Biblioterápia
A szerk. 2008.01.08. 16:49
Tantárgyi tematika
a 2004/2005-ös tanév 1. félévére
A tantárgy neve: Biblioterápia
„És az élet olyan, mint a szél,
És ami van, semmit sem ér,
S kell az igazító tenyér,
Jók sugalma, mindennél jobb kenyér,
…kiáltás el – nem múlásért.”
(Fodor József)
A tantárgyfelelős neve: Gödéné dr. Török Ildikó főiskolai docens
Oktatók: Gödéné dr. Török Ildikó főiskolai docens
Szak, tagozat megnevezése: Óvodapedagógus nappali
Óraszáma: 1/1 óra
A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A biblioterápiás ismeretanyag felvázolása. A biblioterápia első megközelítésben könyvek általi gyógyítást jelent. A rendszeresen olvasó ember sokszor nincs tudatában annak, hogy kulturális szokása az olvasás nagyban elősegíti mentális egészségének megőrzését. A biblioterápiás csoportbeszélgetésben a könyv, többnyire szépirodalmi szöveg a mű és az olvasó személyes találkozását szolgálja, szabad teret ad a fölmerülő érzelmek, emlékek, gondolattársítások, problémák kifejezésének és közös megvitatásának.
A hallgató személyes olvasottságához, olvasói ízléséhez kötjük a biblioterápia elemi tudnivalóit.
A tantárgy tartalma, feldolgozandó témakörök:
Az olvasás gyönyörűsége
Az esztétikai érték és az olvasmányélmény
A biblioterápia fogalma, meghatározása
A biblioterápia fajtái
A biblioterápia módszerei
Alkalmazási területek, különös tekintettel a prevencióra a pedagógiai területen
A biblioterápia olvasásszociológiai és olvasáslélektani megközelítés
A műválasztás kérdésköre, műválasztás a terápiás gyakorlatban
A műválasztás a pedagógiai munkában – a gyermekek műválasztása
Irodalmi művek elemzése biblioterápiás alkalmazásuk vetületében
Házi dolgozat készítése
Az ellenőrzés, (számonkérés) módja: aláírás
A félév elfogadásának feltétele: Az órák rendszeres látogatása, a dolgozat leadása
Kötelező irodalom és ajánlott irodalom:
Dr. Bartos Éva: Olvasókönyv a biblioterápiáról. Bp., OSZK KMK, 1989.
Gereben Ferenc: A magyar olvasáskultúra határon túli régiói. In: Új Pedagógiai Szemle 199/3
Halász László: Szociális megismerés és irodalmi megértés. Bp., Akadémiai Kiadó, 1990.
Hász Erzsébet: Irodalomterápia I-III.
Bp., Animula-Gondolat Kiadó, Új Terápiák – Művészeti Terápiák Alapítvány, 1995.
Nagy Attila: Olvasásra nevelés és pedagógusképzés. Bp.,OSZK 7.1994
Hegedűs Géza: Az olvasás gyönyörűsége. Bp., Móra Kiadó, 1978.
Buda Béla: Empátia – a beleélés lélektana. Bp., Ego School, 1993.9.10.13.14. fejezet
Vekerdy Tamás: Honnan? Hová? Beszélgetések az élet céljáról. Bp., Kis-Lant Kiadó, 1994.
Konrad Lorenz: A civilizált emberiség nyolc halálos bűne.
Sopron, Kulturális Szolgáltató Kisszövetkezet, 1998.
Gyökössy Endre: Életápolás (részletek). Bp., Kálvin Kiadó, 1993.
Mi marad, ha hiányzik életünk közepe?
Agresszivitás vagy pszichoaktivitás?
Szeretet? Az mi?
A szeretet pszichofizikája
Lázadások kora és lélektana
Mit tehetünk a családért?
Kallódó emberek
J. Shinoda Bolen: Bennünk élő istennők. Debrecen, Stúdium Effektíve Kiadó, 1989.
Gödéné dr. Török Ildikó: A mese a lélek orvossága.
Szociális Munka, 2000. ápr-jún. XII. évf. 2. szám
Terápiák című kurzushoz jegyzet; összeállította: Németh László BEPF, Sopron 1999. október
Gödéné dr. Török Ildikó
főiskolai docens
Sopron, 2004. szeptember 15.
|