Pedagógiai Pszichológia
A szerk. 2008.01.08. 15:03
|
Nyugat-Magyarországi Egyetem
Benedek Elek Pedagógiai Kar
|
Tantárgy neve:
Pedagógiai pszichológia
|
Oktató neve:
|
Szak:
|
Tagozat:
|
Tanév:
2006/07/2
|
Ajánlott félév:
|
Kreditszáma:
1
|
Félévi óraszám:
5/0
|
Tantárgy kódja:
BSLB8PSG02
|
Tantárgy előfeltételének kódja:
|
Félév zárása:*
Gyakorlati jegy
|
Tantárgy típusa: **
|
Tanszék:
B-Pszichológia Tanszék (TáPI)
|
Tantárgyfelelős neve:
Zsubrits Attila
|
* gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, kritérium-követelmény
** kötelező, kötelezően választható, szabadon választható
|
A tantárgy célja:
A nevelési és oktatási intézmények pedagógiai munkájának lényegesebb lélektani jelenségeinek, törvényszerűségeinek megismertetése.
Az oktatás, a fejlesztés és nevelés folyamatában felmerülő problémák, konfliktusok pszichológiai szempontú értelmezési és elemzési képességének kialakítása.
A harmonikus személyiségfejlesztés feltételrendszerének megismertetése, és az eredményes személyiségfejlesztéshez szükséges módszerek elsajátítása.
|
Témakörök:
1. A pedagógiai pszichológia tárgya, rendszere, kutatási módszerei.
2. A pedagógiai hatás pszichológiája.
3. A személyiségfejlesztés törvényei.
4. Az iskoláskorú gyermek személyisége.
5. A személyiség megismerésének, tanulmányozásának módszerei.
6. A nevelési folyamat pszichológiai szempontú elemzése.
7. A személyiségfejlesztés területei.
8. A nevelési módszerek pszichológiai elemzése.
9. Intelligencia, kreativitás és tehetség kérdéskörei.
10. A tanítási-tanulási folyamat pszichológiai szempontú elemzése.
11. Motiváció és értékelés. Tanulási modellek.
12. A pedagógus személyisége. Pályaszocializáció, pályafejlődés.
13. Mentálhigiénés prevenció. Burnout jelensége pedagógusoknál.
14. Az eltérő bánásmódot igénylő gyerekek oktatása-nevelése. Az integráció kérdésköre.
15. Társintézményekkel, társszakmákkal való együttműködés. A Pedagógiai Szakszolgálat tevékenységköre. Az iskolapszichológus feladatai.
|
Irodalom:
Kötelező irodalom:
Tóth L.(2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó. Debrecen.
P.Balogh K.- Gergencsik E.(1998): Pedagógiai-pszichológia. Tankönyvkiadó, Bp.
Ajánlott irodalom:
Balogh L.- Tóth L.(szerk.)(1997, 1998): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I.,II. Kossuth Egyetem Kiadó, Debrecen.
Bagdy Emőke – Telkes József (1990): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Bp.
Csányi Yvonne(2000): A speciális nevelési szükségletű gyermekek és fiatalok integrált nevelése-oktatása. In: Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. Bp.379-408.
Horányi A.-Hoffmann G.(1999): Pszichológiai és pedagógiai szolgálat a Nevelési Tanácsadóban. OKKER Kiadói Kft. 206-228.
N. Kollár Katalin – Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris kiadó, Bp.
Kósáné Ormai Vera (1999). Pszichológus az iskolában. OKKER Kiadói Kft.,Bp.
Petróczi E. (1999): A kiégés jelensége pedagógusoknál. In: Vajda Zsuzsanna (szerk.): Pszichológia és nevelés. Akadémiai Kiadó, Bp. 127-139.
Tóth L. (2000): Pszichológiai módszerek a tanulók megismeréséhez. Kossuth E. Debrecen.
|
A félév teljesítésének feltételei (gyakorlati jegy esetében):
Az előadásokon való részvétel.
Eredményes zárthelyi dolgozat, a tananyagból.
|
A vizsgára bocsátás feltételei és a számonkérés témakörei (kollokvium, szigorlat esetében):
-
|
|
|
|
|
Sopron, 2007. február 5.
|