghez, azzal egymsra pljn. Esetleg knnytett testnevels kiegszt foglalkozsaknt. Az iskola keretein bell mint tmegsport foglalkozs lehetne megoldani.
2. mint egszsggyi feladat, a prevenci s a rehabilitci rsze. Ezen bell megklnbztetnk mtt utni kzvetlen rehabilitciban szerepl gygyszst, valamint az azt kvet gygyszst. A kett kztti klnbsg a terhelsben, az szmedence nagysgban-mlysgben s az szmozgs elemeinek sszerendezsben van. Az szs a gygytorna szerves egysgben, azzal klcsnsen egytt dolgozva rje le jtkony hatst. Egyik sem nlklzheti a msik tevkenysget.
A gygyszs clja: A megfelel mdszerekkel, megfelel adagolssal vgzett rendszeres szs segtsgvel pozitiv irnyba megvltoztatni a gyermekek egszsgi llapott.
Feladata: a tornatermi foglalkozsokkal egytt, egymst kiegsztve, a gyermekek rossz egszsgi llapotnak megvltoztatsa.
- olyan szervezeti keret biztostsa, amely sportolsi lehetsget ad azon gyermekek szmra, akik ms sportban nem bizonythatjk be kpessgeiket.
- Gtolja meg a betegsgtudat kialakulst, biztostsa a rszorulknak , ami fejldskhz szksges – korrigljon, erstsen, nvelje az alkalmazkodkpessget.
- Fejlessze a gyermek egsz szemlyisgt.
Szerepe a gygytestnevelsben:
Az szs f rtke az, hogy tbbfle betegsgnl klnsebb mdosts nlkl, a megfelel szsnem s az optimlis terhels megvlasztsval mr jtkony hatst rthetnk el.
- A gygytestnevels elszeretettel alkalmazza azokat a testhelyzeteket (fekvs, trdels, trdeltmasz), ahol tehermentestve van mind a gerinc, mind a lb. Ennek a kittelnek maximlisan megfelel az szs.A vzszintes testhelyzet, a testsly a vzben viszonylagosan knnyebb vlik, ami ltal az izomzat knnytett felttelek kztt tud dolgozni. Az izmokat gy ersti, hogy kzben ms szervek (izletek, gerinc) nem krosodnak.
- A vzszintes testhelyzettel a statikai helyzet vltozsa a szv munkjt jelentsen megknnyti, knnyebb a vns ramls a szv fel s a szv is knnyebben keringteti a vrt, mint llhelyzetben. A hidrosztatikai felhajter megknnyti a kilgzst s nehezti a belgzst. A belgzs neheztse ltal ersti a lgzsben rsztvev izmokat. Ezzel hozzjrul a td vitlkapacitsnak nvelshez.
- Maga a vzben vgzett mozgs, a ms kzeg ms sportggal ssze nem hasonlthat pozitv thangolst vgez az idegrendszeren. A vzben elrt siker nbizalmat ad, ert, ami szksges a sikeres tovbbi munkhoz.
- A rendszeres munka ersti a szemlyisget, ami ltal jra megtallhatja helyt a sajt trsai kztt a gyermek, nehezebben vagy egyltaln nem alakul ki a betegsgtudat.
A sikeres gygyszs felttelrendszere:
- az uszoda, a tanmedence elhelyezse, vzmlysge, hfoka (30-33 fok)
- van –e nll tanuszoda
- az oktatsi rval egyidben ms foglalkozs is van –e az uszodban.
- Msknt kell dolgozni nll tanuszodval, s msknt a versenymedencvel egyttlv tanmedencvel.
Az oktat szemlye, pedaggiai, szakmai felkszltsge
Az oktats sznvonalt dnten befolysolja az oktat pedaggiai, szakmai felkszltsge.
A szakmai felkszltsg a vzhezszoktats s az szstechnikk oktatshoz szksges gyakorlatanyag birtoklst jelenti. Jellemz, hogy minden oktat gyakorlattrhzban vannak sajt maga ltal tovbbfejlesztett s rendszeresen alkalmazott mdszerek.
Az oktat szemlyt mint az oktatsi folyamat vezet tnyezjt tbbszrsen ki kell emelni. Az oktat, a testnevel, a gygytornsz ennek a pedaggiai folyamatnak a kulcsfigurja. Dntek a szemlyisgjegyei, viselkedsformja, a hanghordozsa, beszdkszsge a fellpse s eszttikuma.
Fontos, hogy az oktat rrl rra rtkelje magt, a j megoldsokat raktrozza el s fejlessze tovbb a rosszakat javtsa, illetve hagyja el.
Lnyeges ezenkvl:
- az oktat ismerje a csoportjba tartoz gyerekek letkori sajtossgait, annak megfelelen viselkedjen
- ki kell hasznlnia a kisgyermek rzelmi teltettsgt, minden gyermek tudsvgyt, motivciit
- bizalmi kapcsolatot kell kialaktania az szkkal
- a kicsiknl brmely formban szerepeljen minl tbb jtk.
Az szs szervezeti keretei, szervezsi feladatai:
- alaptvnyi, egyesleti, iskolai stb…
- krlmnyek megteremetse (szemlyi s trgyi)
- tmogatsi lehetsgek.
Egyes betegsgtpusoknak megfelel szsnemek:
Tykmell: mell-gyors-pillang
Tlcsrmell: ht – gyors
Domborht: htszs
Laposht: gyors-pillang
Scoliosis: htszs, oldal ill. krbeszs
gyki lordozis: htszs
Cspficam melllbtemp, hton s hason
Trd: gyors, ht – pillang
Asthma: ht-mell-gyors
Szvbetegsgek : minden fajta, fknt gyorsszs
Elhzott gyerekek: brmely szsnem
Cukorbetegek: brmely szs, figyelni kell a terhelsre! Vrcukorszint sllyeds miatt!
|