szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA : XI.

XI.

A szerk.  2007.09.28. 20:38

11. Az együttes élmény, a társas viselkedés fejlődése. A vezető és a csoport kapcsolata, a vezető befolyása a csoport teljesítményére.

11. Az együttes élmény, a társas viselkedés fejlődése. A vezető és a csoport kapcsolata, a vezető befolyása a csoport teljesítményére.

 

A családot minden csoporttagság archetípusának (előképének) tekintjük, mivel itt kapja meg a gyermek az első csoportélményét és a későbbi csoporthoz való kapcsolódás motivációi is itt alakulnak ki.

A csoport és így a család feladata:

·         stresszoldás

·         érzelmi vagy egyéb szükséglet-kielégítés, pl.: magány elkerülése

·         a kommunikáció, és az interakciós képességek fejlődése

·         a családban kell megszereznie társas kompetenciáját, amelyekkel képes lesz később a csoportba való beilleszkedésre.

 

Élménytöbblethez jutunk mind a családban, mind a csoportban.

A családban és a csoportban jelen vannak a csoportfolyamatokra jellemző törvényszerűségek.

Jelen van:

·         interdependencia (=kölcsönös függőség)

·         csoporthierarchia (=a csoportban elfogat hely)

·         csoportszerep: minden csoportban - akár családcsoport, akár más csoport - mindenki szerepet tölt be, illetve mindenkitől elvárnak szerepeket, aminek meg kell felelnie.

·         célkitűzés

·         normaképzés

A család, mint korai csoportminta, tehát kialakítja a gyermekben a csoportosulással kapcsolatos attitűdöket, a közösségi elv szerinti együttműködési készséget. Természetesen ezt nem minden család teszi egyenlő mértékben. Függ attól, hogy mennyire nyitott vagy zárt, autokratikus vagy demokratikus a család, a társadalmi vagy az egyéni célokat tartja fontosabbnak.

A gyermek családon belüli csoportviszonya alapvetően abban tér el a későbbi csoporthelyzetétől, hogy:

·         a gyermek magától értetődőnek vesz minden jelenséget a családban

·         a többé-kevésbé interiorizált tekintélyt hosszú ideig feltétel nélkül elismerik, pl.: pedofil próbálkozások

·         a családnak, mint csoportnak a gyermek szemében nincs alternatívája

 

Piaget szerint a felnőttek világát szimbolizáló családi csoport normái az engedelmeskedést, a tekintélyen alapuló ragaszkodást, a kikényszeríttet fegyelmezettséget írják elő a gyermek számára, míg a kortárscsoportokban másfajta erkölcsi szabály uralkodik

A kölcsönös megegyezés és együttműködés, a kölcsönös tisztelet és az önként vállalt fegyelem jellemzi az egészséges kortárscsoportot. Mindez már az önkormányzatiság, a demokrácia tanulásának a terepe.

A kortárscsoport az egyetlen, ahol egyenlőségen alapuló viszonyokra is számíthatunk, kétoldali kapcsolatokat adhatunk és köthetünk, míg a szülői, tanári, munkahelyi kapcsolatokban egyoldalú függőséget várnak el tőlünk.

A kortárscsoportok segítenek abban is, hogy a szülőktől való leválással járó szorongást csökkentik, betöltik az intim szülői kapcsolatok elmaradásával keletkező űrt, és megvédenek az elszigetelődéstől.

Valódi kortárscsoportok serdülőkorra alakulnak ki, addig a család mellé kiegészítésképpen tartoznak, de serdülőkortól helyettesítik is már a családi csoportot. Mindezekért nagy pedagógiai lehetőségek szunnyadnak a kortárscsoport jelenségében.

 

Mérei Ferenc

1945 és 1948 között végzett kutatásai példátlanok a magyar szociálpszichológia történetében. Az általa bevezetett módszer, az aktometria – a társas események formális regisztrálása.

E vonatkozásban Lewin eszméjét fejleszti tovább: több megfigyelő egyidejűleg regisztrálja a közösség történéseit, más-más nézőpontból.

A csoportalakulás fázisait Mérei a következőképpen bontja le:

1.       együttlét: a gyermekek egymás társaságában vannak, de semmiféle strukturált kapcsolat nem alakul ki közöttük

2.       együttmozgás: a csoportot a mozgás tartja össze

3.       tárgy körüli összeverődés: együtt szemlélnek egy tárgyat, anélkül, hogy összehangoltan csinálnának bármit is – ha esetleg tevékenykednek a tárggyal, az mindenkinek a „magánügye”

4.       összedolgozás: a cselekvések koordinálódnak, de ez még csak a tárgy körüli összeverődés aktívabb változata, a leggyakrabban építkezés közben figyelhető meg.

