A segt kapcsolat sajtossgai
nmagbl fakadan viszi a kapcsolatba
a Segt a Kliens
r e m n y k e d s t
tudok segteni megszabadulok a knjaimtl
segt szlknt tveszik a terheimet
tolerancival, elfogadnak
megrtssel megrtenek
f l e l m e k e t
beleltni/sni a mltban megszgyenlni
szembeslni a knokkal bntetst kapni
fjdalmat okozni elutastst kapni
vizsgl szemekkel figyelni konfrontldni
nem bznak bennem nem rtenek meg
Indulat tttel
Viszont tttel
/nelemzs! Lers! Szupervizi!/
rzelmi polarizlds:
A szeretet s gyllet konfliktusa
szorongs/agresszi
defenzi
„Heroikus vllals” Idealizls (omnipotens)
(n-idealizls)
csalds
„Srelem”
harag
A segt kapcsolat:
Minden olyan kapcsolat, melyben legalbb az egyik fl tudatos szndka az, hogy a
msik (vagy mindkt) fl – mely lehet egyn, vagy csoport – nvekedst, fejldst,
rettebb vlst segtse, hogy a bels rejtett rtkek a felsznre jhessenek,
kibontakozhassanak, tudatosuljanak, jobban kifejezdhessenek, vagy jobban
funkcionlhassanak. Ennek rdekben nem direkt tancsokat kell adni a szakember
tekintlyvel, hanem r kell vezetni a klienst a j megoldsokra, azt kell elsegteni,
hogy maga jjjn r s fogalmazza azt meg. Ezltal pl a szemlyisge
A hatkony segt kapcsolat jellemzi:
Carl Rogers sszefoglalta s elemezte klnbz kutatknak a terapeutk, orvosok s
szlk attitdjeivel s ezek hatsval kapcsolatos vizsglati eredmnyeit, melyek segt
helyzetben jelentek meg. Ezen attitdk jellemzi:
• A szl-gyermek kapcsolatban az elfogad-demokratikus viszonyuls segti
legjobban a gyermek intellektulis s rzelmi fejldst
• Nagyon fontos, hogy a kliens hogyan rtkeli, hogyan li meg magt a
kapcsolatot, ill. milyennek rzkeli a terapeuta viselkedst s attitdjt
• Megfigyelhet, hogy klnbz orientcij professzionlis terapeutk nagyon
hasonl kapcsolatokat alaktanak ki klienseikkel
• A legsikeresebben azok az orvosok dolgoznak, akik tevkenysgk
kzppontjba a pciens szemlyisgt helyeztk s csak msodsorban
koncentrltak a rutin diagnzisokra, a szimptmk cskkentsre, illetve a
betegsg megszntetsre
• A sikeres orvosok a klienseik szmra aktvan jelen voltak, szemlyes
kapcsolatot alaktottak ki velk, s ritkbban folyamodtak olya technikkhoz,
mint a tnetek interpretlsa, az utasts, a tancsols, a kliensek klasszikus
rtelemben vett kezelse
• A sikeres orvosok nagyobb valsznsggel alaktottak ki olyan kapcsolatot
klienseikkel, melyben a kliens magas szint bizalmat rzett orvosa irnt
• A kliens bizalma nagymrtkben alapul a megrteni akars attitdjn, vagyis
hogy a terapeuta a megrts utni vgyt kommuniklja a kliens fel
• A terpia sikere nagymrtkben fgg a kliens s terapeuta kztt kialakul
klcsns szeretettl s megbecslstl, teht az rzelmi viszonytl
A megfelel segtsget adni kpes terapeuta tulajdonsgai:
gy is megfogalmazhat: a segt kapcsolat kritriumai
A kliens irnt rzett s kifejezett emptia
A kliens fel mutatott rzelmi attitd, ami a felttel nlkli pozitv elfogads
szintesg, vagy hitelessg (kongruencia)
A segt rzelmi reakcii mennyire harmonizlnak a kliens rzelmi megnyilvnulsaival, vagyis mennyre tlthat (transzparens) a terapeuta viselkedse.
A segt kapcsolat - mely fogalom Carl Rogers munkssgbl indult ki - fontos s hatkony eszkze a clzott beszlgets.
A klnbz megbeszlsfajtk; A clzott beszlgets nem:
1. trsalgs /br lehet bevezetje a c.b.-nek/
2. nem vita /rvek, ellenlvek, magas indulati hfok/
3. nem interj /ahol a kznsg jelen van lthatatlanul /
4. nem kihallgats /amely alrendelt helyzet, vdekezst vlt ki, hogy a j vlaszt Inegtallja/
5, nem a krdez sznoklata /amely sajt beszd hallgats, hatalmi akaratmegnyilvnts vagy flelem attl, amit a msik mond/
6; nem gyns /erklcsileg nem rtkel, felold, tl/
7; nem diagnziskeress /orvosi interju/
A clzott beszlgets /megrt meghallgats, gyflre sszpontostott megbeszls/ fontosabb elemei:
- nylt rdeklds eltlet nlkl
- ne tljnk meg semmit, ne kritizljunk
- ne mi irnytsuk a beszlgetst, hanem az gyfl
- a msikat sajt nyelvn rtsk meg, az terminusaiban gondolkozzunk
- maradjunk objektvek, br rzelmileg involvldunk, nlunk a kontroll/ emptia- -kezels/
A segt kapcsolat nem csodaszer
Kontraindikcik:
- ha a problmk megismerst informci-szksglet vezrli vagy a trvnyes rendelkezsek alkalmazsval kapcsolatos
- ha az gyflnek nincs lehetsge a meggondolsra (pszichotikus, debil, stb.)
