CSALÁDSEGÍTÉS
A szerk. 2008.01.11. 11:29
Segédanyag 4. rész
Segítő beavatkozás rendszere
Társadalomi nagyságrendek szintjei
Családi életciklusok
Egyéni fejlődési szükségletek, szociális kapcsolatok
A segítő beavatkozások rendszerének kialakításánál
figyelembe veendő szempontsor
1./ Társadalmi nagyságrendek /társadalmi szintek, társas-ökológiai megközelítés/; (U.Bronfenbrenner,1979.)
2./ Családi életciklusok /mint a társadalom alapegységeinek fejlődési periódusai, s egyben az egyensúly megbomlások periódusai/; (R.Hill, 1964.)
3./ Az egyéni fejlődési szükségletek, mint változó feltételrendszerek /fejlődéslélektani szempont/; (E.H.Erikson;1959, Karácsony S.)
4./ Az egyéni szignifikáns szociális kapcsolatkörök, mint az élettér személyi /szociális, társas/ feltételrendszere /szociálpszichológiai szempont/; (Erikson, Karácsony))
5./ Alapvető, jellemző tevékenységformák, mint a szükségletkielégítés korspecifikus aktivitásának megjelenései /tevékenységi szint pedagógiai konzekvenciákkal/; (Erikson, Karácsony)
6./ A fejlődési krízisek hiányállapot-mutatói, melyek a sikertelen szocializáció korcsoporti jellemzői /Fejlődéslélektani szempont/. (Erikson)
A társadalmi nagyságrendek szintjei
- makrotársadalom /állam, társadalmi, politikai berendezkedés/
- exotársadalom /helyi társadalom; lakóhelyi körzet, "community" /
- mezotársadalom /szomszédság, baráti-, tevékenységi körök/
- mikrotársadalom /a család/
Családi életciklusok
a./ újonan házasodott pár családja;
b./ csecsemős család;
c./ kisgyermekes család;
d,/ iskoláskorú gyermekes család;
e./ serdülő korú gyermekes család;
f./ felnövekedett gyermeket kibocsátó család;
g./ magukra maradt, még aktív szülők családja;
h./ inaktív öreg házaspár családja.
Egyéni fejlődés szükségletei
a./ 0-1 év: fiziológiai szükségletek, biztonságérzet, bizalom
b./ 1-3 év: szeretet, önálló cselekvés, autonómia
c./ 3-6 év: iniciativ viselkedés, kezdeményezés, aktivitás
d./ 6-10 év: tudásszomj, tanulás, intellektuális elsajátítás,
teljesítmény, elismerés
e./ 10-16 év: önkipróbálás, kísérletezés a saját erővel, identitás
f./ 16-18 év: intimitás, szolidaritás, eszmeiség, életfilozófia, "harc", partnerség
Jelentőséggel bró szociális kapcsolatok
a./ csecsemőkor /0-1 év/: anya
b./ kisgyermekkor /1-3/: apa /de az anya megmarad/
c./ óvodáskor /3-6/: alapcsalád
d./ iskoláskor /6-10/: szomszédság, iskola /pedagógus, "munkavetező"/
e./ serdülőkor 10-16/: kortárscsoport, kívülálló csoportok, társak csoportja, "ideál-"felnőttek
f./ ifjúkor /16-18/: barátok, másik nemű partner, "tréner"
A korcsoportokra jellemző alapvető tevékenységformák:
a./ csecsemőkor: a környezet érzékelő megismerése, ad-kap tevékenység,
b./ kisgyermekkor: játék /mozgásfejlődés, nagymozgások, manipuláció, szenzomotoros tevékenység, megfog-kapaszkodik,/
c./ óvodáskor: játék /fejlettebb mozgások, szenzomotoros viselkedés, kooperációs cselekvések, szociális szereptanulás/
d./ iskoláskor: tanulás /munkakedv által vezérelt versengés/ gyűjtés, kortársakkal folytatott állandó kommunikáció, együttműködés, dolgok készítése,
e./ serdülőkor: önmagát meghatározó külső-belső cselekvések, gondolkodás /önmaga lenni, vagy nem lenni/
f./ fiatal felnőttkor: önmaga megtalálása a másikban, felfokozott kommunikáció /meta- és verbális/ az intim kapcsolatokban.
Fejlődési krízisek, ill. azok hiányállapotai, mutatói:
a./ csecsemőkor: bizalomhiány
b./ kisgyermekkor: szégyen, kétség, visszahúzódás, szeretetlenség /agresszió, dac/
c./ óvodáskor: bűntudat - regresszív v. agresszív viselkedés, állandó belső feszültség, kapkodás, neurotikus reakciók;
d./ iskoláskor: kisebbségi érzés, inaktivitás, érdeklődés hiány, tanulási problémák;
e./ serdülőkor: identitászavar - devianciák;
f./ ifjú felnőttkor: izoláció, felszínes és felelősség nélküli kapcsolatok.
|