5.       Szerepszerű differenciálódás 8maga a szereposztás származhat a tevékenységből,  vagy a csoport szervezetéből is)

Vizsgálta még:

Alapjelenség, az utalás

Baráti társaságban, szerelmespárokban vagy óvodai-iskolai csoportokban egyaránt megfigyelhető jelenség: egy korábbi együttes cselekvés egyik elemének megismétlése visszaidézi az egész kollektív élményt, annak eredeti érzel töltésével együtt. A játék viszonylag sokáig tart. Sokan vesznek részt benne. A játéknak nincs vezetője, legfeljebb egy-egy részletes kezdeményezője Pl.: tűzoltós játék. A szerepek nagyrészt spontán választással alakulnak ki. Utána 2 nappal egy kislány a szabadjáték közben felkiáltott: „megégek”. Ezzel a gyerekek felidézték a tűzoltós játékot.

 

Vezető és csoport kapcsolata

A gyermekcsoportokban azok a tipikus vezetők, akiknek a szociális penetranciája (= társas hatékonysága) magas. Felmerül a kérdés, vajon ki a hatékonyabb – a csoport, amelynek már kialakultak a maga szokásai, intézményei, élményközössége, vagy a vezető, akinek szociális penetranciája magasabb.

A kísérletben átlagos gyerekek csoportját állították szembe igen hatékony vezetővel. A következő fejlemények fordultak elő:

§         vezető teljesen beolvadt a csoportba, megszűnik vezető lenni

§         a vezető követi a tradíciókat, de megőrzi az utasító jogkörét

§         a vezető alkalmazkodik a csoporthoz, de megszerzi a tagok tulajdonában lévő tárgyakat

§         a magas szociális penetranciájájú gyermek a tradíciók új formaváltozásait hozza létre. Újításokat vezet be.

§         a vezető elsöpri a csoport meglévő normáit, s teljesen új hagyományokat vezet be. Ez a legritkább.

A vezető befolyása a csoport teljesítményére

 

3 féle vezetési stílus

Lewin, White és Lippit nevezetes kísérletében gyermekcsoportok viselkedését figyelték 3 féle vezetői magatartás mellett:

§         az autokratikus vezető parancsuralmi rendszert tartott fenn

§         a demokratikus vezető a csoporton belüli spontán megbeszélésre épített

§         a laisse-faire vezető elhanyagolta a csoportot

 

A szociálpszichológusok azt a jelenséget vizsgálták, hogy milyen hatása van a tanári vezető stílusnak az osztályklíma kialakulásában. Ezt a kutatássorozatot 3 amerikai szociálpszichológus végezte: Lewin, Lippet, White. Kutatásaik középpontjában az a kérdés állt, hogy milyen hatással vannak az osztály klímájára a különböző tanári vezetési stílusok. Eredmény:

·        demokratikus               autokratikus                 laissez faire

 

A vizsgálat a következőképpen zajlott le.

A részt vevő, ötödik osztályos diákokat önként jelentkezők közül választották ki Iowa City iskoláiból. Feladatuk az volt, hogy különböző szakköri tevékenységekben vegyenek rész, melyek célja a diákok számára is nyilvánvalóan kreatív munka volt: színházi álarcok, maszkok megtervezése és elkészítése, repülőmodell-készítés, stb.

A vizsgálat megkezdése előtt szociometrikus vizsgálatokat készítettek az iskolában, és a diákokat úgy osztották be  a különböző csoportokba, hogy a csoportok belső szerkezete lényegében hasonló legyen. Egy-egy szakkörbe öt diák került. Annak érdekében, hogy értsék a csoportlojalitást, mindegyik csoport saját szobát kapott, a csoport tagjai választották klubjuk nevét, és ők díszítették fel a klubhelyiséget is.

A kísérletet úgy szervezték meg, hogy mindegyik csoportnak lehetősége volt kipróbálnia az összes lehetséges vezetői stílust. A csoportok élére egy felnőtt férfi került vezetőnek. Az volt a megbízatása, hogy viselkedésével olyan légkört teremtsen a csoportokon belül, amely vagy autokrata, vagy demokratikus klímát hoz létre a csoportban. A csoportok 3-6 hétig tartó időszakon keresztül dolgoztak együtt. Minden hetes periódus letelte után a vezetők váltották egymást. Viszont a korábban szerzett tapasztalatok befolyással vannak az adott időszak kísérleti klímájára, vagyis a diákok magatartására. Ezt a problémát úgy próbálták feloldani, hogy mindegyik csoportban más és más sorrendben követték egymást a különböző vezetési stílusok.