- ha az gyfl nem kooperl (bnzk, prostitultak, nmagukat elfogad homoszexulisok)
Hogyan kell meghallgatni s megfigyelni?
A valsg mindig ott van a szemlyben, megfigyelhet, de meg kell ltni, szre kell venni, ennek akadlyai vannak:
- a helyzetekbe val rzelmi belehangolds hinya
- szubjektivits, elfogultsgok .
- ha csak az elmondottak rtelmre figyelnk s nem a pszicholgiai jelentsre A j megfigyelshez, meghallgatshoz szksges a figyelem pozitv irnytsa
- Figyelni kell a kzvetlen kifejezsi mdokat: (mimika, testtarts, elhelyezkeds, hangszn, nem verblis kzlsi csatornk)
Fontos az nmegfigyels, mit vlt ki bellnk a kliens?
A kapcsolat kibontakozsnak megfigyelse
A megrt meghallgats nagy nehzsgekbe tkzik /pl. kzlet, ismerssel val vita/
A clzott beszlgets vltozi
- Nagy szm tnyez hatsa adja meg egy beszlgetsi helyzet hangulatt. Ezek:
- az id
- a trbeli felttelek
- a megbeszls kerete
- a trsadalmi helyzet s szerep
- az letkori s nemi vltozk
- az elzetes elvrsok /amit behoz a pciens/
- a kzvetlen rzelmi reakcik /szimptia, antiptia/
- a msiknak rlunk kialaktott vlemnye, ennek kifejezse
A clzott beszlgets technikja:
Az jrafogalmazs, mint alapvet technika
Lnyege: jra elmondjuk ms szavakkal, amit a partner kifejtett, gy, hogy a krdez s a krdezett ebben egyetl1sen. Rogers szerint az jrafogalmazs hrom egymst fokoz hats eljrs utjn valsul meg:
1. visszatkrz jrafogalmazs /legegyszerbb formja a visszhangvlasz/
2. komplexebb mdja az sszefoglal jrafogalmazs a figura-httr hats -/sokkol lehet!/
3. a megvilgt jrafogalmazs - gyakori ellenvetsek s az ezekre adott vlaszok
Az jrafogalmazshoz kapcsold kiegszt mdszerek, elemzsi eljrsok, amit sajtlmnyben meg kell tanulni...
- a fogadtats, az els beszlgets kezdete
- a csendek
- a lejtszd esemnyek elemzse
- a kzvetlen krdsekre adott vlaszok pl. ne szlaljunk meg azonnal, vegyk szre, ami a kzls mgtt van
Tovbbi lpslehetsgek
- kifejts
- memorizls s egybevets,
-megfogalmazs
- konklzi
A clzott beszlgets hatsmechanizmusa, f hatsok
- a gondolkodkpessg felszabadulsa, az nbemutatsi md felszabadulsa
- az gyfl felhasznlja a helyzet adta ismereteit mshol is /transzfer/
- magnyrzett ttri a kapcsolat
- helyrell az nszablyoz, nirnyt kpessge
- megsznteti a "szellemi krdzst" /tlzott introspekci, morbid introspekci/
- az tlt jelensgek megvltoznak, azltal, hogy a szemlyisg struktrja felfeddik
A clzott beszlgets felhasznlsnak terletei:
Munkallektan, foglalkozsi, plyakp, alkalmazsi beszlgets
Motivci felmrs kapcsn. /plyavlaszts/.
Tancsads s diagnzisadsi beszlgets /pedaggia s klinikum/ Pszichoterpis clzott beszlgets /pszichoterpia/
A beszlgets vezetjnek j s rossz attitdjei
A j krdez meg tudja figyelni nmagt s partnere reakciit
- irnytani tudja a beszlgetst.
Rossz attitd, ha a krdssel vagy brmi mssal a direkt vlaszt indukljuk (igen, nem, stb.)
A rossz krdez:
- maga reagl a beszlgetsi helyzetre
- tl korn rtelmezi magnak a helyzetet s aszerint reagl
- visszatr magatartsformit "hasznlja"
A partnere nkifejezst nehezti a kvetkez szbeli kzbelpsekkel:
- rtkel vagy erklcsileg megtl vlasz
- rtelmez vlasz /egyni magyarzat/
- tmogat vlasz /vigasztals/
- feldert vlasz /kiegszt informci krse/ "s akkor hogy volt"
- problmt megold vlasz, tancsads
A j krdez egyni kpessgei:
- ne fljen a megbeszlstl
- ne fljen a csendtl
- kezdemnyezs nlkl is tudjon az gyflre sszpontostani
- a beszlgetst ne manipulciknt fogja fel .
- legyen elktelezett a megbeszlsben /emptis, kongruens/
A j krdez t tancsa:
1. fogads s nem kezdemnyezs
2. ne a tnyekre sszpontostsunk, hanem arra, amit a partner tlt
3. ne a problma irnt rdekldjnk, hanem az gyfl egynisge, szemlyisge irnt
4. tiszteljk az gyfelet
5. ne akarjunk semmit felfedni, hanem a kzlst knnytsk meg