PED PSZI ÓRAI ANYAG
A szerk. 2008.01.10. 10:11
pps. prezentáció alapján
4
Az IQ és a genetikus kapcsolat
Kapcsolat: Korreláció:
Együtt nevelt egypetéjű ikrek 0.86
Külön nevelt egypetéjű ikrek 0.72
Kétpetéjű ikrek (együtt nevelt) 0.6
Testvérek (együtt nevelt) 0.47
Testvérek (külön nevelt) 0.24
Szülő – gyerek 0.4
Nevelőszülő – gyerek 0.31
Unokatestvér 0.15
Kreativitás
Fogalma:
alkotóképesség, eredeti látásmód, eredeti problémamegoldás
A divergens gondolkodás értelmezése
Torrance:
a kreativitás jegyei:
1. Fluencia, 2. Flexibilitás, 3. Originalitás
A kreativitást elősegítő nevelői tulajdonságok:
a gyermek gondolkodására koncentrálás
önállóság hangsúlyozása
új ötletek támogatása
a gyerekek döntéseinek elfogadása
segítő attitűd
nyitott kérdések használata – problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
a kreatív ötletek értékelése
Játékosság támogatása
valódi érdeklődés
AZ ELTÉRŐ BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ GYEREKEK CSOPORTJAI (Tóth László szerint):
- Lassú tanulók
- Tehetséges tanulók
- Hátrányos helyzetű tanulók
- Tanulási zavarral küzdő tanulók
- Alulteljesítő tanulók
- Nehezen nevelhető tanulók
- Gyógypedagógiai ellátásra szoruló gyerekek.
A lassú tanulók jellemzői:
Alacsonyabb IQ (70-85)
Éretlenebbek, lassabban fejlődnek
Alacsony frusztrációs tolerancia
Alulértékelés
Figyelmi problémák
Intellektuális képességeik gyengébbek
Terápiák: kompenzáló oktatás, korrekciós oktatás
Renzulli tehetség definíciója:
Mönks: tehetséget támogató színterek:
A tehetségfejlesztés stratégiái.
- Gyorsítás, léptetés
- Gazdagítás, dúsítás
- Elkülönítés
Hátrányos helyzetű tanulók
Alacsony szocioökonómia státusz
Kedvezőtlen a család életvitele
Ingerszegény környezet
A tudás nem érték
Rossz tanulmányi előmenetel
Igénytelen pályaválasztás
Lehetőségek: sztereotipizálás mellőzése, társadalmi támogatás, orvosi ellátás, étkezés biztosítása, speciális motiválási eljárások kipróbálása.
Tanulási zavarral küzdő tanulók csoportjai:
- Diszlexia
- Diszgráfia
- Diszkalkulia
Általános jegyei a tanulási zavaroknak:
Az alapvető pszichikai folyamatok rendellenessége
Tanulási nehézség
Normál intellektussal rendelkeznek
Ok: a központi idegrendszer működésének zavara (Genetikai okok, Agysérülés, MCD, ingerszegény környezet, alultápláltság)
Terápia: individualizált oktatási terv
Alulteljesítő tanulók legfontosabb jegyei:
Lényege: képességei alatt teljesít tartósan a gyerek
Nincs organikus és funkcionális probléma
Valamennyi tantárgyra kiterjed
Nem található egyetlen ok a háttérben
Általában érzelmi és szociális okok miatt alakul ki.
Terápia: pszichodinamikai beavatkozás, tanulási-iskolai környezet megváltoztatása, készségfejlesztés, szűrés és prevenció
Nehezen nevelhető tanulók jellemzői:
- Eltérő magatartás
- Alkalmazkodási-beilleszkedési nehézség
- Általános nevelési módszerek eredménytelenek
- Speciális intézeti elhelyezés nem szükséges
- Normál IQ
Nehezen nevelhetőség tünetei és okai
Agresszív-támadó magatartás
Regresszív-védekező magatartás
Erkölcsi magatartás zavarai: hazudozás, lopás, szökés-csavargás.
Ok: környezeti-pszichoszociális tényezők: kedvezőtlen családi légkör, helytelen nevelési eljárások
Terápia: prevenció, korrekció, külső szakember.
Gyógypedagógiai problémák, SNI:
- Hallásukban akadályozottak
- Mozgásukban akadályozottak
- Beszédben akadályozottak
- Tanulásban akadályozottak
- Látásukban akadályozottak
Ellátásuk: integráció, szegregált gyógypedagógiai iskolák
Integráció fogalma
Személyi és tárgyi feltételek: szakemberek, épület berendezése, eszközök, speciális taneszközök, tantervi változások
Az integráció formái:
- Teljes integráció
- Részleges integráció
- Szociális integráció
- „hideg” vagy spontán integráció
A pedagógiai szakszolgálati központ
Kapcsolatai: Iskola, óvoda, iskola-óvodapszichológus, pedagógusok. Gyermek és családvédelmi intézmények szakemberei. Gyámhivatal. Tanulási képességet vizsgáló Szakértői és rehabilitációs bizottság. Gyermekterápiás intézmények. Családsegítő intézmények. Stb.
Jelentkezés önkéntesen történik, szülő kérheti vagy pedagógus irányíthatja a gyereket a nevelési tanácsadásra. A gyermekvédelmi törvény a gyermekek érdekeit helyezi előtérbe.
Iskolapszichológus tevékenységköre
- Pszichológiai tárgyú felmérések, vizsgálatok végzése.
- Óralátogatások.
- Tanulókkal történő közvetlen foglalkozás: egyéni esetek ellátása, közösségekkel foglalkozás.
- Tehetséggondozás.
- Pedagógusokkal munkakapcsolat.
- Iskolában a mentálhigiénés szemlélet érvényesítése.
- Szülőkkel való együttműködés. Szülői értekezlet, fogadónap, konzultációs lehetőség biztosítása.
- Egyéb feladatok a helyi igények alapján
|