Autokratikus vezetés

A csoport vezetője részletesen előírta a csoportfoglalkozások teendőit, meghatározta a tennivalókat, a csoport minden egyes tagjának részletes utasításokat adott arról, hogy az adott munkafolyamatban milyen tennivalókat kell elvégezni. Meghatározta, hogy mely diákok dolgozhatnak együtt, és ebben egyáltalán nem vette tekintetbe a diákok kívánságait, vonzalmait. Ha megdicsérte vagy kritizálta a résztvevőket, akkor kritikája vagy dicsérete inkább személyesnek volt nevezhető, mint objektívnek. A csoport vezetőjének elismerése és elmarasztalása egy olyanfajta hierarchiát hozott létre, amelyben kiskirályként uralkodott a csoport fölött.

 

Demokratikus vezetés

A tennivalókat úgy határozták meg, hogy a csoport tagjai a tevékenység megkezdése előtt megbeszélést tartottak, majd döntést hoztak.

Tehát a csoport vezetője közben „irányelveket” fogalmazott meg, javaslatokat tett. Az volt a feladata, hogy segítsen a csoportnak az általánosabb célok kialakításában, és alternatív megoldásokat javasoljon a célok megvalósítása érdekében. A vezető ellátta a csoportot információkkal, amikor arra volt szükségük.

A csoportvezetésnek az volt a célja, hogy a csoport önigazgatását úgy ösztönözze, hogy bátorítsa a problémák szabad megvitatását, elősegítse a csoport döntéshozatalát, és biztosítsa a többségi szavazat érvényesülését.

A vezetőnek objektíven kellett megítélnie az eredményeket akkor is, amikor megdicsérte vagy bírálta a csoport tagjait. Ennek az volt a célja, hogy bátorítsa és erősítse a csoport tagjaiban azt a gondolkodásmódot, amelynek során egyre inkább képesek lesznek saját maguk értékelni saját munkájukat, anélkül, hogy függő viszonyban lennének a vezetőtől.

 

Laisser faire (teljesen ráhagyó) vezetés

Eredetileg nem is tervezték a kutatássorozatba, csak az egyik kísérletnél az egyik demokratikus vezető munkája kudarcot vallott és így „iktatták be”.

A vezető nem vett részt a célok kitűzésében, nem adott semmiféle segítséget a célok elérésére és nem szólt bele a csoporton belüli partnerválasztásba. Akkor adott információkat, ha kérték. A munkafolyamatokban nem vett részt, nem dicsért és nem kiabált. Ez a klíma majdnem teljes szabadságot biztosított az egyén számára.

 

Eredmények

Autokratikus:

A csoportmagatartás engedékenynek és alázatosnak bizonyult. A diákok csak akkor éreztek ösztönzést arra, hogy tevékenykedjenek, amikor a vezetőjük jelen volt. Amikor a vezető elhagyta a szobát, a munka intenzitása csökkent. Néhányan ellenségesen viselkedtek a vezetővel szemben, az azonban rejtett maradt. Ebben a klímában nagy feszültség uralkodott a tagok között, az ellenségeskedés is gyakori volt, amely főként a csoport egy tagjára irányult.

 

Demokratikus:

A résztevők hatékonysága nagyobb volt a társas célok megvalósításában, és a munka céljainak elérésében. A csoport belső kohéziója erősebb volt, és csoportösszetartozás-tudat alakult ki. Élénkebbek voltak, kifejezték individualitásukat is. Ez a klíma ösztönözte a részvételt, a diákok jobban igényelték a tisztességes játék szabályait, és kevesebbet foglalkoztak a státuszbeli helyzetükkel. Kritikai megjegyzéseik objektívek voltak, kevésbé személyeskedők, mint a többi csoportban.

 

Laissez faire:

Megpróbálkoztak ugyan azzal, hogy közösen hozzák meg döntéseiket, de az együttműködésre irányuló törekvésük hamarosan meggyengült. A tagok időnként agresszíven viselkedtek egymással szemben, amit a megfigyelők részben tétlenségnek, részben az eredményesség hiányából eredő frusztrációnak és részben annak tulajdonítottak, hogy hiányzott a csoportból az a felnőtt, akit a csoport tagjai tisztelhettek volna. Egyetlen célt sem tudtak megvalósítani. A tagok magatartását a státusz-presztízs orientálta, és a csoporton belüli rend nagyon hamar összeomlott. A diákoknak csak a töredéke vállalkozott arra a foglalkozás végén, hogy kitisztítsa a helyiséget, míg a demokratikus csoportban önként jelentkeztek.

 

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a demokratikus vezetés nemcsak nagyobb hatékonyságot, produktivitást eredményez, hanem kevesebb stresszel jár a csoport tagjai számára, és jobban kielégíti őket az ilyen légkörben végzett munka. Az emberi interakció sokkal hatékonyabb, mint az autokratikus klímájú csoportban, mégpedig azért, mert jobban ösztönzi a résztvevőket, jobban  motiválja őket a részvételre.

A demokratikus vezetésű csoportot meg kell különböztetni a laissez faire vezetésű csoporttól, mert az előbbi megköveteli a rendet és a tekintélyes személyt is.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!