Kollokvium
A szerk. 2008.01.09. 08:48
GYÓGYTESTNEVELÉS KOLLOKVIUM TÉTELEI
1.a. A gyógytestnevelés történeti áttekintése. Gyógytestnevelés fogalma, célja, feladata,
helye az iskolai testnevelésben
b. Szív veleszületett és szerzett betegségei. Szívbillentyű elégtelenségek, billentyűk
szájadékának szűkülete. A szívbeteg gyerekek tiltott gyakorlatai a testnevelés- és
gyógytestnevelés órán.
2.a. Gyógytestnevelés területei, törvényi háttere. Testnevelési kategória besorolások
b. A szív betegségei: szívinfarktus, magas vérnyomás.
3.a. Ortopédiai vizsgáló módszerek. Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben.
b. Szénhidrát anyagcsere betegség (cukorbetegség) és gyógytestnevelése.
4.a. Helyes testtartás, tartáshibák (laposhát, kyphosis, lordozis, kypholordosis…).
Tartásjavító torna összeállításának szempontjai.
b. Vegetatív disztóniás és aszténiás típusú gyerekek gyógytestnevelése.
5.a. Deformítások I. Scoliosis (felosztása, fajtái, kialakulás szempontjából veszélyes időszakok). Scoliosisos tanulók gyógytestnevelése, káros mozgásanyag.
b. Relaxációs eljárások, autogén training.
6.a. Deformitások II. Scheuermann féle megbetegedés. Scheuermannos tanulók
gyógytestnevelése.
b. Zsír anyagcsere betegség (obesitas) és gyógytestnevelése
7.a. Deformitások III. Mellkasi deformitások ( tyúkmell, tölcsérmell ) és azok
gyógytestnevelése
b. Az úszás szerepe a gyógytestnevelésben. Foglalkozás célja, felépítése, oktató személye,
úszásnemek betegségenkénti alkalmazásának lehetőségei.
8.a. A csípő megbetegedései: csípőficam (fokozatai, jelei…), Perthes kór (szakaszai,
kialakulás tünetei). A csípő betegek gyógytestnevelése és megelőző gyakorlatai. Tiltott
gyakorlatok.
b. Fehérje anyagcsere betegség (anorexia nervosa). Obesitásos és cukorbeteg tanulók
gyógytestnevelése.
9.a. A térd betegségei. Genu varum, Genu valgum, veleszületett dongaláb,
Schlatter - Osgood-féle megbetegedés. Térd betegségeinek gyógytestnevelése.
b. A masszázs területei, felépítése, főbb fogásnemek.
10.a. Lábboltozat-süllyedés. Szakaszai, lábtorna kritériumai, gyakorlati példákon keresztül.
b. Az asztma bronchiále. Kialakulás okai, az aszthma fajtái. Az asztmás tanulók
gyógytestnevelése. A légző gyakorlatok szerepe a gyógytestnevelés foglalkozások
|