szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
REHABILITÁCIÓ
REHABILITÁCIÓ : PEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓ

PEDAGÓGIAI REHABILITÁCIÓ

A szerk.  2008.01.29. 08:49

2. rész pps. alapján

Középsúlyos értelmi akadályozott (IQ.:20-49)

 

önálló életvezetésre, családalapításra nem vagy segítséggel képesek.

Önállóságuk fejlesztéssel növelhető. Tanulmányaikat foglalkoztató intézményekben végzik, majd idősebb korban szociális foglalkoztató intézményekbe, napközi otthonokba járnak.

Egyszerűbb munkafolyamatok elvégzésére képesek. Kommunikációjuk nehezített.

 

Súlyos fokú értelmi akadályozott

Önálló életvezetésre, önellátásra nem képesek, állandó felügyeletre, ellátásra szorulnak.

Kommunikációjuk nagymértékben nehezített.

Az értelmi akadályozottság okai

Genetikai okok

A genetikai eredetű értelmi sérülések egy része örökletességet, bizonyos családi halmozódást mutat, másik részüknél a genetikai állomány (az örökítő anyag) sérülése "minden előzmény nélkül" következik be.

Familiáris értelmi elmaradás

Génhibák

Kromoszóma rendellenességek

Szerzett ártalmak

Méhen belüli (intrauterin) ártalmak

anyai betegségek, pl. a terhességi toxémia, pajzsmirigybetegségek, drog és alkoholfogyasztás;

fertőzések, pl. rubeola, citomegalovírus, nemi betegségek;

mérgezések;

extrém alultápláltság.

Az értelmi akadályozottság okai

Szülés alatti (perinatális) ártalmak

(a leggyakoribb okok a teljesség igénye nélkül):

oxigénhiány;

szülési sérülések;

koraszülés.

Szülés utáni (postnatális) ártalmak

(a leggyakoribb okok a teljesség igénye nélkül):

fertőzések;

extrém sárgaság;

mérgezések;

extrém alultápláltság;

oxigénhiány;

agysérülés.

Az autizmus (Leo Kannar és Hans Asperger)

Fejlődési rendellenesség, mely a teljes szellemi fejlődést befolyásolja.

Az érzelmi kapcsolatteremtésre való képesség veleszületett hiánya.
Ebből adódik az autisták magánya: ahol csak lehet semmibe vesz, figyelmen kívül hagy és kizár mindent, ami a külvilágból hatással van rá. Nem tűri a testi kontaktust.

Jellegzetesség az állandósághoz való ragaszkodás: az általa előidézett zajok, az artikuláció, a mozgás, az össztevékenység monoton módon repetitív. Tevékenységei választéka erősen korlátozott.

Az autizmus (Leo Kannar és Hans Asperger)

Memóriájuk, mechanikus bevésésük jó, versek, számok mechanikus emlékezetbe vésésében rendkívüli teljesítményre képesek.

Jellemző a tekintet kerülését, a szemkontaktus hiánya, a szegényes mimika és gesztusok.

Sok a sztereotip, ismétlődő mozgás melynek nincs célja, jelentése.

A beszéd és szóhasználat abnormális.

Öntörvényűek, saját indítékaiknak megfelelően viselkednek

Érdeklődési körük izolált, kiváló képességeik lehetnek a logikai gondolkodás területén.

Új egyéni szavakat alkotnak.

Az autizmus okai

Az autizmusnak a különféleszerzők más-más okot tulajdonítanak:

a nyúltagy egy részében szokatlan fejlődési rendellenessége,

kérgi sejtpusztulás, tágult agykamrák,

sejtek túlburjánzása,

serotoninszint megemelkedése a vérben. A vérlemezkék serotoninfelvétele- és tárolása megváltozik,

a vegetatív idegrendszerben: a légzésfrekvencia, a pulzusszám, GBR, EEG súlyos fejlődési rendellenességet jeleznek,

Az autizmus okai

 

Angela James & James Barry szerint kognitív diszfunkció következtében a tájékozódási reakció, habituáció kórosan lelassul. Az új inger feldolgozása nem megfelelő: nincs megszokás- minden inger orientációs reakciót vált ki és nem szorong a beteg.

A “törékeny X- kromoszóma” értelmi fogyatékosságot, beszédfejlődési zavart eredményez. Kerüli a személy a szemkontaktust és nem szereti, ha megérintik,

Coleman & Gillberg szerint praenatális és perinatális veszélyeztető tényezők okozzák. A kromoszómahiba abnormális agytörzsi fejlődést, a dopaminrendszer zavarát és néha epilepsziát okoz. Az autizmus ennek az eseményláncnak a következménye

 

141/2000. (VIII. 9.) Korm. Rendelet a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól

 

 

3. Értelmi fogyatékosnak azt a személyt kell tekinteni, aki

 

a) önellátásra képtelen, ezért állandó ápolásra szorul, beszéde nem alakult ki vagy tagolatlan, tartalom nélküli, s mindezek következtében a mindennapi élet szintjén csak kis mértékben képezhető, és élete más személy állandó segítsége nélkül veszélybe kerülne (IQ pontja 0-19 között határozható meg olyan teszttel, amelynek átlaga száznál van. BNO szerinti besorolása: F 73.),

 

vagy

b) a hétköznapi élet elemi cselekményei területén másokra van utalva, mivel az általános értelmi képessége az adott korosztályú népesség átlagától az első évektől kezdve számottevően elmarad, s amely miatt az önálló élet vezetése jelentősen akadályozott (IQ pontja: 20-49 között határozható meg olyan teszttel, amelynek átlaga száznál van és standard deviációja 15. BNO szerinti besorolása: F 71-F 72.).

 

4.

IQ értékétől függetlenül autistának kell tekinteni azt a személyt, aki a fejlődés átható (pervazív) zavarában szenved, és az autonómia-tesztek alapján állapota súlyos vagy középsúlyos (BNO szerinti besorolása: F 84.0-F 84.9).

 

Habilitációs, rehabilitációs tevékenység

                A habilitációs, rehabilitációs fejlesztés a sajátos nevelési igényhez alkalmazkodva olyan részben korrektív, vagy kompenzatív jellegű fejlesztés, amely az integrált tanulók fogyatékosságával összefüggésben funkciókat, képességek fejleszt, sérülésük esetén visszaállításukat célozza.

 

A tankötelezettségi illetve a tanulmányi időre vonatkozó rendelkezések a sajátos nevelési igényű tanulók eredményes haladása érdekében részletesen szabályozzák és előírják az iskola tennivalóit.        

 

 

Az iskola óratervében meg kell jelennie a pedagógiai és egészségügyi célú rehabilitációt szolgáló órakeretnek, amely a különböző fogyatékosok esetében eltérő mértékű, az évfolyamra meghatározott heti tanórák számának 15–50%-a lehet. Kt. 52. §(6).

 

2002-ben 64.000 sajátos szükségletű gyermek járt iskolába

46.000 gyógypedagógiai iskolába

az iskolai rendszerben nem képezhető (képzési kötelezett) 5000 gyermeknek megoldatlan az oktatáshoz való hozzájutása

 

Korai fejlesztésben részesül kb. 2000     0 – 6 év közötti gyermek

Nincs megoldva a nem nagyvárosban lakó gyermekek iskolába jutása

Az „integráló iskolába” jutás esélye annál kisebb, minél súlyosabb a károsodás

A krónikus betegségekkel élő gyermekek sokat hiányoznak, általában gyengébb iskolai teljesítményt nyújtanak, így                rosszabbak az élet és karrier esélyeik

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!